Fórum témák
» Több friss téma |
Helló!
Az autó világítását szeretném egy kicsit megváltoztatni. Eredetileg H4-es izzó volt benne, de vettem egy olyan lámpát, amiben külön van a refi és a tompított. Ennél szeretném azt megvalósítani, hogy a világítás felkapcsolásakor világít a tompított, a refi kapcsolásánál nem alszik el a tompított, hanem együtt világít a refivel. Én arra gondoltam, hogy a refi és a tompított közé beteszek egy diódát, úgy hogy a katódját a tompítottra, az adódját pedig a reflektor pozitív lábára kötöm. Így a refi felkapcsolásakor a tompítottat is felkapcsolja. Szerintetek mennyire működőképes ez a megoldás? Illetve mi van, ha felkapcsolom a fénykürtöt? Nem fog dupla feszt kapni a timpított izzója, mivel egyszer megkapja az aksi felöl, másszor pedig a diódán keresztül? Köszi szépen a segítséget.
1. Erre már van topic.
2. Nem kell dióda. Egyszerűen csak rákötöd a tompított reléjét a fényszóró kapcsolóra. 3. Nem lesz dupla feszültség, mert a diódán keresztül is csak az akku (generátor) fesz folyik.
Arra azért figyelj, hogy a generátor elbirja-e a plusz terhelést. Nem szokták ennyire kicentizni, de azért egy feszültségmérés, amikor minden szokásos fogyasztót bekapcsolsz, nem árt.
Az elméleti rész az jo . De arra is gondolni kell , hogy a világitáskapcsolo ill. a fényválto nem fogja elbirni a plusz terhelést. Vagyis célszerü relével megoldani .
Olyan gondom (már régen ilyen ) hogy nem világít a bal oldali reflektorom.
Parklámpát kapcsolom mind2 ég, tompított mind 2 ég, és mikor rákapcsolom a reflektort akkor a jobb oldali jó de a bal oldali nem, sőt még a tompított is elmegy csak park marad. Égő baj vagy vmi relé esetleg?ha simán világítás nélkül bekapcsolom a refit akkor nem világít a bal. Vmi ötlet? Gondoltam megkérdem nem szedem szét a lámpát feleslegesen, amúgy egy skoda 120l -ről van szó.
Biztosíték vagy izzó. Esetleg az izzóra menő csatlakozó, ez Skodáknál elég gyenge.
Hali. Hallott már valaki olyanról, hogy az új autókban a nappali menetfény nem egy LED csík, hanem a távfény világítása, csak éppen negyed erősséggel?
Igen, ha jól emlékszem, Toyotában a refiket sorba kötve állítanak elő nappali menetfényt.
És ezt hogy lehetne megoldani házilag? Van itt egy házilag elkészített dobozka. Azt írja hogy nem ellenállással működik, tehát nem fűt benne semmi. Akkor meg hogyan működhet?
Relével. Ha gyújtáson van az autó (vagy jár a motor), akkor lekapcsolja a távolsági fényszórókat a normál vezetékekről, sorbakapcsolja, és úgy ad rá feszültséget. Ha jól számolom, akkor egy olyan relé, aminek két váltóérintkezője van, elegendő a feladathoz.
Nem jó. A relé másik lábának a helyzetjelzőn kell lennie. valamint, ebben a felállásban nincs fénykürt. Idézem magam:
A megoldás nagyon egyszerű, mindössze egyszem, szokásos "autórelé" kell hozzá, és a bal oldali lámpát fogjuk megbontani. A relé pedig foglalatostul elrakható a ventilátorok reléit tartalmazó dobozba. Szükségünk lesz pár vezetékre is: -Egy gyújtásra (benzineseknél például a gyújtótrafó tápja, dízelnél az adagoló mágneskapcsolója, vegyük figyelembe, hogy kialakítástól függően 2-5A áram fog elcsorogni) -Egy helyzetjelzőre (a fényszóró helyzetjelző lámpájának vezetékéről, minimális áram fog folyni) -A H4-es izzó csatlakozójából a testre tartó vezetékre. Ezt elvágjuk, és mindkét véget egy-egy vezetékkel hosszabbítva felhozzuk a reléig. A vezetékek kötését ne (csak) sodrással, hanem forrasztással oldjuk meg, a szigeteléshez két réteg hőzsugorcső ajánlott+bandázs. Ha ezekkel megvagyunk, van négy szálunk, a relén meg öt láb. Ezeket így kötjük be: -85-ös lábra a helyzetjelzőről csapolt szál; -86-os és 87-es lábra a gyújtásról jövő vezeték; -87a lábra az elvágott vezeték test felé menő ága; -A 30-as lábra pedig a H4-es izzó közös lába. A működés nagyon egyszerű. Gyújtás nélkül a relé nyugalmi állapotában normálisan testeli a bal oldali izzót. Ha a gyújtásra feszültség kerül, a relé tekercse a helyzetjelző, műszerfal világítás izzóin keresztül meghúz (ettől nem fog világítani egyik izzó sem, viszont ha minden LED, akkor kellhet egy párszáz Ohm körüli ellenállás a test felé), és a gyújtást ráengedi a bal izzó közös pontjára, aztán a biztosítéktáblában, vagy a relédobozban közösödik a jobb oldallal, így végül sorba kötődik azzal. Így kb. 7 V esik rajtuk (érdemes azonos típusú izzókat használni!), a fény nem zavaró, a reflektor miatt viszont jól látható nappal is. Amikor helyzetjelzőt kapcsolunk, akkor a relé tekercsének mindkét lábán 12V körüli feszültség lesz, és eldob, ekkor a normál üzemi állapot helyreáll, a lámpák normálisan működnek. A megoldásnak két, apró hátránya van: -Ha fénykürtölünk, akkor csak a jobb oldal fog rendesen kürtölni. -A tompított fény ugyanúgy menni fog, de élettartama ezzel együtt is sokszorosa lesz (a lámpa terhelése nem lesz probléma). -Még egy apróság, leállított járműnél a helyzetjelzőre bekapcsol a menetjelző is, ezt egy diódával lehet orvosolni a relétekercsével sorban. A két hátrányt ki lehet küszöbölni, amennyiben ez zavaró. Ha a tompítottat abszolút kímélni szeretnénk, akkor két, 15-20A-es shottky diódát kell bekötni (típus mindegy, tudjon kb. 15-20A-t és shottky legyen) vagy a relédobozba, vagy a kábelkötegbe valahol (ne a lámpához közel, mert ott meleg van), a két tompított szálba nyitóirányban, így a shottkyn eső 0,3-0,5 V-tal egyformán kíméljük egyben a lámpákat, és a két tompított nem fog égni menetjelző funkcióban. A diódákon 1-2W teljesítmény fog elfűteni, legyenek szabadon, a tok elég lesz hűlni (zsugorcső, mert nem szigetelt a legtöbb típus hűtőzászlója!). Az első hiba megoldása picit bonyolultabb, és igényli vagy a relés világításkapcsolást, vagy itt is be kell iktatni egy diódát, 30A körülit, és a dióda után összekötni a két reflektor vezetékét. A relé 85-ös lábra egy dióda (1N4007 itt is), a nem csíkos ![]() Autós fórumra írtam, ezért konyhaibb. A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2014
Ezt egyszer, valamelyik topicban javasoltam. De kikaptam, hogy a halogén égőt nem lehet sorba kötni, mert tönkre megy hamar. Én nem így gondolom, de mégis ez volt a reakció.
Egy rövid kérdés... Miért ne világítana a fénykürt?
![]()
Ez részben igaz. A halogén izzók élettartamukat a halogén körfolyamatnak köszönheti (kb. duplája a hagyományosnak). Kb. 20-30 %-kal alul hajtva, a halogén körfolyamat nem tud lezajlani, így az izzószál normál öregedésnek van kitéve (ilyenkor a hőmérséklete sem olyan magas már!), az élettartam leesik egy normál izzóéhoz közeli értékre. Viszont itt annyira alul van hajtva (gyakorlatilag negyedakkora teljesítménnyel jár), hogy az élettartam a normál izzóhoz hasonlóan, meredeken elindul felfelé.
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2014
Nézz rá a kapcsolási rajzra.. Ha meg van húzva a relé, a távolsági vezetékére hiába érkezik 12 V, nem fog világítani az izzó.
Igaz, működés alatt nem fog, de ha bekapcsoljuk a rendes fényt, akkor fog..
De nappal nincs bekapcsolva, hiszen azért csináltuk az áramkört..
És akkor most mi a megoldás? Ha azt amit a koléga irt, az se jó, mert sorba kapcsolja a halogén égőt..
Ezt gondolom én is, de ennek ellenére lehurrogtak.
![]()
Nem értelek. Mindkét megoldás alapvetően sorba kapcsol. Leírtam, hogy ez itt nem gond. Meg egy csomó mást is.
![]()
Főleg, most hogy mondja a fickó, hogy a ködlámpára kötné. Ott az égők teljesítménye mégkisebb, nem?
Ugyanakkora. De a ködlámpa rendszerint nagyon lent van.
És ez a megoldás? Ilyenkor ka fénykürtöt használok, a relé szétkapcoslja a nappali menetfényt (természetesen lekapcsol a menetfény), de kapcsol a fénykürt.. Inkább kapcsoljon le a menetfény, és kapcsoljon a fénykürt, mint ne kapcsoljon a fénykürt, de a menetfény menjen állandóan ha kell.
Ez már két relé és három kontaktus. Bonyolódik.
![]()
De a végeredmény tűrhető, annyi hátránnyal, hogy ha fénykürtölök, lekapcsol a menetfény. (Nekem 3 relé, mert csak oyaln van itthon ami egy relébe 3 kontakt csak
![]()
Elkészültem a világítással, de gondom van az alternátor jelével. Kell egy jel, ha begyult az autó, akkor kapcsoljon a relé, amitől majd a lámpa. Az alternátoron van jel kábel. Ezen a seat leonon két ilyen kábel van, viszont a testhez képest egyiken sincs 12V. Honnan máshonnan szedhetek még olyan jelet?
Elvileg a generátornak van egy D+ nevű kivezetése, amire egy kék drót csatlakozik, ez megy a töltésjelző lámpára. Ha van gyújtás, de nem jár a motor, akkor itt 2-3-4V-nak kell lennie. Ha jár a motor, akkor pedig néhány tized eltéréssel az akkufeszültséggel azonos szintnek.
A másik drót barna-piros vagy kék-lila csíkos, az a fordulatszámjel a motorvezérlő számára, és vélhetően csak dízelnél van beépítve. Végülis az is alkalmas annak figyelésére, hogy jár-e a motor, csak kell némi illesztés hozzá ![]() Legalábbis ezeket néztem ki az Autodata-ból A hozzászólás módosítva: Feb 18, 2014
És mégis mi kell arra, hogy kapcsolja a relét?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |