Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
A keresés első találatában rengeteg információ van. Ezen kívül a hálón óriási külföldi szakirodalma van a témának, úgyhogy nyugodtan mélyülj el a témában!
Szia!
Magyar nyelven Halász Sándor: Villamos hajtások egyetemi tankönyvet ajánlom, de sok más újabb jegyzet forog még közkézen.
Szia Péter,
köszönöm a segítségedet. Tudsz esetleg még másik könyvet is ajánlani, ha lehet akkor magyar nyelvűt?
A frekvenciaváltókról van nekem Dr. Tarnik Istvántól egy anyag, ami feltehetően az órái előadásokon vetített képeket tartalmazza. Részletesebb anyagaim vannak a Park-vektoros szabályozásról, ami a frekvenciaváltók szabályozásának egyik speciális esete.
Régebbi hajtás könyv, a dr. Rácz István: Villamos hajtások, de a frekvenciaváltókról ebben csak az elméletet találod meg, illetve az áraminverteres frekvenciaváltót, ami már túlhaladott. Az egyenáramú hajtásokról viszont nagyon részletesen ír. Az egyenáramú hajtásokról még sok más anyag is van, de szerintem a Halász és a Rácz jegyzet elég kell hogy legyen. A Halász jegyzet egyébként fellelhető elektronikusan is a neten. Ha mégis valamelyik rész kérdéshez további anyag kellene, ha tudok, igyekszem segíteni.
Üdv mesterek lenne egy meghibásodott DELTA
VFD037M43A típúsú frekiváltóm egy hibaüzenettel indít cF3. a manuál szerint Current sensor error Ha valakinek lenne ötlete előre is megköszönném . Nagyon rosszul esne most 80+áfa. Üdv keko
Tipp: Az az áram szenzor jószerivel kis értékű teljesítmény ellenállás - volt.
Próbálj ilyen porcelán kivitelű szakadt alkatrészt keresni benne.
Helló!
Frekvenciaváltó bekötéssel, programozással kit lehetne megkeresni? 1F-ról üzemeltetnék egy 3F motort (0.25kW mindösszesen). LENZE frekvenciaváltó: ESMD251X2SFA
Helló albinolynx!
Inkább paraméterezés az mint programozás, de jó helyre írsz. Amit szeretnél, annak semmi akadálya ha a motor is 0.25 kW-os és 230/400V-os (nem pedig 400/690). De az előbbire amúgy is nagyobb esély van.
Szia! A minapában pro..para (no para
![]() Érdekes a beállítások szintjeit eltalálnom nála, hol is kell egyikből át a másikba vissza, mert a leírás se volt túl bőbeszédű szerintem. Nem tudom, mi volt hibásan beállítva (én) - inkább készülék hibára gyanakszom - de lassú felfutást állítva, enyhén terhelve a motor néha megrekedt, vagy fordítva indult el, illetve nem érdekelte, hogy a bemeneti kapcsolóval én meg szeretném állítani, fordítani, amit művel. No igen, a végére addig tologattam bizonyos határértékeket - amit nem árulhatok el, sajnos nem emlékszem már - hogy normálisan bírta a terhelést. De, hogy ki se lehessen kapcsolni rekedten??? Jövő héten kapok egy 750W-osat és egy hozzáillő motorral nyúzom kicsit, nehogy használat közben rendetlenkedjen... A hozzászólás módosítva: Dec 6, 2012
Üdv József!
Nagyon fontos, hogy ha a frekvenciaváltó egy fázisú 230V-os táplálású, akkor abból nme jön ki 400V, ezért 400V-os motor nem használható hozzá! Igen, az egy fázisból csinál hármat, de a 230V-ból nem csinál 400-at! A kimenetén a fázisok közötti max. feszültség 230V lesz. Általában nem okoz ez gondot, mert a kis teljesítményű motorokat (kb 4kW-ig) 230/400V-osra tekercselik így a motort átkötve delta kapcsolásba 230V-os lesz. Ha ezt nem teszik meg, akkor a motor nagyon gyenge és bizonytalan lesz, hosszú távon le is éghet.
Szervusz!
Jaj, ezeket én tudom, biztos az én tapasztalatomra reflektálsz? ![]() Az átkötés, feszültségek, páratartalom, minden klappolt, de valamelyik paraméter (erősítés, kompenzáció, stb.) nem tudom melyik, mindet "izmosítottam" a határértékeken belül. De az, hogy megreked, volt már másik motornál, váltófajtánál is, ha csökkentettem a terhelést, a további fordulatszám emelkedés rendben zajlott. Ezt nem lehetett kikapcsolni! Nem emelkedett a fordulat terhelés megszűnte után, üresjárásban sem. Lehet ilyen? Nem hagyta abba, hiába szóltam rá, kapcsoltam ki... A főkapcsolóra már nem volt apellátája, de ilyet? (jelenleg is csak 1 fázisú váltójaim vannak) A hozzászólás módosítva: Dec 6, 2012
Milyen adatokat, stb kellene hoznom, hogy tudjatok segíteni a paraméterezésben?
Delta-, csillag kötés az még talán világos is. Csak nagyon jóra szeretném összehozni.
Helló albinolynx!
A motor adattábláján fellelhető adatok mindenképp kellenek. Továbbá tudni kellene, hogy a motor mit fog hajtani, milyen alkalmazásra szánod és a frekvenciaváltót pontosan miképpen akarod vezérelni (mi indítaná a motort, kell-e irányváltás, hogyan szeretnéd a sebességet változtatni, stb).
Egy kis 300mm csúcstávolságú esztergapad főorsóját szeretném hajtani vele.
A fő szempont (lehet nem szakszerűen fogalmazom majd meg) mindig a lehető legnagyobb nyomaték "kipréselése" az adott fordulatszámon. Az sem probléma, ha teszem azt picit csökken az adott fordulatszám a beállítotthoz képest, csak a nyomaték legyen stabil. Legalábbis úgy gondolnám, hogy ez a megfelelő üzemmód egy ilyen hajtás esetén. Javítsatok ki, ha tévedek! A motort én szeretném egy sima egyszerű billenő kapcsolóval indítani. Irányváltás jó lenne, ha működne. Irányváltás csak teljesen leállt forgás mellett történne. A sebességet, ha jól értelmeztem a kézikönyvet, akkor egy potméter rendszerbe iktatásával tudnám szabályozni: közvetlen link a kézikönyvhöz (PDF) (Ezen belül a 9. oldal) Most ahogy olvastam és látom a leírást, lehet üzemeltetni 3F-ról is. Ez előnyösebb, mint 1F-ról? Itt a kép a motor adattábláról: lenze adattábla Nagyon örülök a segítségnek! Ugyanis van egy marógép hajtásom is, szintén lenze elemekből. Forog-forog, de közel sem optimális. Esetleg majd ezt is helyrepofozhatnánk, ha ezzel végeztünk.
Laikusként kérdezem - szabad kisebb teljesítményű frekvenciaváltóról nagyobb teljesítményű motort üzemeltetni? ...vagy mi a trükkje?
Nem igazán lehet, de értelme sincs.
Egy adott frekvenciaváltót vagy egy fázisról, vagy három fázidról müködtethetünk. Az egy másik kérdés, hogy egy típuscsaládon belül van ilyen is meg olyan is. Az irányváltás, ki-be kapcsolás a frekiváltó vezérlő bemeneteivel egyszerüen lehetséges "kis" egypólusú kapcsolókkal.
A "titok" abban az alkalmazásban rejlik, hogy:
1, Az ismert frekiváltók 150%-osan túlterhelehetők 1 percig 2, Speciális centrifuga alkalmazásokban használom, ahol a forgásban tartáshoz már töredék energia szükséges a felpörgetésben igényelthez képest 3, A villanymotor nagyobb teljesítményű, azonba képes arra a motor, ha nem terhelem le, csak fele terheléssel, akkor annyi áramot fog igénybevenni Ezen kívül esetemben sokszor járható út, hogy a motor nincs átkötve deltába, de az alacsony frekvenciákhoz már nagyobb feszültségeket rendelek, mintha 230V-os beállításban üzemelne. A gyakorlatban ez is segít, hogy a használat közben ne lépjem túl a frekvenciaváltó áramhatárát és használhassak szélesebb körből villanymotorokat, vagy olyan motort, aminek nincs kivezetve az összes kivezetése, belső csillagponttal rendelkezik. A motorok többségnek a tekercsfejét szinte lehetetlen ronncsolásmentesen megbontani, legfeljebb újra lehetne tekercselni, ami manapság igen-igen nem éri meg...
Üdv albinolynx!
Idézet: „A fő szempont (lehet nem szakszerűen fogalmazom majd meg) mindig a lehető legnagyobb nyomaték "kipréselése" az adott fordulatszámon.” Ebben az alkalmazásban ezzel gond lehet. A frekvenciaváltós hajtás (motor+frekv.váltó) képes a motor névleges nyomatékát szolgáltatni egészen kis fordulattól a motor névleges fordulatáig. A modern frekvenciaváltók erre képesek. De nagyon alacsony frekvencián (5-8Hz) és a névleges fölött (>60Hz) visszaesik a nyomaték. Persze rövid ideig túl lehet terhelni, de ide az is messze kevés lehet. A nagyobb gondod az lesz, hogy pl. fele fordulaton is kb ugyanakkora nyomatékot fog tudni a motor. Ha mechanikus áttétellel lassítanád le, akkor a nyomaték megnőne, így nem fog. Ez kisebb fordulatszámon fog gondot okozni. Pl. ha a gépen nincs sebesség váltó mű és egyáltalán nincs a főorsón mechanikai áttétel, vagy az fix. Ha a géped egyébként rendelkezik seb.váltó művel is, akkor nem lesz probléma szerintem. Idézet: „Irányváltás jó lenne, ha működne. Irányváltás csak teljesen leállt forgás mellett történne.” Erre nem szükséges külön odafigyelni, a frekvenciaváltó a forgó motoron úgy vált irányt, hogy a lefutó rámpa szerint lelassul nulláig, majd a másik irányba elindul a felfutó rámpa szerinti gyorsulással. Megfelelően megválasztott rámpaidőkkel ez szép sima irányváltást biztosíthat. Idézet: „Most ahogy olvastam és látom a leírást, lehet üzemeltetni 3F-ról is. Ez előnyösebb, mint 1F-ról?” Ami neked van (ESMD251X2SFA) nem lehet üzemeltetni 3 fázisról. csak 1Ph, N, vagy 2Ph. amik között 230-240V a fesz. (8. oldal felső táblázat). Ne kösd be 400V-ra, mert felrobbantod!
Hali!
Nem szerencsés megoldás, de ha az eltérés csak egy "fokozatnyi" akkor valamilyen szinten működhet. De pl. egy 0.25kW-os frekvenciaváltó nem fog meghajtani egy 5.5kW-os motort. Fordítva gyakoribb az ilyesmi (egyel nagyobb a frekiváltó mint a motor). Forszírozott üzemben (pl. emelőhajtás) szokták, így marad még a frekvenciaváltónak egy kis teljesítmény tartaléka. Vagy amikor egy frekvenciaváltóra egyszerre több jelentősen kisebb telj. motort kötnek párhuzamosan. A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2012
Van egy mechanikai sebességváltó - bár csak 1:1 és egy felező amit tud.
Viszont ez a motor csak 1.400f/p-es, míg a gyári az 5.000 (!) f/p-es. Szóval ha az új motort csak 50-100% tartományban tudom használni, szerintem untig elég. Azért is választottam ilyen lassú fordulatú motort, hogy nehogy "elfogyjon" ha lassú fordulattal kell használnom a gépet. Nekem 1:1-ben az 1.400f/p, mint maximális fordulatszám tökéletesen megfelelne - 50Hz-n. "A nagyobb gondod az lesz, hogy pl. fele fordulaton is kb ugyanakkora nyomatékot fog tudni a motor. Ha mechanikus áttétellel lassítanád le, akkor a nyomaték megnőne, így nem fog. " Ezt nem értem. Nem az a lényeg, hogy közel egyenlő maradjon az egész szabályozott fordulatszám tartományban a nyomaték? 3F-ról nem üzemeltetem akkor. Tökéletes nekem az 1F is. (: Hogyan tovább?
Bizonyára vannak pontos képletek a magyarázathoz, meg szorzatok is...
![]() Ha a motor 10-et fordul, de van egy felező áttételed, akkor a nyomatékod 2x-es lesz, az említett fele fordulattal. Ha csak a motorról hajtasz ki és fele (5) fordulatra van szükséged a 10 helyett, a motor csak önmagát tudja adni 1x-es nyomatékkal - míg a mechanikus felezővel a kimenő nyomaték a duplája. Remélem érthetően habogom... ![]() A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2012
Ezt értem, ez nem világos inkább:
"A nagyobb gondod az lesz, hogy pl. fele fordulaton is kb ugyanakkora nyomatékot fog tudni a motor." Számszerű példaként (szemléltető értékek): 1.000f/p-nél lead 5Nm forgatónyomatékot, akkor 500f/p-nél is lead 5Nm forgatónyomatékot. Ez miért gond?
Lehet, hogy én értek félre, arra gondoltam, arról van szó, hogy mint esztergagép nem lehet/érdemes megspórolni a mechanikus áttételeket sem,.
Ha kis fordulaton, nagy fogásmélységgel dolgozol, azt mechanikai áttétel nélkül egy lassú fordulatot állítva a frekvenciaváltóval nem lehet megoldani. Nálam is van most egy 3.7 kWos hajtás egy barátom akarja az esztergájára. Ő ugyanúgy használni fogja a mechanikus váltót is, de lesznek munkafolyamatok, ahol előnyös a finombeállítás lehetősége. Nekem csak egy műszerész esztergám van, én nem vagyok érintett. ![]()
Üdv albinolynx!
Idézet: „Ezt értem, ez nem világos inkább” Pedig József ugyanazt írta amit én.
A probléma abban rejlik így bele olvasva, hogy ha mechanikus áttétet alkalmazol, akkor tudod még növelni a forgatónyomatékot az áttételezés függvényében. De ha nem használsz "csak frekvenciaváltót", akkor csak a motor nyomatéka marad és nem növelhető az tovább. (Ez abban az esetben megfelel ha a motornak akkora az üzemi nyomatéka, amekkora kell, bár ahhoz azért szerintem lényegesen nagyobb motor kell, mintha használnál mechanikus áttételt is és frekvenciaváltót is.) Erre te írtad hogy ez nem gond számodra. (Mármint az hogy a forgatónyomaték nem nő a motor nyomatékánál tovább.) Ez mind OK, de arra gondoltál hogy ha frekiváltóval megnöveled a motorod fordulatszámát akkora fordulatszámra, amire nincs tervezve, akkor az ott tönkre is mehet. (Persze bizonyos mértékig biztonságosan növelhető.) De az eredeti fordulatszám sokszorosát adott terhelés mellet lehet nem viseli el a motor mechanikailag. (Tehát nem csak a fordulatszám és a nyomaték a kérdéses.)
Üdv.: Miki
Értem. Ez egy 300mm csúcstávú kis esztergapad (erba 300). 80mm-es tokmány, kis fogásmélységek, stb.
Nem gondolom, hogy ezen a mechanikán olyan brutális darálást lehetne megvalósítani, ami tönkretenné a motort. Mechanikai áttételezésem csak az 1:1 és az 1:2 lassító áttétel van... Azért gondolom, hogy jó lesz ez a motor, mert ez 1.400f/p mellett képes leadni a csúcsnyomatékát, míg a gyári 5.000f/p mellett. Tételezzünk fel megmunkálás közben 600f/p-et igényel a forgácsolás. Az 1.400f/p-es motor lényegesen jobb helyzetben van, nem? Ugyanígy van hajtva a marógépem is. A gyári 850W-os motor helyett egy 400W-os 3F lett feltéve, mechanikai áttételek ott is 1:1, 1:2 lassító és használom már jó pár éve. Lehet nem ideális, de ennek a finomhangolásában is kérném majd a szakmai segítségeteket! Egyébként meg lehetne védeni a frekvenciaváltó megfelelő paraméterezésével a motort?
Még valami, hogy én a motor fordulatszámát nem szeretném semennyivel sem növelni a névleges fölé: 1.400f/p. Csak a legbiztonságosabb leglassabb fordulat és az 1.400 között szeretném szabályozni a frekvenciaváltóval.
Üdv albinolynx!
Összességében, ahogy nézem meg fog felelni neked ez a hajtás az esztergára. ha lesz egy kis időm (és más nem teszi meg) beleásom magam a PDF-be és teszek javaslatot hogy mit hogyan állíts be ha akarod. Igen a frekvenciaváltó meg tudja védeni a motort ha helyesen van paraméterezve. Bizonyos felhasználásnál problémát okozhat, hogy ha a motor tartósan (hosszú ideig) forog a néveleges fordulata alatt teljes terheléssel, túlmelegedhet. Mivel a motor saját hűtése a névleges fordulatra van méretezve és annak hatékonysága a fordulattal csökken. Valószínűleg nem lesz ilyen gondod, csak megemlítem. Ezt a motorra szerelt külön hűtőventilátorral vagy a motortekercselésbe beépített hőérzékelővel (ami a frekvenciaváltóba van bekötve) lehet megoldani.
Én ca. 250W-os motoroknál gyakran megduplázom a fordulatszámot.
Az oka, hogy 6 v. 8 pólusúak és az 1000 alatti fordulatszám nem mindig alkalmas a céljaimra, valamint a max. fordulatnál nincs közepes terhelés sem már. A közönséges aszinkron motorjaink általában nem is alkalmasak a 3000-es fordulatszám növelésekor fellépő centrifugális erők üzemszerű elviselésére. Én legalább is nem próbálkozom.... Viszont az épülő tekercselő gépemen egy 16W (!)-os 1400 körüli fordulattal működő kismotor lesz a lelke, valamint 1:100 csiga hajtás. No, őt felizgatom azért 3-4000-es fordulatig nagyjából. ![]() Ha bírja a csiga, persze... A hozzászólás módosítva: Dec 8, 2012
|
Bejelentkezés
Hirdetés |