Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok.
A segítségeteket kérném egy probléma megoldásában. Adott egy 230V 120W váltakozó feszültségű motor. Jelenleg ha áram alá helyezem forog egy bizonyos irányba.Ez nekem pont nem jó, hogyan lehetne elérni, hogy a másik irányba forogjon? Egyenáramú motornál ez egyszerű polaritásváltással elérhető, hogy lehet ezt megoldani váltóáramú motornál? Előre is köszönöm...
fúrógépből kiszeded az irányváltót :d (remélem nem mondtam hülyeséget, ha igen akkor beégtem
)
Ha kummutátoros akkor annyit kell tenned, hogy az álló tekercsek kivezetéseit felcseréled, leforrasztod mind a két kivezetést a kefékről és fordítva rakod őket vissza.
Ha pedig aszinkron, akkor pedig általában egyszerűen meg lehet oldani, fogod a belső forgó részt és átfordítod úgy, h a másik oldalon álljon ki belőle a tengely Ez az első hozzászólásom
Köszönöm.
Nem szedtem még szét de egy régi motorról van szó egy ventillátor lapátot forgatott, most másra kell. Megnézem majd és meglátjuk, köszi mégegyszer...
A fúrógép irányváltója úgy működik, h rá vannak kötve az álló és aforgórész kivezetési is és összeköti az álló tekercseket a kefékkel. Általában egy 2 körös 2 állású kapcsolóval oldják meg. Valahogy így...
Bocsi, nem cikizésnek szánom
Köszi, jó ez a rajz, a legegyszerűbb tehát ha felcserélem a szénkefékbe érkező vezetékeket...
ha szénkefés a motor...
Idézet: „Ha pedig aszinkron, akkor pedig általában egyszerűen meg lehet oldani, fogod a belső forgó részt és átfordítod úgy, h a másik oldalon álljon ki belőle a tengely” Ez nem semmi egy megoldás hol tanultad? egyébként aszinkronnál a főfázis tekercsének az áramirányát kell megfordítani...
Idézet: „egyébként aszinkronnál a főfázis tekercsének az áramirányát kell megfordítani...” Vagy a segédfázisét...
Szia!
> Adott egy 230V 120W váltakozó feszültségű motor. > hogyan lehetne elérni, hogy a másik irányba forogjon? Ha ez a motor kondenzátoros segédfázissal működik, (és ez a valószínű), akkor - ahogy Potyo is írta ((#132751) - megfordítva a segédfázis irányát, fordítva forog a motor. Ehhez a gyakorlatban annyit kell tenned, hogy a táp azon pontját, ami a kondenzátor (egy nagy, általában hengeres alkatrész) egyik sarkára megy , egyszerűen átteszed a kondenzátor másik sarkára. Légy óvatos a hálózati feszültséggel! Üdv zuisti UI. Ha a motorod nem kondenzátoros (és nem is kefés, tehát nincs forgórész-tekercse), akkor nem tudom, mit lehetne tenni egyszerű eszközökkel...
Ez tapasztalat
![]() Olyan motoron ahol nincs segédfázis kondi csak egy réz gyűrű a vasmagon, ott ez vezet eredményre és én úgy gondoltam, h ez is olyan, de meg lehet csinálni kondis motoron is (kipróbáltam). De most valamiért ez a megoldás ki is ment a fejemből, mármint h felcseréljük kondit a tekercsen.
Egyébbként AMPER gyürünek hivják azt a rézgyürüt.
A forgásirány pedig LENZ-törvénye alapján alakul. Ezekszerint az Ampergyürü indukcios irányának megváltozása forgásirány változást eredményez.
Pedig van egy motortipus, aminél csak ez az egy megolgás működik! Mégpedi olyan kisméretű rövidrezárt forgórészű motor, aminek a "segédfázisát" egypár (pólusonként egy) vörösréz gyűrű alkotja. - Idézet: -„ (#133353) kocici17 Egyébbként AMPER gyürünek hivják azt a rézgyürüt. ” Mivel az egymenetes rövidrezárt tekercsnek, nehéz a fázifhelyzetén másképp módosítani, főleg amiatt, h az az állórészbe bele van préselve (öntve). Meg !néha! egyszerűbb a malacot megfordítani. (Főleg ha amúgy is szét kell szedni... ) De egyéb esetekben úgy kell az irányt megfordítani, ahogy azt leírtad. (#132518) Zoltan.ms Egy "kicsi" képet rakhatnál fel! Hamarabb kapnál jó választ. Persze a többi válasz is jó...
Mellékeltem egy tranzisztoros megoldást.Igaz nem 240V-os motorhoz hanem 24V-os hoz.Gyakorlatban működik!!!!!
Viszont nem tom ha át akarnám méretezni 6V-os ra akkor mit kéne átvariálnom.Elvileg elég csak az ellenállásokat....nem? Kis teljesítményű motorhoz van méretezve ezért nem kellet komplementer tranzisztorokat beletennem.
Mechanikusan kell forgás irányt váltani, vagy elektronikusan? A mechanikushoz elég egy két állású, két áramkörös kapcsoló, az elektronikushoz pedig egy H-hídnak nevezett kapcsolást kell keresened. Mihez kell?
Én tudok. Vagy elektronikusra gondoltál?
Szerk.: Látom, megelőztek. Azért a rajzot benthagyom.
de ha lehet szabájozható gyorsaságút szeretnék készíteni
Látod, most sem használtad a kis eszedet, a keresőt meg pláne nem! Holott itt van a forgásirányváltós topik...
Lassan érik az a WARN! Nem lesz egy kicsit túl korai ahhoz képest, hogy pár órája regisztráltál az odalra???
Arra is van megoldás. Hány voltról üzemel a motor?
Ja, hogy 3V-os, el is felejtettem.
Akkor legyszerűbb, ha egy potmétert kötsz be az egész elé. Vannak sokkal jobb megoldások, de bonyolultabbak is.
Ha egy PC-s ventillátoron akarod a forgásirányt változtatni, az elég nehéz feladat.
Mivel ezek "brushless" (jól írtam?) motorok, vagyis kefe nélküliek, más a felépítésük. Nem működik a forgásirányváltás polaritáscserével, mint a kommutátoros DC motoroknál.
Jól írtad, jól tudod. Van bennük egy kis vezérlő elektronika, ami csak polaritáshelyesen működik. De szerintem nem PC ventillátorról van szó, mivel írta, hogy 3V-os.
Tényleg, a PC-s ventillátorok 5 és 12 voltról mennek.
A potméteres fordulatszámszabályzás (ha korrektek akarunk lenni, akkor fordulatszámvezérlés. bocs.) tényleg elég egyszerű, kérdés, hogy a potméter elbírja-e magában a motor áramát. Egy 3 voltos motor nem ehet túl sok áramot, de egy szénréteg potméternek az is sok. Egy tranzisztorral megfejelve ( persze kell még egy-két ellenállás) már működhet.
Szerintem pont fordítva van a dolog!Minél kissebb a feszültség annál nagyobb áram kell ugyanazon teljesítmény eléréséhez!Itt az a mérvadó,hogy hány W a telesítmény ebből ki lehet számolni az áramerősséget!Szerintem huzalpoti az jobb lenne az bírja is!
Az is kérdéses,hogy bírja e a 3v-os elektronika a feszcsökkentést károsodás nélkül és ha bírja hány V a határeset
Nem hinném,hogy a motorbal lévő csipp bírja a 2v alatti "erőltetést" de ezt csak gondolom mivel a félvazetők már máskép viselkednek 2V alatti értékeken mint ha pl:egy 12V-ost hajtanánk 6V-ról!
De ez nem PC-s motor, hanem egy mezei kefés. Erről volt szó az előbb.
Egyébként persze, hogy vannak sokkal jobb megoldások, dehát most építtessek vele PWM-vezérlést? Poti esetében a fordulatszámmal csökken a teljesítmény is, gyengébb lesz a motor, ez igaz, de nem hiszem hogy az áram jelentené a gondot. Láttam már lézershowban 9V-os motorokat is soros potival szabályozva, mondjuk az is igaz, hogy én építettem át PWM-esre. Ha a profibb megoldás kell, akkor persze építhetsz PWM-et, tényleg az a legkorrektebb, de ezesetben nem árt egy külső táp vagy egy step-up konverter, mert az a 3V elég határeset egy áramkörnek. Vagy eleve nagyobb feszről hajtani, és lestabilizálni. ITT vannak rajzok, ötletek. |
Bejelentkezés
Hirdetés |




)



Nem lesz egy kicsit túl korai ahhoz képest, hogy pár órája regisztráltál az odalra???
Akkor legyszerűbb, ha egy potmétert kötsz be az egész elé. Vannak sokkal jobb megoldások, de bonyolultabbak is.
Nem hinném,hogy a motorbal lévő csipp bírja a 2v alatti "erőltetést" de ezt csak gondolom mivel a félvazetők már máskép viselkednek 2V alatti értékeken mint ha pl:egy 12V-ost hajtanánk 6V-ról! 