Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » DC motorvezérlés
Én most azon gondolkodom, mi lenne, ha nem is a vezérelt 230V-ot fognánk meg, hanem ami ezt előállítja? Ebben a vezérlőben egy mikrokontroller van, nyilván a kivezérlésnek van egy 5-12V DC vezérlőjele is....
üdv.
Szerintetek mennyi leget egy ilyen soros motor gerjesztőtekercsének induktivitás és esetlegesen az ellenállása?
Üdv!
Én egy nagyságrenddel kisebb teljesłtményű soros motorokkal találkoztam. Azok 1...3 ohmosak voltak, ez alapján a te motorod tekercse kb. 100mohm lehet. Az induktivitásukat nem mértem le, de szerintem az armatura induktivitás nagyságrendjébe eshet, néhányszor 10mH-re becsülném.
10mH? Én uH-re gondoltam a soros motor leírásánál az volt hogy csupán néhány menet szokott lenni.
A menetszámot nem tudom, de azért ugyanakkora gerjesztést létre kell hoznia mint egy külső gerjesztésű tekercs, és hát van légrés is.
Egy másik alkalommal néhány darab 30kW körüli különféle (orosz, Evig, stb) motor armatúra köri induktivitását mértem meg, 5...20mH közötti értékek voltak. Szerintem nem lesz sokkal kevesebb a soros gerjesztő tekercs induktivitása, elég szép vastest körül kell lennie a meneteknek...
Küldtem azért a gyártónak is egy levelet meglátjuk mit írnak.
Egyébként vezérlőt terveznék amivel a gerjesztőtekercs külön H hídon kapna áramot és egyben állítani lehetne a gerjesztés irányát hogy a forgásirányt lehessen kapcsolni meg a visszatáplálás működjön. Még azt nem tudom mi alapján vezérlejem a tekercs áramát, elvileg soros azaz az armatúraárammal egyenlő árammal kellene hajtanom, de arra is gondoltam, hogy mi van akkor ha fix áramot kap? Elvileg ugyan az lenne mint egy állandó gerjestsztésú vagy nem?
Biztosan lehet úgy is használni, mint külső gerjesztésű motort, csak azokhoz képest kedvezőtlenebbek a viszonyok; ott kis áram nagy feszültség, itt meg nagy áram kis feszültség. Viszont valószínűleg gyorsabb lehet a szabályozás, a forgásirány váltás is.
Amíg az ohmos veszteség ugyan annyi addig szerintem nem számít. Buck konverterrel meg nem számít ha alacsony a fesz.
Még azon az 1 dolgon agyalok, hogy mi van ha megáll a gerjesztés de az armatúra hajtása megy tovább. Elméletileg a fordulatszám a végtelenbe tart amíg a nyomaték pedig a nullához amíg csapágyak bírják. De a gyakorlatban ha már van egy kis terhelés a motoron egyszerűen csak áll nem indul nem? Hisz gerjesztés nélkül nincs nyomaték így jóformán fel sem tud pörögni nem?
Nem a feszültség a lényeges, de legalábbis nem ebben az összefüggésben (a külső, és a belső feszültségek különbsége hozza létre a gerjesztő áramot). A gerjesztés a menetszámtól, és az áramtól függ. Viszont a veszteségek (egy része) is az áramtól függenek. Ebből következik, hogy érdemes a gerjesztő áramot minél kisebbre méretezni. A soros motor átszervezése ebből a szempontból távolról sem optimális.
Remanencia mindíg van, tehát a gerjesztés magától sohasem szűnik meg, ahhoz a gerjesztés irányát is meg kell változtatni. (pl. ha rövidre zárod a gerjesztést, és az armatúra még forog, a gerjesztés iránya is megfordul, mert a külső feszültség nulla lesz, de attól még a belső feszültség a forgás miatt, még keletkezik, ez viszont gyorsan megállítja a motort) Ha egy külső gerjesztésű motornak megszünteted a gerjesztését, attól még motorként fog működni ugyan, de a motor nyomatéka erősen lecsökken, és ha a terhelő nyomaték nem változik, igen hamar megáll. A soros motornál a nyomaték- fordulatszám görbe hiperbola jellegű. A motornak viszont mindíg van terhelő nyomatéka, pl csapágysúrlódás. A max fordulatszám akkor következik be, mikor a motor nyomatéka, és a terhelő nyomaték megegyezik. Ez nagy teljesítményű (nyomatékú) motoroknál veszélyes, mert ez az egyensúly olyan magas fordulatszámhoz tartozik, amit a mechanikai szerkezet nem visel el. (csapágy, tekercselés, kiegyensúlyozatlanság stb) Külső, és párhuzamos gerjesztés esetén nincs ilyen.
Hello! Egy külső gerjesztésű (párhuzamos) motornál, mindig van a gerjesztésre védelem. És ha fordulatszabályozás is van, akkor külön kényszerhűtés. Mert a motor saját hűtőventilátora alacsony fordulatszámon messze nem elegendő.
Idézet: „A soros motornál a nyomaték- fordulatszám görbe hiperbola jellegű. A motornak viszont mindíg van terhelő nyomatéka, pl csapágysúrlódás. A max fordulatszám akkor következik be, mikor a motor nyomatéka, és a terhelő nyomaték megegyezik. Ez nagy teljesítményű (nyomatékú) motoroknál veszélyes, mert ez az egyensúly olyan magas fordulatszámhoz tartozik, amit a mechanikai szerkezet nem visel el. (csapágy, tekercselés, kiegyensúlyozatlanság stb) Külső, és párhuzamos gerjesztés esetén nincs ilyen.” Értem, ha pl be van építve a motor egy hajtásláncba pl jármű ott képtelen lesz forogni mert ott az üresjárati terhelőnyomaték is akkora hogy meghaladná a motor nyomatékét nem? |
Bejelentkezés
Hirdetés |