Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » RIAA korrektor
Témaindító: Ghost Rider, idő: Aug 25, 2006
Az, hogy miért ilyen a kapcsolás nemtudom, nem én terveztem. Sőt nem is tudnám megtervezni. Csak egy hobbista vagyok. Úgy ajánlották itt a bontott csöveimhez (Ecc88).
Mivel az áteresztő tranzisztor FET, aminek a vezérléséhez minimális áram szükséges, ezért szerintem bőven elég a C3 -as Gate -köri elkó szűrésnek. Esetleg még egy 100nF -dal megtoldanám.
A gond inkább abban van, hogy az IRF UG-S feszültsége maximum 30V. Kikapcsoláskor megeshet, hogy a C3 még töltve van, miközben a terhelésen már megszűnt a feszültség. Az meg a FET halála lesz. Én betennék egy 15V -os zenert a G-S lábak közé védelemnek, valamint egy diódát még záróirányba a D-G lábak közé. Ez biztosítja majd azt, hogy kikapcsoláskor biztosan kisüljön a C3 -as elkó is.
Hello!
Probáltam megfogadni a tanácsotokat és mindenre ügyelve amire tudtam, csináltam egy új kapcsolást. Amiket felsoroltál hibákat mind megértettem, kivéve az 1. pontot. Hátha majd most jólesz. Ellenállásokat bogarásztam van minden. A fojtót külön szeretném elhelyezni valahol. ![]()
Diodat csak-csak találtam, igaz nemazt amit irtál, de kb tejesítménnyel. Zenert az égvilágon nem leltem sehol itthon. Rárajzoltam azt is a rajzra amit mondtál.
Hogyha ezt egyelőre kihagynám beőle tényleg nagy probémát okozna?
Jól haladsz, lesz ez még kisebb is (van pár nagy tér, hosszú vonal). A 15V-os zéner,- biztonsági-, nélkül is megy, de jobb a béke (később berakod). A diódánál nem annyira a teljesítmény, inkább a feszültség számít, 1N4004-től jó..
IN5406? Kicsit huztam még össze rajta.
Nemszeretném a topikot teleszemetelni a képeimmel. Talán még ez belefér. Köszönöm Mindenki!
Fog ez még jobban összemenni. 1N5406 luxus, de ha ez van, jó bele (és még vagy 30-40-et is elbírna ilyenből). Tudod törölni (töröltetni a képeket).
FET kicsit furcsán van ábrázolva, ha a tokozás szerint rakod be, nem fog működni (180fok).
RAjz szerint S D G
Másik oldalon a nyák felé a To220 kód. Szerintem jó lesz úgy. Bár lehet ismét tévedek! ![]()
Ha a tokot magaddal szemben tartod, a lábai lefelé állnak és a feliratos fele van feléd, akkor a lábkiosztás balról jobbra haladva: Gate, Drain Source. A tápban ez az áteresztő fokozat, középső (drain) lábára kapja a nyers pufferelt feszültséget, a bal szélső (GATE) lábra kapja a leosztott referencia feszültséget (Kb.300V, picivel talán felette...) és a jobb szélső (Source) lábáról veszed le a "stabil" egyenfeszültséget.
Ez igy van ahogy mondod. Tokot felém, nyák maratott része felém. Ha a nyák mart része lefelé, tok (felíratos) tőlem el, akkor hogyan alakul? Forgatom itt a kezemben. Szerintem jól rajzoltam. Vagy csak ti nem gondoljátok, hogyan szeretném beültetni. Nézd meg a Gate lábat és tűzd a rajzomra. és szerintem tiszta, hogy hogyan gondoltam.
TO220 tokozása megfelelő, csak azt nem tudjuk hogyan fordítod, a hűtése miatt lenne fontos.
Nyák sima oldal felfelé, FET hűtése kifelé.
Közben zsugorítom a rajzot. Már 7,5*4,5 centinél tartok. ![]()
Ami a trafomrol lejön AC pont 6,3V. Ezért is örültem ennyire.
Esetleg tudnál mutatni ECC83 fűtéshez valami egyszerű egyenirányítást? Akkor még azt is rázsúfolnám erre a rajzra. Köszi!
Oda talán ráférne. 10 cm széles nyákom van itthon. Azt olvastam, hogy nem szükséges DC fesz a fűtésnek, csak nagyon messze kell rakni mindentől. Vezetékekre figyelni. Szóval körülményes.
Annyira nem körülményes; kapcsolási rajzokkal tele van a téma képes része. Ha 10cm széles a nyák, akkor úgy igazítsd, hogy csak egy vágás legyen, ne legyen lehulló darabka, így el is tudod különíteni egymástól. Olvastad amit írtam, p.ü.?
Ennyi elég lenne? Vagy eEz lenne a link. Majdnem mint az enyémbből is hiányzik valami?
A hozzászólás módosítva: Márc 12, 2014
Neked, ha jól emlékszem, nincs trafó-közeped; azért kell a két ~100 Ohm-os. Kissé túlzó a 9.4mF (mégha 4 csőhöz is kellett neki). Amúgy rendben (persze nehogy most olyan diódákra vadássz!, akármi jó oda).Ezt a képet nem a téma képei közt találtad szerintem, mert nem emlékszem rá. Ott van olyan, amilyet írtam.
Mind a két trafo közepem megvan. Rajzoltam is neked.
Kutattam 6,3V fűtés után.
A két 100Ohmos ellenállást, mint fűtés-közepelés szokták használni. Ha van középleágazás a tekercsén, ha nem. RIAA korrektornál viszont érdemes a fűtőfeszültséget stabilizálni, a stabilizátor kimenetét pedig feszültségosztóval az anódfeszültségre kötni. Sokkal hatékonyabb. A feszültségosztót úgy kell beállítani, hogy az anódfeszültséget negyedére ossza le. Ez nem sima elektroncsöves erősítő, ez RIAA korrektor akár 100x-os erősítéssel, itt nem lehet semmilyen értelemben szűretlen tápot használni mert zajos lesz! Már annyira túlbonyolítottátok az egészet, minek?
A hozzászólás módosítva: Márc 12, 2014
Beleépítettem a fűtést is. Úgygondolom készen vagyok.
250V AC + ground be ( föld???) B+ 300V DC ki 6,3V AC be ?? DC ki Külső 2db 40V 4700uF Külső fojtó = 5H
Javítottam. Most vettem észre, hogy a fűtésnél megkapta az AC az egyent.
![]() Írjon már valaki valamit, hogy holnap reggel vasalhatok-e? .? ![]() A hozzászólás módosítva: Márc 12, 2014
Azé' az enyémben kevesebb alkatrész van (olcsóbb is)
![]() ![]()
Nemhogy zenerem nincs, de az agyam eldobom már. Rég összegubircolhattam volna az egészet, csak várom a véleményeteket, mindahányan
![]() TÖRVÖZGÖTÖK itt, aztán épp ma spóroltam 10*50 es nyákot. Asszem 30 forint. Na jó, na zavart szűrök. ![]() ![]() Ha most erre bedobtok még valami változtatást, magam alá nyúlok.. ![]()
Már 2 hete kérdeztem, hogy jó lesz-e ez.. hétfőn utaztam 200km-t.
![]()
A FET fordítva van benne, meg kellesz fordítani úgy, hogy a hűtőfelülete legyen a zéner felé.
![]() Mindkét AC bemenetnél rosszul vannak (még mindig) az egyenirányító hídra kötött szűrőkondenzátorok. A diódákkal párhuzamosan kellene kötni a kondikat, neked pedig mindkét helyen az AC bemenetekkel párhuzamosan van kötve az egyik. Hasonlítsd össze az eredeti rajzzal: Link Először a diódahíd egyik AC lábát nézd, onnan kell mennie a pozitívra és a negatívra egy-egy kondinak, aztán nézd a másik AC lábát, onnan is ugyanúgy kell mennie a pozitívra is, meg a negatívra is egy -egy kondinak. Nálad a két AC láb között van egy kondi, ez a rajzon nincs ott, meg van egy kondi a pozitív és a negatív között, ez is rossz helyre van kötve. A többi úgy nézem, jó lesz.
Ne haragudj, de ez így szörnyű...
![]() Na jó, működhet, de így nyákot nem tervezünk, a 45fok belefér, nagyon indokolt esetben... Ha lenne lelki erőm, akkor terveznék neked egyet. Szóval pár dolog, a nagyfesz tápot nagyjából kivesézték. Jó lesz, de én még mindig a zenerek híve vagyok... de ha nincs, mindegy. Fűtés: szóval két választásod van alapvetően: 1, AC fűtés 2, DC fűtés 1/a A váltó feszültséget kiközepeled a föld felé, erre szolgál a 2*100ohm. Ez nem praktikus, mert a brumm minimum nem középen szokott lenni. Ezt úgy oldották meg régi erősítőkben, hogy egy 100ohm/2W-os trimmer két szélét rakták a fűtőszál két végére és a közepét a gnd-re. ekkor úgy tekergeted, hogy minimális legyen a zaj, amit hallasz vagy mérsz. 1/b A váltó fűtőfezsültséget egy ellenállás osztóval felemeled valamilyen pozitív potenciálra, célszerűen 80V köré. Ez szükséges is, ha olyan a kapcsolástechnika, hogy az egyik cső katódja 100V-nál jobban el van emelve a földtől (mert hogy a katód fűtőszál közötti megengedhető potenciálkülönbség általában 100V). Ekkor csak az egyik ágat kell a pozitív potenciálra kötni. Ha 300V-od van, akkor egy 100K-300K már jó lehet, ahol 100K van a föld felé és 300K az anódtáp felé. 2/a 6,3V váltód van és ezt egyenirányítod. Ekkor különösebben nincs tartalék stabilizálásra. Egyenirányítod a váltót, jól megpuffereled és egy soros ellenállással beállítod, hogy a csövek terhelt állapotban 6,3V feszültséget kapjanak (ez az ellenállás mindjárt a felfűtésnél kicsit korlátoz is, jó tesz). 2/b Kicsit több feszültséget van, mint 6,3V (tipikusan 9-10V körül szokták megadni) és ezt egyenirányítás után zener+tranyó, LM317-el stb. stabilizálod, esetleg lágyindítod. szerk.: mielőtt elfelejtem, a 2/a és 2/b kombinálható szükség esetén az 1/b-vel. És létezik az a megoldás is, amikor már a tekercseken közepelsz és 6,3V helyett 2*3,15V-ot tekersz fel, amjd a középleágazást földeled, mint az általad linkelt rajzon is van. Ez lényegében az 1/a egy változata. Én kb. ezeket ismerem. Neked szerintem a 2/b kivételével mind jó lehet, de a legjobb eredményt az 2/a adhatja. RIAA korrektorban akkor szívsz a legkevesebbet, ha egyenárammal fűtöd a csöveket (tessék mindig fóliakondit is tenni). A hozzászólás módosítva: Márc 12, 2014
FET-et megfordítottam. Mostmár értem mire irtad a múltkor, hogy AC-ra kötöttem a szűrőt.
Igazad van! Elsiklottam felette.
Megpróbáltam újracsinálni. Minden párhuzamban a nyák oldalaival. Ma reggel rápillantottam, tényleg szörnyű..
![]() 2/a probáltam meg kivitelezni. Igazából ilyenre is gondoltam. Szerinted mehet a nagyfesztáppal egy nyákra, vagy válasszam el a kettőt? A nagyfesz rész 8x4cm A fűtés tápja 8x3cm ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |