Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autó világítás
 
Témaindító: szaszaa01, idő: Feb 17, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 3
(#) szaszaa01 hozzászólása Feb 17, 2009 /
 
Helló!

Az autó világítását szeretném egy kicsit megváltoztatni. Eredetileg H4-es izzó volt benne, de vettem egy olyan lámpát, amiben külön van a refi és a tompított. Ennél szeretném azt megvalósítani, hogy a világítás felkapcsolásakor világít a tompított, a refi kapcsolásánál nem alszik el a tompított, hanem együtt világít a refivel.
Én arra gondoltam, hogy a refi és a tompított közé beteszek egy diódát, úgy hogy a katódját a tompítottra, az adódját pedig a reflektor pozitív lábára kötöm. Így a refi felkapcsolásakor a tompítottat is felkapcsolja.
Szerintetek mennyire működőképes ez a megoldás?
Illetve mi van, ha felkapcsolom a fénykürtöt? Nem fog dupla feszt kapni a timpított izzója, mivel egyszer megkapja az aksi felöl, másszor pedig a diódán keresztül?
Köszi szépen a segítséget.
(#) zolika60 válasza szaszaa01 hozzászólására (») Feb 17, 2009 /
 
1. Erre már van topic.
2. Nem kell dióda. Egyszerűen csak rákötöd a tompított reléjét a fényszóró kapcsolóra.
3. Nem lesz dupla feszültség, mert a diódán keresztül is csak az akku (generátor) fesz folyik.
(#) szaszaa01 hozzászólása Feb 17, 2009 /
 
Köszönöm szépen a gyors segítséget.
(#) potyo válasza szaszaa01 hozzászólására (») Feb 17, 2009 /
 
Arra azért figyelj, hogy a generátor elbirja-e a plusz terhelést. Nem szokták ennyire kicentizni, de azért egy feszültségmérés, amikor minden szokásos fogyasztót bekapcsolsz, nem árt.
(#) roka válasza zolika60 hozzászólására (») Feb 17, 2009 /
 
Az elméleti rész az jo . De arra is gondolni kell , hogy a világitáskapcsolo ill. a fényválto nem fogja elbirni a plusz terhelést. Vagyis célszerü relével megoldani .
(#) semetka hozzászólása Márc 20, 2009 /
 
Olyan gondom (már régen ilyen ) hogy nem világít a bal oldali reflektorom.
Parklámpát kapcsolom mind2 ég, tompított mind 2 ég, és mikor rákapcsolom a reflektort akkor a jobb oldali jó de a bal oldali nem, sőt még a tompított is elmegy csak park marad.
Égő baj vagy vmi relé esetleg?ha simán világítás nélkül bekapcsolom a refit akkor nem világít a bal. Vmi ötlet?
Gondoltam megkérdem nem szedem szét a lámpát feleslegesen, amúgy egy skoda 120l -ről van szó.
(#) akos70 válasza semetka hozzászólására (») Márc 20, 2009 /
 
Biztosíték vagy izzó. Esetleg az izzóra menő csatlakozó, ez Skodáknál elég gyenge.
(#) jdani hozzászólása Feb 12, 2014 /
 
Hali. Hallott már valaki olyanról, hogy az új autókban a nappali menetfény nem egy LED csík, hanem a távfény világítása, csak éppen negyed erősséggel?
(#) didyman válasza jdani hozzászólására (») Feb 12, 2014 /
 
Igen, ha jól emlékszem, Toyotában a refiket sorba kötve állítanak elő nappali menetfényt.
(#) jdani válasza didyman hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
És ezt hogy lehetne megoldani házilag? Van itt egy házilag elkészített dobozka. Azt írja hogy nem ellenállással működik, tehát nem fűt benne semmi. Akkor meg hogyan működhet?
(#) potyo válasza jdani hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Relével. Ha gyújtáson van az autó (vagy jár a motor), akkor lekapcsolja a távolsági fényszórókat a normál vezetékekről, sorbakapcsolja, és úgy ad rá feszültséget. Ha jól számolom, akkor egy olyan relé, aminek két váltóérintkezője van, elegendő a feladathoz.

rele.png
    
(#) jdani válasza potyo hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Szuper, ez jó rajz, köszi
(#) didyman válasza jdani hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Nem jó. A relé másik lábának a helyzetjelzőn kell lennie. valamint, ebben a felállásban nincs fénykürt. Idézem magam:

A megoldás nagyon egyszerű, mindössze egyszem, szokásos "autórelé" kell hozzá, és a bal oldali lámpát fogjuk megbontani. A relé pedig foglalatostul elrakható a ventilátorok reléit tartalmazó dobozba. Szükségünk lesz pár vezetékre is:
-Egy gyújtásra (benzineseknél például a gyújtótrafó tápja, dízelnél az adagoló mágneskapcsolója, vegyük figyelembe, hogy kialakítástól függően 2-5A áram fog elcsorogni)
-Egy helyzetjelzőre (a fényszóró helyzetjelző lámpájának vezetékéről, minimális áram fog folyni)
-A H4-es izzó csatlakozójából a testre tartó vezetékre. Ezt elvágjuk, és mindkét véget egy-egy vezetékkel hosszabbítva felhozzuk a reléig.
A vezetékek kötését ne (csak) sodrással, hanem forrasztással oldjuk meg, a szigeteléshez két réteg hőzsugorcső ajánlott+bandázs.

Ha ezekkel megvagyunk, van négy szálunk, a relén meg öt láb. Ezeket így kötjük be:

-85-ös lábra a helyzetjelzőről csapolt szál;
-86-os és 87-es lábra a gyújtásról jövő vezeték;
-87a lábra az elvágott vezeték test felé menő ága;
-A 30-as lábra pedig a H4-es izzó közös lába.

A működés nagyon egyszerű. Gyújtás nélkül a relé nyugalmi állapotában normálisan testeli a bal oldali izzót. Ha a gyújtásra feszültség kerül, a relé tekercse a helyzetjelző, műszerfal világítás izzóin keresztül meghúz (ettől nem fog világítani egyik izzó sem, viszont ha minden LED, akkor kellhet egy párszáz Ohm körüli ellenállás a test felé), és a gyújtást ráengedi a bal izzó közös pontjára, aztán a biztosítéktáblában, vagy a relédobozban közösödik a jobb oldallal, így végül sorba kötődik azzal. Így kb. 7 V esik rajtuk (érdemes azonos típusú izzókat használni!), a fény nem zavaró, a reflektor miatt viszont jól látható nappal is. Amikor helyzetjelzőt kapcsolunk, akkor a relé tekercsének mindkét lábán 12V körüli feszültség lesz, és eldob, ekkor a normál üzemi állapot helyreáll, a lámpák normálisan működnek.

A megoldásnak két, apró hátránya van:
-Ha fénykürtölünk, akkor csak a jobb oldal fog rendesen kürtölni.
-A tompított fény ugyanúgy menni fog, de élettartama ezzel együtt is sokszorosa lesz (a lámpa terhelése nem lesz probléma).
-Még egy apróság, leállított járműnél a helyzetjelzőre bekapcsol a menetjelző is, ezt egy diódával lehet orvosolni a relétekercsével sorban.

A két hátrányt ki lehet küszöbölni, amennyiben ez zavaró. Ha a tompítottat abszolút kímélni szeretnénk, akkor két, 15-20A-es shottky diódát kell bekötni (típus mindegy, tudjon kb. 15-20A-t és shottky legyen) vagy a relédobozba, vagy a kábelkötegbe valahol (ne a lámpához közel, mert ott meleg van), a két tompított szálba nyitóirányban, így a shottkyn eső 0,3-0,5 V-tal egyformán kíméljük egyben a lámpákat, és a két tompított nem fog égni menetjelző funkcióban. A diódákon 1-2W teljesítmény fog elfűteni, legyenek szabadon, a tok elég lesz hűlni (zsugorcső, mert nem szigetelt a legtöbb típus hűtőzászlója!). Az első hiba megoldása picit bonyolultabb, és igényli vagy a relés világításkapcsolást, vagy itt is be kell iktatni egy diódát, 30A körülit, és a dióda után összekötni a két reflektor vezetékét. A relé 85-ös lábra egy dióda (1N4007 itt is), a nem csíkos végével csatlakozva, a csíkos végére egy PNP tranzisztor emittere (ez lehet BD140, BD442, stb..), a kollektorra a helyzetjelző vezetéke. A tranzisztor bázisa és kollektora közé egy kb. 1 kOhmos ellenállás, bázisáról pedig egy diódán keresztül (csíkos vég a bázis felé) vezeték a reflektort kapcsoló relé kapcsolt lábára (vagy az említett dióda elé), mégpedig úgy, hogy a relé kapcsolt lába elé beiktatunk egy 1N4007-es diódát (csík a relé felé), és ezelé megy a tranzisztorról jövő szál. Erre a tranzisztor védelme miatt van szükség, a relé elengedésekor csúnya dolgokat művel, ha pl. kiég a visszajelző lámpa a műszerfalban, akkor tönkreteszi a tranzisztort. Az elv egyszerű, normál üzem során az ellenállás nyitva tartja a tranzisztort, ha fénykürtölünk, akkor pedig lezár a tranzisztor és eldob a relé a kürt idejére.

Autós fórumra írtam, ezért konyhaibb.
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2014
(#) zolika60 válasza didyman hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Ezt egyszer, valamelyik topicban javasoltam. De kikaptam, hogy a halogén égőt nem lehet sorba kötni, mert tönkre megy hamar. Én nem így gondolom, de mégis ez volt a reakció.
(#) jdani válasza didyman hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Egy rövid kérdés... Miért ne világítana a fénykürt?
(#) didyman válasza zolika60 hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Ez részben igaz. A halogén izzók élettartamukat a halogén körfolyamatnak köszönheti (kb. duplája a hagyományosnak). Kb. 20-30 %-kal alul hajtva, a halogén körfolyamat nem tud lezajlani, így az izzószál normál öregedésnek van kitéve (ilyenkor a hőmérséklete sem olyan magas már!), az élettartam leesik egy normál izzóéhoz közeli értékre. Viszont itt annyira alul van hajtva (gyakorlatilag negyedakkora teljesítménnyel jár), hogy az élettartam a normál izzóhoz hasonlóan, meredeken elindul felfelé.
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2014
(#) didyman válasza jdani hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Nézz rá a kapcsolási rajzra.. Ha meg van húzva a relé, a távolsági vezetékére hiába érkezik 12 V, nem fog világítani az izzó.
(#) jdani válasza didyman hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Igaz, működés alatt nem fog, de ha bekapcsoljuk a rendes fényt, akkor fog..
(#) didyman válasza jdani hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
De nappal nincs bekapcsolva, hiszen azért csináltuk az áramkört..
(#) jdani válasza didyman hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
És akkor most mi a megoldás? Ha azt amit a koléga irt, az se jó, mert sorba kapcsolja a halogén égőt..
(#) zolika60 válasza didyman hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Ezt gondolom én is, de ennek ellenére lehurrogtak.
(#) didyman válasza jdani hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Nem értelek. Mindkét megoldás alapvetően sorba kapcsol. Leírtam, hogy ez itt nem gond. Meg egy csomó mást is.
(#) jdani válasza didyman hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Főleg, most hogy mondja a fickó, hogy a ködlámpára kötné. Ott az égők teljesítménye mégkisebb, nem?
(#) didyman válasza jdani hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Ugyanakkora. De a ködlámpa rendszerint nagyon lent van.
(#) jdani válasza didyman hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
És ez a megoldás? Ilyenkor ka fénykürtöt használok, a relé szétkapcoslja a nappali menetfényt (természetesen lekapcsol a menetfény), de kapcsol a fénykürt.. Inkább kapcsoljon le a menetfény, és kapcsoljon a fénykürt, mint ne kapcsoljon a fénykürt, de a menetfény menjen állandóan ha kell.

rele.png
    
(#) didyman válasza jdani hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
Ez már két relé és három kontaktus. Bonyolódik.
(#) jdani válasza didyman hozzászólására (») Feb 13, 2014 /
 
De a végeredmény tűrhető, annyi hátránnyal, hogy ha fénykürtölök, lekapcsol a menetfény. (Nekem 3 relé, mert csak oyaln van itthon ami egy relébe 3 kontakt csak )
(#) jdani hozzászólása Feb 18, 2014 /
 
Elkészültem a világítással, de gondom van az alternátor jelével. Kell egy jel, ha begyult az autó, akkor kapcsoljon a relé, amitől majd a lámpa. Az alternátoron van jel kábel. Ezen a seat leonon két ilyen kábel van, viszont a testhez képest egyiken sincs 12V. Honnan máshonnan szedhetek még olyan jelet?
(#) potyo válasza jdani hozzászólására (») Feb 18, 2014 /
 
Elvileg a generátornak van egy D+ nevű kivezetése, amire egy kék drót csatlakozik, ez megy a töltésjelző lámpára. Ha van gyújtás, de nem jár a motor, akkor itt 2-3-4V-nak kell lennie. Ha jár a motor, akkor pedig néhány tized eltéréssel az akkufeszültséggel azonos szintnek.

A másik drót barna-piros vagy kék-lila csíkos, az a fordulatszámjel a motorvezérlő számára, és vélhetően csak dízelnél van beépítve. Végülis az is alkalmas annak figyelésére, hogy jár-e a motor, csak kell némi illesztés hozzá

Legalábbis ezeket néztem ki az Autodata-ból
A hozzászólás módosítva: Feb 18, 2014
(#) jdani válasza potyo hozzászólására (») Feb 18, 2014 /
 
És mégis mi kell arra, hogy kapcsolja a relét?
Következő: »»   1 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem