Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Frekvenciaváltó
 
Témaindító: sultann, idő: Feb 15, 2008
Lapozás: OK   38 / 101
(#) dcsabi válasza klaci90 hozzászólására (») Máj 11, 2014 /
 
A frekiváltókban általában van PLC funkció, futási idő,... stb állítás. Keresd meg az adatlap szerint, ez alap már általában...
(#) Szirty válasza dcsabi hozzászólására (») Máj 12, 2014 /
 
Üdv dcsabi!

Ebben nincs ilyen funkció!
Ilyesmi csak nagyobb tudású (drágább) készülékekben van.
Egyáltalán nem alap, ez extra funkció.
(#) saraha válasza dcsabi hozzászólására (») Máj 12, 2014 /
 
Köszönöm.
(#) dcsabi válasza saraha hozzászólására (») Máj 12, 2014 /
 
Először a meghajtást éleszd fel, és ha mind a hat vonalon megy a PWM jelsorozat, akkor van értelme a végfokozattal való összekapcsolásnak. Adós vagyok még két fontos alkatrész adatával, hamarosan közlöm...
(#) dcsabi válasza Szirty hozzászólására (») Máj 12, 2014 /
 
Nem tanulmányoztam át teljesen a szóban forgó készülék adtlapját. Több féle távol keleti frekiváltót használtunk, saját importból is, ezek fapados tipusai is mind tudják, Pl: ENC...stb.
Ezért gondoltam, amit írtam. Ha még sincs benne, akkor fejet hajtok és a már emlegetett külső megoldást javaslom. Ehhez biztosan van függetlenül használható táp egy kis időzítő számára PIC, AVR...Valójában optocsatolókat kell kapcsolgatni.
A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2014
(#) pgabor2 hozzászólása Máj 13, 2014 /
 
Sziasztok! Azt szeretném megkérdezni Tőletek, hogy az IR2130 és hozzá hasonló háromfázisú driverek működnek-e nagyobbrészt ohm-os terheléssel is vagy a tápoldalra pch FET-et használjak inkább? Nekem olyan (egyfázisú) meghajtóra lenne szükségem, ami egy speciális, 10-20Hz közötti frekvencián működő relét képes akár 10km-ről is működtetni. A relé áramfelvétele 100-150mA, 50ohm a tekercs ellenállása. A hurokellenállás akár 800ohm is lehet, így a vonali feszültség elérheti a 120V-t is. Zavartatási szempontokat figyelembe véve a vonalra csak színusz hullámformájú jel juthat ki. Segítségeteket előre is köszönöm.
(#) dcsabi válasza pgabor2 hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
Erre a feladatra más megoldást kéne használni, több okból. Kérdés, hány éren megy a kapcsolt? A relé hány voltos? 5V?,12V?... Ha csak kettő vezeték van, akkor a táp mellett rá kell transzponálni a kapcsoló jelet az az adó oldalon, a vevő oldalon meg kicsatolni ezt. A tápot meg szintén step down konverterrel levenni a 100-120V-ból. Ez csak egy módozat...
(#) c27 hozzászólása Máj 23, 2014 /
 
Sziasztok!
Egy kis tanácsot kérnék. Szeretnék csinálni egy 3f frekvenciaváltót. Lehetőleg optocsatolóval választanám le a vezérlő jeleket a nagyfesz oldalról, viszont a 6 igbt-nek 4 független tápfesz kell. Ki hogy oldaná meg legegyszerűbben, ha szóba kerülhet akkumlátoros megtáplálás is (tehát nem biztos h mindig rendelkezésre áll a hálózati fesz.). Eddig 2 dolog jutott eszembe az egy hogy a kapcsolóüzemű tápnak lesz több független ága vagy csak a szükséges feszültségek lesznek pl. 12V és 5V, ekkor dc-dc konverterekkel lennének előállítva a független tápfeszek.
Hallottam gate trafó megoldásról, de ekkor 6db gate trafót kéne csinálni, de a leválasztás talán jobb az optikai eszközökkel azok ált. 2500V-ig szigetelnek.
(#) dcsabi válasza c27 hozzászólására (») Máj 23, 2014 /
 
3 fázisból 3 fázis, vagy egy fázisból 3 fázis? Előbbihez Ps22056 (Pl:ebay) utóbbihoz ps21564-P, Ps21869...stb. (ebay). Motort akarsz hajtani, vagy durrogtatni? A jelzett modulokban benne van a meghajtó és több féle védelem is. Nem szükséges optikai leválasztás. A kapcsoló üzemű táp kettős tekercsű trafója tökéletes védelem a kezelő jelek megtáplálására. Pl szek1 15V önszabályzott, erről 5V stab IC-vel. Szek2 5V stab ic-vel, ez galvanikusan független. 2000V min vagy 3000V...szigetelés.
A hozzászólás módosítva: Máj 23, 2014
(#) gaben110 hozzászólása Máj 24, 2014 /
 
Sziasztok!
Egy CNC forgácsoló szerszámgépre szeretnénk feltenni frekvencia váltó által vezérelt sima 3 fázisú villanymotrot a régi szénkefés motor helyére.Megvásároltuk a villanymotrot Evig 5.5kw/1440 ford és hozzá egy Siemens 7.5 kw frekvenciaváltót.
Azt mondták hogy még kell hozzá valami más alkatrész hogy letudjon fékezni a motor, mert szükség lesz 1500 as frdulatrol hirtelen fékezésre.Valami fékellenálásról beszéltek meg még valami más alkatrészről, és azt is mondták h nem is biztos hog yöszehozható. Valaki eltudná magyarázni hogy mi is szükséges még egy ien megoldáshoz és mi szükség van a fékellenállásra?egyáltalán hogyan tud lefékezni egy 3 fázisu váltóáramú villanymotor?
A cnc gépben egy Hunor Pnc721 vezérlő van, azzal kellene öszehozni a frekvencia váltót.
Jelenleg egy Fanuc hajtás van benne ami vezérli a dc motrot, de sok vele a porbléma nagyon drágán szervizelik,és havonta cserélni kell a szénkeféket a motorban mert elkopnak, napi 12 órát megy a gép, percenként felpörög 1500 ra és fékez szóval stabil megoldásra van szükség.
Köszönöm!
(#) Orbán József válasza gaben110 hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Szervusz!
Általánosságban, a pontos típus ismerete nélkül írom.
Az eddig általam használt - főleg kisebb teljesítményű frekiváltónak van fékellenállás felhasználására lehetőség.
Amikor a motort leállítjuk, az általa hajtott tömeg és a saját lendtömeg miatt generátorként viselkedik és a keletkezett feszültség, energia visszatáplálódik a frekvenciaváltóba.
Elképzelhető, hogy néhány tizedmásodpercre nyújtva a leállási időt - 0 mp helyett - nem jelentkezik ez a túlfeszültség olyan szinten, hogy a frekvenciaváltó ezt "reklamálná". Ami akként jelentkezik, hogy "elengedi" a motort és hibajelzést ad a váltó.
A megoldás az illeszkedő fékellenállás, amennyiben ez adaptálva van a váltóhoz, akkor a generát villamos energia ezen az ellenálláson át hővé alakul és nem tud káros feszültségszintet elérni.
Ez az ellenállás egy kissé terjedelmes, alu házas és kerámia szerű anyaggal kiöntött komoly db, nem házi készítésű apró valami...
(#) c27 válasza dcsabi hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Az, hogy 1 fázisból 3-at vagy 3-ból 3-at még nincs eldöntve. Inkább tudományos célokra kellene, így előfordulhat mindkét lehetőség minthogy hálózati tápfesszel fog menni vagy akkumulátorpakkal. Bár jobban szeretném, ha külön részegységekből állna az egész, de nem elvetendő ez a megoldás se, viszont igaz hogy futólag néztem csak bele az adatlapba, de a 3 felső igbt külön 3 független tápfeszt igényel, és egyet a 3 alsó. Az hogy ezt a modult használom vagy másikat ugyan úgy kell 4 független tápfesz az igbt meghajtókank. Én most úgy látom hogy ezzel a modullal nem vagyok előrébb a korábbi kérdésemmel kapcsolatban, ha jól értelmeztem a dolgokat. Én azt szeretném megtudni, hogy lehetne minél egyszerűbben előállítani kb 5 db független tápfeszültséget ha szóba kerülhet az akkumulátoros megtáplálás lehetősége is. Kapcsolóüzemű tápegység 5 független tekerccsel?
(#) gaben110 válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Köszönöm a felvilágosítást, már értem akkor miért kell hozzá fékellenállás, egy hajtástechnikai cégnél dolgozó emberke megnézte a freki váltót és aztmondta hogy mindenképp kell fékellenállás ehhez a motorhoz. 100 ohm 500w ost ajánlott és igen kb mint egy 2 l es kólás üveg csak vékonyabb elég méretes darab.
De jól gondolom azt hogy a fékhatás nem lessz olyan intenzív mint a régi szénkefés DC motornál? Mert ez a régi motor 3 másodperc alatt megáll 1500 fordulatról.Gondolom itt gerjesztéssel fékeezi a motrot vagy fordított polaritással kapcsol rá egyen feszültséget éppen ezért is szikrázik nagyon erősen a szénkefe fékezéskor is és nem csak induláskor, de ez csak az én gondolatom.
(#) Orbán József válasza gaben110 hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
De, nagy a vakószínűsége, hogy szinte azonnal megálljon.
Ugyanis a fékezés, leállításhoz programból egyenáram szintet és időt lehet rendelni, ami mágnesként fogja meg a forgórészt.
A szénkefésnél pedig rövidre szokták zárni a forgórészt, de ahogy csökken a fordulat, a fékező mágneses erő is csökken, ezért a leállás biztosan nem olyan határozott, mint frekvenciaváltónál, de majd viselve válik el.
(#) gaben110 válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Hát kiváncsi leszek mien lessz, ha minden igaz jövőhéten hoznak hozzá ellenállást és segítenek öszeszerelni , én már feltettem a motrot a régi helyére kis átalakítással.
Szerinted huzamosabb ideig ha használva van nem fog nagyon melegedni a motor?
Lehetséges hogy kevés lesz neki a tengelyre erősített ventillátoros hűtés?
(#) Orbán József válasza gaben110 hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Az a kérdés, mennyi ideig forog alacsonyabb fordulaton, mint a névleges és milyen terheléssel. Viselve válik el, rá kell figyelni. A komolyabb frekiváltóknál be lehet írni a progiba, mennyi a motor tekercs hideg ellenállása, vagy hőérzékelő szenzort is tud adaptálni a működéséhez. Azonban a motor védelmén túl az is fontos, hogy használni lehessen állandóan, tehát el kell vezetni róla a meleget.
(#) gaben110 válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Rendben van értem, odafogunk rá figyelni tesztelni fogjuk elösször, és majd kiderül hogyviseli
(#) Orbán József válasza gaben110 hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Mint említettem, nem néztem konkrétan utána a frekiváltótoknak, de, ha van autotuning lehetőség, azt meg kell csinálni, önműködően tesztel és beállít paramétereket a szerkezet.
(#) gaben110 válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Én sajnos nem értek ehhez, most találkoztam elöször frekvencia váltóval, annyit tudok televan gombal kijelzővel meg ventillátoral.Én nem is piszkállom majd ha lessz segítségem
(#) Szirty válasza gaben110 hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Üdv!

Idézet:
„De jól gondolom azt hogy a fékhatás nem lessz olyan intenzív mint a régi szénkefés DC motornál?”


Alap esetben fékellenállással e frekvenciaváltó képes a névleges nyomatékkal fékezni a motort. De nem mindegy mennyi ideig, mert nyilván egy 0.5kW-os fékező ellenálláson 5.5kW-ot elfűteni nem lehet túl hosszú időn át
(#) gaben110 válasza Szirty hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Szia!
Ebben igazad van, erre nem is gondolatm, hát remélem jó lessz hozzá mert 500w ost hoznak, az van nekik.Megpróbáljuk huzamosabb időn át mien lessz csak nem ég el az ellenállás...
(#) Orbán József válasza Szirty hozzászólására (») Máj 25, 2014 /
 
Nem tudom, van arra valami adat, a frekiváltó hogyan használja a fékellenállást? Mi van akkor, ha nem "0" feszültségig kapcsolódik fékezéskor a motor gerjesztette feszültségre, csak olyan mértékig, ami még nem veszélyes? Vagyis a határérték alá terhel csak be, így azt a "sapkát" kell elemésztenie, ami e fölött van, az meg vagy nincs pl. 5.5 kW, vagy igen rövid ideig.
(#) Szirty válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 25, 2014 / 1
 
Szervusz József!

Idézet:
„"Nem tudom, van arra valami adat, a frekiváltó hogyan használja a fékellenállást?"”

Természetesen van erről adat, illetve információ.
Az AC motor fékezéskor (amikor a motort a terhelés hajtja) generátor üzemben dolgozik, vagyis áramot termel. Ez nyilván OK.
No de ez a villamos teljesítmény amit a motor generátor üzemben termel a frekvenciaváltó három fázisú hídján keresztül egyenirányítódik és visszajut a DC körbe.
Azért egyenirányítódik, mert ilyenkor is van PWM motorfesz meg eredő szinuszos motor áram, csak visszafele folyik, a híd pedig szinkron egyenirányítóként viselkedik és növeli a DC kör feszültségét. (A frekvenciaváltó végig szinkronban marad a motorral)

Mivel a DC kört tulajdonképen csak a motor áram terheli, ezért az ilyenkor terheletlen és a generátor módban működő motor a feszültséget az egekbe emeli.
Ezért kapsz túl meredek lefutó rámpánál DC túlfesz hibát.

A fékező ellenállás egy telj. félvezetőn (IGBT/FET) mint kapcsoló elemen keresztól a DC körre van kötve. A legegyszerűbb esetben amikor a DC fesz egy komparátor trigger szintje fölé nő, akkor a félvezető rányitja a belső DC kört a fékező ellenállásra. Az ellenállás által terhelt DC kör emiatt lecsökken (mivel a triggerfesz úgy van meghatározva hogy a hálózati csúcsfesznél magasabb, ezért arra a hálózati egyenirányító híd nem tud rátáplálni.)
Amikor a DC fesz a megengedett szint alá csökken, a komparátor kikapcsolja a félvezetőt és az ellenálláson folyó áram megszűnik.
Ez a kapcsolgatás elég gyorsan történik, lényegében egy PWM jel jön létre itt is. Hallani is lehet amikor dolgozik a fékellenállás, hogy ciripelő hangot ad változó kitöltéssel.

Az ellenállás értékét úgy kell meghatározni, hogy amikor az a DC kört terheli, akkor jobban terhelje azt mint amekkora teljesítményt a frekv.váltóra köthető legnagyobb motor termelni képes. Csak így válik lehetővé, hogy a fékező ellenállás csökkenteni tudja a DC kör feszt.
Az ellenállás teljesítménye egy másik történet, azt nehéz kiszámolni. Van erre egy képlet valahol ha kell megkeresem. Figyelembe kell venni a fékezés intenzitását, hosszát, a motorteljesítményt és a fékezés várható gyakoriságát is.
(#) Orbán József válasza Szirty hozzászólására (») Máj 25, 2014 /
 
Szervusz!
Röviden és köznapi nyelven ezt próbáltam kifejezni a
Idézet:
„Vagyis a határérték alá terhel csak be, így azt a "sapkát" kell elemésztenie, ami e fölött van, az meg vagy nincs pl. 5.5 kW, vagy igen rövid ideig.”
szavaimmal.
Azonban a leírásod szerint itt is PWM módban kapcsolgatja be az ellenállást, hogy a jelentkező teljesítmény, feszültség "sapkát" eleméssze.
Az is világos, hogy nem egyszerű meghatározni az adott kapcsolásban milyen teljesítményű ellenállás felel meg, azt hiszem az jó megközelítés lehet, hogy először a lehető legnagyobbat, majd szükség szerint növelni... - természetesen a frekiváltó határ adataira figyelemmel.
(#) dcsabi válasza c27 hozzászólására (») Máj 25, 2014 /
 
Ha jól gondolom a több tápfeszültség az alábbi pontokon kell. Egy: Vonali tápfesz 230, vagy 400V vagy pufferelt értéke, ezt akkuból előállítani inverterrel. Kettő 15V mosfet/IGBT meghajtó, ez a vonali feszültségből kapcs üzemű (pl TNY276) táppal kettő(vagy három) szekunderű trafóval. célszerűen ez a 15V szabályozott. Három: ugyanezen funkcióhoz 5V galvanikusan nem kell leválasztani, stab IC-vel. Véleményem szerint az IGBT- alsó és fölső oldli meghajtásához egy db 15V kell, még ha többször is van jelölve, (a modulnál biztosan így van). Vezérlő, kapcsoló jelekhez független szekunderről galvanikusan elválasztott egyenirányított stabilizált. Eddig egy plusz három, ezen kivül?...
A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2014
(#) Szirty válasza Orbán József hozzászólására (») Máj 25, 2014 / 1
 
Üdv!

Idézet:
„Azonban a leírásod szerint itt is PWM módban kapcsolgatja be az ellenállást, hogy a jelentkező teljesítmény, feszültség "sapkát" eleméssze.”

Igen, de ez nem vezérelt/szabályozott PWM, hanem inkább ahogy esik úgy puffan, de ide éppen ez felel meg.

Idézet:
„azt hiszem az jó megközelítés lehet, hogy először a lehető legnagyobbat, majd szükség szerint növelni... - természetesen a frekiváltó határ adataira figyelemmel.”

A fékező ellenállás értékét meg szokták határozni. Értékét nyilván a fék chopper félvezető áram tűrése és a készülék teljesítménye határolja.
A teljesítménye meg hát ugye nem lehet túl nagy, csak túl kicsi. Ezt azért nehéz pontosan meghatározni, mert egy gép működése általában a technológiai körülmények által meghatározott. Ezért nem lehet pontosan előre megmondani hogy adott időn belül hányszor fog egy motor elindulni és megállni. Erre általában csak egy tól-ig tartomány becsülhető (főleg gyakorlati mérések alapján).
De ebből is ki lehet indulni, kell még dobni rá 10-20% tartalékot, megtoldani egy hővédelemmel és készen is van a fékellenállás méretezés.
(#) Orbán József válasza Szirty hozzászólására (») Máj 25, 2014 /
 
Világos - hipp és hopp.
Köszi, jól jöhet ez (a tudás) még.
(#) c27 válasza dcsabi hozzászólására (») Máj 25, 2014 /
 
Kiegészítő áramköröknek kellhet, vezérléshez pl.: picnek. Biztos, hogy külön tápfesz kell a felső 3 ibgt-nek galvanikusan leválasztva, mert mind a 6 igbt N csatornás a felső 3 igbt emittere nem időben állandó potenciálon van míg az alsó 3-nál ez állandó szóval lentre kell egy fentre 3 az eddig 4db plusz 1db 5V a mikrovezérlőnek és ha kell még venti, ..stb esetleg egy 12V ami eddig 5db független tápfesz. Én pl. jobban szeretem a +-15V-tal való kapcsolást valamivel gyorsabb mint a sima 0-15V, de enélkül is min 5db független tápfesz kell. Na mindegy akkor marad a kapcsitáp kapcsolások keresése.
(#) dcsabi válasza c27 hozzászólására (») Máj 25, 2014 /
 
Én egy valóságban, kb 500 példányban eddig elkészített áramkörról beszélek és ez alapján akarok neked segíteni. Továbbá ez bevált gyári frekiváltók és gyári adatlapok alapján lett elkészítve. A táp az biztosan TNY276 2.szkunder tekercses trafó 15V ez orocsatolóval 13V zenerrel van szabályozva ez így 15V, ebből van stab IC vagy MPS2359-el stabil 5V ez a PWM rendszer mikrokontrolleréhez van ide nem kell galvnikus leválasztás. A másik szekunder egyenirányítás és stab IC után 5V. Ezt kell használni a vezérlés és kezelő szervekhez. 5 egymástól független szekunderű trafót nem igen találsz, hacsak nem egy PC tápot alkalmazol, de ennek sincs szerintem 5 független tekercse. A konkrét elképzelés számomra nem teljesen világos. Végülis IGBT modulban gondolkodsz (pl PS21564-P), vagy diszkrét elemekből összerakott végfokban?
A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2014
(#) c27 válasza dcsabi hozzászólására (») Máj 25, 2014 /
 
Lehet inkább megpróbálkoznék először külön alkatrészek használatával. Meghajtónak és leválasztónak optocsatolót használnék, de ehhez kéne 4 db független táp. Bár mondjuk nem értem a modulhoz miért nem kell vagy a belsejében valahogy megoldják a függetlenítést? Az adatlapban mégis külön szerepelnek a feszültségek külön kivezetéseken is vannak, bár most ez nem érdekes. Kapcsolóüzemű tápot készíteni is lehet és nem kell nagy teljesítmény, bár abban is segítségre szorulok.
Következő: »»   38 / 101
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem