Fórum témák
» Több friss téma |
Szia! Az az igazság, hogy 2 db 5,5KW-os aggregátort hozott az ismerős. A másik az Strauss márkájú de az le van égve. Annak a gerjesztő áramkörét áttettem a hondába így 7Volt váltakozó feszültséget mértem rajta . Esetleg ebből lehet valamire következtetni? Köszönöm szépen a segítséget.
Min mérted a 7 V-ot. A gerjesztésen vagy a főtekercsen?
A fő tekercsen mértem,de lehet hogy nem kompatibilis a két vezérlő mert a Straussban külön van a greatz kocka. A hondában pedig benne van vezérlőben. Ha minden igaz. Megnézem a hondához lehet-e kapni a banán alakú vezérlőt. Azután a tulaj eldönti mit akar. Köszönöm!
Sziasztok! Elég régen jártam itt sokat pihent a projekt, viszont végül megoldódott a motor szabályzás kérdése (gyári vezérlő) de lett egy nagyobb probléma. Egyszerűen sehogy sem tudom felgerjeszteni a generátort normálisan. Labortápról adom a DC t a gerjesztő tekercsre közvetlen, és így elkezd nőlni a feszültség de 5A gerjesztőáram mellett is csak 100V ot tudok belőle kisajtolni. Fesszabályzó csere is volt, sajnos nem hozott sikert. Alapból ha gerjesztés van érezni hogy terhelődik a diesel motor de már mindent is lekötöttem és úgy is. A generátorba nincs 5 perc üzemidő az is kb 20 darabba. Egy régebbi vezérlés teszt során egy 2kW hőlégfújót kapcsoltam be róla. Először beindult, másodjára nem. Azóta rejtély mi történhetett. Egy másik érdekesség hogy a 3p 20A kismegszakítót leveri úgy hogy csak konnektor van rajta, de persze lekapcsolt kismegszakítóval sem gerjed fel. Kezdek tanácstalan lenni. 15kVA 3 fázisú szinkrongenerátorról van szó. A fő fázisok csillagponthoz szimmetrikusan 0,5 ohm, van egy plusz segédtekercselés szintén 3 fázisú, erről megy a fesszabályzó és a gerjesztés, ezeknek a csillagpontja nincs kihozva de egymás közt mindhárom verzióba 1 ohm. Hogyan tovább? Mit mérjek még?
Kösd le a generátor főáramköri kivezetéseit úgy, hogy közvetlenül a kapocslécen csak a generátor kivezetések legyenek. ha így is érezhetően terhelődik a dieselmotor a gerjesztés növelés hatására akkor menetzárlatos a generátorod.
A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2024
Ha menetzárlatos akkor nem kellene asszimetrikus ellenállás értékeknek lennie?
Az ellenállást multiméterrel nem lehet korrekt módon kiértékelhetően mérni, mert a zárlat ritkán szokott teljes, azaz összeolvadt állapotú lenni. Sokkal inkább olyan a menetzárlat, ami egymás mellé lecsúszott akár 100-200V feszültségkülönbségű menetek között alakul ki, ezért a multiméter 9V DC feszültsége nem teszi lehetővé az értékelhető mérését. Ilyent csak felbontott csillagpont mellett 500-1000V mérőfeszültséggel lehet kétséget kizáróan kimutatni.
Lekötöttem mindent is róla és így is produkálja a jelenséget. A gerjesztőtekercs volt javítva mert a gyárból úgy jött ki a gép hogy a tekercsfej nagyon ki volt hajtva és belekaszált az armatúrába ezért egy szál elszakadt. Ez ki lett javítva így a folytonosság oké és ezután még működött is nem túl sokat persze mert csak próbákra volt beindítva. Ha az az egy pólus menetzárlatos az okozhat ilyen problémát?
Bármelyik állórésztekercs zárlata ilyen problémát okoz. Nemrég kellett ilyen probléma miatt egy 5 kVA-es 3 fázisú generátort megtekercseltetnem pedig nem volt túlterhelve, és amikor utolján leállítottam semmi baja nem volt. Néhány hónap pihenő után pedig azt a tünetet mutatta mint a tied. Ha gyárilag a tekercsfej nem megfelelő,akkor egészen biztos hogy csak az újratekerés segíthet.
Az az érdekes hogy akkor ez valószínűleg gyári hiba mivel ez a generátor nem is igazán üzemelt még. Pár próba voolt egy 2kW hőlégfújóval, de mondom összesen talán 10 percet üzemelt azt is legalább 30 darabban. Ha a gerjesztő tekercs lenne hibás még jobban megérteném mert az találkozott az armatúra vasmagjával de az állórész mitől megy tönkre?
A motor beterhelése mindig akkor következik be amikor a generátort valójában terheljük, illetve akkor, amikor a forgórész által keltett fluxus erőteljes válaszreakcióval találkozik terhelés nélküli állapotban. Az erőteljes válaszreakciót rövidrezárt menetek okozzák, és ezek a menetek az állórészben találhatók. Lehet hogy szakszerűtlennek tűnik ez a magyarázat, de azt hiszem így a legérthetőbb. Ha a forgórész lenne zárlatos, akkor a gerjesztőáram eléggé magas lenne. A gerjesztőáram nagyságát egyébként ohm törvénnyel ki tudod számolni, hiszen ismered a gerjesztőfeszültséget, a forgórész ohmos ellenállását pedig meg tudod mérni kéziműszerrel is, pár % pontossággal. A forgórész ellenállásának ismeretében adott feszültségen(pl. 10V DC)már mérni tudod a forgórész által felvett áramot is, így tudod ellenőrizni a számolás helyességét. A generátort beindítva az adott feszültség(pl.10V DC)mellett a felvett gerjesztőáram nagyobb lesz, ha zárlatos az állórész. A forgórészt akkor nem tudod ezzel a módszerrel vizsgálni, ha forgódiódás a generátor.
Ebben csak az a bibi hogy a forgórésznek csak a mostani ellenállás értékét ismerem, amiről nem tudom hogy jó e avagy sem. 4 pólus van amiből 1 re van gyanu hogy zárlatos és az a baj hogy a maradék 3 al még tűnhet "jónak".
Ha 4 pólusú akkor a pólusokon levő tekercs egységeknek csak van látható vége ami mérhető.... Csak szét kell szedni hozzá a generátort.
Meggerrel méregetem és azt találtam hogy a forgórész tekercselése ami ugyebár a gerjesztő tekercs testzárlatosnak tűnik. Ha beindítom a generátort valóban nől a gerjesztő áram az álló állapothoz képest.
Hát az eléggé ritka eset hogy a forgó zárlatos lesz. Akkor a zárlat helyének vagy a tekercssérülés nyomának látszani kell egy alaposabb szemrevételezés során, mert testzárlat a forgórészen jellemzően mechanikai sérülés miatt szokott előfordulni. Illetve akkor ha elszabadul a tekercsrögzítés, de ahhoz nagyon meg kell pörgetni a forgórészt.
Egyszer a diesel motor egy hiba miatt felpörgött vele 4000 ig és belevert az armatúrába. Ez még a fordulattartás fejelsztése közben történt. Be is lett határolva melyik pólus az. Meglehetősen laza a tekercsfej azon a póluson. Minden pólus tekercselése 1,9ohm, csak az egyik testzárlatos.
Akkor nem marad más mint a felújítás és centirozás. De szerintem az állórészben is lesz hiba.
Az armatúrából kiszedtük a segédtekercselést mivel a gerjesztő áramkör a fő tekercset használja. A segédtekercs feje végig volt szántva a forgórész tekercsfejével így arra terelődött a gyanú. A műszeres mérés is kimutatott minimális asszimetriát. Ezután a tekercsfej újra rögzítésre került és a hornyokban is horonyléccel rögzítve lett a munkatekercs. A kínai semmirevaló impregnálása miatt simán ki lehetett húzni a hornyokból a lakkhuzalt. A megmaradó tekercs mérve. Csillagpont és vég között egységesen 0,5 ohm minden fázisban illetve fázis fázis közt egységesen 0,8 ohm. Meggerrel mérve testzárlat nincs! A gép újra össze lett rakva. Nem gerjedt fel magától mindössze 1,7V jelent meg. Laportáppal gerjesztve 400V helyett 200V ig sikerült feltornászni a feszültséget 10A! gerjesztőáram mellett és jelentősen fogni kezdte a meghajtó motort. A gép újra szét lett szedve és a forgórészen letekertük azt a pólust amelyiken a megger testzárlatott mutatott. Ellenállásmérő szerint tökegyforma mint a 4 pólus tekercselése. A letekerés végén találtunk egy részt ahol a prespán papírki volt szakadva és esetleg a vasmaghoz nyomódhatott 3-4 menet. 265 menetből gondolom ilyen kis ellenállásnál ezt igen nehéz kimutatni. Elképzelhető hogy ez okozta a jelenséget?
Megosztanám a tapasztalataimat ha esetleg valaki hasonlóba futna. A testzárlatos pólus ami csak meggerrel volt mérhető újra lett tekercselve. A generátor össze lett rakva, és végre felgerjedt!
Na ugye. Már 1 hónappal ezelőtt is ezt javasoltam. Ha szigetelésvizsgálóval hibát találsz akkor nincs mese, a hiba csak tekercseléssel orvosolható. Különösen, ha "segédtekercs feje végig volt szántva".
Ez így volt de a segédtekercs ahogy a próba során ki is derült ártatlan volt a dologban mivel ugyanazt a hibát hozta az eltávolítása után is. A "baleset" után egy másik póluson meg volt szakadva a tekercs aminek a javítása után működött a generátor pedig akkor még a megszántott segédtekercsről gerjesztett. A hiba egyik pillanatról a másikra lépett fel és mint kiderült egy másik pólus tekercselése időközben testzárlatos lett. A tekercsek lógtak a vasmagon és a 4 ből kettőnek szét volt terülve a feje ezért is ért az armatúrába. Rögzítés és impregnálás kellett mert a kínaiak igénytelenül készítették el. Csévetest nincs mert a vasmagról a saru nem lecsavarozható így egyedül a prespán papír szigetelt.
3 fázisu aggregátor nem ad ki 3 fázist, csak ha nagyon megemelem a fordulatszámot. Ez miért lehet?Sziasztok!Abban szeretném kérni a segítségeteket, hogy van egy 5 kw-os aggregátorom. Üzemeltetni szeretnék egy 400voltos 3 kw-os motort, amikor elindítom, nem pörög fel hanem lassan forog. Ha feljebb állítom a fordulatot akkor indul el. A kimeneteken megvan a feszültség. Előre is köszönöm.
Szia!
Nézd meg, hogy hogyan van bekötve az a 3kW-os motor. Nagy valószínűséggel deltában van és ilyenkor induláskor nagy az áramfelvétel. Próbálj bekötni egy csillag-delta kapcsolót, ez segíthet ezen a problémán (vagy kösse be villanyszerelő, ha nem értesz hozzá). Csillagban az indítási áram harmadakkora lesz, mint ha deltában indítanád. Egyébként létezik egy Háromfázisú aggregátor topik, abba jobban illene a kérdésed.
Az az 5 kVA-os aggregátor csak ohmos fogyasztóval fogja tudni az 5 kW-ot, azzal is körülményesen, mert ahhoz hogy a frekvenciát is tartani tudja ,kellene legalább 10-12 LE-s hajtómotor. Ha nincs elég hajtóteljesítmény, akkor a frekvenciacsökkenés miatt a gerjesztés is csökken és a kör bezárult. Ha megerőszakolod a fordulatszám kézi manipulálásával,csak azt éred el hogy a motor üresjárásban felpörög, de ahogy terhelést kap újból leesik a fordulatszáma. Ha megnézed a generátor túláram védelmét, nagy eséllyel 6A-es 3 pólusú kismegszakítót fogsz találni,ami igencsak sovány egy 3 kW-os motorhoz. Én kétféle aggregátort próbáltam ki elvileg mindkettő 5 kVA-es (nem kW, mert az vicc) az egyik egy EINHELL dízel, a másik egy békebeli ISKRA. 3,6 kW-os 2850 1/min fordulatú motort egyik sem tudta elindítani üresen sem, az 1,5 kW-os motort gond nélkül mindkettő indította, és terheléssel is ment. Korábban próbáltam a 3,6 kW-os motort egy 10 kVA-es HONDA utánzattal, de indításnál simán seggre esett a hajtómotor, úgy megfogta a terhelés, pedig csak egy üresen pörgő, egy ékszíjjal hajtott tengely volt a terhelés. Ja, és 3 kW-nál eléggé ritka a delta kapcsolású motor, nem gondolom hogy a tied pont az lenne.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |