Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   85 / 86
(#) Massawa válasza erbe hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Valoszinü, hogy inkább egy mezei üzemröl van szo, egy épitkezésen stb ahol nincs villamos kapcsolat és egy mobil áramfejlesztö van ott. Azokon vannak ujabban ilyen feszültségek, amik még megfelelö teljesitményt tudnak leadni a terepen, de még száraz idöben nem veszélyesek a munkapásokra. Nem tudom én sem, hogy DC vagy AC, de mindenképpen valami elektronikus valami ami kezeli a motort is, és több független feszültséget is tud adni.
(#) erbe válasza Massawa hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Tudom, vannak inverteres aggregátorok is. De DC-ből még a 42 V is durva, különösen 60-100 A kategóriában. Egykor a hajógyárban az épülő hajókon minden kisfeszültségről ment. Bement a 3 fázis. 24 V-ról ment a világítás, 42 V-ról a kézigépek, 42 V, 3 fázisról a nagyobb energiát igénylő eszközök.
(#) Massawa válasza erbe hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Valamikor az apám is hozott egy ilyen furogépet, amit a kazángyárban használtak. De kapott hozzá egy massziv trafot is…
(#) JZoli válasza Massawa hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
Helló! Csak azért hallgattam, mert egyrészt dolgoztam, ott nem nagyon tudok ilyesmivel foglalkozni, másrészt meg a tulaj sem tudta megmondani, hogy egyenáram, vagy váltakozóáram működteti a újratekercselt gépet. Talán holnapra derül ki a dolog. Addig is arról van szó, hogy valamilyen folyadéktároló fémtartályok belsejében dolgoznak a géppel és valamilyen speckós kábellel lehet a villanyt bevezetni a tartályba, és csak törpefeszültséggel lehet dolgozni benne. Ezt valami munlavédelmi szabály írja előm állítólag.
(#) Massawa válasza JZoli hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
Igen ez van a kazánszabályok között…
(#) Chipmunk1960 válasza JZoli hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
Akkor használj NCEP85T25T -t az kibír sokat.
(#) JZoli válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
Há ez elég combos, de nem látom, hogy hol lehet venni. Igaz knában van, de onnan meg csak túl hosszú idő alatt jön meg, és eléggé megbízhatatlanok.
(#) erbe válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Jan 30, 2022 /
 
STP110N8F6
Nem is túl drága.
(#) JZoli válasza erbe hozzászólására (») Jan 31, 2022 /
 
Na, ez jónak tűnik. Mennyit tegyek bele? Kettő elég lenne?
(#) erbe válasza JZoli hozzászólására (») Jan 31, 2022 /
 
1 darab elég. Adatlap szerint 440 A-es áramimpulzust ki kellene bírnia. De még mindig nem tudjuk, DC vagy AC.
(#) JZoli válasza erbe hozzászólására (») Jan 31, 2022 /
 
Hát azt még én sem. Talán estére kiderül.
(#) Massawa válasza erbe hozzászólására (») Jan 31, 2022 /
 
Azért nagyon kiváncsi lennék, hogyan lehet egy alig 1 mm2 vastag lábon átvinni 80 A-t, csucsban meg vagy 400-t.
Amugy én is ennek a MOSFETnek az 50A-s változatát vettem a mult héten.
Mindenképpen nagyon meg kell gondolni, hogyan, milyen vezetékkel csatlakoztatod az áramkörhöz. Könnyen járhatsz ugy mint a fiam, tegnap egy 5 hangú 12V-s elektromos kürtöt javitott, aki mezei méröhuzallal meg krokodilcsipesszel kötötte az akkura, amire a mérőzsinór egyszerüen elolvadt.
(#) erbe válasza Massawa hozzászólására (») Jan 31, 2022 /
 
Nincs az 1 mm2.
"Kiolvadó biztosítóhuzalok:"
"Réz 100 A - 1,16 mm átmérő."
Bőven alatta van. De a 6,5 mOhm-on 110 A ~78 W-ot ejt, ami viszont bőven belül van a határon. Ha elég rövid lábbal kötik be és jókora erősített felületre, az is segít elvezetni.
A kolléga ~30 A üzemi terhelésre szánja, az meg mindenhol belefér.
A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2022
(#) Massawa válasza erbe hozzászólására (») Jan 31, 2022 /
 
Én is ugy látom. ( alig 1 )
(#) erbe válasza erbe hozzászólására (») Jan 31, 2022 /
 
No comment. Mégis. b1 a kivezetés vastagabb töve.
A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2022

TO220.jpg
    
(#) JZoli válasza JZoli hozzászólására (») Feb 1, 2022 /
 
Na reggelre kiderült, egyenáramú a szerkezet. Viszont akkor most úgy kell kialakítanom, hogy a áramirány kötött legyen.
(#) Massawa válasza JZoli hozzászólására (») Feb 1, 2022 /
 
Ha olyan kábel van rajta, ami biztositja a helyes polaritást ( nem lehet forditva bedugni) akkor nincs gond, ha nem, akkor még fog kelleni egy jo nagy dioda ( ha lehet schottky).
A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2022
(#) Chipmunk1960 válasza JZoli hozzászólására (») Feb 1, 2022 /
 
IRF3205 öt taléltam még, ami 55V/ 110A, és kapható otthon.
(#) Chipmunk1960 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 1, 2022 /
 
Igen ezen én is agyaltam már eleget, de az említett NCEP85T25T 180A.t bír folyamatosan 100 fokon, és 800A-t csúcsban. Papíron, a valóságban hüvelykujjnyi rézkábellel kötjük be a villanytargoncába.
(#) JZoli válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Feb 2, 2022 /
 
De jó! Ilyenem van is itthon. Erre nem is gondoltam. Köszi!
(#) scooby_ hozzászólása Aug 16, 2022 /
 
Sziasztok!

Annakidején 1997-ben megjelent egy cikk a HobbyElektronika magazinban egy "műtachométeres" motorvezérlőről. A lényege annyi volt, hogy a vezérelt DC motorral egy Wheatstone-hidat alkot, és a híd kiegyenlítettségét használta fel negatív visszacsatolásként, hogy a motor alacsony fordulaton is megtartsa a nyomatékát. Csakhogy ez analóg, UA723-ra épült, nagy terhelésnél melegszik. Ezt próbálom most átdolgozni Skori 555-ös tápja alapján. Jelenleg itt tartok. Nem írtam be értékeket, és a rajz is csak elnagyolt. Szerintetek működhet?
Illetve: Nálam a DC betáp 14-16V körül lenne. Ebben az esetben hogyan tudnék a műveleti erősítők számára tápfeszültséget biztosítani?
(#) kuner hozzászólása Dec 2, 2022 /
 
Sziasztok!
Segítségetekre volna szükségem:
Van egy DC motor hajtásom, ami +-10v-al vezérelhető. Ezt szeretném kiegésziteni egy tachogenerátoros fordulatszám visszacsatolással.

Olyan áramkörre volna szükségem, aminek ha adok 0-10v feszültséget, az vezérli a hajtást, ha esik a ford.szám, akkor ezt tacho-ról érzékeli, és próbálja tartani a fordulatot.

Volt erre egy kis 2 műv.erősítős elektronikám, de költözés közepette vagyok, és valahol valami doboz mélyén van...és persze hogy most kellene.

Tudnátok erre valamo megoldást? Vagy hogyan keressem? A barátom most nem segített..

A tacho: 3v/1000rpm
3000rpm lenne a maximum, ameddig tudnia kellene a feladatot.

Köszönöm a segítséget!
(#) Massawa válasza kuner hozzászólására (») Dec 2, 2022 /
 
Hogyan akarod vezérelni, analog modon ( feszültséggel) vagy PWM-l.
Mind a kettö aránylag egyszerü dolog. A tacho jelét megfeleö szintre erösitve az elsö opampal arra a szintre viszed mint a motor sebesség bemenete ( az valoszinü egy poti lesz).
A két jelet összeadva kapod meg a névleges vezérlö feszültséget, amit a második opamppal meg teljesitmény fokozattal olyan szintre erösited ami a motornak kell, mondjuk 10 V.
A tacho erösitöjét invertálora kell megcsinálni, azaz, ha emelkedik a fordulatszám, a kimenetnek csökkenie kell. Ha igy adod össze a jeleket, akkor automatikusan beáll az egyensuly. Az elsö opamp erösitésével szabályozhatod az érzékenységet ( visszacsatolo ellenállás).
Kész kapcsolàs most nincs kéznél, de amugy is a motorhoz kell igazitani.
A PWM változatban meg az impulzus szélességét fogja a tachojel szabályozni.
Ezt is meglehet egy opampal oldani. Az elsövel egy hàromszög jelet csinálsz megfelelö alapfrekivel. A következö opamp egy komparator lesz, aminek a szintjét potival állitod és a tachoval befolyasolod ( eltolod a komparátor szintet). A kimenet meg mehet a motor meghajtora.
Nem irod, hogy egyirányba vagy mindkét irányba akarod tartani a fordulatszámot.
(#) kuner válasza Massawa hozzászólására (») Dec 2, 2022 /
 
Analog mód vezérelném. Csak egy irányba forogna.
(#) kuner válasza kuner hozzászólására (») Dec 2, 2022 /
 
Ez esetleg jó lehet?

tach2.gif
    
(#) Peter65 válasza kuner hozzászólására (») Dec 3, 2022 /
 
Kiindulási alapnak jó lehet.
Nem teljesen világos, miért van 2db differenciál erősítő a tachonak. Neked valószínűleg egyik sem fontos, ha nincs hosszú tacho vezetéked. Azaz a "Run seed" feliratú műveleti erősítő nem invertáló lábára kötöd egy osztón keresztül a tacho jelét. A tacho másik vezetéke értelemszerűen a 0V-ra. Az osztó legyen 1:1 arányú, azaz 3000rpm fordulatnál kapott 9V-t ossza le 4,5V-ra. Legyen 2db 10K ellenállás, az osztópont 100nF-dal hidegítve. A "Run seed" feliratú műveleti erősítő 9V-ra fogja erősíteni, ami nagyjából illeszkedik a 0...10V-os alapjelhez, amit a 100K/1M osztó szintén kb. 9V-ra oszt.
Az utolsó műveleti erősítő lenne a szabályzó erősítő. Ennek alapvetően PI jellegűnek kellene lennie, és a forgatott tömeg tehetetlenségétől függően általában másodperc nagyságú időállandó kellene az optimális működéshez. Ehhez a 1M-os ellenállást a visszacsatoló körben cseréld ki 10M-ra, vagy vedd ki, és a 100nF-os kondit 10µF-ra cseréld. Ezekkel az értékekkel indulnék neki (úgy remélem, ezekkel nem fog lengeni), de egység ugrás jellel tesztelve biztosan szükség lesz változtatásra, ha optimálisat szeretnél.
Mivel egynegyedes üzemet szeretnél, egy LM358-as jó lehet +15V-os tápfesszel. Ez esetben célszerű a szabályzó erősítő kimenetét egy 2K2 ellenállással beterhelni, hogy szükség esetén a nulla kimeneti feszültség létrehozása sikeresebb legyen.
(#) proli007 válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 3, 2022 /
 
Hello!
"Nem teljesen világos, miért van 2db differenciál erősítő a tachonak. "Ez alapvetően egy váltófeszültségű tacho-hoz készülhetett. A kérdező a feszültség nemet viszont nem árulta el..
(#) kuner válasza proli007 hozzászólására (») Dec 3, 2022 /
 
Valóban, ez kimaradt, elnézést!
DC 3v/1000rpm.
(#) Massawa válasza kuner hozzászólására (») Dec 4, 2022 /
 
Neked elég a jobboldali két fokozat, csak össze kell hangolni a rendszerrel.
(#) proli007 válasza kuner hozzászólására (») Dec 4, 2022 / 1
 
Hello! Lerajzoltam miről beszélnek a kollégák. Az összehangolást az R3- R4-C1 elemekre értik. Mert az erősítést és időállandót kell a motor dinamikájához igazítani.
Természetesen a tokban két OPA van, csak a Tina-ban az egy fokozat van, vagy én nem értek hozzá..
A hozzászólás módosítva: Dec 4, 2022

Tacho0-9V.png
    
Következő: »»   85 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem