Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Központi fűtés (vezérlés)
 
Témaindító: farago_bme, idő: Aug 29, 2010
Témakörök:
Lapozás: OK   24 / 25
(#) SzAndras00 válasza gnanda hozzászólására (») Nov 19, 2020 /
 
Szia! Pedig érdemes spórolni a Laddomatra, abban még biztonsági súlyszelepes kerülőág is van, áramszünetkor gravitációsan a puffer felé el tud menni a meleg.
(#) 444Tibi válasza gnanda hozzászólására (») Nov 20, 2020 /
 
Működik de én a szivattyút a visszatérőbe tenném.
Kép mellékelve.

Leskicceltem hogy én magamnak (vagy másnak) hogyan csinálnám a Te elképzelésedet.
Ez csak vázlat, semmi kiegészítő nincs a rajzon, pl. tágulási tartály, vészhűtő, biztonsági szelep, HMV keverőszelep, padlófűtési osztók torlói, merülőhüvelyes érzékelők, esetleg kapilláriscsöves beavatkozók, a vezérlés, a konkrét csővezetékezési terv helyi adottságoknak megfelelően stb.

És nincsenek rajta a rajzon a Te házad elhelyezési, mechanikai, hidraulikai lehetőségei, azokat ott kell átültetni a helyszínen a rajzról, néha elég bonyolultan.

A vezérlése lehet pofonegyszerű, én megcsinálnám magamnak esetleg még analóg módon is, de ezt a legegyszerűbb kész vezérlők is kiszolgálják.
Halálra lehet bonyolítani ha extrém komfortigény, távoli vezérelhetőség, vagy esetleg zónázási igény merül fel. ezek arányába bonyolódik a rajz és nőnek a végrehajtó és működető egységek, pl. több szivattyú, motorikus vagy termodinamikus beavatkozó, szelepvezérlő egységek, stb.
Kész recept nincs sose egy adott feladatra csak a meglévőket lehet/kellt átalakítani az ottani igényekhez és a felmerült problémákat megoldani is csak helyben lehet.
(#) JZoli válasza gnanda hozzászólására (») Nov 22, 2020 /
 
Ugyan nem engem kérdeztél, de nekem most ilyen van, ezzel már három éve semmi gondom sincs. Előtte egy régebbi fajta öntvényházas ESBE volt azzal többször is volt gondom!
(#) Juhor hozzászólása Jan 12, 2021 /
 
Sziasztok!
Ez a tervezett fűtésem az lenne a kérdésem mivell lenne érdemes a vezérlést megoldani?A H oldal lenne a lényegesebb. H lehet kapni kész rendszert az is megfelel.
Az index forumos "Gányoló" féle vezérlés rex/sestos-okkal. Vagy hőfokra záró érzékelőkkel?
(#) Bakman válasza Juhor hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Eléggé kusza rajzok, kb. lehetetlen elmenni rajtuk. Miért van külön G és H oldal? Radiátor vagy padlófűtés?
(#) Juhor hozzászólása Jan 12, 2021 /
 
1 doboz lenne rajta a 2 manuális kapcsolóval. És ez lenne a UPS re kötve. G oldal kapcsolná a radiátorokat termosztát jel puffer túlfűtés + manuál. H oldal puffer töltés ha 60 fokos a víz és ég a tűz kapcsolná, ha nem ég már de parázsra megszalad 90 foknál indulna + manuál.
(#) Juhor válasza Bakman hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Bocsi a rajz miatt.
(#) Bakman válasza Juhor hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Első lépésként keress egy olyan szakit, aki tudja, hogyna kell összecsövezni a rendszert, kapásból két nagy hiba van benne. A kazánból kijövő meleg víz nem tudja elkerülni a puffert, a puffer kimenetén van egy keverőszelep.

A1 szivattyú a meleg oldali csövön van. Jobb lenne a hideg oldalra, tovább bírná a kiképzést.

Nincs osztó-gyűjtő. Ha új rendszer, érdemesebb lenne azzal is számolni, úgy helységenként be lehetne állítani a hőmérsékleteket. HA meglévő rendszer, akkor ez a pont nem érvényes.
(#) Juhor válasza Bakman hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Nem is cél hogy elkerülje a keverő szelep a túl meleg víz továbbítását hivatott megakadályozni. A szivattyú valóban rossz helyen van.
(#) Bakman válasza Juhor hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Pedig ha elkerüli, akkor a puffer csak akkor kap meleg vizet, amikor a szobákban elég meleg van. Mit értesz túl meleg víz alatt? Radiátorok bírják a kiképzést.

Puffer.png
    
(#) Juhor válasza Bakman hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
De a gyerekek nem.
(#) Gafly válasza Juhor hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Másodjára már igen.
Macska is csak egyszer ugrott fel (akkor is önszántából) a kandallóra nálunk.
Nem idézném, hogy mit mondott. De többet nem ugrott fel.
A hozzászólás módosítva: Jan 12, 2021
(#) Juhor válasza Gafly hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Az eredeti kérdésre is jó lenne valami .
(#) Bakman válasza Juhor hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Használj AKO termosztátokat, kicsik, jók, kipróbáltak. Beállítható hiszterézis, hűtő-fűtő üzemmódot is tud.
(#) Hutty válasza Juhor hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Nem tudjuk milyen a kazán. Egyszerű vegyes, vagy valami komplikáltabb.
A puffert lehetne hidrováltóként használni talán, a ki-be csövek egy magasságú bekötésével hamar átmegy rajta. De honnan tudjuk a kazán már nem fűt, mert akkor kifogyasztja a puffert. Füstcső érzékelő?
A pufferen minek érzékelni a 90 fokot?
Ha esetleg egy üzemelési tervet össze tudnánk dobni. Pl.: ez történik akkor bekapcsol, ez történik akkor meg ki.
(#) Juhor válasza Hutty hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Sima vegyes .
Füstcső érzékelő igen.
Pufferen azért ha a lakás nem kér meleget de tús sok a meleg benne akkor toljon a radiátorokba.
(#) Quad Sanyi hozzászólása Jan 14, 2021 /
 
Sziasztok!

Tanácsot szeretnék kérni.


Telepítve lett egy vegyes tüzelésű kazánhoz egy puffer tartály.
A rendszerben van egy ladomat szivattyú füstcső termosztáttal.
Idő közben történt egy kazán csere, azóta kisebb fennakadások voltak.
A kazánhoz fel kellett szerelni egy biztonsági hőcserélőt a túlmelegedés megakadályozására.

Két körben szeretnék kis változtatást.

1. Puffer felmelegítés

Jelenség: Amikor a tűz leég és már csak parázs van, a füstcső termosztát lekapcsol, tehát nincs keringés. A parázs miatt viszont felmelegszik a kazánban a víz és a biztonsági hőcserélőn megindul a visszahűtési folyamat. Amennyiben magasabbra veszem a füstcső termosztátot ez elkerülhető, de viszont a tartályban lévő meleg vizet szép lassan visszahűti a keringés.

Gondolat: Szeretnék beépíteni egy bilincsel szerelhető kapilláris termosztátot a biztonsági hőcserélőre. Amint a víz elérné a kritikus hőmérsékletet a hőcserélőben jelet küld a ladomatnak és újra elindul a szivattyú addig, amíg a hőmérséklet lecsökken a beállított tartomány alá.
Erre gondoltam: Bővebben: Link

Kérdések:
Szerintetek ez így működhet-e?
A bekötésbe is segítséget szeretnék kérni, van elképzelésem, de nem tudom, hogy jól gondolom-e...


2. Fűtés keringetés

Ugyanezen rendszeren régi gravitációs fűtéshez szerelt csövek (2'-tól 3/4'-ig) vannak.

Jelenség: Szobatermosztát 19 C -ra állítva (-1 és +1 C tartományba jumperelve).
18,9 C-nál szivattyú keringet... pár másodperc: csövek melegek... pár perc: már a visszatérő is meleg, de még a termosztát csak 19 C-n van... Majd eléri a 19,1 C-ot, keringés leáll... A csövek melegek, ergo tovább folyik a fűtési folyamat, ami felmegy kb 19,7 C-ig is. Ami nekünk éjszaka sok.
A komfortérzet sem túl jó a +1, -1 fok ingadozás miatt.

Kérdés: Megoldható ez a probléma egy aszimmetrikus ütemadó beépítésével a keringető szivattyú elé?
Elmélet: Termosztát bekapcsol.. Aszimmetrikus ütemadó bekapcsol pl. 3 percre, aztán szünetel pl 5 percre, majd visszakapcsol 3 percre, stb... Mondjuk az 5 perces szünet alatt a termosztát eléri a kikapcsolási hőmérsékletet, az ütemadó nem kap jelet, így nem kapcsol újra be...
Erregondoltam: Bővebben: Link

Remélem nem bonyolítottam túl

Előre is köszi
(#) JZoli válasza Quad Sanyi hozzászólására (») Jan 14, 2021 /
 
Helló! Az első problémádra jobb megoldás egy hőkülönbség kapcsoló áramkör , bár ezért lehet itt többen megköveznek. Nekem ilyen lett beépítve a füstcső termosztát helyett. Ez azt tudja, hogy figyeli a kazán előremenő- és visszatérő csövének hőmérsékletét, ha az előremenő egy beállítható értékkel melegebb mint a visszatérő akkor bekapcsolja a szivattyút. Ezzel azóta sincs semmi gondom, mert begyújtás után is be- ki kapcsolja a szivattyút amíg megvan a hőkülönbség, és lehüléskor is ugyanez játszódik le. Lehet, hogy a reklám helye de pont itt az oldalon van egy nagyon jó, Bakman által írt cikk ami ezt tudja (egyébként én pont ezt használom)Ide teszem a linkjét, ha nem megengedett akkor a moderátor kérem törölje!
Bővebben: Link
Második gondodra nagyon hasonló volt régebben nekem is, de én azt figyeltem meg, hogy a szivattyú hiába állt meg, az áramlás még egy jó darabig fennmaradt, ezt egy motoros szeleppel oldattam meg ami csak a szivattyú működési idejéig volt nyitva. Azóta már át lett építve vékonyabb csövekre a rendszer, ilyen gond ezzel már nem jelentkezett. De ez még a radiátoraidtól is függ, mert ugye a régi tagos radiátorokban sokkal több a víz, így az tovább is melegít a benne lévő nagyobb vízmennyiség miatt is!
A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2021
(#) Bakman válasza Quad Sanyi hozzászólására (») Jan 14, 2021 /
 
1: JZoli leírta. A szerkezethez tartozik egy frissítés, itt megtalálod: Bővebben: Link.
2: Jó megoldásnak tűnik az ütemadó. Az időket meg majd kitapasztalod. Én első próbára 5 perc üzem, 10 perc szünetet állítanék be. Viszont, valamilyen kerülő megoldás is kell ha nappal más beállítások kellenek.
(#) Quad Sanyi válasza JZoli hozzászólására (») Jan 14, 2021 /
 
Köszi a gyors választ!

Ez elsőre mindjárt olvasom.

A másodikra csak annyit, hogy nem kering a leállás után, lezár a szivattyú...
Tervben van a radiátor csere, valami régi radiátorok vannak, csövek beirdalt lemez köpenyben.
Természetesen nem gond, hogy tovább melegít, de ha tovább forgatja a vizet, túl melegít feleslegesen és még a tartályban is visszahűti a vizet, mivel nem teljesen lehűlt állapotban jut vissza.
(#) Quad Sanyi válasza Bakman hozzászólására (») Jan 14, 2021 /
 
Köszi a szintén gyors reagálást!

1:

Elolvastam az írásod...
Nekem kb kínai ))
Én parkettás vagyok, nem nagyon értettem ebből semmit, de az elvet értem és jónak tűnik.
Lehet ilyet venni valahol, vagy csináltatni kell? Kb mennyibe kerül és ki tudja megcsinálni?
Ez mind mennyi idő? Ezt be tudom kötni a jelenlegi füstcső termosztát mellé kiegészítésnek? Hirtlen felindulásból ennyi kérdés jutott eszembe

2:

Tehát az általam belinkelt ütemadó megoldás lehet...
Az időket természetesen csak saccoltam, arra gondoltam méréseket végzek a szivattyú bekapcsolása után, hogy mennyi idő alatt ér vissza a meleg víz a puffer felé, valamint a radiátorok visszahűlését, később pedig lehet az időkön finomítani.
A nappali és éjszakai beállításokon nem hinném, hogy változtatni kellene az idő intervallumokon, hisz a szobatermosztát ezt elintézi.

Kérdés: A bekötéssel kapcsolatban... Nem vagyok villanyász, így nem vagyok tisztában mindennel...
Az Un A1 és A2 tápfeszültség egy direkt feszültség, vagy a termosztát által kapcsolt feszültség?
A kimenetekkel sem vagyok képben, kerestem róla bekötési rajzot, de nem találtam semmit


Előre is köszi a segítséget.
(#) JZoli válasza Quad Sanyi hozzászólására (») Jan 15, 2021 /
 
Hát a válaszaid nagy része meg nekem kínai. Ez mit jelent:"régi radiátorok vannak, csövek beirdalt lemez köpenyben"? A radiátorra csak azért kérdeztem rá, hogy megtudjam, valamilyen régi nagy vízterű tagos lemez, vagy öntvényradiátorokról van szó, vagy esetleg újabb kisebb vízterűek vannak nálatok, mert ha régi sok vizet tartalmazó radiátor van akkor azok utólagos hőleadásából is eredhet a túlfűtés, mert a sok víz "sok" meleget is tartalmazhat. Hát ezt ebből amit írtál nem lehet megtudni, de elég ha Te érted ezt.
"A másodikra csak annyit, hogy nem kering a leállás után, lezár a szivattyú..." ezt honnan vetted? Ez nem igaz! Simán átkering a víz a keringetőszivattyún. A keringető szivattyúkban semmilyen záróelem nincs ami leállás után le tudna zárni! Ha a gravitációs nyomáskülönbség megvan, és nincs nagy ellenállás a rendszerben (vastagok a csöveid),akkor bizony ezzel is számolni kell, de ezt le is írtam, hogy nem légbőlkapott a dolog, mert nálam is keringett a víz szivattyú nélkül, de elég sok helyen tapasztaltam ugyanezt, mivel ezzel foglalkozok az időm elég nagy részében.
De még annyit, hogy szerintem az ütemadó csak kicsit fog segíteni a túlfűtésen, de lehet, hogy még annyit sem.Talán ha sikerül a be- és kikapcsolási időket jól eltalálni akkor valamennyit segít ezen a túlfűtésen.
(#) proli007 válasza Quad Sanyi hozzászólására (») Jan 15, 2021 /
 
Hello! Én ugyan még nem láttam/használtam, de létezik öntanuló szabályozású PID rendszerek, mely képes a szabályozási holtidőket felismerni, megtanulni és az szerint előre-szabályozni. Így a kezdeti +-1 fok eltérést jelentősen csökkenteni.
Természetesen szabályozni csak akkor tud valami, ha a leállás után nincs gravitációs önkeringés. A régi rendszereket pedig pont ilyenre tervezték. De nagy előnye annak, hogy nem kell biztonsági hűtőrendszert kiépíteni, ha nincs villany és vegyestüzelés van.

De egyszerű "parasztos módszerrel" is tudsz javítani a helyzeten, ha az érzékelőt a radiátor hatáskörében helyezed el. Ekkor nem a szoba hőmérsékletét érzékeli elsődlegesen, hanem a fűtést tényét és így kisebb lesz a túllendülés. Maximum a szabályzón nem a szoba hőmérsékletét látod, hanem amire szabályozni fog. De úgy sem az a lényeg, mit mutat egy digit, hanem a komfortérzet. Mert sokan ezt túl misztifikálják.
(#) Quad Sanyi válasza JZoli hozzászólására (») Jan 18, 2021 /
 
Szia!
Radiátorról és szivattyúról küldök fotót ( legalább is megpróbálok)
Tapasztalatom szerint a szivattyú leállása után nincs keringés, hogy miért, azt nem tudom.
A szivattyú fölött van egy hőmérő, ezen látom az aktuális hőfokot, ez bizonyítja nekem, hogy nincs keringés, vagy csak elenyésző mértékű.
(#) Quad Sanyi válasza proli007 hozzászólására (») Jan 18, 2021 /
 
Szia!
Köszi az infót, ránéztem, akár jó is lehet.
Előbb futok egy kört az ütemadóval kapcsolatban...
(#) JZoli válasza Quad Sanyi hozzászólására (») Jan 18, 2021 /
 
Látom ezek "radal" radiátorok, ebben nincs sok víz. Viszont a hőfokmérőn 50 fokot látok, az még biztosan fűt.Mondanám, hogy próbára zárd el azt az ágat amin ezek a radiátorok vannak, de nem látok semmilyen elzárót, így ez az opció nem járható.most így egyenlőre ötletem sincs, hogy hogyan lehetne kideríteni ennek a túlfűtésnek az okát.
Nálam tegnap egész nap ment a fűtés és pont 50 fokos volt a fűtővíz előremenő hőmérséklete, így volt a lakásban 22 fok.ezzel csak azt a tényt szerettem volna alátámasztani, hogy 50 fokos vízzel is lehet fűteni!
(#) Quad Sanyi válasza JZoli hozzászólására (») Jan 18, 2021 /
 
Szia!
Ma teszteltem az elméletemet 45 fokos előremenő vízzel.
Termosztát 19,5 fokon volt, feltettem 20 fokra... vártam és figyeltem.. 20-25 perc elteltével a termoszát csak 19,6 fokot mutatott a víz meg csak keringett.
Termosztátot visszavettem 19.5 fokra, keringés leállt és kb. 5 perc múlva 19,8 fokot mutat a termosztát.
Tapasztalat: Valamiért jobban leadja az álló víz a meleget, mint a keringő víz, de nem tudom miért... lehet, hogy azért nem tudom, mert nem értek hozzá
(#) furko válasza Quad Sanyi hozzászólására (») Jan 18, 2021 /
 
Szia!

Az a gond hogy amikor a termosztátod kikapcsol 19,5 foknál, a radiátorod abban a pillanatban nem lesz 19,5 fokos. A benne lévő 45 fokos víz addig fűt míg le nem hűl a szoba hőmérsékletére, így áll elő az a helyzet hogy a beállított fölé megy a hőmérséklet.
(#) Quad Sanyi válasza furko hozzászólására (») Jan 18, 2021 /
 
Szia!

Köszi, ezt értem, de amikor kering benne a 45 fokos víz, miért nem ad le annyi hőt, mint mikor leáll?
(#) furko válasza Quad Sanyi hozzászólására (») Jan 18, 2021 / 1
 
Azt nem tudom.
Közvetlenül a radiátor felett kellene hőt mérni hogy valóban több hőt ad-e le.
A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2021
Következő: »»   24 / 25
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem