Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Differenciálzár elektromos vezérléssel
Lapozás: OK   1 / 1
(#) markis4x4 hozzászólása Júl 9, 2010 /
 
Sziasztok!

Kiss Péter vagyok és terepjárókkal foglalkozom.
Szeretnék egy olyan differenciálzárat (autók kipörgő kerekét megfékezi és a nem kipörgőre adja a nyomatékot) készíteni ami elektromosan vezérelt és hidraulikusan-mechanikusan működik.
Mivel az elektronikai tudásom nincs a toppon ezért keresnék olyan hozzá értőbb emberkéket akik tudnak nekem a kivitelezésében segíteni.

Az elvi elgondolás a következő lenne:

egy tengelyen lévő kerekekhez lenne téve egy jeladó, ami a kerekek fordulatszámát figyelné. Számomra a szimpla ABS jeladó tűnik praktikusnak. Ez kb kerékfordulatonként kb 15-20 jelet kellene hogy adjon.

A két keréktől jövő jeleket "valaminek" figyelni kellene és ha a jelek sűrűsége egymástól kb 10%-al eltérne, akkor adna egy "+" áramot, amivel egy 12V-os relét lehetne működtetni.
Magyarul, ha az "A" jelű kerék fordulatszáma 10%-al több, mint a "B" jelűé, akkor a vezérő "a" kivezetésén jönne ki a "aa" jelű relét vezérlő áram, ha a "B" jelű kerék fordulatszáma nagyobb az "A" kerékhez viszonyítva 10%-al, akkor a vezérlő "b" jelű kivezetésén jönne ki egy vezérlőáram, ami a "bb" jelű relét vezérelné meg.
Ezután a relék pneumatikus szelepeken és pneumatikus munkahengereken keresztül működtetne egy-egy fékmunkahengert, amik külön-külön megtudják fékezni a gyorsabban pörgő kereket.
Így a fordulatszám külömbség visszaesne a 10%-os érték alá, akkor megszünne a jel, a fék oldana, a kerék megint felpörögne, utánna megint szabályozna és így tovább.
Ennek az elektronikai részéhez kérnék segítséget illetve megoldási, technikai javaslatot.

Előre is köszönöm

kisspé
(#) AMD válasza markis4x4 hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
Szia!
Kanyarodáskor is lefékezné a kereket így nem lehetne fordulni vele. Ha van benne differenciálmű zár akkor meg lehetne úgy oldani, hogy egyenes menetben folyamatosan zárva lenne, kormány elfordításra pedig kikapcsolna a zár. Nem tudom mennyire életképes ötlet.
(#) markis4x4 válasza AMD hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
Szia!

Azért van a kb 10%-os fordulatszám külömbség, hogy kanyarodásnál ne kapcsoljon. ha mégis, akkor 15% vagy 20 %, de ez csak részlet kérdés. A kivitelezés előtt ezt ki kell számolni.
Vagy olyat csinálni, aminek több érzékenysége van.

üdv

kisspé
(#) markis4x4 válasza markis4x4 hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
Szia!

Vagy csak akkor van üzemben,amikor difizárra van szükség, ha normál üzemben fut, akkor meg kikapcs.

kisspé
(#) potyo válasza AMD hozzászólására (») Júl 9, 2010 / 4
 
Szerintem nem folyamatos üzemre kellene, hanem kikapcsolhatóra, így sima kanyarodáskor, ha nincs szükség a "zárásra", akkor nem fok fékezni.
(#) SzervízMacska válasza markis4x4 hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
Szia. Azzal kellene kezdeni, hogy mielőtt megnyitod a témát, komolyabban átgondolod a feladatot. A szóba jöhető legkisebb fordulókörből a nyomtáv ismeretében - már ne haragudj - könnyen számolható a szomszédos kerekek fordulatának aránya. Utána nem kellene találgatni, hogy 10, vagy negyven százalék. Értelem szerűen az első és hátsó tengelyekre más-más érték fog kijönni, mivel a hátsó kerekek "levágva a kanyart", kisebb körön fordulnak. Azt is meg merem kockáztatni, hogy a jármű tengely-távolságától, futómű geometriájától is függnek ezek az értékek, tehát ha igazán precízen akarod, típus specifikus lesz a megvalósítás. Most Te jössz!

Szerk.: jobban bele gondolva, elég kétes kivitelezhetőségű a dolog ebben a formában, mivel ez szerintem engedély köteles átalakításnak minősül. Sőt, ha az üzemi fékeket szándékozol megbabrálni, még életveszélyes is.
(#) markis4x4 válasza SzervízMacska hozzászólására (») Júl 10, 2010 /
 
Szia!

Én mindenekelőtt a kivitelezés megolhatóságára vagyok kiváncsi. Milyen alkatrészek kellenek hozzá és kb mi lenne ennek az anyagi vonzata és azon belül is az elektromos részekre.
A pneumatikus-hidraulikus részét már megtudom oldani.

Ahogy potyo én én is írtam, ha nem folyamatos üzemre készül a dolog, akkor nem kell a kerekek álltal megtett úttal foglalkozni (nem kell pontosan számolni, azért írtam kb 10%-ot), mivel ha be vagy ragadva bekapcsolod, ha kemény talajon használod akkor meg kikapcsolod => %-os arányok kérdése megoldva(sőtt minél kevesebbnek kellene lennie).
Légyszives olvassd el és értékeld az előtted irottakat!

A szerkezet egy tengelyre vonatkozik =>első-hátsó tengely külön-külön működne, így nem értelmezhető az álltalad írt: "Értelem szerűen az első és hátsó tengelyekre más-más érték fog kijönni, mivel a hátsó kerekek "levágva a kanyart", kisebb körön fordulnak." vélemény, de azt hiszem ezt is leírtam a témanyitásban.
Légyszives olvassd el és értékeld az előtted irottakat!

Idézet:
"Azt is meg merem kockáztatni, hogy a jármű tengely-távolságától, futómű geometriájától is függnek ezek az értékek, tehát ha igazán precízen akarod, típus specifikus lesz a megvalósítás."
Ne kockáztass! Nem sok köze a tengelytávnak és a futómű karakterisztikának hozzá.(talán semmi)
A tengelyek egymásról függetlenitve vannak (mint írtam) a futóműkarakterisztika meg teljesen más dolog.

Abban viszont igazad van, hogy ez engedélyköteles és az üzemi fékben van egy plussz hibaforrás.
Azt nem írtam, hogy ezek nem rendszámos autókba kerülnének (abba a fentiek miatt nem is szerelném), viszont egy faragott off-road autóban talán nem okoz nagy gondot (elég sok autóban van u.n. sarokfék, csak ott nem elektronika vezérli, hanem kézzel húzogatjuk a kart, de ugyanaz a belenyúlás.)

üdvileg

kisspé
(#) SzervízMacska válasza markis4x4 hozzászólására (») Júl 10, 2010 /
 
Üdv. Sajnos, egyszerű autószerelő létemre most hallottam először a sarokfék létezéséről. A neten sem túl sok műszaki infó van róla, ezért itt egy ábra ( mellékletben ), amiből a működése megérthető. Ha ez az, amire gondolsz, pontosítsuk az elvárásokat, hogy mit szeretnél, illetve hogyan lenne legcélszerűbb a beavatkozó egységet működtetni.
Idézet:
„ha az "A" jelű kerék fordulatszáma 10%-al több, mint a "B" jelűé, akkor a vezérő "a" kivezetésén jönne ki a "aa" jelű relét vezérlő áram, ha a "B" jelű kerék fordulatszáma nagyobb az "A" kerékhez viszonyítva 10%-al, akkor a vezérlő "b" jelű kivezetésén jönne ki egy vezérlőáram, ami a "bb" jelű relét vezérelné meg”

Itt két reléről esik szó, melyek szükség esetén működésbe lépnek. Ezek működhetnének a beavatkozás teljes időtartama alatt folyamatosan, vagy szakaszosan ( kb. az ABS mintájára ).
Idézet:
„egy tengelyen lévő kerekekhez lenne téve egy jeladó, ami a kerekek fordulatszámát figyelné”

Ez alap feltétel, de talán érdemes lenne a jármű sebességét is belevenni a buliba. Ugyanis nem mindegy, hogy egy hajtű kanyarban, vagy egyenes szakaszon, nagyobb tempónál jelentkezik a 10%-os eltérés. Előbbi esetben ez lehet természetes, míg utóbbinál már beavatkozást igényelhet.
Idézet:
„Ahogy potyo én én is írtam, ha nem folyamatos üzemre készül a dolog, akkor nem kell a kerekek álltal megtett úttal foglalkozni (nem kell pontosan számolni, azért írtam kb 10%-ot), mivel ha be vagy ragadva bekapcsolod, ha kemény talajon használod akkor meg kikapcsolod => %-os arányok kérdése megoldva(sőtt minél kevesebbnek kellene lennie).”

