Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Tesla tekercs építése
 
Témaindító: finenet, idő: Júl 17, 2006
Lapozás: OK   149 / 227
(#) velkey hozzászólása Szept 3, 2011 /
 
Teljesen nem mindegy, ha PVC-re tekered a szekundered akkor 1MHz fölé nemigen érdemes menni mert ha nagy teljesítménnyel hajtod akkor meglágyulhat a cső és tönkremegy a szekundered. Milyen csővel hajtanád? Szerintem 150-900 kHz.
(#) B.I válasza velkey hozzászólására (») Szept 3, 2011 /
 
Nem régen irtam, hogy hozzájutottam egy 6p36s nevű elektroncsőhöz és ezt próbálnám meg beüzemelni.
(#) velkey válasza B.I hozzászólására (») Szept 3, 2011 /
 
Akkor elmehetsz nyugodtan 1,5MHz-ig is nekem 2 db GU50-el az 1,47 MHz-es szekunderem meg se lágyult. Viszont hangoláshoz jó lenne beszerezned egy forgókondit.
(#) B.I válasza velkey hozzászólására (») Szept 3, 2011 /
 
Lehet be tudok szerezni egyet. Köszönöm a segitséget.
(#) marksman hozzászólása Szept 3, 2011 /
 
Sziasztok !

A Skori féle 24 V -os teslatekercsemhez szeretnék egy tápegységet készíteni .
Van egy 24 V-os 630 VA -es trafóm aminek az üresjárati feszültsége 27 V , ezt kéne 24 voltra csökkenteni .
:help:
Szerintek ez jó lenne :

01.jpg
    
(#) TheBartucz hozzászólása Szept 3, 2011 /
 
Most már tényleg csak pár kérdésem van, mielőtt megveszem a maradék cuccot a táphoz. A kérdések majd a végén.

Eddigi felállás: Fázisonként 2 MOT 3 db 160 as PVC csőben egymáson, olajjal felöntve {még mindig nem találtam olajat }. Az, hogy a primereket párhuzamosan avagy sorosan kötöm még nem döntöttem el, soros kötéssel is 5.1 kVDC-t kapnék, elméletileg egy charging inductorral 10 kV ra is fel lehet tölteni a Primer kondit. Habár a 20kV jobban hangzik. A töltő tekercsen is sokat gondolkodtam már átnyálaztam a Terminálos fórumot is, ott 2 tucat fénycső fojtóról volt szó, nem tudom ezzel megvalósítható-e. Találtam egy rossz hegesztő trafót, erről kapják a magnetronok a 6 különálló fűtést, 10kV os vezetékkel. Nem tudom mennyire terhelhetők ezek a vezetékek 7 vagy 8 mm est néztem (teljes átmérő), gondolom 1 mm2 van a vezető keresztmetszete. EMI filterek vannak, bár egyenlőre csak 3, 6 jobb lenne és akkor minden MOT-ra egy jutna. Kb ennyi az infó.

Kérdéseim:

1., Párhuzamosan vagy sorosan kössem a 2 MOT primerét? 3 fázisú toroid arany árban van, simán párhuzamosan kipróbáltam és még elvitte a 16A-os megszakító, de egy lágyindító jól jönne.

2., Ha a dupla feszt választom (2,1kV*2mot*gyök3*gyök2) adott esetben akár 20kV is eshet a magnetronokon, ehhez mit szólnának? De-Q-ing dióda kellene? Az ugyebár szűrést igényel, amit kerülnék :\

3., Összességében azért választottam a 3 fázisú kialakítást mert 4 MOT-ot nem visz el az itthoni hálózat, a 2 fázisról, hogy Collectort idézzem: "2 fázis közti jelalak elég ocsmány". Tegyük fel ha az itthoni hálózat megengedné akár 6 MOT járatását egy fázisról, ez kb 13kVAC produkálna, akkor is inkább a 3 fázisú rendszer lenne a jobb választás? Richie Burnett elég szépen leírta a DCRCC előnyeit hátrányait, de pl ennek magát a szövegét értem csak hogy mire utal:

"The line current consists of intense current pulses at the peaks of the AC suply voltage to keep the smoothing capacitor charged. This causes a poor power factor due to waveform distortion."

Simító kondit egyébként nem rakok az áramkörbe,maga Richie se ajánlja, nem is értem, miért említi a hátrányok közt (beszerzése, veszélyes stb)

Kicsit hosszúra sikeredett, bocsánat az összeszedetlenségemért.

Köszönöm!
(#) Collector válasza TheBartucz hozzászólására (») Szept 3, 2011 /
 
Idézet:
„még mindig nem találtam olajat”

Próbálkozz híg motorolajjal, elvileg jó az is.
Idézet:
„1., Párhuzamosan vagy sorosan kössem a 2 MOT primerét? 3 fázisú toroid arany árban van, simán párhuzamosan kipróbáltam és még elvitte a 16A-os megszakító, de egy lágyindító jól jönne.”

Szerintem sorosan, párhuzamos esetben nem túl jó az áram/feszültség arány.
Idézet:
„2., Ha a dupla feszt választom (2,1kV*2mot*gyök3*gyök2) adott esetben akár 20kV is eshet a magnetronokon, ehhez mit szólnának? De-Q-ing dióda kellene? Az ugyebár szűrést igényel, amit kerülnék :\”

Hát a DeQing dióda az maga a magnetron, pluszba egy. 20kV azért már sok lenne nekik, kettesével bekötni pedig túlbonyolítaná az egészet, főleg a fűtés miatt.
Idézet:
„3., Összességében azért választottam a 3 fázisú kialakítást mert 4 MOT-ot nem visz el az itthoni hálózat, a 2 fázisról, hogy Collectort idézzem: "2 fázis közti jelalak elég ocsmány". Tegyük fel ha az itthoni hálózat megengedné akár 6 MOT járatását egy fázisról, ez kb 13kVAC produkálna, akkor is inkább a 3 fázisú rendszer lenne a jobb választás? Richie Burnett elég szépen leírta a DCRCC előnyeit hátrányait, de pl ennek magát a szövegét értem csak hogy mire utal:”

Azóta már megnéztem, 2 fázis közt is szinuszosan változik a feszültség (y = SIN(x) - SIN(x + 2ˇpi/3)), csak értelemszerűen az ampitúdó 1,7x-es szorzóval rendelkezik. 6 motot már nem célszerű sorbakötni, max ellenütemben. A 3 fázis meg azért jó, mert többnyire jóval nagyobb teljesítményt lehet kiszedni belőle, mint 1 fázisról. Egyébként lehet 1 fázist is használni, ha le tud adni megfelelő áramot.

Idézet:
„"The line current consists of intense current pulses at the peaks of the AC suply voltage to keep the smoothing capacitor charged. This causes a poor power factor due to waveform distortion."”

Nagyjából annyi, hogy a hálózatot rángatja a kondi töltése, ezért a cos fi nem lesz túl kedvező a jelalak deformáció miatt.
(#) TheBartucz válasza Collector hozzászólására (») Szept 3, 2011 /
 
Idézet:
„Szerintem sorosan, párhuzamos esetben nem túl jó az áram/feszültség arány.”

Nos ha minden igaz soros kötéssel 2 MOT 2kV ot produkálna kevésbé melegszik sajnos csak 10A tudok mérni de mintha te is írtad volna, hogy 11 A vett fel ívhuzással 2 MOT sorosan. Viszont párhuzamos kötés is működött itthon ami ha minden igaz 16A legalábbis 16A*1,13 nál nem lehet több, viszont így 4kV ot produkál de durván melegszik (olaj). Csak azért tartanám jobb megoldásnak mert sorosnál egyenirányítás követően 5 kV körüli feszt kapnék és ha nem tudnám 2x feszre tölteni a kondit akkor majdnem ott vagyok mintha csak siman két MOTom lenne 4 kV-al. Ha jól emlékszem te párhuzamosan kötötted a 4kW os tesládnál?

Idézet:
„Hát a DeQing dióda az maga a magnetron, pluszba egy. 20kV azért már sok lenne nekik, kettesével bekötni pedig túlbonyolítaná az egészet, főleg a fűtés miatt.”

Elvileg nem is eshetne 20kV-os fesz a magnetronokon, ha még a töltő tekercs előtt van egy dióda (deQing) ami ha valamiért rossz időben "későn" zár az RSG a Primary kondiból átkerültne ez a bizonyos kétszeres feszültség az egyenirányító diódákra, tehát vagy diQing dióda vagy combosabb egyenirányítók, legalábbis én így értelmeztem Richie leírását.
(#) Collector válasza TheBartucz hozzászólására (») Szept 3, 2011 /
 
Nekem sorba vannak. Ez az egész DC rezonáns hajtás igazából csak akkor működik, ha pontosan van elkészítve a képletek alapján. De egy jól összerakott sima AC tekercsnek is lehet olyan jó a hatásfoka, mondjuk egy szinkron szikraközzel.
(#) velkey hozzászólása Szept 4, 2011 /
 
Szerintetek a vcs mehetne a primerbe? Úgy értem ugyanolyan magasságban lennének. És ha a falap aljára ragasztanám a vcs-t?
(#) velkey válasza velkey hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
Ma összeraktam az új primerköri kondit ment vele szépen, nem robbant, a kondi úgy volt kialakítva hogy fóliakondiból (22nF 1000V) volt 20 darab sorbakötve és ezzel az egésszel párhuzamban 600pF kerámiakondi. (ez 6,3 Kilovoltos) beleraktam egy szikraközt is hogy védje a kondikat és párhuzamban ott van a forgókondim is. Most viszont szétszedtem a felépítményt, mer kaptam egy MOT-ot és kicserélem a feszduplázót 2 db MOT-ra aminek a primerjeik párhuzamban vannak a hálózaton és a szekunderek sorbakötve. Az a kérdés hogy a három MOT egy fázison nem vágja-e majd le a biztit
(#) mandor válasza velkey hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
Elvileg nem.. De attól függ,hogy hány Amperes a megszakító. Nekem pl 10A-es van és 2db MOT vígan elmegy rajta.. de ha sorba kötöd a szekundereket akkor olajjal kel hűteni/szigetelni mert átfog húzni a primerre az a 6,9kV ami csúcsban akár 10kV-is lehet! Illetve a tápkábelt jó astagra cseréld mert nekem a ima DVD kábel anno elégett...
(#) velkey válasza mandor hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
2 mot nekem is volt párhuzamba hálózaton (hegesztőtrafó) 10 Amperes bizti simán vitte még a rövidzárat is. VTTC-nél szerintem nem kell a MOTokat olajba tenni, mert nem lesz akkora igénybevétel mint egy SGTC-nél. A szekunderek sorba a primerek párhuzamba lesznek mint itt a második kapcsolásban.
(#) mandor válasza velkey hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
Nem lesz sok neki az 7kV? :eek2: Csak át nem húzzon a primerre mert aztán foghatod a fejedet főleg ha a biztosító nem fizet...
(#) velkey válasza mandor hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
_Big_-nek és más embereknek is így volt, és a szekundernek a vasra ráforrasztott végét leforrasztom a vasról így elméletileg nagyobb feszt bír ki. Majd ha bekapcsolom akkor előtte kihúzom a tévét meg a gépet és akkor akkora gond már nem lehet. Egyenként csak a sima fesz lesz a MOT-okon szóval elméletileg nem fog áthúzni.
(#) mandor válasza velkey hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
Én collectortól úgy tudtam,hogy a vasmagon azért van a szekunder rajta mert így nem húzhat át... De lehet csak én értettem félre valamit..
(#) Collector válasza velkey hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
A vasmag és a szekunder közt nagyon vékony a szigetelés a belső meneteknél, éppen azért, mert az egyik kivezetés a magra van kötve. Ha leszeded, ha nem, nem fog többet bírni a trafó. 4-nél többet nem érdemes olaj alatt sem sorbakötni, csak ellenütemben.
(#) velkey válasza Collector hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
De a 2 mehet olaj nélkül nem?
(#) velkey válasza Collector hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
Collector, szerinted fog menni olaj nélkül is? Lágyindító kell elé? Mert a mikróé szerintem jó lenne bele. A primer köri rezonancia duplája legyen a szekunder oldalinak? Most az enyém úgy van méretezve, hogy a primer rezonanciafreki egyezik a szekunder oldalival.
(#) Collector válasza velkey hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
Honnan a bánatból tudjam, hogy nálatok milyen a kismegszakító?
Idézet:
„A primer köri rezonancia duplája legyen a szekunder oldalinak?”

Dehogy is, meg kell, hogy egyezzen.
2 trafót se járass olaj nélkül hosszú ideig.
(#) velkey válasza Collector hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
10 Amperes de tudok hosszabbítóval hozni 16 Ampereset. Olajat lehet venni valahol? Vagy 4 ütemű motorolaj?
(#) Collector válasza velkey hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
Ha gyorskioldású a kismegszakító, akkor biztosan kiold. Híg motorolajat átütésre teszteld le, lehetőleg pontos méréssel, aztán ha jó, lehet öntögetni.
(#) velkey válasza Collector hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
A 2 MOTot még rövidzárban is vitte (igaz azon volt egy 25µF-os fázisjavító kondi).
(#) velkey válasza velkey hozzászólására (») Szept 5, 2011 /
 
Ballasztot érdemes rakni a motok mellé?
(#) Collector válasza velkey hozzászólására (») Szept 5, 2011 /
 
Ha rontani akarod a hatásfokot, feltétlen.
(#) Hodinka válasza Collector hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Idézet:
„arra gondoltam, hogy majd esztergán fogok tekercselni, illetve, megpróbálok pvc csőbe vájatot készíteni a huzal saját keresztmetszeténél nagyobb menetemelkedéshez (kis rés a menetek közt, ahová műgyantát tudok befolyatni).”

Nem rossz ötlet,így nem annyira fontos,hogy a huzal duplán zománcozott legyen.Viszont egyuttal nem ártana valami menetszámlálót is felszerelni az esztergára,mert a menetek közti rés egy picit nehezít a menetszám meghatározásán.
Egyébként ha egyszer már végre lesz rá időm,szeretnék én is összedobni egy nagyobb szekundert amit már elég rég tervezek.Az alapanyag már azthiszem meg is lesz hozzá mivel most szereztem be 25kiló 2x zománcozott réz huzalt,de sajnos az átmérője csak 0,45mm.Szerinted meg lehetne oldani úgy,hogy több szálat tekernék egy időben szorosan egymás mellé,mondjuk négyet,az átmérőben nagyjából 0,9mm-nek felelne meg,mit gondolsz hogyan viselkedne így a tekercs?
(#) Collector válasza Hodinka hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Idézet:
„Nem rossz ötlet,így nem annyira fontos,hogy a huzal duplán zománcozott legyen.Viszont egyuttal nem ártana valami menetszámlálót is felszerelni az esztergára,mert a menetek közti rés egy picit nehezít a menetszám meghatározásán.”

Dehogy nehezíti. A menetmetszés nagyon precíz dolog, a menetemelkedés meg az eszterga beállításától függ, könnyen lehet vele számolni.
Egyrészt, a dupla zománc sem fontos, másrészt a huzal átmérő sem. Ugyanis azért szokás vastagabb huzalt használni, hogy ne legyen túl nagy a menetközti feszültség. De egy ilyen szigetelés esetén fele olyan vékony huzallal sincs gond, így magasságban egy vékonyabb huzallal megtekerve ugyan akkora marad a szekunder, mintha vastagabb huzallal lenne tekerve, átmérővel megegyező menetemelkedéssel. Sőt, jobb szigetelőgyanta esetén még csökkenteni is lehet a magasságát, előállítva ezzel valami törpe teslát, csak ekkor már a primert is igen vastagon le kell szigetelni, és védőgyűrűt nem szabad használni.
Idézet:
„Szerinted meg lehetne oldani úgy,hogy több szálat tekernék egy időben szorosan egymás mellé,mondjuk négyet,az átmérőben nagyjából 0,9mm-nek felelne meg,mit gondolsz hogyan viselkedne így a tekercs?”

A kisebb rádiusz miatt a menetek között jóval nagyobb lesz a térerő, de 2 menet valójában 2x-es távolságra van, tehát ebből a szempontból működőképes. Ha ennyi huzalod van, ki lehet próbálni, de a megoldás inkább az, hogy cseréld nagyobbra valakivel.
(#) Hodinka válasza Collector hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Idézet:
„de a megoldás inkább az, hogy cseréld nagyobbra valakivel.”

Igaz is,lehet mégsem jön be ez az ötlet,és csak kárba megy egy csomó huzal...
Köszi!
(#) Collector válasza Hodinka hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Eladni nem akarsz belőle?
(#) Hodinka válasza Collector hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Ezzel a kérdéssel már megelőztek privátban.
Szóval az az igazság,hogy egyenlőre még nem,mivel egy-két dolog megvalósítása nekem is tervben van,és nem tudom mennyit fogok majd felhasználni belőle,de idővel majd biztosan adok el.
Következő: »»   149 / 227
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem