Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Szeretnék készíteni egy egyszerű, de megbízható szimmetrikus tápegységet, ami 230V-ból csinál +-12V egyenfeszültséget. Sok hozzászólást, témát átnéztem, olastam itt a fórumban, de egy igazán könnyen, egyszerűen megvalósítható kapcsolást alkatrészlistával nemigen találtam. Azt kérdezném, ha van egy ilyen transzformátorom, akkor melyik lábaira kell kötni pl. ennek az áramkörnek a pontjait? A kapcsolásban szereplő stab.-ok 7812-es és 7912-esek lennének természetesen. Az is segítség lenne, ha tudnátok egy olyan transzformátort mondani, aminek eleve 3 megfelelő kivezetése van, és "emberi" áron kapható Budapesten. Előre is köszi! Tamás
Nem kell attól megijedni, hogy szimmetrikus táp.
Ha nem középkivezetésű a trafód, akkor jobb esetben 2 független szekunder tekercse van. Akkor csinálsz 2 független tápot stabilizátorokkal, Graetz-híddal, pufferekkel együtt. Akár mindkettő lehet plusszos szabályzó is, 7812. Aztán a végén közösíted az egyik stab. plusszát a másik mínuszával; ez lesz a közös 0 pontod a táplálandó áramkörödben. Ehhez a közös ponthoz képest a sorbakötött stab-ok megmaradt egyedüli pluszja lesz a + kimeneted, a másik stab. GND pontja pedig lesz a - kimenet. Ennyi. Mint amikor 2 darab elemet sorba kötsz és a közös pontjukhoz képest áll elő a + / - telep feszültség. /Kera_Will: legközelebb érthetően fogalmazz, ne csak egy összefüggő halandzsa legyen a végeredmény...mert akkor senki nem tudja megfelelően értelmezni...javította: Norberto/
Eléggé szegényes rajz.
Kiegészítettem és beszámoztam, de arra ügyelj, hogy a 7912 bekötése eltér a 7812-étől.
Rá lesve a PDFre amit találtál nincs semmi gond .
3 szekunder kivezetésesre lehet alakítani a 4 kivezetéses trafót is aminek 2 független szekunder tekercse van.Egyszerűen kösd össze a két középsőt egymással. Így lesz közép kivezetésű trafód. Ennyi az egész ... ![]() Sebi rajzolt is ... ,mire leírtam ... Gyorsabb volt !
Csak halkan jegyzem meg, h a nyáktrafók többsége kétoszlopos vasra készül, osztott primerrel (az Avisor pont nem ilyen...) ezeknél a külön graetz-es megoldás nem ajánlott, mert nem biztosítja a két szekunder egyenlő áramát (ami természetesen a primerekben is aszimmetrikus lesz), így rosszabb esetben a trafó leéghet, mivel az alkalmazások nagy többsége inkább csak a pozitív ágról fogyaszt.
A két tekercs sorbakötése és a graetz 2db 2utas egyenirányítóként való használata megvédi a trafót.
Köszi a kapcsolást és a hozzászólásokat.
Megpróbálom megszerkeszteni a nyákot, meg utána megépíteni is. Tamás
Akkor most nekem lehet az Avisor trafóhoz graetz-es megoldást? Ha igen milyet ajánlotok?
Tamás
Amit rajzoltam. A számokat is az Avisor adatlapjáról Írtam oda.
Köszi Sebi!
Annyit még tudnál segíteni, hogy mondasz ( írsz) egy graetz típust, amivel a diódákat tudom helyettesíteni? Előre is köszi! Tamás
Ha bemész Lomex-be v Kontha'-ba és 1A-es 100V-os graetzet kérsz, adnak olyat. Típust felesleges írnom, mert rengeteg van és erre a célra mind megfelel
Sziasztok!
Bocs, h itt kérdezem de itt volt szó 78xx 79xx-ekről. Lenne egy hülye kérdésem. Stabkockáknak miért szokás egy kis ellenállásal a földre kötni a GND lábát? Miért nem mehet direktben? És mekkorát szokás odatenni?
Ja meg mégegy kérdésem lenne
4 kék ledet kötök párhuzamosan 5 voltra. Autóba lesz egy haveromnak. De persze teszek áramkorlát ellenállást a ledekkel sorba Az szeretném kérdezni, h ide is építsek be 100 nanós kondit a 7805 kimenete és a föld közé? Vagy itt nem muszáj?
Ellenállást akkor szoktak beteni, ha meg akarják emelni a kimenőfeszt. Tehát, mondjuk a 7805-tel - ami ugye 5V-os - 5,6V-ot akarnak előállítani, akkor a talaj felé ellenállást tesznek - ez egy osztó alsó tagja - és a kimenetről is megy egy másik ellenállás az IC GND pontjára. Amennyivel megemeled az IC talaj pontját, annyival nő a kimenőfesz. (hasonlóvá válik a beállítható LM317-hez a kapcsolás).
Egyébként nem kell. A kimenetre és a bemenetre a 100nF-os kondi mindig kell, bár lehet, h időnként elmegy enélkül is, különösen, ha a bemenet nagyon közel van a pufferkondihoz. A negyfrekis gerjedést gátolja egyébként. 4 LED = 4 soros ellenállás = no problem .
De én úgy gondoltam, h van a 4 led párhuzamosan és én csak egy ellenállást teszek velük sorba. De kipróbáltam tinával és nem jó
Csak az első leden van 5 V. Úgy akartam ahogy a második képen van: http://www.freeweb.hu/bss/index.php?id=245
Azért nem szerencsés a párhuzamos kapcsolás, mert a LED-ek sohasem egyformák (persze elvileg több száz db-ból kiválszthatnál méréssel 4 olyat ami műxik párhuzamosan) .
A hőmérséklet hatására is változik a nyitófesz (ezáltal a rajta átfolyó áram adott soros ellenállás esetén), így mindig a legkisebb nyitófeszű fog világítani. Egyet nem értek: az autóban 12V áll rendelkezésre, akkor miért akarod 5V-ról járatni őket? Ha a feszváltozás miatti fényerőváltozást akarod kizárni, akkor stabilizálj, de ne 5V-ra, hanem mondjuk 9V-ra (7809) egy kék LED nyitófesze 4V körüli (mérd meg), köss sorba kettőt - az kb 8V, tehát a soros ellenállással csak 1V-ot kell ejteni. Midezt kétszer építed meg, az 2db ellenállás - és mennyivel energiatakarékosabb, hiszen nem 12V-ból fűtesz el 8V-okat négyszer!
Mondjuk ebben teljesen igazad van!
De most csak 05-ös stabom volt itthon
Sebinek teljesen igaza van.
A Tina meg hazudik. A párhuzamosan kötött cuccokon ugyanakkora fesz van és kész. Én autóba nem is tennék stabilizátort LED elé. Minek? A fesz szabályzó úgyis megfogja 14.4V körül. Ha meg csak 12V van, úgysem veszed észre a fényerő különbséget. De ha gondolod, használj stabilizátort ...
De muszáj stabilizálni. Sőt még pufferelni sem felesleges.
Mert az alapjáratot észreveszi. És én azért használtam 7805-öt és inkább elfűtök 7 Voltot, mert tapasztalat szerint ha a stabilizálandó feszültség elég közel van a stabilizált feszültséghez (pl. 7812 vel 14,4 Voltot), akkor nem tudja superül stabilizálni, mert kicsi a különbség. De ez csak az én személyes tapasztalatom.
OK, te tudod.
Idézet: „közel van a stabilizált feszültséghez (pl. 7812 vel 14,4 Voltot), akkor nem tudja superül stabilizálni, mert kicsi a különbség” Ez nem tapasztalat kérdése, meg kell nézni az adatlapot. Egyébkét ez igaz.
Sziasztok!
Újra itt, és akadt egy kis problémám (A korábban ismertetett kapcsolát megépítettem, de sajnos kicsit nem akar jól működni. A potitív oldalon +12,9V-ot ad le terheletlenül, a negatív oldalon viszont -21,7V-ot a gnd-hez képest. Már próbáltam a stabilizátort cserélni, de azzal nem volt gond. Mitől lehet ez a külömbség??? :no: A trafóról a stabilizátorokig azonos mindkét oldal feszültsége. Mi lehet a problematika? Köszi Tamás
terheld le a negatív felét, akkor jó lesz a feszkód
Pontosan milyen típusú stabilizátorokat használtál?
A gyártó is, meg a típus is érdekel... Azt ugye tudod, hogy a 79xx típusúaknál (amik a negatív tápfeszültséget állítják elő) más a kivezetések elrendezése, mint a 78xx típusoknál?
Thomson L7812CV és Thomson L7912CV típusú stabilizátorokat használtam. Tudom, hogy más a lábkiosztása, mert letöltöttem az adatlapját, direkt figyeltem rá.
Ahogy szabi83 mondta, én is mondom, rakj rá egy kis terhelést, mondjuk 1 db LED-et, és akkor már jó lesz. Ugyanis egy minimálisan terhelni kell hogy beálljon a feszültség.
Szia !
Hol a rajz a tápról ? Problémádat nem okozza az, hogy esetleg nem tettél a stab lábaira egy-egy 100nF kondit és most gerjed ? Üdv !
Szia !
Az a jó, ha van. Tápról a rajzot megmutathatnád ! Üdv !
Csatolom a nyákom layout tervét.
Kicsit kezdetleges, de hirtelenjében ilyen sikerült, nameg nem vgyok még jó a nyák tervezésben. A piros vonal az egy átkötés. Ha esetleg valami kérdés van, vagy javaslat, csak bátran. Köszi Tamás
Kicsit átterveztem a nyákot. Lehet, hogy ezzel jobban működne?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |





aminek 2 független szekunder tekercse van.
(





