Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   638 / 959
(#) sámli válasza voodoo hozzászólására (») Okt 2, 2018 /
 
4.es használatánál nem javaslom a tömör változatot, nehézkes dolgozni vele.
(#) voodoo válasza sámli hozzászólására (») Okt 2, 2018 /
 
Tudom, olyan kemény mint a gereblye nyél...
(#) erbe válasza voodoo hozzászólására (») Okt 2, 2018 /
 
Fixre nem kötheted. Mindenképpen kell egy mágneskapcsoló, amit a termosztát(ok) működtet(nek). A kazántestre feltétlenül kell egy a maximális vízhőmérséklet korlátozására, ezenkívül kell még egy a lakásban a hőmérséklet szabályozására.
Ellenben értelmetlen dolog villanykazánt kazánházba tenni. Bárhol elhelyezhető a lakásban, akár falon, lépcső alatt vagy egy szekrényben. Így a kazán hővesztesége "házon belül" marad. Akár egy bővebb radiátorba is beépíthető a fűtőbetét.
(#) voodoo válasza erbe hozzászólására (») Okt 2, 2018 /
 
Én is így értettem, hogy fixre lesz kötve. A kazánházban is lesz egy pici radiátor, ott szoktuk szárítani a ruhákat.
(#) ötfelezős válasza voodoo hozzászólására (») Okt 4, 2018 /
 
Én úgy hagytam ott nyugodtan, hogy a maxi vízhőmérsékletjelzőből kettőt raktam be, méghozzá egyiket záró, másikat nyitó érintkezőkkel.
Mivel hat betéttel üzemeltem, 3 kéz előválasztásos fokozatot gründoltam (eredeti szándék szerint a külső hőmérséklet kapcsolta volna a fokozatokat, de a lustaság megállított) kettő volt sorbakötve vonalira, és a termosztát középre a nullát adta meg, hogy az se lökjön akkorákat a hálózaton - no meg így a betétek is kibírtak 30 évnél többet, az utolsó fokozatos két betét meg még nagyon szép.
Én mondjuk nem nagyon kicsi tartályba raknám, mert ha a szivattyú tönkremegy, akkor kicsivel nagyobb az esély arra, hogy kis teljesítményen konvekciósan is elműködik. Azért januárban nem mindegy, hogy 8 fok van a lakásban, vagy 12. Emiatt a szivattyút is kizárható ágba raktam.
Hát csak egy pár gondolat.
(#) sámli válasza ötfelezős hozzászólására (») Okt 4, 2018 /
 
Nagyobb tartály esetén az a gond, hogy nagy a tehetetlensége a benne lévő víznek a fűtőbetétek felületéhez képest, lassan tudja csak megemelni az előre menő víz hőmérsékletét szükség esetén. Találkoztam gyári 9 kW-os elektromos kazánnak ahol a víztér mindössze kb. 1 literes volt.
A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2018
(#) elektroncso válasza ötfelezős hozzászólására (») Okt 4, 2018 /
 
A gravitációs elvű fűtésnél nem a kazántest köbtérfogata a fontos tényező, hanem a csőhálózat kialakítása. Vastag csövekkel kell dolgozni amiknek kevés az ellenállása (1,5'' -2'' legalább) és az elmenő csövet (vagyis a melegebb csövet) felül a plafonszinten, míg a hidegebb visszatérő csövet a talajszinten kell vinni. Ja és ami a legfontosabb, a kazánnak mélyebben kell lennie mint a radiátoroknak (régen ú.n. kazángödörbe szokták tenni földszintes házakban, ez kb. 40-50cm mély, vagy a pincébe ha van).
(#) sámli válasza elektroncso hozzászólására (») Okt 4, 2018 /
 
Manapság gravitációs fűtés? Egyébként tudtommal gravitációs fűtésnél nincs keringető szivattyú. Ezek a kazánok érthető okból minden esetben keringető szivattyúval vannak ellátva.
A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2018
(#) elektroncso válasza sámli hozzászólására (») Okt 4, 2018 /
 
Idézet:
„Én mondjuk nem nagyon kicsi tartályba raknám, mert ha a szivattyú tönkremegy, akkor kicsivel nagyobb az esély arra, hogy kis teljesítményen konvekciósan is elműködik. Azért januárban nem mindegy, hogy 8 fok van a lakásban, vagy 12. Emiatt a szivattyút is kizárható ágba raktam.”

Vészmegoldásnak szokják kiépíteni, főleg olyan helyen ahol fával fűtenek (pl. nálunk is van), olyan a rendszer, hogy alapból keringetőszivattyús, de ha nincs villany akkor ésszel tüzelve gravitációsan is fűthetjük a lakást. Jó dolog ha az ember nem fagy meg télen. Plusz biztonsági előnyt is jelent, mert ha begyújtott kazán mellett veszik el a villanyt akkor a maradék vizet le tudja keverni gravitációs elven, nem lesz kazánrobbanás (bár egy szinuszos szünetmentes erre sokkal jobb megoldás).
Amúgy a gravitációs rendszer jó dolog, ha jól van megtervezve akkor jobb eredményt ad a keringető szivattyúsnál, ami miatt kikopott a használatból az a vastag csövek (drága és nehéz vele dolgozni) és az, hogy emeletes házban nem működik rendesen.
(#) Tomi111 válasza elektroncso hozzászólására (») Okt 4, 2018 /
 
Sőt a mai lapradiátorok sem jók gravitációsra. Ezekben kevés a víz, szűk a keresztmetszet. Ismerősök között többen jártak úgy, hogy lecserélték a régi öntvény vagy lemez radiátoraikat újakra. Előtte működött nekik gravitációsan, utána szivattyút kellett beépíteni, mert nem fordult meg a víz. Csak a radiátorok és a csapok lettek cserélve.
(#) ötfelezős válasza Tomi111 hozzászólására (») Okt 4, 2018 /
 
Hát, nem tudom, nekem ez a 80-asok egyetlen elegáns eloxált aluja van (neve most jut eszembe, ID Romantik), ez erősen lapradiátor, oszt ment a víz, ha akartam, ami rontott rajta valamennyit, az a hőfokszabályozós radiátorszelep betétele volt.
A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2018
(#) ötfelezős válasza elektroncso hozzászólására (») Okt 4, 2018 /
 
A gravitációs elvű fűtésnél nem a kazántest köbtérfogata a fontos tényező
Szerintem olyan értelemben dehogynem, hogy ha egészen kevés víz van benne, akkor mindig előbb fog ott felforrni, mintsemhogy elvigye a hőt a víz.
elmenő csövet (vagyis a melegebb csövet) felül a plafonszinten, míg a hidegebb visszatérő csövet a talajszinten kell vinni
Nekem jól megy radiátormagasságú előremenővel is, bár egy szinttel lejjebb van a kazán.
(#) KTobi válasza ötfelezős hozzászólására (») Okt 4, 2018 /
 
Zárt rendszerről beszélünk ugye?
A csövek egymás mellett, a meleg felfelé akar menni, lényeg, hogy a kazán legyen a legalsó pont. Végig "lejtése" legyen a csőnek a kazán irányába. Emeletes ház esetén (több szint) jobban működik. Kisebb magasságkülönbséggel nehezebben indul be a keringés.
Ha fent viszed a meleget, akkor miért akarna lejönni a radiátorba?
(#) granpa válasza KTobi hozzászólására (») Okt 4, 2018 1 / 1
 
Ezt a kérdést még gondold át.
(#) Moderátor hozzászólása Okt 5, 2018
 
Tisztelt Fórumozók!
Ez a "Villanyszerelés" c. téma, kérjük, hogy a téma címéhez nem tartozó beszélgetést a továbbiakban a megfelelő témában folytatni szíveskedjetek!
Köszönjük.
(#) Zoli_bácsi hozzászólása Okt 6, 2018 /
 
A gyakorlatban egy 1,5mm2-es vezeték hány amperrel terhelhető biztonságosan? Mi a tapasztalat ezzel kapcsolatban?
(#) sámli válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 6, 2018 /
 
Számítások nélkül 13A
(#) Tomi111 válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 6, 2018 1 /
 
A gyakorlatban 20-25A-t is gond nélkül elbír. Szabály szerint ma 13A-es kismegszakító kell elé.
(#) sámli válasza Tomi111 hozzászólására (») Okt 6, 2018 /
 
Azért ezt így ne. Sok dologtól függ, hogy elbír-e annyit.
(#) elektroncso válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 6, 2018 /
 
A bevett gyakorlat 10-13A-re biztosítsa. Ennél többre nem is ildomos, mert a védelem reakcióideje miatt hosszabb (pár perctől fél óráig is akár) folyhat ennél nagyobb áram. Hogy pontosan mennyi ideig az a gyártói adatlapból megnézhető, de nálunk volt olyan, hogy B16-os kismegszakítóval védett kört beterheltem 35A körül és azt a fél percet amíg erre rájöttem simán kibírta (osztott primer tekercses trafó tekercseit sikerült úgy sorba kötni, hogy egymás ellen dolgoztak).
(#) Zoli_bácsi hozzászólása Okt 7, 2018 /
 
Ahogy néztem a leendő műhelyem betáp vezetékét, sajnos még rosszabb a helyzet... Csak 3x1mm2-es a vezeték, ami bejön az alsó épületbe. Sajnos a vezeték csere nem megoldható könnyen, mert be van falazva. Jól meg kell gondolni, hogy milyen berendezéseket üzemeltetek majd egyszerre. Mondjuk egy szárító kemence, (1,5KW) és egy CNC (kb 1,5KW) már necces lehet. És akkor még ott vannak az egyéb elektromos berendezés. (Labortáp, páka, számítógép, LED-es világítás)

Az elosztó dobozban 1,5mm2-es vezetéket használok. Fölösleges nagyobb keresztmetszet, mivel a bejövő tápvezeték is csak 1mm2-es... Annak idején nem úgy tervezték a helyiség elektromos ellátását, hogy ott nagyobb teljesítményű gépek üzemeljenek.
A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2018
(#) voodoo válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 7, 2018 /
 
SZia. Ezt a legegyszerűbben úgy lehetne megoldani (vezetékcsere) hogy a régit hagyod a falban, az újnak meg vésel helyet vagy akár kábelcsatorna akkor csak néhány furat kell -kevesebb por, sitt, nem kell vakolgatni stb. Majd amikor kész az új hálózatod (ahogy így olvasgattam a szakértők véleményeit) min 2.5mm2-essel állnék ki az osztódoboztól és beraknék neki egy C16A-t. Így nem kell kiszedni a régit, az újnak megint vésegetni. Egy vagy két vezetéket tolnék hátra a műhelybe, egy fázis esetén min 3x2.5mm2 -ha ilyen gépeid lesznek, ha pedig van 3P akkor 5x1.5mm2. Ott megint leágazni egy 4es osztódobozt a falra, és külön a nagy gépeknek egyet-egyet, kisgépeknek is (vagyis a konnektoroknak) és a világításnak is. Szerintem így egy kissebb műhelyben ahol nincsenek több tíz kilówattos gépek, ez az elrendezés bőven kielégítő.
(#) granpa válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 7, 2018 /
 
Légkábel kiépítése lehetséges (MTK)? Mekkora a távolság? Van ~50-100 m, elfekvő 5×1.5-2.5 mm-es kábelem, ha érdekel, megkapod. Sajnos Zsákára már nem ér le, mert nem megyek addig "Fatornyosba".
(#) goreny válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Okt 7, 2018 /
 
KW?
(#) sámli válasza goreny hozzászólására (») Okt 7, 2018 / 1
 
Építő jellegű segítségnyújtás
(#) Ge Lee válasza elektroncso hozzászólására (») Okt 7, 2018 /
 
Úgy van ahogy írod, nekem nem akarták elhinni hogy hegesztek meg ponthegesztek úgy a B16-os automatáról, hogy közben 25A körüli primer áram folyik. Elég csak megnézni az adatlapot hogy melyik karakterisztika mekkora túláram esetén mennyi idő múlva old le.
(#) kowi hozzászólása Okt 7, 2018 /
 
Sziasztok! Csak érdekességképpen új szereléseknél az "éjszakai"-nak külön kismegszakító szekrény kell külön FI relével és fázis+ nullát bontó kismegszakítóval Ja és ugye mint eddig is külön nyomvonal külön cső. És megszűnik az ingyenes csatlakozás (ÉMÁSZ terület)
(#) sámli válasza kowi hozzászólására (») Okt 7, 2018 /
 
Lehet, hogy ez néhány kollégának új, maga az előírás nem új.
(#) erbe válasza voodoo hozzászólására (») Okt 7, 2018 /
 
Ha 3 fázis van, akkor sem "illendő" erőátviteli rendszerben 5*1,5-ös vezeték.
(#) goreny válasza sámli hozzászólására (») Okt 7, 2018 /
 
"Ha valaki kijelent valamit ami nem fedi a valóságot akkor beérem egy nincs igazaddal."
Következő: »»   638 / 959
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem