Fórum témák
» Több friss téma |
Ez igaz, annó játszottam ilyennel macskahökkentő ürügyén (és meg is kérdeztem a fórumont), ez lett a konszenzus:
- Ha a villogó LED-ek sorosan vannak kötve, akkor biztosan össze fognak szinkronizálódni. - Ha a villogó LED-ek párhuzamosan vannak kötve, akkor is összeszinkronizálódnak, ha tápjuk nem stabil (mondjuk van számottevő belső ellenállása). - Ha a villogó LED-ek párhuzamosan vannak kötve, és "atomstabil" a tápjuk, akkor egy idő után összevissza villognak.
Nem ismerem a konkrét típust de ha lesz hozzá érkezésem, veszek pár darabot és tesztelem.
Egy kicsit szomorúan, de szétkaptam a tápegységet, amiben a vezérlő is van.
A vezérlő modulja a wb2s wifi modul, gondolom ebben van a program. Ahhoz képest, hogy viszonylag drága, a kzi vezérlés gombjához az érintkezőnek egy 2 tüskét (jumper) raktak be ezeket érinti a nyomógomb pogácsája. Ilyet még nem láttam. Kültéri fényfüzér rögzítésSziasztok!Kültéren, a ház falára szeretnék rögzíteni fényfüzért. Nincs rajta szigetelés, vakolatra kellene. Tűzőgép, kapocs/szögbelövő szóba jöhet vagy milyen megoldások lehetségesek? Köszönöm!
5-ös vagy 6-os műanyag tipli. Ilyen furatot játékfúróval is meg lehet ugrani. Kis csavarral rögzatesz valamilyen fület, amire mehet a füzér.
"Füzér" az tág fogalom (és alakzat)... Van amelyikhez adják a rögzítéshez szükséges kütyüket.
Nem feltétlenül kell fül, ha van a közelben "vasbolt":
Vitrázs Lámpahorog Ez utóbbiból mindig van egy villanyszerelő táskájában, mert dugóhózóként is elsőrangú. izzó-kompatibilitásItt induló történet végére egyenlőre pont került. Kér fórumtárs (még1MbR és Mnyugger) jóvoltából több darab izzóhoz jutottam. Ezekből némi ügyeskedéssel (mert sem a foglalat mérete, sem annak alakja, sem az egyéb csatlakozások nem stimmeltek) kijavítottam az izzósorokat, most minden lámpája világít. Ezzel a célt elértem, nagyjából le is zárható a sztori.De azért van itt egy érdekesség, amit nem értek pontosan. Az alap izzósorok közül az egyik 20 a másik 35 db-os. Ebből olyasmire következtetek, hogy a bennük lévő izzók 230/20 = 11,5 V illetve 230/35 = 6,5 V körüli feszültségűek. (Minkét izzósorba tettem utólag egy soros diódát.) Amiket utólag kaptam izzókat, azok feszültsége ismeretlen volt, ezért teszteléssel megnéztem mekkora feszültségről vesznek fel 120 mA-t, és közben milyen fényesen világítanak. A kapott izzók közül az egyik csomag kb. 12V-ról, a másik csomag pedig kb 5V-ról veszi fel a 120 mA-t, azaz elég nagy köztük a különbség. És itt jön a nekem fejtörést okozó jelenség. Mindkét izzósorba tettem mindkét csomagból (mert mikor az első jött akkor még nem tudtam a másodikról), és a jelentős feszültségkülönbség ellenére minden cserélt izzó szinte hajszálpontosan azonos fényerővel világít mint a többi. Sem erősebben sem halványabban. Mi lehet ennek az oka? Ha magam is tippelhetek, akkor azt mondanám, hogy a többi izzó egyfajta áramkorlátként viselkedik, és csak a füzér áramát engedi át. De azért ez a gondolat biceg egy kicsit. Idézet: A lényeg benne van. Szinte. Meg aztán a különböző színű fényre különböző módon érzékeny a szem és úgy egyébként sem lineáris a megvilágítás mértékére. „minden cserélt izzó szinte hajszálpontosan azonos fényerővel világít”
Mindkét izzót 120mA-rel tesztelted, mivel sorba vannak kötve, az átfolyó áram azonos, a rajtuk eső feszültség különböző, megoszlik rajtuk a hálózat feszültsége. Így működött a régi tévékben a csövek fűtése.
Én nem értem a valós okokat, így csak találgatok, de talán nem ilyen egyértelmű ez. Csak akkor folyik rajtuk 120 mA, ha egy bizonyos feszültséget kapnak. De mi garantálja, hogy éppen e megfelelő feszültség jusson minden izzóra, amik eltérő feszültségűek?
Soros kapcsolásnál az ellenállás értékek arányában oszlik el a feszültség.
Igazad van, és ez magyarázatot is ad a jelenségre. Ameddig hasonló áramú izzókat építek be, addig nem lesz gond, mert az ellenállásuk is ezzel lesz arányos, így a rajtuk eső feszültség is igazodni fog.
Akkor lehet majd problémám, ha már túl sok izzó lesz a sorban a kisebb feszültségű adagból, mert akkor már a rájuk jutó (arányos) feszültség nagyobb lehet mint a nekik kényelmes érték. Arra számítok, a soros dióda jelentősen növeli a meglévő izzók várható élettartamát.
Anno a TV csöveknél volt soros fűtés (mint említették is) A "P" sorozatú csövek fűtőárama 300mA volt. De mivel a fűtőteljesítmény igény eltérő volt, így pld. a PCL86-os végcső 13V-os, a PCC88 7V-os volt. De a gondot az okozta, hogy a csövek különböző hőtehetetlenségűek voltak. A helyzetet rontotta, hogy a fűtés ellenállása hidegen nagyon kicsi. És így a kis hőtehetlenségű cső, bekapcsoláskor túlfűtött. Ezt úgy oldották, meg, hogy a sorba egy böszme nagy NTC ellenállást raktak, aminek felfűtéskor csökkent az ellenállása, így lassan fűtött fel a sor.
Amivel gyerekkoromban nem tudtam mit kezdeni, egy kerékpár/zseblámpa izzó meg egy 230V-os izzó soros kötése. ( és megfelelő izzókkal szépen működött mindkettő...)
Ez pontosan így van, a kapcsolóba építettük be, hogy a pincébe-padláson ne maradjon égve a lámpa. De általában 6,3V-os skálaizzót tettünk bele és 60W-izzó dukált hozzá.
Szines fényfüzérTegnap a boltban a fejemre esett a regál tetejéröl egy doboz, szerencsére nem volt nehéz, és ott állt az eledo is mert eppen vele tárgyaltam teljesen más ügyben. Erre csak a földön láttam, hogy fényfüzér volt a dobozban. Az elado az ijedtség kompenzálására azt mondta, hogy ha érdekel a fenyfüzér olcson odaadja. Elöször nem akartam, de a nejem mondogatta, kérdezd meg mennyi az ár. Az elado mondott egy árat, aminek nem tudtam ellenáligylni, közben kiderült hogy 16 m hosszú 1900 szines LED van rajta. Igy tulajdonost cserélt a vétkes doboz. Most meg kicsomagoltam és látom hogy 8 üzemmodja is van és itt az ujabb meglepetés, a füzérbe mindössze 2 vezeték megy és a 8 üzemmodban az egyik futofényzerü azaz a LEDek szinuszhullám szerüen futnak végig a 16 méteren. Persze villogni is tudna, igaz mindig 2 fény párosával villog a másik kettövel, de a párok változnak.Na ezt hogyan csinálják. Nem akarom elhinni, hogy procis LEDek vannak a füzérben.
Ellenpárhuzamosan kapcsolt LED-ek, híddal meghajtva+PWM. Az (közel) azonos nyitófeszültségű LED-ek párhuzamosan vannak kötve. Más ilyen játékokban, igaz, csak kb. 60 SMD LED-et egy SO8 tokos uC hajtotta, benne a híd is. Hóban-fagyban kb. 2 éve megy a szabadban napelemről, kis aksiról, tehát a LED-ek bírják a párhuzamos kapcsolást.
Nekem is van több fényfüzérem sok éve ott vannak a keritésen, semmi gond velük nem volt. Csak az egyik villogo füzérnek van néha valami agybaja, induláskor más más üzemmodba kapcsol. A másik mellette meg tartja a beállitást. Ezt néztem az ujon is, ugy látszik ez is emlékszik a beállitott üzemmodra.
Ha ez ilyen egyszerüen menne akkor a piros LEDnek mindig világitania kellene. A hozzászólás módosítva: Nov 20, 2025
"a piros LEDnek mindig világítania kellene" Miért is? (még reggel van, értetlen vagyok...)
Mert az ugy 1,2 Volttol világit, mig a kék kb 3 Volttol a többi meg a két feszültség között gyujt be. Szoval a párhuamos kapcsolás pl egy piros meg kék LED esetében nem igen müködik. Öket maximum antiparallel kapcsolásban lehet külön külön bekapcsolni.
A zöld-kék és piros-sárga kb. egy nyitófeszültséggel rendelkeznek. Nálam is így vannak párban.
A körülbelül csak körülbelül müködhet. (Hacsak nem erre válogatják vagy gyártatják).
Mindenre képesek
Ha kicsi a nyitófesz-különbség, akkor max az áramok oszlanak meg egyenlőtlenül egy kicsit (nem 90 fok meredek az U/I karakterisztika). No, meg ott a "bírja az!!!" tervezési elv). Izzók rejtélyes kiégése hagyományos fényfüzérbenSziasztok!Szert tettem egy klasszikus, sorbakötött izzós karácsonyi fényfüzérre, ami nem működik. 60 db-os, négyféle színű izzók vannak benne. Már eleve picit a teljes szakadást is furcsállom, mert emlékeim szerint ezeknél ha egy izzó ki is égett, a soros kötés ellenére a többi tovább működött, mert van valami áthidaló elem az izzókon belül, ami ilyenkor átveszi a vezetést. (Pont azért, hogy látható legyen, melyiket kell kicserélni, ill. a sok sorba kötött izzó miatt rövidebb távon a többi simán elbírta a megoszló többlet-terhelést.) Na most a feladatot gyorsítandó úgy akartam nekiállni, hogy a középső izzót kiveszem, és multiméterrel ellenállást mérek - amerre nincs semmi vezetőképesség, utána azt a szakaszt szintén felezem, és így tovább. De egyik irányba sem mutatott semmit a műszer.. Akkor megnéztem a kivett izzót, amin kb. 2 ohmot mértem. Ezt kicsit kevésnek éreztem, de végülis hidegen akár jó is lehetne.. Gyors számolással, ha 60 db-os, akkor valahol 3,8V-nál lehet az üzemi feszültség. Rákapcsoltam egy 3V-os állásba tett adaptert a kivett izzóra: semmi fény. Újra mérés: most már szakadt... Itt jön az, amit mondhatni elszúrtam: a fenti adapteres próbát elvégeztem még másik két db izzón, amik közvetlenül kivétel után még nem szakadást mutattak. A próba után (a harmadikhoz már levettem 1,5V-ra az adaptert..) mindegyik megszakadt, pillanatnyi felvillanás sem volt. Szóval így most már legalább 5 db halott izzóm van a sorból - tekintve, hogy újonnan olcsón kapni rég nem lehet, csak "retró ritkaság áron" másodkézből, ez így gazdasági totálkár. Az viszont érdekelne, hogy mit gondoltam rosszul a külső tápegységes próbánál? Illetve már az alapállapothoz: elképzelhető-e olyan hibaok, ami sok sorbakötött izzó egyidejű megszakadását okozza? (Még nagy túlfeszültségnél - pl. villámcsapás, vagy 110V-os eszköz bedugása hazai konnektorba - is sántít, hogy ne egy gyenge ponton szakadjon meg az áramkör, hanem több helyen egyszerre.) A hozzászólás módosítva: Csü, 12:03
Lehet, hogy már több izzo ki volt égve, azaz csak az áthidalo ellenállások müködtek s ilxenkor föleg ezügy ilxen hosszu láncnál már annyira megnöhet az áram, hogy a bekapcsolás pillanatában az összes maradek kiégett.
Lehet semmit nem gondoltál rosszul. Azok már eleve vezetékek voltak, csak elolvasztottad őket. ( azért egy kis idő mulva ismét megmérném őket, hátha meggyógyultak. Amúgy az ilyeneket érintésmentes fáziskeresővel szoktam javítani. Amelyik égő előtt jelez, utána nem, az volt a rossz. Ezzel elég sok munkát meg lehet spórolni.
Na erre nem gondoltam, de logikus, hogy az "áthidaló ellenállás" se végtelen terhelhetőségű, és csak addig bírja, amíg a többségében ép lánc korlátozza az áramát - lehet csak néhány tized voltot ejt, ellentétben a működő izzóval. (Itt meg volt egy amper nagyságrendű tüske a 3V rákapcsolásának a pillanatában.)
A fáziskeresőre én is gondoltam, de sajnos nincs ilyenem otthon..
Mivel hibásan kaptam, bármi lehet. Ezek szerint mondhatni hanyag kezelésnek is (vagy alkatrészhiánynak, ha jóindulatúbb vagyok), hogy addig járatták már foghíjas állapotban, míg végül az egész leállt.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |











