Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor vezérlés
 
Témaindító: hilbi, idő: Okt 17, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   17 / 18
(#) zolika60 válasza proli007 hozzászólására (») Márc 23, 2024 /
 
Lehet. Ha lesznek képek a motorról, majd talán láthatjuk is.
(#) makait1 hozzászólása Máj 16, 2025 /
 

180V DC motor fordulatszabályzás

Üdv mindenkinek.
Egy 180V-os, 1,25HP teljesítményű, 5A áramfelvételű, 4800 fordulatú kefés DC motorhoz szeretnék építeni egy fordulatszám szabályozót. Segítséget kérnék, ehhez lenne szükségem egy működőképes kapcsolási rajzra. Ez egy futópadhoz készült motor, többet nem tudok róla.
A képe.
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2025

motor.JPG
    
(#) SKY válasza makait1 hozzászólására (») Máj 16, 2025 /
 
Pontosan egy ilyenből akartam egyszer villanybringát építeni, jó nagy darab volt vagy 5-10kg. Nem mindegy, hogy milyen feszültségről járatnád. Mivel nem tudod direkt kötni semmire sem, sem 230VAC-re, sem 12-24-48V-ra, ezért kell hozzá elsősorban egy kapcsolóüzemű tápegység. Ha meg ezt megépíted, abba nem bonyolult úgy kialakítani a feszültség visszacsatolást, hogy változtatható kimeneti feszültségű legyen.

Ha viszont nem akkuról, hanem 230VAC-ről működtetnéd, akkor jó lehet valamilyen triakos szabályzó is még az AC körben és utána egyenirányítás. De ehhez jól meg kell csinálni a védőföldelést is hozzá, mert a fázisfeszültség ott lesz a tekercsén és hiba esetén ki fog kerülni a fémházra. Esetleg előtte egy feszcsökkentő leválasztótrafó.
(#) Bakman válasza SKY hozzászólására (») Máj 16, 2025 /
 
Futópadokban általában triakos szabályzó van.
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Máj 17, 2025 /
 
Az esztergapadokban meg PWM generator meg egy végerösitö 230 voltrol hajtva
(#) kadarist válasza makait1 hozzászólására (») Máj 17, 2025 /
 
Szia!
Gyárilag PWM szabályzással, MOSFET-végfok segítségével működtek ezek a motorok.
(#) Bakman válasza kadarist hozzászólására (») Máj 17, 2025 /
 
Miért írtam triakot?

IGBT lesz az.
(#) makait1 válasza Massawa hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Esetleg egy használható rajzot fel tudnátok tenni, én nem értek hozzá annyira de rajz után meg tudnám építeni.
(#) SKY válasza makait1 hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Semmit sem írtál róla hogy milyen feszültségről járatnád, milyen szerkezetbe lesz beszerelve, szükséges-e más pl. túláramvédelem, ki lesz-e használva a teljes teljesítménye, netán túlterhelve is fog járni rövid ideig?
(#) makait1 válasza SKY hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Amennyiben lehetséges 230V AC lenne a tápja. Egy házilag épített hobbi szintű marógépet szeretnék vele meghajtani.
(#) kadarist válasza makait1 hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Próbáld ki ezt.
(#) makait1 válasza Massawa hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Esetleg egy ilyen PWM-es vezérlésről lenne egy rajzotok? Ugyan úgy 230V AC-ról.
Gondolom alacsony fordulaton nagyobb lehet a nyomatéka.
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025
(#) kadarist válasza makait1 hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Tessék. Forrás: Bővebben: Link.
(#) makait1 válasza kadarist hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Nagyon köszönöm. Ezt megépítem, kipróbálom.
(#) Bakman válasza makait1 hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Lassíts kicsit.

Ez a kapcsolás ugyan működőképesnek tűnik első ránézésre, de a vezérlés nem kap visszajelzést a motor fordulatszámáról. Viszonylag kis fordulatszámon nagyon gyenge lesz a motor, gondolom nem írólapokat akarsz megmunkálni vele.

Szerintem jobban jársz egy 230 V-os motorral és egy variátoros fordulatszámszabályzóval.
(#) makait1 válasza Bakman hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Szíjtárcsás áttételezéssel tervezem, ezzel is növelve a nyomatékot.
(#) Bakman válasza makait1 hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Elöször azt építsd meg, amelyiket kadarist elöször mutatott. Látni fogod, mennyire nem jó az ilyen feladatokhoz egy egyszerű szabályzó.

Mákszemnyit bonyolultabb a mellékletben lévő, de sokkal jobban működik.

szerk.:
A motor elé, lévén DC motor, kell egy egyenirányítás is, ez nincs a rajzon.
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025

fenyersz.jpg
    
(#) kadarist válasza Bakman hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
De van egyenirányítás mindkét rajzomon, éppen a tiéden nincs.
(#) Bakman válasza kadarist hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Nem írtam olyat, hogy a tiéden nincs, azt viszont igen, hogy az enyémről lemaradt. Azt is írtam, az általam feltöltött tirisztoros (Skori oldaláról való) sokkal jobban működik.

szerk.:
Nem világos számomra, miért a sokkal rosszabul működő terjedt el a neten, pár alkatrész hozzáadásával sokkal jobbat lehet készíteni.

Egyébként meg mindegy, mert egyik sem lesz jó arra a feladatra, amire makait1 akarja használni, nincs egyikben sem fordulatszám tartás.
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025
(#) nemgyuri hozzászólása Máj 18, 2025 /
 

Fordulatszám érzékelés

Tisztelt Kollégák!
Fordulatszám tartó PWM vezérlésen gondolkodom de fordulatszám szenzor nélkül. (8 lábú PIC-el vezérlek, FET-es meghajtóval egy DC motort, ez tökéletesen működik.)
Ötlet a következő: a motor árammentes pillanataiban a motor fordulatszámától függő feszültség mérhető. (Volt egy tirisztoros kapcsolás ~'1980 RT évkönyvben ami ezt szépen levezette, anno megépítettem és kiválóan működött!)
Véleményeteket, ill. a buktatók miatt kérem a hozzászólásokat. Zavarszűrő vezetékhossz stb amire első körben gondolok.
(#) makait1 válasza Bakman hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Ez így működőképes lenne? Fordulatszám tartás nélkül.
Vagy még kell hozzá valami? A PWM modul tápját megoldom külön.
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025
(#) Bakman válasza makait1 hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Ez így kevés lesz. Kellene egy FET meghajtó is, pl. TC4420, a FET-tel párhuzamosan (D-S közé) egy RC tag, hasra ütve 10 Ω és 10 nF.
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025
(#) makait1 válasza Bakman hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
A modul kimeneti amplitudója egyenlő a tápfeszültségével. Az nem elég ha beállítom a tápját 20V-ra? Bocsánat ha nagyon zöldségeket kérdezek, de mint írtam nem vagyok villamosmérnök, nem értek hozzá.
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2025
(#) nemgyuri válasza makait1 hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
A FET gate kapacitása miatt kell meghajtó a modul és a FET közé. A FET gyors átkapcsolásához kell áram. (Minél nagyobb a FET annál nagyobb a gate kapacitás! Lassú átkapcsolás esetén a FET túlmelegszik!) Nekem bevált a BC557-BC547 párral történő meghajtás is.
(#) Massawa válasza nemgyuri hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Általában nem a fordulatszámot merjük hanem a leadott teljesitményt ami motoron folyó árammal arányos amit aránylag könnyü mérni és abbol levezetni a vezérlést.
(#) makait1 válasza nemgyuri hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Értem.
Amit Bakman említett RC tag a (D-S közé) nem tudom mi célt szolgál. Az ellenállás és a kondi egymáshoz képest párhuzamosan, vagy sorban?
(#) Bakman válasza makait1 hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Sorosan. Snubber, csillapító szerepe van. A be- és kikapcsoláskori lengést csillapítja.

A kapcsoló FET/IGBT adatlapját meg kell nézni, a 20 V kicsit soknak tűnik első hallásra a Gate-en.
(#) makait1 válasza Bakman hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Ezt néztem ki. Gondolom a Kapu-forrás feszültséget kell néznem.
(#) Bakman válasza makait1 hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
Igen az. Az adatlapban benne van, ez az abszolút maximum. 12 V már elég és nem feszegeted a határait.
(#) Bakman válasza nemgyuri hozzászólására (») Máj 18, 2025 /
 
A feszültség megszűnésekor az induktív terhelés visszarúg, ennek lecsengése után lehet a motor által generált feszültséget mérni. Itt találsz némi infót: Bővebben: Link.
Gondolni kell arra is, milyen gyors az ADC adott kontrollerben, a PWM jel inaktív állapotában lesz-e ideje mérni, különböző kitöltési tényezőknél.
Következő: »»   17 / 18
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem