Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   270 / 298
(#) proli007 válasza szs hozzászólására (») Szept 7, 2020 / 1
 
Én ezt értem, csak Te nem érted, hogy egy szem TL431-el kiegészítve az első LM338-at, megoldódik az összes problémád. Egy szabályzó lesz, nem kell a második LM338 és nem kell a relé. Addig állandó áram folyik, míg el nem éri az aksi a 13,9V-ot, majd a TL431 leszabályozza az LM338-at, hogy a feszültség ne tudjon tovább nőni. És kész is vagy.
(#) szs válasza ferci hozzászólására (») Szept 7, 2020 /
 
Megfordítottam (azaz kicseréltem másikra, és azt tettem be fordítva) a tranzisztort, és betettem a 2k2-t, volt itthon az is pont. A forrasztási oldalt már nem merem megmutatni, még csúnyább lett Köszönöm a tanácsot.
Itt mi célt is szolgál az az ellenállás? Tanulója vagyok ennek, mondd el, kérlek.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2020
(#) szs válasza proli007 hozzászólására (») Szept 7, 2020 /
 
Értem én, de ezt a kis áramkört (mármint ezt a relést)mostmár készreforrasztom. Lehet, hogy végül tényleg nem építem bele utána, aztán jól elgondolkodom, hogy a tiédet kéne-e megcsinálni, oda szoktam én figyelni rád. Köszönöm a tanácsot, mindig szívesen olvaslak, és igyekszem figyelni.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2020
(#) proli007 válasza szs hozzászólására (») Szept 7, 2020 / 1
 
Hello! Egy zéner könyökfeszültsége általában 5mA áramnál van megadva. De legtöbbször a könyök feszültsége alatt is vezet már. Így előbb kinyithatja a tranzisztort a zéneráram. Ha a tranzisztor áramerősítése pld. 100 és a behúzóárama 40mA, akkor 0,4mA áramnál már húzni fog a relé. Ezért kell a legtöbb esetben bázis-emitter ellenállás. A bázis-emitter kb, 600mV-nál kezd kinyitni. Ha 2.2k van a két láb között, akkor 0,27mA bázis(zéner)áramtól lehet számítani a tranyó nyitására.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2020
(#) szs hozzászólása Szept 7, 2020 /
 
Na, mint írtam, megfordítottam a tranzisztort, tettem az ellenállást.
Most kipróbáltam, hát pont azt a hasznos tulajdonságát veszítette így el, ami hibásan összerakva megvolt: már nem 13,6-nál kapcsol át és 12,7-nél vissza, hanem 13,25-nél elkezd peregni a relé és 13,3-nál kapcsol át, vissza 13,25-nél. Ez pedig így tényleg nem lesz jó.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2020
(#) proli007 válasza szs hozzászólására (») Szept 7, 2020 / 1
 
Gondoltam..
Tulajdonképpen azzal, hogy fordítva kötötted be a tranyót, működés szempontjából "jót tettél".
Mert a tranyó kollektor-emitterét felcserélve az áramerősítése 6..10 közé esik le. Így ha a relé 40mA-es, akkor a meghúzásához már 4..7mA áram szükséges. Hiszterézis pedig azért van, mert a relének van behúzási és ejtési árama. Nyilván az ejtési áram kisebb és ezt a tranyó mintegy konvertálja zéneráramra.
Műszakilag egy szépséghiba van a dologban, hogy a bázis-emitter szakasz a kollektor-bázis helyett van használva. Annak zárófeszültsége az adatlapok szerint maximum -5V. A bázis-emitter záróirányban pedig 8..10V között már belavinázik. Tehát igazából nem szabadna 10V tápfesz felett járatni a kapcsolást.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2020
(#) szs válasza proli007 hozzászólására (») Szept 7, 2020 /
 
Tehát meg se forduljon a fejemben, hogy visszakötöm fordítva, nem lesz tartós.

Azonban: ez önmagában (hogy most 13,3- nál kapcol át) nem is nagy baj egyelőre, -esetleg 12V-os zénert és 1 diódát tennék a 11V-os és két dióda helyére. A pergés zavar, azt hogyan lehet kiküszöbölni? Sejtésem sincs...
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2020
(#) szs válasza szs hozzászólására (») Szept 7, 2020 /
 
Odanyomtam egy 220-as kondenzátort a védődióda lábaira, csökkent a pergés. Egy jó nagy kondenzátor a megoldás?

És igen, 470uF, és nincs pergés! juhé
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2020
(#) ferci válasza szs hozzászólására (») Szept 7, 2020 /
 
Jó nagy kondit ne tegyél oda, mert a tranzisztornak nem tesz jót, ha azt is meg kell tölteni vagy kisütni bizonyos esetekben.
Itt egy schmitt triggeres rész beiktatása a megoldás. Ott van hiszterézis, amit neked kell beállítani és nem lesz prellezés.

Ha így "juhé", legalább a kondival sorban tegyél be egy 22 ohmot..
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2020
(#) szs válasza ferci hozzászólására (») Szept 7, 2020 /
 
Na, ennrk a schmitt triggernek néhányszor már nekiugrottam (mármint elolvasni, megérteni), nem értettem . De akkor majd nekugrok újra.

Idézet:
„Ha így "juhé", ”

Már nem juhé, már lelomboztál.... pedig de örültem...

Azért azt a 22 ohm-ot megpróbálom (ha találok, de azt hiszem, van), de szerintem holnap folytatom a továbbiakat.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2020
(#) ferci válasza szs hozzászólására (») Szept 7, 2020 / 1
 
Nem kell lelombozódnod, mert régebben használták így is.. csak arra is kell gondolni, ha bármi szituban tényleg hirtelen kapcsolt a tranzisztor, akkor egy nagyon üres elkót kell megtöltenie és azt az impulzusáramot illik korlátozni.
Nem tart ugye sokáig, pár ms nagyságrendű abban az esetben, de az ördög nem alszik.
Tehát egy 22 ohm pl. bekorlátoz fél amperre, amit ilyen kis idő alatt átvészel a tranzisztorod.
Ha pedig lassan zajlik az "átkapcsolás", akkor ez nem érvényes - a másik pedig csak az, hogy nagyon lassú növekedés-csökkenés esetében is prellezhet.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2020
(#) szs válasza ferci hozzászólására (») Szept 7, 2020 /
 
Köszönöm, ezt azt hiszem, átforrasztgatom holnap. Jó, hogy így segítetek.

Na, 25 és 15 ohm van itthon, holnap délután azt hiszem, újra forrasztgatás
(Meg köll azt is tanulni)
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2020
(#) szs válasza ferci hozzászólására (») Szept 8, 2020 /
 
Nos, referálok.
Beforrasztottam a védődiódával párhuzamosan a 470µF-os kondenzátort, és a 27ohmos ellenállást sorban (mert 27ohmos, nem 25-ös volt az, amit tegnap találtam).
Ha szép lassan csavarom fel a feszültséget, akkor 13,7-13,8V között kapcsol fel, 13,4-13,45V-nál le. A lekapcsolás konstans, mindig akkor történik, a felkapcsolás attól függ, milyen türelmesen (azaz lassan) tekerem fel. Még azt is megteszi (eddig, már két órája próbálgatom), hogy ottfelejtem 13,65-13,7V közt, pár perc múlva fogja magát, átkapcsol. 13,6V alatt viszont nem teszi.

Na, alényeget elfelejtettem: teljesen pergésmentes lett, még ekkor, a 13,6513,7V-nál egyszercsak átkapcsolásnál sem hallok pergést, csak egy katt
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2020
(#) ferci válasza szs hozzászólására (») Szept 8, 2020 / 1
 
Kérdés az, hogy a töltés folyamán hogyan változik a feszültség a kézi tekerésedhez képest.
Pár tized vagy század voltos csúszkálás ebben a verzióban nem rossz.
A zenerek stabilitása azért nem egy TL431 téma.
A relé elengedési feszültsége se egy pontos érték.
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2020
(#) szs válasza ferci hozzászólására (») Szept 8, 2020 /
 
Köszönöm a tanácsokat, nagyon sokat segítettél, és így (talán) ennyivel is több lettem (mármint a tudásom általatok)
Még szerintem fogok azért kérdezni, mert ilyenkor még napokig tudok rágódni.
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2020
(#) Chipmunk1960 hozzászólása Szept 9, 2020 /
 
Sziasztok, Adott egy "Workzone" WWCD 18/15 Ni-Cd akksi /fúró/ töltő. Sima optós visszacsatolás indítaná az invertert, sajnos semmi nem világít rajta, egy D882 npn tranyó, s egy 6853j25 jelű 6 lábú vezérlő, ami egy FET -et hajt/ana/, amiről semmit nem találok. Tapasztalatom szerint ez szokta megadni magát. Valaki találkozott már ezzel?
Köszi.
(#) pipi válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Szept 9, 2020 /
 
Általánosságban... Az optós visszacsatolás nem indítja a rendszert, hanem indulás után szabályoz A tapasztalatodat meg is mérheted
A kapcsi tápoknál szokott lenni indító kör, ami pár mA árammal biztosít tápfeszt az induláshoz a vezérlő IC-n, itt kis kondi(47uF) is szokott kiszáradni. A vez Ic ezen a körön kapott tápfeszt figyeli,
ha megfelelő értékű akkor elindul az oszcillátora. Ha az infító kör ellenállása megnyúlt, kis kondi rossz, nem lesz elég tápfesz az induláshoz.
Amúgy elsőre a bejövő táptól indulni-soros kis ellenállás/bizti - graetz - pufferkondi - kapcsoló elem(fet/tranyó) mérése megvolt?
(#) Chipmunk1960 válasza pipi hozzászólására (») Szept 10, 2020 /
 
Szia, Igen eddig világos, a normál tápoknál így működik. De mivel akksitöltő, akksi nélkül nem is indul. Most ezt nem tudom rajz nélkül, hogy az opto teljesen tiltásba viszi az invertert, vagy csak szabályoz, mint ahogyan írtad. A behelyezett akkumlátor esetén gyujtotta fel a ledet. A sec. töltő körben van még két 8 lábú, természetesen leköszörülve.
(#) Chipmunk1960 válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Szept 11, 2020 /
 
A FET kivéve, mérve jó, a kondi= 46,23µF ESR:0,00Ω, Vloss:0,8%
(#) Chipmunk1960 válasza pipi hozzászólására (») Szept 13, 2020 /
 
Szia, Igazad volt a 47µF csere után jó lett. Próbálom nem elfelejteni. Erről jutott eszembe egy TV táp javításom ahol felrobbant a SOP8 vezérlő, s csak a számok látszottak, kecseréltem, de ugyanúgy nem indult. Az adatlapból kibogaráztam, hogy vannak betűjelölések még a számok után, ami azt jelenti, hogy 9, vagy 15V ról indít. Persze, hogy a nagyobbikat raktam bele, azért nem indult, mikor átcseréltem már működött.
Köszi még egyszer!
Nem vagyok teljesen hülye, csak /már/ könnyen felejtek.
(#) Nanok hozzászólása Szept 13, 2020 /
 
Sziasztok!

Van egy 48V-os elektromos kerékpárom. Egyik napról a másikra, elkezdett benne gyengélkedni az aksi. olyan 4éves lehet.
Esetleg lehet-e az, hogy egy picit eltér a kapacitásuk és valamelyik, már túl is van töltve, a másikban meg már alig van?
Illetve halottam olyan dolgokról, hogy szulfátverő, meg akkuregeneráló. Még nem volt ilyenekkel tuningolva. Lehetne-e kezdeni vele valamit?
(#) antikzsolt válasza Nanok hozzászólására (») Szept 13, 2020 / 1
 
A ólomsavas akkor kellhet rá a regeneráló. Ha meg lionos akkor sok órai munkával (töltés/merítés miatt) és a hibás cellák cseréjével egy szintre töltéssel megmenthető.
(#) Gluckia hozzászólása Szept 14, 2020 /
 
Sziasztok,

segítséget szeretnék kérni Tőletek az alábbi szituációhoz. (Nem tudom, hogy jó helyen vagyok-e ezzel ezen a fórumon.)

Vettem korábban (3 éve kb.) egy Parkside fúrót, adtak hozzá akkumulátort (PABH 20-Li A1 típus: 2Ah, 20V) és töltőt. A töltő sajnos tönkrement, a fúró és az akksi még jó.

Vettem a Lidl-ben új akksit+töltőt, de papíron hiába tűnt kompatibilisnek (ugyan úgy 20V / 2Ah) ez már másik 'generáció' (akksi: PAP 20 A1 (2Ah 20V), töltő PLG 20 A1 típus(2,1.5 V / 2.4 A) ), nem stimmel a csatlakozója. Tehát az új akksit nem tudom a fúróhoz csatlakoztatni, a régi akksit nem tudom az új töltőhöz csatlakoztatni. Mert más a műanyag foglalat/csatlakozó felület kialakítása.

Felmerült, hogy kicserélném a két töltő belsejét - az új töltő belét betenném a régi töltő házába (laikusként ugyan olyannak tűnt a paraméterek alapján), és akkor megoldódna a csatlakozás (a régi házra fel tudnám tenni a régi akksit), de az új töltőn 3 érintkező van (+, -, 'ID'), a régi töltőn csak kettő volt, az első próbálkozásra (amikor csak a '+' és '-' volt összekötve az akksi érintkezőivel) nem töltötte a régi akksit.

Örülnék, ha valaki tudna megoldási javaslatot adni (akár valami univerzális töltő, amit könnyű applikálni a régi házba), mert csak a töltő ment tönkre, a fúró / akksi még jó, kár lenne értük.

Köszönöm szépen előre is!
(#) Gluckia válasza Gluckia hozzászólására (») Szept 14, 2020 /
 
Az kimaradt, hogy szerintem már nem gyártják a régi típusú töltőt. (Akksit még lehetne rendelni..)

A használt töltők között keresgélve a gyárival megegyező típust sajnos nem találtam ezidáig.
Egy hasonló típus jött csak képbe, ami talán a kiosztás alapján kompatibilis - tehát a kép alaoján fizikailag csatlakoztatható lenne hozzá a meglévő akksi.

A gyári - tönkrement - töltő adatai (Parkside 20V):
70W
2.3A
20V

A töltő, ami esetleg passzolna (Parkside 18V):
40W
1.8A
18V

Azt szeretném kérdezni, hogy ezzel fel lehetne tölteni a régi akksit? (attól függetlenül, ha esetleg lassabban tölt..a lényeg az lenne, hogy töltse fel)

Köszönöm
(#) antikzsolt válasza Gluckia hozzászólására (») Szept 15, 2020 /
 
Nem lenne egyszerűbb egy töltőelektronikát venni a kicsi kínaitól és azt beszerelni a régi dokba?
(#) Gluckia válasza antikzsolt hozzászólására (») Szept 15, 2020 /
 
Szia!
Tudnál esetleg linket küldeni egy ilyenhez? Vagy javasolni egy oldalt / mire keressek rá.
Köszi
(#) jov2000 hozzászólása Szept 17, 2020 /
 
Sziasztok
Egy kéréssel fordulok hozzátok.
Van egy 12V 7Ah Akkumlátor, Lásd. melléklet kép. Egy egyszerű, de megbízható kapcsolási rajzot kérnék, Lm317 IC-vel. A téma olvasásában még csak 41. oldalnál tartok, lehet, hogy már átsiklottam a nekem megfelelő kapcsolás felett, akkor elnézést kérek. Mind ettől függetlenül, egy linket, vagy kapcsolási rajzot kérek.

Minden segítséget előre is köszönök.

Üdvözlettel: jov2000

Dok1.docx
    
(#) nedudgi válasza jov2000 hozzászólására (») Szept 17, 2020 /
 
Milyen célra kell az a töltő? Pufferüzem, vagy időnkénti használat?
A PB137 egy céláramkör, ami a folyamatos készenlétben tartáshoz kell.
(#) furko válasza jov2000 hozzászólására (») Szept 17, 2020 /
 
Szia!

Ez jó neked:
LM317 töltő
Megépítettem, működik.
(#) jov2000 válasza furko hozzászólására (») Szept 17, 2020 /
 
Köszönöm a segítséget.

Üdv. jov2000
Következő: »»   270 / 298
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem