Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » VF2 végerősítő
 
Témaindító: proksa1, idő: Feb 7, 2007
Lapozás: OK   169 / 169
(#) compozit válasza Feccco hozzászólására (») Hé, 9:12 /
 
Ne 8...10W-nál mérj THD, ott biztosan nagyon kicsi. Meg kellene nézni clippelés előtt mondjuk 1 dB-lel is. Én a 10kHz-es frekvencián mért értékre lennék kíváncsi.

A 19 és 20 kHz-es IMD mérésnél nem érdekesek a 20 kHz feletti felharmónikusok, hiszen azt garantáltan nem halljuk. Azt kell megnézni, hogy hogy a 20 és 19 kHz különbségének egész számű többszörösei ( vagyis kilohertzenként ) mekkora amplitudójuak a kikevert jelek. Persze ezt is a clippelés előtt 1 dB-lel.

A 2,2nF nekem kicsinek tűnik. Igazából ennek a beállításához már egy komoly szkóp kell. Ez a kör tulajdonképpen egy R,C-ből és a szórt induktivitásokból áll, ez egy rezgőkör. Az ellenállás csillapítja, ettől lesz aperiódikus beállású a válaszfüggvény. Sokat nem számíthat a hangban, de ha van rá lehetőséged, akkor érdemes elmolyolni vele.
(#) mek-elek válasza compozit hozzászólására (») Hé, 10:45 /
 
Lehet, hogy magamra haragítalak, pedig nem szándékom...
Én zenebarát lévén inkább meghallgatom az eredményt, nem ásom magam mérésekbe.
Ha a rajz tervezője sincs megelégedve az eredménnyel, és én is megtapasztalom hangzásbeli nekem nem megfelelőségét, akkor váltok, és nem pazarlok időt szerintem feleslegesen. Persze nem vagyunk egyformák.
Véleményem szerint azért nem ilyen bonyolult jó erősítőt építeni. És ami "fülre" jó, azon mit kellene mérni. Egyszer KT-nál jártam és rámért kíváncsiságból az akkor készített füleserősítőmre, és hogy nem a szkóp sem talált benne különösebb kifogást. Az oldalán megvan e "szeánsz".
Szóval vannak bizonyos építési eljárások, aminek megvannak a jótékony hatásai, és akkor nem kell vergődni vele, hogy gatyába rázódjon.
(#) compozit válasza mek-elek hozzászólására (») Hé, 11:14 /
 
Nem haragítottál magadra, pontosan ismerem a filozófiádat.

De áruld el nekem, hogy mi a bonyolult egy VF2-ben?

Ahogy elnézem, a fejlesztések az egyre kisebb THD-k felé tolódnak el. Ki lett találva, hogy az erősítő olyan legyen, mint egy darab drót, csak legyen erősítése. Azon kívül ideális. Ebből joggal következtető, hogy a kimenetén az fog kijönni, ami bemegy. Ha mégsem tetszik a hangja, az lehet a rossz műsoranyag okán, vagy a hangfal nem szereti az erősítőt, vagy fordítva, eleve gagyik a hangfalak és rossz a lehallgatási helység akusztikája. Gyanítom, hogy ha minden elem ideális lenne, neked- és sokaknak akkor sem tetszene a hangja, pedig az eredetileg felvett anyagot hallanád vissza.

Miután nem lehet úgy erősítőt tervezni, hogy na, ez ilyen, meg olyan jó hangú lesz, egy fejlesztőnek csak a műszerek segédlete marad. Szerintem, ez még mindig jobb, mint a semmi. Akkor legalább lehet tudni, hogy mennyire drótdarab az erősítő, vagy mennyire nem. És egy erősítő a legegyszerűbb és legolcsóbb eleme egy rendszernek.

És a szubjektivitás: én azt gyanítom, hogy a fülünkkel nem az eredetit akarjuk hallani, hanem valami mást, ami nekünk tetszik. Ha az ideális rendszerünket meghallgatva nem tetszik, akkor nem a rendszerrel van baj, hanem a fülünkkel. ( Egy orángutánnak a legszebb lény egy másik orángután, nem pedig az ember, vagy mondjuk egy jegesmedve.)
(#) mek-elek válasza compozit hozzászólására (») Hé, 13:32 /
 
Jó volt olvasni a hozzámállásodat!
Az hogy a hangzásértékelésünkben van e különbség azt így meg nem tudnám mondani.
Egyik "Királyt" sem mondanám bonyolultnak, és pont ez teszi jóvá őket, mivel kevesebb alkatrész, kevesebb hangzásra gyakorolt hatás.
Azt, hogy egy erősítő mennyire élethű, véleményem szerint sok minden együttállása. Ebben benne van, amit említettél is, és még sok más is, amit persze sokan szeretnek vitatni, ettől még tapasztalataim szerint részben meghatározóak. Ahogy mondtad, és jómagam is meghatározónak tartom, a felvételek minőségének meghatározóságát. Esetemben fontosnak tartom a sztereó tér pontosságát az adott felvételek kiszolgálásában. Értem ez alatt, hogy nem sávosan szolnak a hangok, hanem pengeélesen és így bizony az egész hangzás más összképet mutat az arányok érzékelése miatt. Szóval lehet ezt szépen bonyolítani, hogy mi mennyire képes követni az eredeti hanganyagot... A felvételek káoszában, ahogy kedves mentorom is mondta egy erősítővel nem lehet mindegyiket a legjobb eséllyel lekövetni. Van ahol jobbítani lehet, ha nincs visszacsatolás, van ahol meg az sem mindegy, hogy milyen képességű elemeket tartalmaz a visszacsatolás, és még ezeket is lehetne variálni. Vagyis minden erősítő, és rendszere kiszolgáltatottja az adott felvételnek. És ebben bizony semmilyen szubjektivitás nincs.
(#) compozit válasza mek-elek hozzászólására (») Hé, 15:25 /
 
Nem igazán akarok vitatkozni, eszmét terjeszteni, de kedves mentorod és persze a te véleményed is merő ostobaság.

Idézet:
„A felvételek káoszában, ahogy kedves mentorom is mondta egy erősítővel nem lehet mindegyiket a legjobb eséllyel lekövetni. Van ahol jobbítani lehet, ha nincs visszacsatolás, van ahol meg az sem mindegy, hogy milyen képességű elemeket tartalmaz a visszacsatolás, és még ezeket is lehetne variálni. Vagyis minden erősítő, és rendszere kiszolgáltatottja az adott felvételnek. És ebben bizony semmilyen szubjektivitás nincs.”


Valószínűnek tartom, hogy fogalmatok sincs a negatív visszacsatolás mibenlétéről. ( Az átfogóra gondoltam, mert olyan, hogy nincs semmiféle negatív visszacsatolás, nem létezik. )
Nincs benne szubjektivitás? Hát akkor hogy ítélitek meg a felsorolt dolgokat? Jobb lesz visszacsatolás nélkül, meg az alkatrészek milyensége, meg a felvétel determinál? Ezt mi alapján döntitek el? Meghallgatjátok! Vagyis teljesen a szubjektumutokra hallgattok. Nincs ezzel semmi baj, de legalább ostobaságokat ne írj le! Mindenki másképp csinálja...

Szerintem, keressetek egy könyvet ( szabályozástechnika ) és nézzétek meg, hogy mi is az a negatív visszacsatolás.

Amit említesz, az abszolút szubjektív vélemény. Te ezt hallod. Ennyi. Természetesen meghagylak ebben a hitben, mert neked ez tetszik, miért akarnám megváltoztatni?
A hozzászólás módosítva: Hé, 15:31
(#) Ge Lee válasza compozit hozzászólására (») Hé, 16:31 / 1
 
Igazad is van meg nincs is. Abban igen, hogy a tökéletes erősítő egy darab drótként kéne hogy funkcionáljon, és abban nincs, hogy ilyen csak elméletben létezik, a gyakorlatban ilyet még senkinek sem sikerült csinálnia. Azért nem, mert egy erősítőnek bárhogy építed is meg, annak lesz saját hangja. A kapcsolásnak magának is, az alkatrészeknek meg pláne. Na innentől meg bukik a darab drót kérdése, és ezzel együtt az összes méricskélés is, mert mit mérjünk akkor rajta? Mivel méred meg egy alkatrész saját hangját? A tudomány mai állása szerint semmivel...
(#) compozit válasza Ge Lee hozzászólására (») Hé, 16:42 /
 
A saját hangját, - már ha van ilyen, - semmivel nem mérem meg. Ebből kifolyólag ez egy teljesen szubjektív dolog. Erre mondtam cáfolatot McEleknek, hogy azt írta:

Idézet:
„És ebben bizony semmilyen szubjektivitás nincs.””


Az, hogy megbukik a tézis, hogy egy darab drót, még nem jelenti azt, hogy nem lehetne megcsinálni. A fejlesztések, - szerintem, - pont erre törekednek. Egyszer majd megcsinálják, feltételezésem szerint minden eddigi begyepesedett hagyománnyal szakítva.
(#) CHZ válasza compozit hozzászólására (») Hé, 19:28 / 1
 
Egy darab drot elmelete ott bukik meg, hogy utana meg valamilyen hangsugarzot is ra kell kotni, ami borit mindent. Vegen van a leggyengebb lancszem. Ha valaki, csoda folytan jo hangsugarzot talalna a szuper erositohoz, akkor meg ott van a helyseg alusztikaja is.
Ezert szerintem mindig rendszerben kellene probalkozni es nem az egy darab drot szinezetlen hatasat keresni, az tuti zsakutca. Egy total szinezetlen hangu, szuper alacsony torzitasu erosito az esetek tobbsegeben, steril, szaraz, elettelen hangot produkalna.
A hozzászólás módosítva: Hé, 19:35
(#) mek-elek válasza compozit hozzászólására (») Hé, 19:43 /
 
Szoboszlai is elragadtatta magát a meccs után. Azt nem tudni akart e vitatkozni vagy csak a hév...
Az meg, hogy ki kinek számít "ostobának" nem nevezném objektív véleménynek.
De maradnék a témánál...
Úgy látom nem jött le a lényeg abból, amit írtam. Ha egy felvétel nem élethű, sőt olyan kekec is adott esetben, szerinted mit számít egy agyonmért erősítő használhatósága?
Szerintem ha annyira szereted a mérésekkel megoldani a dolgokat, akkor többre mennél egy adott felvétel analizálásával, annak megfelelő korrekciójával, ha épp viszonylag jól szeretnéd meghallgatni.
Ha meg a jobbításról beszélünk a fejlesztések kapcsán, én nem gondolnék csodára a hobbista oldaláról. Két verziót gondolok ennek kapcsán...
Az egyik, mint jelenleg is a hobbista oldaláról nézve elérhetetlen az ára miatt. A másik, ami megfizethetőnek látszik, önköltségi oldalról nézve nem tartalmazhat olyan dolgokat, ami megérné minőségben.
És megint nem a vita miatt, az hogy ki minek látja a másikunkat (szubjektív-objektív viszonylatban) az is lehet szubjektív...
(#) mek-elek válasza Ge Lee hozzászólására (») Hé, 19:56 /
 
A zene lényege abszolút szubjektív dolog, a kotta viszont egy objektív alap hozzá. A betűk jelentése objektív, de azok felhasználásakor sokféle tulajdonsággal bírnak. Hogyan lehetne valaki objektíven szerelmes? Az élethű szerelemben azonban látok fantáziát!
(#) compozit válasza CHZ hozzászólására (») Hé, 20:23 /
 
Valószínű, nem olvastad a " vitaindító " hozzászólásomat. Mindazt leírtam, amit te az előbb egy láncról.

Idézet:
„Egy total szinezetlen hangu, szuper alacsony torzitasu erosito az esetek tobbsegeben, steril, szaraz, elettelen hangot produkalna.”


Miért? Hallottál már ilyet? Márka, típus, műszaki paraméterek, esetleg mérési eredmények, kapcsolási rajz? Ez csak egy jelentéktelen feltételezés. Gondolom, másoktól átvéve... elég sok ilyet olvastam.

De fordítsd meg a dolgot. Van egy akusztikailag megfelelő helység és mondjuk hozzá két Nautilus. De az erősítő egy gagyi. Mi lesz a végeredmény? Tehát szerintem van létjogosultsága a darab drótnak. Miután erre van lehetőség hobbiszinten.
(#) compozit válasza mek-elek hozzászólására (») Hé, 20:32 /
 
Idézet:
„Az meg, hogy ki kinek számít "ostobának" nem nevezném objektív véleménynek.”


Egy kicsit legyél precízebb. Én nem téged, vagy kedves mentorodat neveztem ostobának, hanem a véleményeteket. Egyáltalán nem írtam azt, hogy ez objektív vélemény, ezt csak te találtad ki. Ez az én szubjektív véleményem, nem különösebben érdekel, hogy ezzel bárki egyetért, vagy nem.

A többire nem reflektálok, semmit nem értettél meg az álláspontomból. De ez nem zavar.
(#) CHZ válasza compozit hozzászólására (») Hé, 20:39 / 1
 
Igen, sokat probaltam, szamomra hosszutavon hallgatlan erositok voltak.
Igaz, gazdajuk imadta, mig nem hallott egy kiegyensulyozottabb rendszert, ahol nem az erosito 0,000001 szazalekos torzitasa volt fontos. El sem hitte amikor szembesult a kozel 1% tozitassal.
Szamomra nevetseges a tulzottan alacyon torzitasu erositok hajszolasa..
Rakotott hangsugarzo sokszoros torzitasa mar nem is szamit?
(#) CHZ válasza compozit hozzászólására (») Hé, 20:54 /
 
Idézet:
„erősítő egy gagyi. Mi lesz a végeredmény? Tehát szerintem van létjogosultsága a darab drótnak. Miután erre van lehetőség hobbiszinten.”

Ha csak ebben a ket vegletben tudod elkepzelni a jobb hangzas kereset, akkor nem lesz egyszeru dolgod..
Bocs, telon nem tudtam jol beidezni a gondolatod…
(#) compozit válasza CHZ hozzászólására (») Hé, 21:05 /
 
Semmi baj.

Semmi sem egyszerű. Egyáltalán nem keresem a jobb hangzás titkát. Én azt írtam le, hogy szerintem mi kell ahhoz, hogy egy szobában tényleg jól szóljon a zene. Érdekes módon, mintha ugyanaz lenne a véleményed... a hangfalakhoz nem értek, az akusztikához is csak olyan szinten, hogy láttam a fiaméknál egy, - legalábbis nekem nagyon tetsző, - megvalósítást. Legfeljebb az alapokat értem. Az erősítőkből is csak az áramköri megvalósítás, a lehetőségek érdekelnek. Fizikai megvalósításra ennél sokkal érdemlegesebb dolgokra fordítok energiát. Tehát, ne gondold túl a dolgokat.
(#) compozit válasza CHZ hozzászólására (») Hé, 21:15 /
 
Idézet:
„erosito 0,000001 szazalekos torzitasa volt fontos.”


Ez milyen erősítő volt? Gyártó, márka, típus? Mert ilyesmit is lehet mondani a véleményünk alátámasztására... ennél egyszerűbb dolog kevés van... És milyen hangszórókon lett meghallgatva? Milyen hallgatási körülmények között? Tegyek fel még kérdéseket? Ezek nem jelentenek semmit... és ugye ez csak egy embernek a véleménye. Majd ha ezzel lesz tele a Hifi őrültek írott véleménye, akkor fog jelenteni valamit.

Ha a kapcsolástechnika jó, akkor szó sincs hajszolásról. Nagyon egyszerű eszközökkel is lehet megdöbbentően jó eredményeket is elérni.

A hangszóró torzítása persze, hogy számít. Megint visszautalok arra, amit a " vitaindítóban " írtam.

Olvasd el értő figyelemmel, miről írtam a legelején.
(#) Feccco válasza CHZ hozzászólására (») Hé, 22:26 /
 
Nos ebben az esteben nagy szerencsénk van, mert 1% torzítású erősítőt vagy akár oszcillátort az eddigi tapasztalataim alapján sokkal könnyebb építeni, mint kis torzításút. A THD csak egy adat a sok közül, nyilván akkor köszön vissza a minőségre gyakorolt hatása, ha a többi paraméter is rendben van.

Aztán lehet vitatkozni, hogy minek mitől van steril, meg életteli hangja. Ami nincs a felvételen, az nem kellene az erősítő kimenetére sem. Szerintem ez elég egyszerű képlet és nem hinném, hogy vita tárgya. Az ideális, az ideális.

A teljes rendszer hangzása, az egy másik téma. De írta itt valaki korábban, hogy nem az erősítővel kell a hangfal gyengeségeit kompenzálni.....

Úgy tudom a hangszerek hangját a felharmónikusok határozzák meg, hiszen pl. egy hangvilla "A" hangja minden hangszeren azonos alapfrekvenciát jelent. Hogyan működik ez, ha az erősítő nem létező felharmónikusokat kelt?

Lehet, hogy egy hangstúdióban felvett hanganyag sterilen fog szólni, ill. szebben szól pl bakelitről. De itt már arról beszélünk, hogy az emberi fül mit szeret/szokott hallani. Hát nem a süketszobában felvett hangszereket utólag összekeverve. Sok zenébe szoktak is keverni háttérzajokat(Pink Floyd?). Ettől lesz ez szubjektív. Mindenki döntse el maga, hogy számára mi szól jól, de szerintem ne állítsunk fel fizikát meghazudtoló törvényszerűségeket.

Abba meg már bele sem merek kezdeni hogy, milyen lehet a fázismenete egy 2 utas keresztváltóval szerelt hangfalnak, aztán ez hogyan fog "match"-elni az eredeti felvétellel, meg milyen felharmónikusokat gyárt...
(#) compozit válasza Feccco hozzászólására (») Hé, 22:48 /
 
Még ha nem is gyárt új felharmónikusokat, de a meglevők más fázishelyzettel szólalnak meg, mint eredetileg... hát mi lesz abból? Ezt hívják fázistorzításnak. Lehet, hogy azoknak van igazuk, akik azt mondják, hogy egy darab szélessávú hangszóró az igazi. A többi csak kaland volt...
Következő: »»   169 / 169
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem