Fórum témák
» Több friss téma |
Lehet. Ha lesznek képek a motorról, majd talán láthatjuk is.
180V DC motor fordulatszabályzásÜdv mindenkinek.Egy 180V-os, 1,25HP teljesítményű, 5A áramfelvételű, 4800 fordulatú kefés DC motorhoz szeretnék építeni egy fordulatszám szabályozót. Segítséget kérnék, ehhez lenne szükségem egy működőképes kapcsolási rajzra. Ez egy futópadhoz készült motor, többet nem tudok róla. A képe. A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2025
Pontosan egy ilyenből akartam egyszer villanybringát építeni, jó nagy darab volt vagy 5-10kg. Nem mindegy, hogy milyen feszültségről járatnád. Mivel nem tudod direkt kötni semmire sem, sem 230VAC-re, sem 12-24-48V-ra, ezért kell hozzá elsősorban egy kapcsolóüzemű tápegység. Ha meg ezt megépíted, abba nem bonyolult úgy kialakítani a feszültség visszacsatolást, hogy változtatható kimeneti feszültségű legyen.
Ha viszont nem akkuról, hanem 230VAC-ről működtetnéd, akkor jó lehet valamilyen triakos szabályzó is még az AC körben és utána egyenirányítás. De ehhez jól meg kell csinálni a védőföldelést is hozzá, mert a fázisfeszültség ott lesz a tekercsén és hiba esetén ki fog kerülni a fémházra. Esetleg előtte egy feszcsökkentő leválasztótrafó.
Futópadokban általában triakos szabályzó van.
Az esztergapadokban meg PWM generator meg egy végerösitö 230 voltrol hajtva
Szia!
Gyárilag PWM szabályzással, MOSFET-végfok segítségével működtek ezek a motorok.
Esetleg egy használható rajzot fel tudnátok tenni, én nem értek hozzá annyira de rajz után meg tudnám építeni.
Semmit sem írtál róla hogy milyen feszültségről járatnád, milyen szerkezetbe lesz beszerelve, szükséges-e más pl. túláramvédelem, ki lesz-e használva a teljes teljesítménye, netán túlterhelve is fog járni rövid ideig?
Amennyiben lehetséges 230V AC lenne a tápja. Egy házilag épített hobbi szintű marógépet szeretnék vele meghajtani.
Esetleg egy ilyen PWM-es vezérlésről lenne egy rajzotok? Ugyan úgy 230V AC-ról.
Gondolom alacsony fordulaton nagyobb lehet a nyomatéka. A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025
Tessék. Forrás: Bővebben: Link.
Nagyon köszönöm. Ezt megépítem, kipróbálom.
Lassíts kicsit.
Ez a kapcsolás ugyan működőképesnek tűnik első ránézésre, de a vezérlés nem kap visszajelzést a motor fordulatszámáról. Viszonylag kis fordulatszámon nagyon gyenge lesz a motor, gondolom nem írólapokat akarsz megmunkálni vele. Szerintem jobban jársz egy 230 V-os motorral és egy variátoros fordulatszámszabályzóval.
Szíjtárcsás áttételezéssel tervezem, ezzel is növelve a nyomatékot.
Elöször azt építsd meg, amelyiket kadarist elöször mutatott. Látni fogod, mennyire nem jó az ilyen feladatokhoz egy egyszerű szabályzó.
Mákszemnyit bonyolultabb a mellékletben lévő, de sokkal jobban működik. szerk.: A motor elé, lévén DC motor, kell egy egyenirányítás is, ez nincs a rajzon. A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025
De van egyenirányítás mindkét rajzomon, éppen a tiéden nincs.
Nem írtam olyat, hogy a tiéden nincs, azt viszont igen, hogy az enyémről lemaradt. Azt is írtam, az általam feltöltött tirisztoros (Skori oldaláról való) sokkal jobban működik.
szerk.: Nem világos számomra, miért a sokkal rosszabul működő terjedt el a neten, pár alkatrész hozzáadásával sokkal jobbat lehet készíteni. Egyébként meg mindegy, mert egyik sem lesz jó arra a feladatra, amire makait1 akarja használni, nincs egyikben sem fordulatszám tartás. A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025
Fordulatszám érzékelésTisztelt Kollégák!Fordulatszám tartó PWM vezérlésen gondolkodom de fordulatszám szenzor nélkül. (8 lábú PIC-el vezérlek, FET-es meghajtóval egy DC motort, ez tökéletesen működik.) Ötlet a következő: a motor árammentes pillanataiban a motor fordulatszámától függő feszültség mérhető. (Volt egy tirisztoros kapcsolás ~'1980 RT évkönyvben ami ezt szépen levezette, anno megépítettem és kiválóan működött!) Véleményeteket, ill. a buktatók miatt kérem a hozzászólásokat. Zavarszűrő vezetékhossz stb amire első körben gondolok.
Ez így működőképes lenne? Fordulatszám tartás nélkül.
Vagy még kell hozzá valami? A PWM modul tápját megoldom külön. A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025
Ez így kevés lesz. Kellene egy FET meghajtó is, pl. TC4420, a FET-tel párhuzamosan (D-S közé) egy RC tag, hasra ütve 10 Ω és 10 nF.
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025
A modul kimeneti amplitudója egyenlő a tápfeszültségével. Az nem elég ha beállítom a tápját 20V-ra? Bocsánat ha nagyon zöldségeket kérdezek, de mint írtam nem vagyok villamosmérnök, nem értek hozzá.
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025
Általában nem a fordulatszámot merjük hanem a leadott teljesitményt ami motoron folyó árammal arányos amit aránylag könnyü mérni és abbol levezetni a vezérlést.
Értem.
Amit Bakman említett RC tag a (D-S közé) nem tudom mi célt szolgál. Az ellenállás és a kondi egymáshoz képest párhuzamosan, vagy sorban?
Sorosan. Snubber, csillapító szerepe van. A be- és kikapcsoláskori lengést csillapítja.
A kapcsoló FET/IGBT adatlapját meg kell nézni, a 20 V kicsit soknak tűnik első hallásra a Gate-en.
Ezt néztem ki. Gondolom a Kapu-forrás feszültséget kell néznem.
Igen az. Az adatlapban benne van, ez az abszolút maximum. 12 V már elég és nem feszegeted a határait.
A feszültség megszűnésekor az induktív terhelés visszarúg, ennek lecsengése után lehet a motor által generált feszültséget mérni. Itt találsz némi infót: Bővebben: Link.
Gondolni kell arra is, milyen gyors az ADC adott kontrollerben, a PWM jel inaktív állapotában lesz-e ideje mérni, különböző kitöltési tényezőknél. |
Bejelentkezés
Hirdetés |