Ne haragudj, én eddig azt hittem, hogy egy komoly automata vezérlést - esetleg szabályozást - szeretnél. Azt nem kell az útviszonyoktól függően ki-be kapcsolgatni. Igaz, annak megvalósításához pontosabb bemeneti adatokra lenne szükség - mint már írtam - külön az első és a hátsó tengelyen lévő kerekek vonatkozásában. Nagyon könnyen átlépsz a tervezés alapvető fázisain. Ha kézzel kapcsolgatod - "vak tyúk is talál szeget" alapon -, jobb megoldás az eredeti mechanikus, az mégis szabályzás, a relés meg csak vezérlés...

Sarokfék.jpg
    
(#) markis4x4 válasza SzervízMacska hozzászólására (») Júl 10, 2010 /
 
Szia!

Igen ez az a sarokfék amire gondoltam. ezeknek a karjait szeretném az elektronika álltal vezérelt pneumatikus hengerekkel mozgattatni. Ezt megtudom oldani, nekem az elektromos kütyükkel van aproblémám.

Nem szeretném túlbonyolítani a témát. Szerintem nem kell az autó pillanatnyi sebességét figyelni, mivel egy terepjárónál ha difizárat kell használni az elég kis sebességeknél lép fel. illetve, ha az autó már nagyobb sebességgel halad, akkor egyszerűen kikapcsolja az ember és így nem szabályoz. a mechanikus difizárat sem használják, ha már tud haladni az autó, illetve kanyarodáskor kifejezetten tilos.

Nekem ez is már elég komoly szabályzásnak tűnik és nem szeretném túlbonyolítani.
Megelégszem azzal, ha a funkcióját betölti és egy mechanikus difizár összegének töredékéből kijön. plussz így nem kell külön sarokféket bekötni, hanem ez a rendszer tudja azt is.

Van valami elgondolásod hozzá?
Én akis egyszerű fejemmel valami ilyesmire gondoltam: az egy tengelyen lévő két ABS jeladó adja a négyszögjeleket (vagy szinuszt), de ez még kevés ahoz, hogy egy relét bekapcsoljon, ezért fel kellene erősíteni.
A felerősített jelet egy relére rávezetni.
Az "A" jelű kerék adja az áramimpulzusát pld 20x egy perc alatt, a "B" jelű is adja 20x, ekkor minkét kerék fordulata ugyanaz. Az felerősített áraminpulzussal egy-egy relét vezéreltetni, ami 12V-ot vezérel. az "a" jelű relé egy "a" jelű elektromágnesbe van bekötve a "b"jelű relé pedig egy "b" jelű elektromágnesbe. Ezek az elektromágneseknek közös vasmagjuk lenne és egymás ellen dolgoznának. Ha ugyanazt a frekvenciát kapják meg (ugyanaz a kerékfordulat), akkor ugyanaz az elektromágneses erőt produkálnák és a vasmag nem mozdulna el.
Ha az egyik kerék gyorsabban forog, akkor a belőle kijövö négyszögjel is több, többször tudja egy adott idő alatt a relét be-ki kapcsolni, nagyobb frekvenciával engedné a 12V-ot az elektromágnesre, így nagyobb elektromágneses erőt tudna létrehozni, eltudná húzni a közös vasmagot az egyik irányba.így a vasmaggal már lehetne áramot kapcsoltatni.
Nem egy elegáns megoldás.
vagy valami hasonló végkimenetelű dolgot.

üdv

kisspé
(#) borvendeg válasza markis4x4 hozzászólására (») Júl 10, 2010 /
 
Hello!
Amit írtál elméletben nem lenne rossz, DE gyakorlatban nem működhet. Gondolj csak bele a vasmagot milyen könnyen mozgóra kellene csinálni ahhoz hogy jó legyen a zötykölődés bezavarná/tönkretenné. A másik hibája a konstrukciónak hogy káét egyforma erős elektromágnes nem létezik valamennyi különbség mindig lesz.
Én ezt egy processzorral oldanám meg. Nem tudom milyen impulzus jön ki a jeladóból, ha négyszögjel akkor valszeg a frekvencia hordozza az infót csak a frekit kell mérni a két digit bemeneten. Ha megvan akét szám csak összehasonlítod és két kimeneten egy tranzisztorral kapcsolgatod a relét vagy amit akarsz.
Ez ugyan némi programozást igényel de ez lenne a leg atombiztosabb szerintem. Kevés alkatrész tehát olcsó is.
Viszont most adtál egy 5letet, lehet hogy a holdjárómat megcsinálom ilyenre...
(#) markis4x4 válasza borvendeg hozzászólására (») Júl 11, 2010 /
 
Szia!

Köszönöm!!! De tényleg. Ilyen választ szerettem volna hallani!!
Tudtam, hogy nem teljesen életképes az álltalam leírt, éppen azok miatt a problémák miatta amit te is leírtál.
A jeladóból kijövő jelnek a frekvenciája lenne az elsődleges, mivel (szerintem) az pontosabb információt ad a kerekek fordulatára, mint egy indukált feszültség nagysága.
Azt hiszem egy ABS jeladó 0,1V-1V-ig ad jelet (de ennek utánna lehet nézni, vagy itt megírják, akik pontosan tudják).
Te tudnád ezt kivitelezni is? (ha már a holdjáródat csinálod , bár a holdjáróhoz talán elég lenne egy biciklis km óra jeladója is)

üdv

kisspé
(#) bgergo válasza markis4x4 hozzászólására (») Júl 11, 2010 /
 
Szia! Ha analóg megoldást szeretnél akkor ebbe gondolkodnék: Bővebben: Link
(#) blownhemi válasza markis4x4 hozzászólására (») Júl 14, 2010 /
 
Kicsit off... ha jól értem, amit elgondoltál, azaz egy sima, nyitott difit félig-meddig önzáróvá alakítani a fékek segítségével, akkor ezt már tudtommal megcsinálták nagy autógyárak. Javarészt álterepjárókon (divatos nevükön SUV) alkalmazzák. A totalcar-on egyszer be is mutattak párat, kivitték őket vmi terep-vezetéstechnikai-tréning pályára, v. vmi "kalandpark"-ba(?) (ha rákeresel az oldalukon, biztos meg lehet találni a letölthető adást, én a helyedben ezt minimum megnézném). Szó, mi szó, elég gyatrán muzsikált terepen, vizes füvön, sekély sárban el-elforogtak még így is a kerekei, nedves lejtőn visszacsúszkált. Pedig egy nagy autógyárnak komolyabb kutatás-fejlesztési költségvetése volt rá, mint neked lesz. Ha ez egy épített, nem rendszámos jármű, akkor feltételezem, hogy te pont igazi terepre szánod, és ebben az esetben lehet, hogy a végeredmény csalódást fog okozni.
Szoftver/hardver fejlesztési projektnek ettől függetlenül szórakoztató lehet.
Bocs mégegyszer a nem konstruktív hozzászólásért!
(#) markis4x4 válasza blownhemi hozzászólására (») Júl 14, 2010 /
 
Szia!

Azt hiszem a land rover free land-erének van hasonló elven működő "diffizárja". ( de lehet más márkáknak is).
Ott az ABS-t vagy az ESP rendszerét használják, hiszen ott minden adott hozzá.

Azért es SUV-ot nem szabad egy off-road autóhoz hasonlítani (van itthol mindkettő :o) ).
Azért az az alap egy terepjárásnál, hogy a kerekeken keletkező nyomatékot valahogy át kell vinni a talajra, külömben csak forognak a kerekek. Ergo kell hozzá gumi. a SUV-on meg álltalában aszfaltgumik vannak,amik semmit nem érnek sárban. Meg nem tudod felezőbe rakni, hogy szépen lassan indulj el vele.
Viszont ez egy speer difiként működne. a mechanikus speer-eknél is kell fordulatszám külömbségnek lenni a kerekek között.

üdv

kisspé
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem