Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Olyan problémám lenne, hogy vettem a lomosoktól egy távirányítós motorcsónakot!A csóbakra 27 mhz van írva, szédszedtem, de kivehetó kristály nincs benne, gondolom beleforrasztott van, így arra tippelek, hogy a gyári 27 mhz-es!Van egy távirányítóm hozzá, amibe gyárilag 27.195 mhz-s kristály volt (rá van írva), de hiányzott belőle, én találtam egy 27.095 mhz-t de megsem nyikkan vele a hajó, a hajó mikor áramot kap megmozdul a kormánylapátja!Valószínüleg pont 27 mhz kristály kellene a távba, akkor lesz jó?Találtam elektronikai oldalon 125 ft ért 27 mhz kvarz kristály, az is jó bele?
Erre gondolok: Bővebben: 27 mhz
Az olcsó modellirányító vevőkben általában egy szupreg vevő van, semmi kristály. Kristály csak az adóban van, ott szükséges a frekvencia pontossága, és állandósága.
A 27 MHz -es sávban 5 csatorna van erre a célra fenntartva, 26 995 kHz, 27 045 kHz, 27 095 kHz, 27 145 kHz és a 27 195 kHz frekvenciákon. Ezekre a frekvenciákra kell beszerezned adókristályt. Amit linkeltél, az nem jó, az ilyen kristályokat modellező boltokban szerezhetsz be. A leggyakoribb a 27 145 kHz. Nem mhz, hanem MHz! A hozzászólás módosítva: Márc 21, 2015
Értem!Nekem van egy 27095 Khz-s de nem csinál semmit vele... A távirányító akksis de hiányzott az aksija, szétszedtem és 16 voltos kondik vannak benne így 12 voltra tippeltem az akksiját és olyanra kötöttem át, a távon van egy kis óra és az fel is ugrott maximumra, beletettem a kristályt de semmit nem csinál a hajó...
Feltételezve, hogy az adó is, és a vevő is működik, akkor is a vevőt az adó frekvenciájára kell hangolni. Műszerek, és gyakorlat híjján, megveszed mind az 5 csatorna kristályt, az egyiknek jónak kell lenni. Vagy vidd szakemberhez, aki a párosítást meg tudja csinálni. Annál is inkább, mert az azonos frekvencia csak az egyik feltétel. A távban, és a vevőben levő enkóder/dekóder párosnak is párosítva kell lenniük.
Sziasztok
Egy régi kisautót szeretnék feltuningolni. Az adó vevő része működik. A kódolást a HT12 párosra bíztam, működik is szépen a négy csatorna. Addig, amíg csak leddel, vagy relével próbálom, nincs is gond. Az elektronika 7805 stabról megy, a motor pedig a relén keresztül kapná a 12 voltot. A gond az, hogy szaggatva megy a motor. Gondoltam a relé miatt. Átkötöttem tranzisztorra, de ott is ez van, szakaszosan megy a járgány. Ha viszont külön tápról járatom az elektronikát és a relével kapcsolt motort, akkor tökéletesen működik, megy mint a golyó. Nem szeretném túlbonyolítani, egyszerű relés H hidat tennék bele, de egy táppal nem megy a dolog. Az autón a ceruzaakksik több helyen is ki vannak vezetve, mintha régen is meg lett volna csapolva a vevőnek, vagy bárminek. Már gondoltam erre is egy próba erejéig. Amúgy 9,6 voltról ment, a motornak most is ennyi kellene.
Erről lenne szó, tudna valaki tanácsot adni?
Kipróbáltam a létező összes dolgot, de azt nem értem, mi köze van a motort meghajtó tranzisztor bázisellenállásának, vagy a relének a hatótávhoz. Most úgy sikerült a legnagyobb távot elérni, hogy dc dc tápról, minden 5,5 voltot kap, a motor is. Ha csak a motort átkötöm 9,6 voltra, jelentősen kisebb távon, elkezd rángatni. Ha a bázisellenállást 100R alá teszem, akkor is ez történik. Csatolok képet és rajzot.
Szia!
A motor megrángatja a tápot. Próbáld meg úgy, hogy motor kaphatja direktbe a tápot, míg a vezérlő résznek egy diódával és a dióda után egy nagy pufferkondival és DC/DC konverterrel csökkented a feszt. Kíváncsi vagyok a tapasztalatra.
Már túl vagyok rajta, az érdekes az, hogy így jobban rángat, mint közös tápon minden. Na meg miért csak bizonyos távolság után, azt sem értem?
Már próbáltam külön tápon a motort, de akkor is rángat. Most közös 5,5 volton, úgy 12 méteren is jó. Holnap kipróbálom kint is. Megpróbálom emelni a feszkót, nem tudom a vevő egység bírni fogja-e? Amíg lehet feltolom. dc dc tápon tudom állítani. Pár tíz ohmos bázis ellenállással, a motor nagyon harapna, de szaggat is. Megemeltem a tápot 7 voltra, de már nem prőbáltam ki, majd holnap, lehet kinyírom a vevő modult. Antenna 175mm sikeredett. Így nem fog összejönni a 100m, de még a 20 sem. Relével lenne a legjobb, harap is, menne is veszettül. Kormányszervóhoz pedig féltápra tenném a motor egyik felét, a másikat meg kapcsolgatnám a test és táp között. Mert gyárilag is csapolva volt az aksipakk, valami kis 3 voltos motor van a szervoban.
Így néz ki most. Az elektronika az akkupakkról diódán megy a dc dc converterbe, amin van egy 2200µF kondi. 5,1 voltra állítottam a feszt. A bc237 és bd243 tranzisztorokat az akkupakkra tettem. A meghajtó tranyóra tettem ec diódát. Próbáltam a motorra is, de hiába. Ha minden 5voltra van kötve, akkor kb. 15 métert tud, de lassú, gyenge. Ha a 9,6-ra kötöm a motort és a teljesítmény részt, nagyon jól menne, de csak 5-6 méterig, aztán szaggatva megy.
Utolsó próbának veszek még egy 5v relét.
Megoldódott a probléma. A HT12D-nek, van egy kimenete, ami akkor van magas szinten, ha meg van az összeköttetés. Ezen keresztül volt tovább víve a jel a többi tranzisztorra. Ez azért kellett, mert bekapcsoláskor, ha az adó nem megy, a kimenetek mind aktívak.
Most kikötöttem és úgy megy az autó 9,6 voltról, mint a golyó. Mindegy, hogy relével, vagy tranzisztorral kapcsol. Bekapcsoláskor pár másodpercre megpörög a kerék. Ezt akartam elkerülni, de nem számít, lényeg, hogy jó lesz. Veszek 5v relét a hajtásnak, így még spórolok tranzisztort. A kormánynak meg jön majd a H híd. Most még a szőnyegen is kapar, nagyon megy, pedig rövidebb fokozatban van a váltó.
Szia!
Rakj oda egy bistabilt és ha egyszer helyreáll a kapcsolat, akkor az onnantól bekapcsolva marad és kész. Ameddig meg nincs kapcsolat,addig nem pörög fel a kerék.
Köszi, ez jó ötlet. Ma vettem tranzisztorokat, olcsóbb volt, mint az új relék. Épp most fejeztem be, de már nem kerregek vele, késő van. Műszerrel végigfutottam, elvileg minden OK. Még az egyik relére kell forrasszak a dióda mellé egy kondit.
Most már kell lenni előre és hátramenetnek. Újravezetékeztem a motort, szervot. A 9,6 voltos rész, 0,25 vezetékkel lett, a mellékágak 0,14-el. Nem kínlódok a féltáppal, inkább megvárom a H hidat, az megy majd a kormány szervohoz, az 5 voltos ágra. Most a következő a távvezérlő lesz, mert csak egy nyomógomb van rajta. Amíg nincs kész, addig hiába van az autón, ki sem tudom próbálni. Most már nincs olyan káosz, mint az előző fotókon, most szépen rendben megy minden. Majd készítek képet világosban, de holnap betonozással ünnepelünk, nem tudom mikor végzünk. Amúgy nagyon szuper járgány lesz, így rövid fokozaton is elég gyors és piszok erős.
Készítettem egy képet, a jelenlegi állapotról. Elektronikák átpakolva, a relés előre és hátramenet váltó a helyén. Elvileg már csak a szervo H hídja kell, meg a távirányítót normálisan összerakni, bedobozolni.
Sikerült az antennát is a kaszni gyári kivezetésén megoldani. A servo fölötti kék panel az 5 voltos dc dc táp. A motor felől a 12 voltos relék a bc212 és bc239 relé vezérlőkkel, az oldalán pedig a vevő és dekódoló panelek, közvetlen az antennára csatlakozva. Remélem más is kedvet kap majd az átépítésre és segítség lesz neki. A végén ha készen lesz, teszek fel több képet és kapcs. rajzokat. A hozzászólás módosítva: Máj 1, 2015
Sziasztok
Próbálom tesztelni a járgányt, de nem ok. Ha folyamatosan megy az adó és az ic bemeneteit kapcsolom, akkor pár méter után önállósítja magát az autó. Ha az adót is kapcsolom, akkor 25 méterre is tökéletes. Persze csak egyenesen, mert közben nem hajlandó kanyarodni. Tehát vagy kanyarodik, vagy megy előre. Úgy látom, ez a ht12 elég gyenge eresztés. Megpróbáltam a diódás kapcsolást, de akkor alig van adóteljesítmény. Most vagy az adó és vevő nem boldogul egyszerre a több kóddal, vagy a ht12 tud ennyit. Szeretnék segítséget kérni. Hány csatornás adót és vevőt vegyek, ha autót szeretnék irányítani. Servot már rendeltem, motor van az autóban, kefés. Gondolom kell egy kefés motorvezérlő, a servo, az adó és a vevő. A servo mehet egyből a vevőre? 2,4GHz frekin gondolom, erre kellene valami. Napközben nem járok olyan helyen, ahol modellboltok vannak. Az sem lenne gond, ha később tudná a bldc motort is kezelni. Az akkupakk 9,6 voltos. Köszönettel, Tibi
Nekem is ez van:
Bővebben: 2.4GHz adó vevő autóhoz Szabályzó kefés motorhoz: Bővebben: ESC A szervó mehet a vevőre.
Köszönöm.
Van erről valami magyar nyelvű irodalom? Arra gondolok, hogyan működnek a távok, milyen jel megy a servora, motorvezérlőre, milyen aksik használhatók, mire kell figyelni párosításnál? Jelenleg a képen látható alvázhoz szeretnék elektronikát, aztán télen építenék új alvázat. Van hozzá kaszni is. Ha már költök rá, olyat vennék, ami később tovább fejleszthető, de csak lassacskán, mert építkezünk. Most egyenlőre 9 éves lányomnak jó lenne a mostani meghajtás.
Nagyon nem kell tudni semmit.
A szervókra és a szabályzóra 1-2ms közötti pwm jel megy általában 50Hz ismétlési frekvenciával, az adó és vevő között digitálisan kódolva mennek át a jelek, van olyan táv is ami több frekvencia között ugrál hogy zavar biztosabb lehet. A vevőn lehet beállítani fail safe-et hogy ha elveszti a jelet akkor pl lefékezze az autót, ha kezd lemerülni a táv akkuja akkor úgy jelzi hogy kicsit rázza a kormányt kacsázik az autó. NiCd és LiPo akku használható de a szabályzót be kell állítani az akku típusára. Illetve kell egy jó akkutöltő pl IMAX B6.
Ehhez használhatnám a 9,6 voltos akkupakkot?
Mert az egyik helyen 8,4 voltot ír, máshol meg 10nimh cellát, ami 12 volt.
A mostani akkukhoz, van digitális töltőm, az aksik 2800mAh.
A motor üresen fél Ampert vesz fel, de 9,6 voltra való, ehhez kellene vezérlő. Ezek szerint, nekem kétcsatornás adó elegendő?
Elegendő. Az autókat ilyen "pisztoly távirányítóval" szokták irányítani.
Csak kormány kell meg a gázkar és ennyi. Szerintem jó lesz az a szabályzó.
Úgy látom, nekem is ez az adó vevő páros lesz a legjobb választás. Néztem róla videókat is, a hatótáv több mint elegendő. Találtam 12 voltig használható vezérlőt, így egyenlőre 11 ezer alatt megúszom, mert a többi már meg van.
Nagyon egyszerű összeszerelni és párosítani. Ehhez majd érdemes lesz komolyabb járgányt építeni, ha Nórikám belejön. Köszönöm a segítséget. Ha más is ezzel kezdte volna, nem kínlódok végig több estét és szabad hétvégét, mert már kb. 3000 Ft-ot költöttem a semmire. Sebaj, van egy kapuelektronikám, ahhoz jó lesz rádiónak, egy csatornán fixen, tökéletesen működik. Az új házhoz azt már nem kell venni.
Esetleg még gondolkodom a gt2e változaton. Nem az ára miatt, hanem mert 4 elemes, ezáltal jóval könnyebb, a gyerek is meg tudja tartani. Gondolom a hatótáv kisebb, de 30-40 méter ha van, az teljesen jó.
Megrendeltem, a nagyobbik változatot. A videók alapján, első osztályú. Rendeltem szabályzót is, ami biztos tud 12 voltot és tuti van hátramenete.
Közben reggel kínlódtam még egyet a meglévővel. Érdekes jelenség. A HT12D dekóder kimenetére kötöttem a ledeket. A távvezérlő hibátlanul viszi őket, 15 méterről is, ellentétes antennahelyzetben is. Ezután átkötöttem relére, azzal is kiváló a dolog. Viszont ahogy a motort is hajtania kell, kb 3-4 méter után, önállósodik a motor. Mindegy, hogy relével, tranzisztorral kapcsolom. Már próbáltam optos leválasztással is az 5 voltról, de úgy is önállósodik. Leddel tökéletes így is. Ezek szerint biztos, hogy a motor kelt olyan zavart, ami elnyomja az adót, bizonyos távolságból. Remélem a 2,4GHz rendben lesz, a gyári tartozékokkal.
Vagy az akkud csapnivalo, vagy rosszul kötözted össze a dolgokat. A motor annyira leterheli a tápot hogy az összerogyik a motor alatt. Ezt kéne kideritened.
A motorra tegyél kis kerámia kondenzátort, egy a kivezetés meg a motor háza, a másik kivezetés meg a motor háza, még egy kondi a kivezetés közé, azután a kivezetésre ferritre tekert néhány menetes tekercs 1 pár, a végére esetleg még egy kondenzátor.
A 2.4 rendszert nem zavarja a motor kommutátorainak szikrázása.
A motoron rajta van a 3 gyári kondi. Ha ki be kapcsolom az adót a csatorna kapcsolóval, akkor 25 méterről is megy, de egyszerre csak egy funkciót. Már tettem az elektronikára diódás leválasztást, elé utána puffer kondikat. Az akkuk több napos próba és játék után is alig merültek. Készítek egy rajzot, hogyan volt az egész felépítve. Amúgy ha akadály van, kapar az aszfalton is, az aksi meg sem érzi.
Ha a táp összerogyna, leállna, nem pedig menne ki a világból. Ilyenkor adó kikapcs és megáll. Nemsokára jön a rajz.
Itt a rajz. Amíg nincs motor, tökéletesen működik. Ha a 9,6 voltos ágra kötöm a motort a relén keresztül, akkor 3-4 méterről, bekapcsol, de ki már nem, csak ha az adómodulról is leveszem a tápot. Mindegy, hogy relé, vagy led, amíg nincs motor, addig tökéletes. Próbáltam a relé helyére BD243-at, de akkor is fennál a gond. Ha a bc212-vel egy 4n25 optót hajtok, majd azzal a bc182-t és relét, akkor is minden marad, motor nélkül tuti, vele max 4 méter, utána beragadás. Elindul távolabbról is, de le már nem áll. Ilyenkor a többi csatorna sem működik, jöhet a komplett adó áramtalanítása.
Na itt megáll a tudományom. El nem kötöttem semmit, ettől jóval komolyabb dolgokat is építettem már. Ja és a másik fórumon már írtam, próbáltam külön a motor ágon 4Ah aksival és hálózati táppal is. Még a ferritgyűrűs megoldást tudnám elképzelni, a vevőt és dekódert árnyékolni, az antennát pedig a motor fölé tenni, magasra, minél kisebb legyen a ráeső felülete. Ez viszont annyi meló és idő lenne, hogy nem fér bele.
A motorra ellenpárhuzamosan is tehetsz diódát, a relé érintkezőjével párhuzamosan egy szikra oltó 100nF + 10 Ohm ellenállást. Meg ügyelni kell a csillagpont földelésre, a 2200µF kondi negatív lábáról induljon minden.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |