Fórum témák
» Több friss téma |
Nem fogalmaztam világosan.
Öt darab 12 voltos LiFePo4 akksit tervezek betokozva, benne BMS-el. Ezeket tervezem sorba kötve elérni a névleges 60 voltot. Az utolsó kérdésem az volt hogy érdemes e rakni a 12 voltos egységekre külön túlfeszültség védelmet? Például hasonlót?
Adj egy linket az akkukról amiket vettél 5 darabot.
Szerintem nem értjük egymást, illetve Te nem érted amiket mondok. Amit ott lerajzoltam az 1 cella cellaszintű töltője. Nem akkuvédelem. Ha megépíted 12 voltosba se fogja védeni az akkut hisz egy akkutöltő. A hozzászólás módosítva: Ápr 8, 2025
Bocsi. Figyelmetlen voltam.
Erre gondoltam:
Vagyis hasonlóra. Be kell állítani 14,4 voltra
Megoldás lehet de nagyon favágó. És nagyon pontosan be kéne állítani ezeket.
Nem 14,4-re, amúgy se kell LFP-t plafonig tölteni, 13,8-19,9nél 99% feletti a töltöttség, nem kell feszíteni a cellákat a maximumig, nincs értelme. Normális akkuba 13,4-13,5-nél már teljes teljesítménnyel megy a balanszolás. Ha csak 5 amperrel töltöd a pakkot akkor ha működésbe lép, 70 wattot kéne neki hő formájába elvezetni. Ha mindegyiken elkezd vezetni mert rajtafelejted a töltőt akkor 350 wattot kéne elnyomni a levegőbe hő formájában a védelmeknek. Ez azért elég durva. Az esetleges lemerüléskori BMS szakítás ellen meg ez se véd semmit. Milyen akkud van? Vagy titok?
Összecsapott rajz az elképzelésről.
Nem számolok teljes zárlattal, mert az tényleg durva lenne, csak kiegyensújozásra. Pár voltot kell megennie.
Ez nem így van de mindegy.
Akkor hajrá. Meg tudod méretezni, pl. TL431? A hozzászólás módosítva: Ápr 8, 2025
Én azt hittem kész 12V akkukat akarsz.
Ha cellánként rakod össze meg végképp nem értem a koncepciódat. Minek szórakozni 12 voltos egységekkel...? Összerakod 3P20S pakkba és veszel egy 20S BMS-t. Árban kb. ugyanott vagy, esetleg 20-30%-al többe mint 5 darab 4S bms-sel. És minden problémád lekezelve, egy abszolút korrekt megoldással, kiegészító védelmek meg egyéb sufnituning nélkül.
Tényleg nem világos az "5 db 12 voltos LiFePo4 akksi"...ezek gyáriak, vagy ezeket is saját magad építenéd meg?
A hozzászólás módosítva: Ápr 9, 2025
Ilyen ügyetlen járművem van, ahová egyenként kell berakni az akkumlátorokat. Legtöbb robogóban egy kiemelhető dobozban, egy csomagban vannak az akksik. Ha ilyenem lenne, nem is gondolkodnék, vennék egy 19S BMS-t.
Nos akkor melyik? 5 db kész akkut veszel vagy építgetsz ötöt?
Mellesleg nekem is egyenként kell be- és kiemelni az akkukat, de ezek külön dobozban vannak elhelyezve. Szerencsére csak 2 darab van (á 75Ah savas). ![]() A hozzászólás módosítva: Ápr 9, 2025
Sziasztok.
Véletlenül lemerítettem 3 darab LiFePo4 cellát közel 0 voltra. Veszik a töltést, belső ellenállásuk kicsi, és töltés után elég jól tartják az áramot. (pár órát biztos) Kb. 2 napot voltak lemerülve. Van valakinek tapasztalata, mennyire károsodnak ilyenkor a cellák? Mire használhatók még? Személyes tapasztalatot kérnék. ![]() Köszönöm.
Ha felvette a töltést és a belső ellenélása kicsi maradt akkor ugyan arra használhatod mint elötte.Nem a személyes tapasztalat állapítja meg a cella állapotát hanem a mérés.Egyébként a lifepo nagyon jól bírja a strapát.
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2025
Egy öt gépet kiszolgáló Stiga SCG 48 AE típusú, 48V 5Ah Lithium-ion akkuk normál töltéséhez való töltő megadta magát. Csak pár éves modell, de természetesen már beszerezhetetlen, a tavalyi évben kiváltó nélkül kifutott termék. Helyettesítő tipus keresése mindenhol eredménytelen volt. Kapcsolási rajz elérhetelen, a javítását vállaló hely úgyszintén.
A primer oldali MOSFET zárlatos, a source-köri áramfigyelő ellenállások elfüstöltek, a 8 lábú lecsiszolt tetejű SMD vezérlője is minden jel szerint halott, a szekunder köri állapot ismeretlen. Az eléggé esélytelen helyzetben nem látok más kiutat, mint a beszerezhető 48V-os Lithium-ion töltők valamelyikével megoldani a problémát. Ezzel kapcsolatban természetesen számos technikai és biztonsági kérdés is felmerül. Ezen a területen tudással, tapasztalatokkal sajnos nem rendelkezem, barkácsolni nem szeretnék, ezért ebben szeretném a tisztelt fórumtársak véleményét, segítségét kérni. Minden ötletet, javaslatot köszönettel fogadok.
Javaslom, hogy itt tedd fel a kérdést, a konkrétan töltendő akku adatainak (linkjének) a megadásával!
Stiga SCG 48AE akkutöltőEgy öt gépet kiszolgáló Stiga SCG 48 AE típusú, az SBT 5048AE Type BT 48 Li 5.0 típusú 48V 5Ah_s Lithium-ion akkuk normál töltéséhez való töltő megadta magát. Csak pár éves modell, de természetesen már beszerezhetetlen, a tavalyi évben kiváltó nélkül kifutott termék. Helyettesítő tipus keresése mindenhol eredménytelen volt. Kapcsolási rajz elérhetelen, a javítását vállaló hely úgyszintén.A primer oldali MOSFET zárlatos, a source-köri áramfigyelő ellenállások elfüstöltek, a 8 lábú lecsiszolt tetejű SMD vezérlője is minden jel szerint halott, a szekunder köri állapot ismeretlen. Az eléggé esélytelen helyzetben nem látok más kiutat, mint a beszerezhető 48V-os Lithium-ion töltők valamelyikével megoldani a problémát. Ezzel kapcsolatban természetesen számos technikai és biztonsági kérdés is felmerül. Ezen a területen tudással, tapasztalatokkal sajnos nem rendelkezem, barkácsolni nem szeretnék, ezért ebben szeretném a tisztelt fórumtársak véleményét, segítségét kérni. Minden ötletet, javaslatot köszönettel fogadok!
Lehet a fogyasztói társadalom csapdájába estél...
Magyarban ezt találtam hirtelen SCG 48 AE töltő. Bár, hogy van e ki tudja. Pár külföldi oldalon fellelhető még esetleg... Ha szétszeded az akkut, és megnézed hány vezetékkel csatlakozik a töltőhöz, akkor tudunk segíteni. Ha kettővel, akkor szerencséd van, ha hárommal, de abból egy max egy NTC akkor is szerencséd van. Ebben az esetben szinte bármelyik 48V-os liion töltő megfelelhet. Ha több csatlakozás van, és jellemzően valami IC-re mennek, vagy mélyen az akku áramkörébe, akkor halott ügy. Utolsó mentsvár, hogy kideríted a fűnyíróhoz hány madzaggal kapcsolódik, ott kezdődik elölről a vizsgálódás. A hozzászólás módosítva: Ápr 25, 2025
Először is köszönöm a segítséget!
Az akkut sajnos egyelőre nem tudom szétszedni, mert a Torx csavarhúzóm nem furatos, ehhez pedig olyan kellene. Az akkunak négy csatlakozója van és a gépen is négy érintkező van. Az akkun a csatlakozók sorban: -, omega, C, + . Kìvülről méregetve rajta úgy tűnik, hogy a minusz és az omega között van a hőfokfüggő ellenállás, most 16 kiloohmot mérek köztük. Az omega és a C között pedig mint ha egy kondenzator lenne, - persze biztos nem az. 2,6nF-ot mérek rajta igen rossz D értek mellett. Hétfőn veszek egy lyukas Torx csavarhúzót és szétszedem az akkut.
Elmúltak az ünnepnapok és az ilyenkor kötelező unokás családi programok...
Most végre hozzájutottam és szétszedtem az akkut és azt hiszem esélytelen lesz a dolog, mert dugig tele van elektronikával és madzagokkal, tehát egy igen igényesen kialakított rendszer cellánkénti szabályozással. Gondolom ezért is van a négy csatlakozó. Hogy magukon a gépeken miért van szintén négy csatlakozó, azt nem tudom, hiszen azok csak kisütik az akkut. Az akkuban a pozitív és a negatív saruk közvetlenül az akkucellákra vannak kötve, a hőmérsékletet pedig valószínüleg egy NTC jelzi a töltő felé a C jelű csatlakozón. A félelmem az, hogy emiatt nem lehet az ilyen akkut az "univerzális" két vezetékes Li-ion töltőkkel tölteni, mert azok eleve azt feltételezik, hogy maga az akku rendelkezik aktív hőfigyeléssel és lekapcsolással. Van vajon valami lehetőség, vagy ezzel eldől a géppark sorsa?
Életlen fotók, de van jobb is!: Bővebben: Link
Sajna az a "COM" felirat ott a panelon nem sok jót sejtet. De ebből így nem is lehet igazán sok mindent megállapítani, jó lenne látni a másik oldalon a vezérlő IC-t (feltéve ha nincs beöntve az is), és a négy csatlakozó bekötését, mint előzőleg írtam. Csak az a probléma, hogy a vezetékeket nemigen kellene megbontogatni, mert nem tudni, hogy reagál az áramkör, azt mindenképp már csak végső esetben szabad.
De múltkor ajánlottam azt is, hogy a gép áramkörét is szemügyre kéne venni, ott hány csatlakozó van, milyen bekötéssel, esetleg ha van lehetőség, sima DC48V -al kipróbálni? Szóval lenne még tennivaló, de ennyiből én nem fogok tudni véleményt mondani, legfeljebb csak ha itt lenne a kezemben az egész "kóceráj". Ha biztosan működőképes a gép a két DC vezetékről, meg esetleg a hőérzékelő NTC -vel, akkor lehet olyan verzió, hogy az akku áramkörét cserélni egy "fapados" BMS -re, és egy normál liion töltővel tölthető, mert abban nincs plusz vezeték a kommunikációnak. Ui.: De ha szétszedted, legalább a cellafeszültségeket mérd már meg, mert még az is lehet, hogy az egyik csoport nagyon alulmerűlt, és azért nem hajlandó a gyári töltő tölteni. Akkor csak ki kell balanszálni manuálisan minden cellacsoportot, hátha magához tér utána. |
Bejelentkezés
Hirdetés |