Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Analóg oszcilloszkóp javítása
Ha szkóp-képet teszel fel, legyen látható a kezelőszervek beállítása, vagy add meg a beállításokat!
Lapozás: OK   231 / 245
(#) Tepee válasza elektroncso hozzászólására (») Márc 4, 2021 /
 
Szia! Köszi az ötletet.
(#) Tepee válasza elektroncso hozzászólására (») Márc 5, 2021 /
 
Szia! Vettem és tök jó, kiöntöttem a sokszorozót hétfő főpróba lesz kíváncsi leszek a műtétre. Írok hogy milyen lett.
Üdv.
(#) Tepee válasza elektroncso hozzászólására (») Márc 12, 2021 / 1
 
Szia! Köszi a tipp a Tektronix HV modulja lett felújítva és régi alkatrészeket kipakoltam a műanyag dobozból és újat építettem a helyére. Működik a nagyfesz modul a 16kV is gondolom mert a fényerő is elég nagy lett hasonlítva egy ugyan olyan készülékhez. A beszerezhetetlen modul meg lett javítva.
Üdv. Imre
(#) imabitcrazy hozzászólása Ápr 8, 2021 /
 
Üdv!
(Valamikor régen már írtam ide egy korábbi regről, de már az e-mail sincs meg hozzá)

Kaptam régen egy EMG TR-4656 / 1569-es szkópot, meglehetősen jó állapotban, viszont a sok éves állás után a használatban elromlott, és megpróbáltam helyrehozni. A javítgatás során többször is sikerült helyrehozni jól, de valami ismét megadta magát benne, így most újra egy működésképtelen eszközöm van.

A jelenlegi fő hibajelenség: nincs kép, semmilyen.
A hozzá való leírás (Bővebben: Link, PDF szerinti 44-45. oldal) alapján keresve a hiba okát ellenőriztem a fűrészjelet a horizontális erősítőn és a kivilágosító jelet TR334-en (3.1-3.2, 3.31, de 3.3 és 3.4-et nem, mivel ezekhez a "tyúkketrec"-ben kéne mérni illetve a CRT katódján, amelyet tapasztalat hiányában még nem mertem megpróbálni), de sajnos minden bántóan rendbenlevőnek tűnt.

A "tyúkketrec" belsejéből amikor legutóbb működni látszott a szkóp, lilás fényt láttam kiszűrődni a vákuumdiódák irányából, amelyet azóta nem láttam, így feltételezem hogy ott romolhatott el valami.
Ugyanitt a doboz beljesén és a fedél belselyén sötét elszineződést látok, képet később csatolok erről.

Megpróbáltam (levett fedéllel) egy darabig járatni a szkópot, majd a feltöltött nagyfesz kondikat kisütni, mintegy ellenőrzésképpen, de csak egyetlen kicsi, világossárgás, szinte halk szikrát kaptam az egyik kondiról, amelyet a fesz. többszöröző egyik köztes kondijának állapítottam meg a csatlakozásai alapján (de a nagyfesz áramkörhöz sajnos nincsen útmutató, hogy melyik alkatrész micsoda, csak kapcsolási rajz). Nem vagyok benne biztos hogy ez mit jelent, de nagyobb és erősebb kisülésre számítottam volna (főleg hogy a kapcsolási rajz alapján a 4.5kV-os körön nincs kisütőellenállás)

Sem a -900V-ot, sem a 4.5kV-ot nem próbáltam még megmérni, az én legnagyobb méréshatárú kézi DMM-em csak 1000V-ig mér, így megfelelő eszközöm sem igazán van.

Valaki esetleg tud tanácsot adni hogy hogyan tovább a javítással?
(#) imabitcrazy válasza imabitcrazy hozzászólására (») Ápr 10, 2021 /
 
Frissítés - mindhárom vákuumdiódánál látszik hogy megy a fűtése
Csatoltam az igért képek (sajnos a fotón nem látszik olyan jól a koromszerű elszineződés a fedőrácson, a valóságban sokkal hangsúlyosabb).
(#) kadarist válasza imabitcrazy hozzászólására (») Ápr 10, 2021 /
 
Szia!
Alaposan tisztítsd meg a kerámia forrléceket és környezetüket, mert már egy kevés szivárgó áram is taccsra teszi a nagyfeszültséget.
(#) VJ72 válasza imabitcrazy hozzászólására (») Ápr 10, 2021 /
 
Szia!
Az a csavaros 500pF 15KV-os kondenzátor szokott átvezetni, és megeszi a gyorsító anód feszültséget. Próbára kiveheted csak szűri az anódfeszültséget, ha megjön a sugár ez volt a rossz. A kormosodás a statikus vonzás miatt van attól még működnie kell.
Sokáig így ne járasd mert a ceruza egyenirányító csövek legyengülnek a nagyobb áram miatt, azokat pótolni eredetivel nem egyszerű.
A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2021
(#) imabitcrazy válasza kadarist hozzászólására (») Ápr 11, 2021 /
 
Köszönöm a tippet, megpróbálkozom vele.
Mit javasolsz a tisztításra?
A leírás csak ennyit ír hogy "Különös figyelemmel tisztitsuk a nagyfeszültségü tápegységet, valamint az utángyorsító sapkát, mivel az itt lerakodó por átütést eredményezhet", de nem írja hogy mivel...
(#) imabitcrazy válasza VJ72 hozzászólására (») Ápr 11, 2021 /
 
Köszönöm a tippet, de sajnos úgy tűnik ez rendben van.
- multiméterrel mérve a kondi + kivezetése és test között (in circuit) nem jelez rövidzárat a DMM
- a + kivezetést lecsatlakoztatva közte és test között egyre növekvő ellenállást jelez a DMM, ahogy egy konditól várnánk
- a kicsiolcsó kínai tranzisztormérő szerint ~600pF-es kapacitással rendelkezik ebben a felállásban, ESR-t nem írt

Ami eszembe jutott hogy lehet hogy valami talán a primer oldalon romlott el, és nem jön létre kellően nagyfeszültség emiatt. A ks cső katódján tudnék szerintem mérni a legkönnyebben / biztonságosabban, ott kb. mekkora feszültségnek kéne lennie? A leírás alapján kb. -900V-ra számítanék.
(#) imabitcrazy hozzászólása Ápr 11, 2021 /
 
Egy másik részlet amit a CRT áramkörben nem értek, a kivilágosító multivibrátor (áramköri részletet csatoltam, a linkelt PDF 106. oldaláról, 2/8-as ábra, a leírása pedig a 24. oldalról, 3.2.19)
A bal oldali csatlakozás a HV tápegységhez, míg a jobb oldali a ks. cső katódjához megy. A "p" jelű csatlakozás a TR334-hez megy C334 kondenzátoron keresztül, ezen keresztül kap egy indítójelet az időeltérítés elején. TR334-en megnéztem, az indítójel létrejön, de a kivilágosító multivibrátor meglehetősen közel van a HV tápegységhez a tyúkketrecen belül, ezért nem mertem rajta mérni.
Ha jól értem akkor ez az áramkör gyak. egy SR flip-flop (bistabil multivibrátor), amellyel ki-be lehet kapcsolni a sugarat az anódfeszültség változtatásával. A "bekapcsoló" jelet értem hogy honnan kapja, de kikapcsoló jelet nem látok, így nem értem hogy valójában hogyan is működik.
A tápfeszültséggel is volt egy kis bajom, de rájöttem hogy külön földfüggetlen tápja van ennek az áramkörnek, -T és +S között (az S betűt könnyű összekeverni az 5-ös számmal), a zenerek alapján 30V.
A kapcsolás környékén nem tudok / nem merek sajnos mérni (pedig egy helyen kéri ezt a hibakeresési leírás), mivel nagyon közel van a nagyfeszültségű táphoz. A CRT katódján viszont elvileg tudnék mérni, a kapcsolást és a katódot összekötő vezetéket tűvel átszúrva, viszont nem vagyok benne biztos, hogy ott mekkora egyenfeszültséget kéne hogy mérjek, illetve hogy ezt mint DC eltolást elviselné-e a jó szkópom AC csatolásban. Ezt hogyan tudnám kimérni?
(#) mohinger válasza imabitcrazy hozzászólására (») Ápr 11, 2021 /
 
A kicsiolcsó kínai tranzisztormérő nem kiloVoltos feszültséggel tesztel. Ettől még simán átvezet az üzemi feszültségen. Hallgass VJ72 kollégára és próbára kösd ki és úgy kapcsold be a szkópot.
(#) kadarist válasza imabitcrazy hozzászólására (») Ápr 11, 2021 /
 
Izopropil-alkohol vagy denaturált szesz a legjobb.
(#) imabitcrazy válasza mohinger hozzászólására (») Ápr 11, 2021 /
 
Jogos, meg fokom próbálni kikötni (bár elég hülye helyen van, kiszerelni valószínűleg nem fogom tudni onnan)
(#) VJ72 válasza imabitcrazy hozzászólására (») Ápr 11, 2021 /
 
A multiméteres képet csak érdekességnek tettem fel, 200 Megaohmig mér a műszer de hibát csak az egyik irányba mutatja. Elnézést ha emiatt félre vezettelek.
(#) szbalogh hozzászólása Ápr 13, 2021 /
 
Kedves szakértők!

Egy TR-4655/ (EMG 1568/2A) oszcilloszkópot próbálok életre kelteni. Az utasításokon végigmentem de az INTENSITY potméter meg se mozdul, mintha be lenne ragadva és csak erősen tekerve indul de szerintem csak a műanyag fordul el a tengelyen. Mennyire bonyolult szétszedni, ellenőrizni?
(#) szbalogh válasza szbalogh hozzászólására (») Ápr 13, 2021 /
 
Oké szétszedtem, a potméter teljesen be van rothadva de sikerült átforgatni. Be is kapcsol, égnek a lámpák de kép nincs. Megkérdem majd aki utoljára használta, hogy működött-e mikor lerakta.
(#) Gafly válasza szbalogh hozzászólására (») Ápr 13, 2021 /
 
Idézet:
„Megkérdem majd aki utoljára használta, hogy működött-e mikor lerakta.”

Azon gondolkodom, hogy ha azt mondja, hogy:
- Igen, vagy
- Nem
Akkor mi fog változni szerinted?
(#) nagym6 válasza Gafly hozzászólására (») Ápr 13, 2021 /
 
Ha "igen" jó eséllyel csak kontakthiba állástól, vagy szennyeződés-zárlat a nagyfeszültségű részen. Ha "nem", bármi lehet.
A hozzászólás módosítva: Ápr 13, 2021
(#) Gafly válasza nagym6 hozzászólására (») Ápr 13, 2021 / 1
 
Vagy engem megint jól átvertek a kinaiak, cserélhetem ki az összes kondenzátort, ismét.
(#) jani1987 hozzászólása Ápr 13, 2021 /
 
Nem voltam túl elvetemült amiért a gépen belül az 1µF-os elektrolit kondit erre cseréltem. A nagyobbakból nincs ez a fajta max ez.
(#) VJ72 válasza jani1987 hozzászólására (») Ápr 14, 2021 /
 
A RIFA kondenzátort hanyagold. Műgyanta öregedése miatt szeret zárlatossá válni.
Bővebben: Link
(#) jani1987 válasza VJ72 hozzászólására (») Ápr 14, 2021 /
 
Mindig csak tesztelt alkatrészt teszek be. Mint a múltkor: a feliraton 150n volt de a mérő a felét mutatta. Plusz a teszteren is megbukott.
A hozzászólás módosítva: Ápr 14, 2021
(#) mohinger válasza jani1987 hozzászólására (») Ápr 14, 2021 /
 
Sikerült betenned egy időzített bombát. Nem olvastad VJ72-t? Egy idő után zárlatos lesz. MOST még lehet, hogy jónak mérted, de ilyet már nem szabad betenni sehová, mert tönkre fog menni.
Egyes készülékekben azzal kezdik a felújítást, hogy az összes ilyen kondit mérés nélkül kihajítják, mert előbb-utóbb kidurrannak.
(#) szbalogh válasza Gafly hozzászólására (») Ápr 14, 2021 /
 
Még nem kaptam választ de az F2 biztosíték olvad le bekapcsoláskor. Az F5 is le volt olvadva de az most megmarad. A két piros vezetéket követve (24,25) a tápppanelon kötök ki, amin ránézésre nem látok hibát/égésnyomot. Mi itt a típushiba? Hol érdemes kezdeni a vizsgálódást? A katódcső végében egy kis narancsszínű fény sejlik.
(#) nagym6 válasza szbalogh hozzászólására (») Ápr 14, 2021 /
 
A ks. cső áramköreinél valószínű. Nagyfeszültségek, mérésükhöz olyan műszer vagy előosztó kell. Ha itt jó, akkor valami pontnak vagy vonalnak kellene látszani. Esetleg a szétszedett erőltetett poti szakadt, mérted-e. Vagy ki van pozícionálva a képfelületen kívülre, pozíciógombokkal próbálkozzál. Van tranzisztoros inverter, ami előállítja a nagyfeszt, megy-e.
(#) szbalogh válasza nagym6 hozzászólására (») Ápr 14, 2021 /
 
A pozícionálókat már minden irányban tekergettem, Intensity maxon. Semmi kép. Azt a potmétert még nem mértem. Az egyik lemezre tekert ellenálláson volt valami piszok odaolvadva de van rajta mérhető ellenállás, nincs megszakadva. A táppanel másik oldalán az egyik árnyékoló harisnya rojtos széle hozzáért a középső vezetékhez, ezeket eligazgattam de utána is ugyan úgy leolvad a bizti.
(#) VJ72 válasza szbalogh hozzászólására (») Ápr 14, 2021 /
 
Javasolnám a nagyfesz. tápegység biztosítékát kivenni és úgy ellenőrizni a tápegységeket +15V, -15V, +110V, -40V. Amíg ezek nincsenek rendbe fölösleges bármit tekergetni.
A hozzászólás módosítva: Ápr 14, 2021
(#) szbalogh válasza VJ72 hozzászólására (») Ápr 14, 2021 /
 
Köszönöm a segítséget! Táp mellett (T1) levő négy biztosítékon kívül még egyet találtam, F51, ez rendben van. Erre gondoltál? Hol tudom lemérni ezeket a feszülségeket?
(#) VJ72 válasza szbalogh hozzászólására (») Ápr 14, 2021 /
 
Igen az F51-et vedd ki. Kapcsolási rajzod van hozzá? A tápegység panelen például.
DoksiBővebben: Link
(#) szbalogh válasza szbalogh hozzászólására (») Ápr 14, 2021 /
 
Belenéztem a nagyfeszülségű dobozba. Ott van egy trafó, az egyik rögzítő csavarja csak úgy lógott... vajon hol lehet a túloldalon az anya?
Az ominózus potméter a képen. Bekapcsolt pozícióban bármelyik négy láb között nézem nincs ellenállás. Akkor ez azt jelenti, hogy nem jó ugye? Ki kéne forrasztani és cserélni?
Következő: »»   231 / 245
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem