Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   210 / 210
(#) Signal válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Márc 10, 2017 /
 
Az egy dolog, itt ebből indult ki a szál:

Idézet:

A normál töltőben egy jól méretezett trafóval, gyakorlatilag nem lehet túltölteni az ólom cellát.”

Végül eljutottunk a 16 V-ig, ami az ólom-savas akkuk világában túltöltésnek számít. Azt nem tudtam, hogy mit értesz "ólom cella" alatt (ami egy szakmai fórumon önmagában is vitatható elnevezés), de ha számodra targoncához megfelel, az egy másik dolog.

Elvileg azt mondanám, hogy az is ugyanolyan kémiájú akku, tehát ugyanaz érvényes rá. Pláne, ha esetleg nem kalciumos, akkor még jobban árt neki a túltöltés, mint az autókban használatos kalciumos társainak.

Ugyanakkor az általad linkelt töltőről volt szó, ami nem pont targonca-töltő, hacsak nem részenként kötöd rá.
A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2017
(#) tbarath hozzászólása Márc 29, 2017 /
 
Sziasztok,

Vettem egy 12V 7Ah Diamec riasztóakkut (adatlapra link) alapvetően kis teljesítményű erősítő meghajtására, amihez időnként tölteni is kellene. Adatlapja a töltésre két módot dolgot ír, cycle 14,4-15V <2,1A, standby 13,5-13,8V. Jól gondolom, hogy ebből első a "rendes" töltés lenne, azaz használat utáni töltés, a második pedig a csepptöltés?

Töltésre egy Lidl-ben vásárolt "Ultimate Speed ULG 3.8 B1" (hehe) típusú töltőt használnék (leírásra link). A lerás 2. oldala szerint (pdf 5. oldal) alkalmas "lead-acid batteries (batteries) with electrolyte solution (WET), electrolyte absorbent mats (AGM) or gel electrolyte (GEL)" akkuk töltésére, ebbe szerintem a "Sealed Lead-Acid" akkum belefér.
A töltő egyik "Mode 2 "12 V" (14.4 V/0.8 A)" beállításával szeretném az akkut töltéseni (leírás 6. oldal, pdf 9. oldal). Jó lesz ez így?

Illetve túlmeríteni se akarom az akkut, úgy tervezem egy áramkör 11 Voltnál levágja majd az erősítőket. Azért lenne 11 Volt, mert így még az önkisüléssel és a védő áramkör fogyasztásával se meríteném túl akkor se, ha még sokáig nem kerülne töltőre. (Bár a védő áramkör szerintem gombnyomásra bekapcsoló FET-es áramkör lesz, ami az erősítővel együtt magát is lekapcsolja, de az önkisülés akkor is játszik).

Köszönöm a válaszokat,
Tamás
(#) bbatka válasza tbarath hozzászólására (») Márc 29, 2017 /
 
Szerintem jól gondolod.
Az a tapasztalatom ezekkel a riasztóhoz való aksikkal ha hónapokat állnak használat nélkül, akkor nem vesznek fel töltést. Ilyenkor terhelést szoktam rákapcsolni rövid időre és utána már tölthető. Ezt azért írtam, mert engem ez a jelenség meglepett és nem is emlékszek rá hogy valaki említette volna.
A hozzászólás módosítva: Márc 29, 2017
(#) tbarath válasza bbatka hozzászólására (») Márc 29, 2017 /
 
Köszönöm, ez hasznos tipp.
Rátettem a töltőre miközben voltmérővel mértem a töltő két pólusát, 13,8 V körüli feszt mértem, majd kb. fél percen belül a töltő közölte hogy fel van töltve az akku.
Terhelés nélkül 12,8V a kapocsfeszültség, szóval akár még az is lehet, de az is hogy nem vesz fel töltést.
(#) bbatka válasza tbarath hozzászólására (») Márc 29, 2017 /
 
Szerintem fel van töltve. Én saját aksitöltőt készítettem, elég sokat méricskéltem, de már nem emlékszek a részletekre. Néhányszor 10mA-t mindenképpen kellene felvennie. Töltés közben a felvett áramot is mérhetnéd. Egyébként egy 6,8Ohmos terheléssel szoktam az enyémet rövidre zárni 20-30 másodpercre, ami 14Ah-ás.
(#) tbarath válasza bbatka hozzászólására (») Márc 29, 2017 /
 
Én is gondolkodtam saját töltőn, de ha ezt már megvettem egyszer (impulzusvásárlás volt) akkor már használom
(#) nzozz hozzászólása Ápr 2, 2017 /
 
Sziasztok!
32db 3,2V -os 100Ah -s LiFePO4 akkumlátor töltéséhez keresnék megfelelő töltőt. Valószínűleg ez nem ilyen egyszerű, de tudnátok benne segíteni?

Köszönöm
(#) StMiklos válasza nzozz hozzászólására (») Ápr 2, 2017 /
 
Ez kb. egy elektromos autó (nem is a legkiesbb) telepkészlete.
Hogy azokat hogyan töltik nem tudom, de több cellából álló kis(ebb) telepkészlethez lehet kapni 1-2-3-4 cellához alkalmas töltésvezérlőt, ez cellánként figyel és szabályozza a töltést. Nem engedi túltölteni, alulmeríteni.
Ennek picit ellentmond Dell laptopom akkukészlete, ahol párosával párhuzamosan vannak, és ebből 3 sorba.
Tulajdonképpen igy 3 sorbakötött akkuként vezérlődik a töltés.
Enyhítendő a nagykönyvtől történő eltérést azt tudom, hogy itt teljesítményre azonos, válogatott cellákból van a pakk összeállítva.
Valahol utána kéne nézni, milyen módon töltik a gk. akkupakkot.
Üdv: StMiklos
(#) nzozz válasza StMiklos hozzászólására (») Ápr 2, 2017 /
 
Köszönöm a választ!
Ez nem csak kb., hanem tényleg konkrétan egy elektromos autó akkupakkja. Egyenlőre a töltőoszlopos töltés hanyagolva, csak egy otthoni hálózatról való töltést szeretnénk kivitelezni, csak egyenlőre gőzöm nincs a megvalósításról.
(#) StMiklos válasza nzozz hozzászólására (») Ápr 3, 2017 /
 
Szevasz!
Ez itt jellegében hasonló (?) töltő.
Az látszik, hogy maga a töltő nem sok okossággal bír, lévén, hogy van 2 nagyobb áramú csipesze. Valahol az akkunál kell lenni elektronikának, sima soros töltés nehezen képzelhető el.
Helicopter stb. modellekhez való töltők (több sorbakötött cellához) balancer funkcióval bírnak, azaz cellánként figyelik a töltés (a feszültség) alakulást. Ha kell befejezik egy cella töltését, mert tele van, a többi megy tovább, de ott max. 3 cella van.
Hogy ez hogyan van megoldva 32 cellánál nem tudom, de nem egy nagy ügy ipari méretekben gondolkodva.
Ha az autó az enyém lenne: hozzáfárhetők-e az egyes cellák, tudok-e egyenként mérni, mondjuk lemerültnek "jelentett" akkunál. Mennyire egyformák?
Azután töltés közben ugyanez.
De lehet sokkal egyszerűbb a helyzet, ha megnézem mit kap a töltőtől feszültségben, milyen egyéb áramkör (melegedésfigyelő stb.) van beépítve.
De hangsúlyozom: addig, amig nem tudom pontosan feltérképezni mit és hogyan csinál az eredeti töltőáramkör, addig semmi mást sem tennék.
Üdv: StMiklos
(#) nzozz válasza StMiklos hozzászólására (») Ápr 5, 2017 /
 
Ez jelenleg 32db fizikailag is különálló, össze nem kötött egység, beépített védelem nélkül, pólusonként 1-1 menetes csatlakozóval. Tehát a cellafelügyeletet és hasonló nem elhanyagolható eszközöket még be kell szerezni/meg kell építeni.
(#) Chipmunk1960 válasza StMiklos hozzászólására (») Ápr 5, 2017 /
 
Szia, Igen a Dell, s még néhány cég, így oldja meg a nagyobb kapacitást, hogy 2-2-2 cellát sorbaköt, amiket egyszerre vezérel az elektronika. Amíg új, /vagy viszonylag/ nincsis ebből probléma, amíg valamelyik ki nem lóg a sorból.
(#) Chipmunk1960 válasza nzozz hozzászólására (») Ápr 5, 2017 /
 
Szia! Ha rájössz a megoldásra szóljál! Én is gondolkodom rajta, mert egy targonca akkupackban 24-40 db cella van. Ennyi lába viszont nincsen egy Arduinonak, egy Mega-nak 16 analog lába van, ami a te esetedben jó lehet egy analóg kapcsolóval váltogatni, és úgy mérni rajtuk a feszt.
(#) Mazsola35 hozzászólása Csü, 20:22 /
 
Sziasztok! Megépitetem a melékelt töltő kapcsolási rajzát. Elbirja e az áramkör a 24V trafot? Van egy 150W-os és 250W trafóm csak mind kettö 24V-os.
(#) vargaf válasza Mazsola35 hozzászólására (») Csü, 20:26 /
 
A kép használhatatlan, így nem tud senki véleményt mondani!
(#) weend válasza Mazsola35 hozzászólására (») Csü, 20:51 /
 
Ezt a képet, hogy sikerült összehozni?
(#) proli007 válasza Mazsola35 hozzászólására (») Csü, 23:37 /
 
Hello! Ezt a kapcsolást nem tudod 24V-ról járatni (12V-os aksihoz a 24V egyébként is már sok), mert itt nem szabályozza vagy korlátozza az áramot semmi. Csak a trafó feszültsége és belső ellenállása fogja a töltőáramot meghatározni. (Elég lett volna csak belinkelni a rajzot, mert kicsiben jobban látszik, mint nagyban. ) Ha a tirisztor anódjával sorba teszel egy áramkorlátozó ellenállást vagy izzót, esetleg működhet a dolog. De "fűteni fog rendesen".
(#) Mazsola35 válasza proli007 hozzászólására (») Vas, 16:12 /
 
Köszönöm az infót. És Bocs a képért!
(#) Mazsola35 válasza proli007 hozzászólására (») Vas, 19:36 /
 
Még azt szeretném kérdezni az áramkör automatikusan le kapcsolná a töltést mikor eléri a feltöltőt állapotot? Amennyiben nem kapcsolná le, lenne hozzá áramkör amivel ezt meglehetne oldani? Össze raktam a töltött fel is tölti az akksit világ is a zöld led, de a feszültség felmegy 16v-ig. 18.5v ot ad le a trafó üresjáratban.
A hozzászólás módosítva: Vas, 19:44
(#) vargaf válasza Mazsola35 hozzászólására (») Vas, 19:40 /
 
Milyen az az áram ami felmegy 16 V-ig? Én úgy tudom az áram mértékegysége az amper ( A ). A rajz továbbra is értékelhetetlen.
A hozzászólás módosítva: Vas, 19:42
(#) Mazsola35 válasza vargaf hozzászólására (») Vas, 19:43 /
 
Elnézést a feszültség.
(#) proli007 válasza Mazsola35 hozzászólására (») Vas, 20:32 /
 
Hello! Nem kapcsol le. De elvileg nem mehetne fel a feszültség tovább, ha elérte a végfeszültséget és világít a zöld. Mert a tranzisztor ekkor "elszívja" a tirisztor Gate áramát, amit az R2 biztosít számára. Tehát mint ha valami hiba lenne.
Viszont ha kiegészíted az "A" erősítőt visszacsatolással, akkor komparátorrá válik és nem csak leszabályoz, hanem le is kapcsolja a töltést. Vagy is a P trimmerel beállított értéken fog lekapcsolni, és kb. 12,5V-nál vissza kapcsolni, ha ez alá lesüllyed ez után a az aksi kapocsfeszültsége. HA nem szeretnéd hogy ez után visszakapcsoljon, akkor csökkenteni kell a 180k értékét. Ezzel nő a hiszterézis. 100k-t használva, kb. 11V környékén kapcsolna vissza.

AAT-Mod.png
    
(#) Mazsola35 válasza proli007 hozzászólására (») Vas, 21:58 /
 
Köszönöm a gyors választ és a rajzot.
A hozzászólás módosítva: Vas, 22:00
(#) gyula166 válasza proli007 hozzászólására (») Vas, 23:52 /
 
Üdv! Kérnék egy szivességet ha lehet, át tudnád szerkeszteni nekem ezt a rajzot úgy, hogy akkuról táplálkozzon, és 12,6V alatt behúzzon egy relét, ha feltölt akkor pedig elejtse? Télen garázsban lesz az autóm, bedugom szivargyújtóban és nem kell aggódni az akku miatt, töltőt nem szeretném folyamatossan áram alatt hagyni, örökölt házikó garázsa, nem lakom ott.. (kb 1 km-re lakom panelban, annyit megér hogy nem rohad kinnt az autó télen)
(#) kadarist válasza gyula166 hozzászólására (») Hé, 0:34 /
 
Akkumulátorról akarsz akkumulátort tölteni?
(#) Chipmunk1960 válasza gyula166 hozzászólására (») Hé, 8:59 /
 
Milyen akkuról akarod tölteni? Elvileg megoldható, mondjuk 2 db IFA-ról, de azok is merülni fognak, s azokat ki tölti fel?
(#) gyula166 válasza kadarist hozzászólására (») Hé, 13:03 /
 
Elnézést, rosszul fogalmaztam! Maga ez a kis áramkör táplálkozzon akkuról! Ezért kell a relé, az kapcsolná a rendes 230V-ról üzemelő töltőt! Tehát amíg nem merült az akku, nincs rajta a 230V feszültség a töltőn, ha merül, a relé rákapcsolja.
Következő: »»   210 / 210
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Frissek
2017. Ápr, 25. Kedd
14:21:12
Jelenleg 394 fő olvassa az oldalt
Online tagok:
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu