Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Faller Car System
 
Témaindító: gerpetya, idő: Jún 26, 2006
Lapozás: OK   1 / 3
(#) gerpetya hozzászólása Jún 26, 2006 /
 
Sziasztok!

Ez egy technológia, amivel autókat lehet vezérelni a terepasztalon.

Az alábbi elven működik:

Minden autón található egy hátsó tengelyt meghajtó motor, egy permanens mágnes az első hídra erősített lemezen (ami előre nyúlik), vmint akku, reed-relé és egyéb mágnesek az azonosításra.
A működése úgy "zajlik", hogy az autó elindul és a pályába épített lágyvas vezeték útját követi az első hídra szerelt mágnes. Magát az autót pedig egy motor hajtja meg. Ez a motor addig megy, amíg egy, az út szélén lévő megállító berendezésnél nem találja magát. Ez egy egyszerű elektromágnes, amelyet bekapcsolva, az autóban található reed relével kikapcsoljuk a meghajtó motort.
Az egyéb mágnesek pedig arra adnak lehetőséget, hogy elkülönítsük az egyes járműveket.
Pl. a sima autókon nincs semmilyen, a buszoknál csak a jobb oldalon található, vmint létezik egy 3. ill 4. kategória a szerint, hogy csak a bal oldalon vagy mind2 oldalon van állandó mágnes. Ezt az útba épített reed relé segítségével lehet megállapítani.
Léteznek különböző kiegészítők a pályához. Ilyen pl. a megállító relé, vagy pl. a kereszteződésekhez beszerelhető "váltó".

Gondolkodtam sokat, de arra jutottam, hogy elég nehéz megvalósítani ezt a technológiát, mert maga a modell okoz nehézséget. Szóval honnan lehet szerezni olyan terepasztalra illő modellautót, aminek van, sőt érzékeny is az első hídja?!
A motor meg az egyéb kieg. beépítése nem nehéz, de az első híddal lehetnek gondok.
Ha vkinek van ötlete az pls írja meg!


Itt található egy leírás a technológiáról, pontos adatokkal, lényegében ua. mint amit leírtam, csak angol nyelvű:
link1

Az érdekelne, hogy hogyan lehetne egy hasonló dolgot megvalósítani házilag. Ezzel kapcsolatban várom a hozzászólásokat!

THX!

Üdv:
gerpetya
(#) gerpetya válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Ja és még vmi:
A technológiáról olvashattok a 2001 Őszi Vasút&Modell című újságban!

Vmint van vhol egy videókazim is erről a technológiáról. Majd előkeresem és digitalizálva megpróbálom megosztani, azzal, akir érdekel.
(#) Frankye válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Nos, az ötlet nekem tetszik!
A kivitelezéssel - különösen home made módon - lehetnek gondok. Ha azt veszem alapul, hogy egy autó a valóságban mondjuk 3 méter hosszú, akkor az TT méretben (1:120 arány) 2,5 cm hosszú. Ebben kell elhelyezni a motort, az akkut, és a mágneseket, meg a vezérlést.
Az elektronika SMD kivitelben még megoldható, de a motor... ?
Ugyan ez az autó H0 méret esetén sem lesz sokkal nagyobb, 3,44 cm.
Szóval nem tudom, a Faller hogyan oldotta meg, de nagyon kíváncsi lennék rá! ( A link nem sikerült... )
(#) Frankye válasza Frankye hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Ja, most nézem a "régi" topicot, ott már látom a linket...
(#) gerpetya válasza Frankye hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
A link valszeg azért nem sikerült, mert a másik hozzászólásomat másoltam. Itt van most már jól (remélem):
[link=http://www.f-track.org/downloads/NormC08_en.pdf]http://www.f-track.org/downloads/NormC08_en.pdf[/link]

A Faller pedig 1:87-es arányban készített járműveket.
Én arra gondoltam, hogy van ez a mini rc autó. Vmikor nagy újdonság volt, mert a világ legkisebb ....
Ahhoz lehet kapni motort, csak elég kis méretben. Csak meg kell nézni, hogy hol olcsó!

Itt van egy oldal, technológiáról:
[link=http://members.lycos.nl/carsystem/]http://members.lycos.nl/carsystem/[/link]
(#) Frankye válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Engem érdekel!

Az újság nincs meg véletlenül, "gépiesen olvasható" formában? (Remélem, érthetően fogalmaztam.... )
(#) gerpetya válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Találtam is a motorról "anyagot"
link1

Ez kicsit drága, de esetleg egy gyengébb motor ugyanebben a méretben sztem megfelelne.
(#) gerpetya válasza Frankye hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Egy oldal az egész cikk, de a lényeget leírja!

Majd bescannelem, hogy örüljön a nép!
(#) gerpetya válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Gondolkodtam, hogy mit hogy kéne, de sztem az első híd megvalósítása nem fog menni! Eléggé kemény dió!:no:
Itt is látható, hogy az első tengely professzionális munka!

[link=http://www.mec-eggenfelden.de/carsystem.htm]http://www.mec-eggenfelden.de/carsystem.htm[/link]
Itt látható jó pár kép a járművek felépítéséről!

Kéne olcsón szerezni ilyen járművet és akkor a többit meg házilag meg lehetne valósítani!
De sajnos 15 rugó fele mozog egy darabnak az ára!
(#) Norberto válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Igen, ahogy nézem, nem egy csipkepite meló...ha jól néztem, pont egy olyan szerkezetet kell létrehozni kicsiny méretekben, mint ahogy az igazi autóknál ez működik.
És hogy ez az első kerekes dolog kifogástalan legyen (könnyen mozogjon és mindig helyesen), tényleg profinak kell lenni!

(Bár az tény, hogy marha jól tud kinézni egy ilyen...és ha még az ember alkotná otthon )

De ahogy nézegetem most jópár darabnak a méretét...HÁÁÁÁTTT...nem tudom, ti hogy vagytok vele, de szerintem ez még H0-nak is NAGY!!! Ahogy az ember fogja a kezében a buszt...az szinte elfoglalja a fél tenyerét...nagyobb lenne egy kamion az asztalon, mint egy komplett vonatszerelvény mozdonnyal-vagonokkal-mindennel együttvéve...
(#) gerpetya válasza Norberto hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Találtam egy oldalt, ahol rengeteg kép van:
[link=http://www.fcsfm.de/index.html]http://www.fcsfm.de/index.html[/link]
(#) Báddzsó válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
szerintem azért megvalósítható az első híd otthon is kisfúróval meg reszelőkkel, stb. csak tudni kell mikor melyiket kell használni... meg megfelelő alapanyagokat szerezni. (a legdrágább kis órák alkatrészeit is kézzel csinálják és jók! )
Én inkább a menetidőre lennék kiváncsi, mert a sima személyautót nem tudod telepakolni akkukkal... az a minirc is max 5 percet ha megy és van benne 3 gombakku, sztem max 80mAh-val.. ugyhogy ezekhez kéne valammi töltő is valahol a pályán ahol megállnak néha és töltődnek. (pl: üzlet parkolójában )
(#) gerpetya válasza Báddzsó hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Én is vmi olyasmire gondoltam, hogy lenne egy akku szint ellenőrző és ha alacsony a szint, akkor megy mondjuk a benzinkúthoz "tankolni".

Egyébként gyengébb motorral a fogyasztás is jóval kisebb, és a motoron kívűl más elektronika nincs. (ellentétben a minirc autóval, ahol ott van a kormányzás, vmint ott van a vevő egység is!!!)
(#) Báddzsó válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Idézet:
„(ellentétben a minirc autóval, ahol ott van a kormányzás, vmint ott van a vevő egység is!!!)”

igaz, rámértem egy kis motorra (nem a minirc-s re) 16mA-ert evett üresjáratban. Ami nagyon kevés szerintem. Egy led többet eszik, na mind1.
Szerintem számoljunk 40mA-rel egy kicsi, de terhelt motornál (ugye az akkukat cipelni kell). Ha egy olyan járműbe bele lehet nyomni egy 120mAh-ás akkut akkor az ~3 órát müxik, ami sztem elég jó.....
(#) gerpetya válasza Báddzsó hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
És persze nem is megy mindig!

Mármint a járművek megállnak a piros lámpánál, a vasúti átjáróknál, sőt a buszok még a buszmegállókban is. Esetleg a teherszállítók még várakozhatnak is, meg az autók is leparkolhatnak.
(#) Frankye válasza Norberto hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Idézet:
„hogy nézegetem most jópár darabnak a méretét...HÁÁÁÁTTT...nem tudom, ti hogy vagytok vele, de szerintem ez még H0-nak is NAGY!!!”


Könyörgöm! Éppen erről beszélek a kezdet kezdete óta!!!
Egy személyautó TTben nincs 3 centi hosszú! A H0-ban is alig 3,5 centi! Egy mini ceruza elem (ami a távirnyákba való), is hosszabb ennél! És az csak az elem, nincs motor, elektronika...
Persze, az elképzelés csodás, a megvalósítás is gyönyörű, ahogy a képeken-filmeken látszik, csak - ahogy Norberto barátunk is írja - nagyobb a kamion, mint a vonat... Hol van a valóság illúziója?!

Anno, ezdő modellezőként, a boldogult NDK-ból származott a PIKO gyár ajtaján kigördült első pőrekocsim, ami egy autószállító volt. Ezen volt 2 db ősöreg ('60-as évek beli, tehát nektek már múzeumi, nekem még boldogult legénylétemet idéző ) Wartburg. Az a gömbölyű. Na, ezek darabja nem volt hosszabb 1,5 centinél, a magasságuk meg tán az 1 centit is jóval alulmúlta. Ez volt kb. mérethű!!!! Hangsúlyozom: TT méretben modelleztem, nem N-ben, Z-ben...
(#) gerpetya válasza Frankye hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
Igen, ezt értem!
De nekem nem terepasztalra kéne! Ill. nem vasútmodellhez, hanem csak kísérletezni a technológiával, mert érdekel és érdekesnek találom.
(#) _JANI_ válasza Frankye hozzászólására (») Jún 26, 2006 /
 
A motorra lenne egy 5letem :
Mobiltelefon rezgető motorja elég parány, azzal a motor kérdés talán megoldható.
Csak le kell operálni az excentert és 3.3V-ról megy...
(#) Frankye válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
Értem. Nos, így mindjárt egészen más az ifjú nő horizontálsi elhelyezkedése (a leányzó fekvése ).
Ez esetben valóban jó lehet egy ilyen megoldás, ha nem a mérethelyes kivitel a fontos. Valszeg az tévesztett meg engem (is), hogy az egész "történet" a terepasztalos topicból "nőtte ki magát". :yes:
(#) Frankye válasza _JANI_ hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
Ez a mobil rezgő motor nem is hülyeség! _JANI_, nagy vagy!!!! Szerintem tuti ötlet! Csak azt kell megnézni, hogy a nyomatéka elég-e. Ha igen, akkor _JANI_-é a Nobel békecsont!! :yes:
(#) gerpetya válasza Frankye hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
Egyébként elsősorban nem autókra szeretném, hanem buszokra, kamionokra gondoltam. Mármint ott könnyebb megvalósítani (sztem).
Azok meg még TT-ben sem olyan kicsik (igaz nem is nagyok, de egy próbát megér!)

Motornak egyébként nem rossz ötlet a mobil rezgető motorja.

Megnéztem a minirc autó motorját és terhelés nélkül kb. 15-16 mA-t vesz fel.
(#) Frankye válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
Igen, ez igaz, kamionok, buszok esetében már elég jól kivitelezhetőnek tűnik. Habár akkor is felmerül a kérdés, hogy a motor elbírja-e a tömeget, amit mozgatnia kell. Ja, és még egy fontos dolog, amire figyelni kell: A gumik! Kelően redőzőttnek, és puhának kell lennie, hogy elegendő tapadása legyen, különben "elkaparja" magát a szerkezet.
Esetleg egy "összkerék-hajtás" kardánnal lehet, hogy segítene. Mindenesetre nagyon gondos, precíz kézi munkát igényel - sztem - a fogaskerekek, csigák, fogaslécek kialakítása...

Ja, még valami! Az is lehet megoldás, hogy az útba végig valamilyen mágneses forrást helyezni el. A kerekeket (oldalanként külön-külön) meghajtva, a két motor "vezérlését" egy-egy REED-del így meg lehetne oldani, ui. ha az egyik oldalon "lehajt" a jármű az útvonalról, akkor a saját REED-je a motort leállítja, és a másik irányba húzza.
(Remélem, valamennyire érthető, ha nem akkor majd +próbálok rajzolni!)
(#) Norberto válasza Frankye hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
Szerintem a méretek miatt nem lenne túl jó ötlet a 2 motor...az igaz, hogy darabja kicsi méretű, de 2 akkoris helyet foglal...és még mellé az elektronika+akku...már nehéz dió lenne kivitelezni...
(#) gerpetya válasza Frankye hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
Sztem meg az alap ötlet a kormányzásra, mármint amit a Faller is használ, tökéletes.

Úgy lenne megoldva, hogy egy lágyvas vezeték jelentené a "nyomvonalat" és az első híd elejére elhelyezett mágnes mindig követné ezt a vonalat.
(#) Norberto válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
De a legjobb akkor is az lenne, ha Frankye lerajzolná, mit is szeretne pontosan, lehet, hogy valami nagyot talált ki

Azzal hátrébb nem jutunk, legfeljebb előre...

Illetve azt is jó lenne megmagyarázni Frankye, hogy mit jelent a "lehajt" nálad. Mondjuk a nyomvonalon továbbhaladva való lehajtást a főútról, vagy egy véletlen miatt történő útról való lesodródást? (Mert sztem utóbbi ellen védve van a rendszer...)
(#) Frankye válasza Norberto hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
OK, mindjárt rajzolok, aztán csatolok...
A "lehajt" azt jelenti, hogy elhagyja a kijelölt nyomvonalat.
(#) Frankye válasza Frankye hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
Nah szóval:
A REED csövek (ha a mágneses nyomvonal fölé érnek), megszakítják a hozzájuk tartozó motornak az áramellátását, aminek következtében az adott motor ugyebár leáll, ergo a a másik irányba fordul a jármű. Ezáltal a REED cső kikerül a mágneses hatás alól, és a motor ismét "húzni" kezd. Ha a másik irányban tér ki a jármű, akkor a másik oldalon játszódik le ugyan ez.
Ha elég "szűk" a két REED közötti távolság, akkor alig érzékelhetően "kacsázik" a kocsi.

(A rajzon pedig ne tessék hangosan röhögni!)

nyomvonal.JPG
    
(#) gerpetya válasza Frankye hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
Maga az ötlet nem rossz, de három hibát is találtam benne (nem cikizés képpen csupán megjegyzésként):
Tehát az első gond, hogy amikor a jármű vmi miatt letér a nyomvonalról (pl. egy kanyar), akkor kikapcsol az egyik motor és a másik motor visszafordítja a nyomvonal felé a járművet, de amikor újra bekapcsol a másik motor, akkor a kocsi nem egyenesen fog állni, hanem ferdén. Mivel be van kapcsolva mind2 motor, ezért előre halad tovább az úton, de ferdén, tehát újra lehajt, csak most a másik oldalon. Itt ugyanazt eljátsza mint az előző oldalon, csak pont fordítva. Majd ezután újra akkor kapcsol be mind2 motor, amikor ferdén áll a jármű, és az egész kezdődik előről. Tehát az autó cikázni fog az úton. Szvsz ki lehet küszöbölni ezt a hibát, de elég sok "konfigolásra" lehet szükség az autón.

A második hiba, hogy két azonos típusú motor max. ford.száma között is lehet némi eltérés. Ez ismét az első hibához vezethet, hogy elkezd cikázni az autó az úton.

A harmadik és talán az egyik legnagyobb gond az, hogy az autók útvonalát szakaszolni kellene az elágazások miatt, ami nem kis munka lenne. Míg a lágyvas-mágnes (Faller car system féle) elven működő vezérlésnél csupán "váltókat" kell betenni, vmint reléket oda, ahol szükség van a megállásra.

Ja és van még egy gond. Ez most jutott eszembe. Szvsz elég nagy mágneses teret kell létrehozni, ahhoz, hogy kapcsoljon a reed relé úgy is, hogy nem közvetlenül a nyomvonal felett van, hanem a két reed között van a nyomvonal.
(#) Norberto válasza gerpetya hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
Én is értem a rajzot minden oldalról, irányból, stb.

Én azt nem értem, hogy miért kellett kitalálni ezt a 2 motoros ötletet...tehát mi a jó benne? Mitől jobb, mint a Faller Car System nevű rendszer...ott nem nagyon röpködnek 150-nel az autók...csak szép finoman mennek, és a lágyvas-nyomvonal segít rajtatartani a kocsit a helyén. (A Faller Car System-ben az első kerekek egyszerre fordulnak bármely irányba, tehát nem megy össze-vissza a kocsi.) Vagy van valami probléma ezzel a kidolgozott rendszerrel, amit javít ez a 2motoros megoldás? Ha van ilyen hiba, szóljatok

Egyáltalán nem sértésként írtam ezt most, csak egy egyszerű véleményként. Nem értem, miért kell feltalálni a spanyol-viaszt.

Inkább azon kéne morfondíroznia mindenkinek, hogy miként lehetne alkatrészeket, komplett autókat legyártani itthon, mert az a 15-20 ezer egy darabért marha sok. És ha egyszer netán valaki terepasztalt kíván építeni, akkor igen nagy szükség lehet ilyesfajta díszítőelemekre is, mint az autók, kamionok...tehát emberek...a spanyolviasz már fel van találva, most azt találjuk ki, hogyan lehetne egyszerűen, olcsón, jó minőségű alkatrészeket/autókat/kamionokat legyártani otthoni módszerekkel!
(#) gerpetya válasza Norberto hozzászólására (») Jún 27, 2006 /
 
Én is ugyanezt akartam sugallni az előző hozzászólásommal, hogy a FCS (gyk: Faller Car System ) megoldás jó.

Sőt magát a témát is azért nyitottam, hogy a megvalósításhoz szükséges dolgokat beszéljük meg.

Tehát ha van vkinek vamilyen ötlete az első híddal kapcsolatban, akkor az pls írjon! (azért nem az egész kocsit említettem, mert szvsz az első híd az elsődleges probléma. Ezt akár szó szerint is vehetitek )
Következő: »»   1 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem