Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Tranzisztorok helyettesítése
Eleg ha a telefonod displayét megérinted és akkol od fog fokuszákni ahova akarod..
Talán ez a felső sor, az ismert gyártó logo-ja...
Szia!
Az SM szerint a Q1021 (IC1021) egy táp vezérlő IC, nem tranzisztor.
Szuper, Köszönöm.
Mit vegyek mondjuk a HQ ban helyette?
Annyira azért ne siess! Szereld ki hibás félvezetőt és számold meg a lábait...
Ez nyilván egy másik változat, mert ebben nem IC van:
Bővebben: Link Q1021 egy NPN tranzisztor, de az igazi tipusszámot ez a manual nem árulja el. 2SC4908 szerintem is.
A mellékelt dokumentumban viszont szerepel egy ugyan olyan cikkszámú tranzisztor, mint abban, amit te linkeltél, és ott már szerepel a típusa is. Még a pozíciószám is egyezik.
![]()
Kedves mindenki.
Taki33 Uniman Majkimester Vision61 Ku202m Kadarist Xxxyyy Bocs ha a sorrend nem megfelelő.? Most volt időm szétdönteni. Megpucoltam és csináltam képet. Valóban C4908.( 3 láb) Sajnos találtam egy másik sültet is, azt is csatoltam. Arra viszont IC van írva. Azt is megköszönném ha ajánlanátok helyettesítőt ebbe a 22 éves masinába. Előre is köszönöm.
Hello! Ez egy mezei 78L05 5V-os stabilizátor.
Most arra a 78L05-re gondolsz?
Az egy 5V-os feszültségstabilizátor, egyszerűen kereshető, vásárolható.
Miből gondolod, hogy ezek az alkatrészek hibásak?
Ez:https://www.hqelektronika.hu/hu/posv-reg-5v-01a-5-3p-to92-lm78l05acz
Vagy emez:https://www.hqelektronika.hu/hu/posv-reg-5v-01a-4-to92-3p-ts78l05ct ?
Mérve még nem volt hiszen most szereltem ki, de valamiért túlmelegedett, így gondoltam kicserélem.
Nem melegedtek túl, csak a nyáklap barnult meg jobban a melegedéstől. Ha nem kapcsol be a készülék és a biztosíték is jó, akkor az elektrolitkondenzátorokat kell ellenőrizni, cserélni. Nem árt a forrasztásokat is átnézni.
Azért szedtem szét ( még szűz volt) mert kézi bekapcsolására ( nem távra) nem mindig akart jól működni, volt hogy a gomb funkciók fel cserélődtek, tálca ki be, lemez csere vagy kiválasztás és indítás. Van másik 25 éves készülékem ahol semmi nem barna.( ott 2 kondi folyt ki).
A terv az volt hogy ezt a két dolgot kicserélem, és utánna a megfelelő helyen, ( fórum ) kapcsolási rajzot olvasni tudó tól érdeklődöm honnan hova és mit mérjek. ( Hobbi elektronikus = Lelkes ) Nagyítóval nézve persze van repedt forrasztás, azt egyértemű ki javítom közben.
Ha gombhiba van, akkor a gombok környékén kell először szétnézni. Lehet, hogy megnőtt a gomb(ok) érintkezőinek ellenállása és ezért kapcsol más funkciót.
Gyakori megoldás, hogy minden gomb ugyanarra a lábra csatlakozik, csak eltérő értékű ellenállást kötnek vele sorba. Így egyetlen vezetéken elég sok nyomógomb jele vihető át. Hátránya, hogy ha a gombok átmeneti ellenállása olyan nagyra nő, hogy az a saját sorbakötött ellenállással együtt hasonló értéket képvisel mint egy másik gomb sorbakötött ellenállása, akkor a figyelő áramkör azt hiszi, hogy azt a másik gombot nyomtad meg.
Ezek a gombok igazából cserére érettek, de rövid távon átmenetileg lehet orvosolni. Mivel a gombok érintkezője néhány V feszültséget zár rövidre, nem benyomott állapotban néhány V van rajtuk. Ha egy ilyen gomb lábaira polaritás helyesen egy 1000µF körüli kondenzátort forrasutunk, akkor amikor az feltöltődik, a gomb benyomásával a töltés ki fog sülni a kontaktusokon keresztül. Ez a kis szikra képes rerobbantani a kontaktusokról a szennyeződést. Persze lassan fog a kondenzátor feltöltődni, mivel több kOhmos ellenállások szoktak lenni a kapcsolásban, így két szikráztatás között akár percekig is várni kell. Ráadásul egy gombhoz akár 10-20 pattintás is kellhet. Ha megoldható hogy ne csatlakozzon semmi elektronikához a gomb, akkor lehet gyorsítani. Ekkor egy 9V-os telepet lehet az 1000uf-al kötni párhuzamosan egy 10 Ohm körüli ellenálláson keresztül. Így akár másodpercenként lehet pattintani. Ha valamilyen IC direkt csatlakozik a gombhoz, akkor az elemes rásegítés nem javasolt, mert szinte biztos hogy nem beszerezhető hozzá új IC. Ráadásul ezek gyakran programozottak, így ha mégis sikerülne beszerezni, nem fog működni. Akkor inkább gomb csere.
Üdv! Nem a témával kapcsolatos, de fontosnak tartom a C4322 47 µF kondi cseréjét, mert a 78l05 bizonyára kiszárította és akár ez is elég lehet a kapcsolók helytelen beolvasásához. A csere darabot fektetve építeném be, minél távolabb a hőforrástól.
A kondicserénél esetleg érdemes 85°C-os vagy 105°C-os tűrésűt beletenni... (Gondolom nem kerül annyival többe, mint a "normál" kondi...)
Messzire sodródtunk a tranzisztor helyettesítéstől, a DVD javításnak van külön témája. A kondi kérdésre a sommás válaszom: mindegy.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |