Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Futófény-irányjelző visszajelző
Lapozás: OK   3 / 4
(#) _JANI_ válasza _JANI_ hozzászólására (») Okt 26, 2012 / 1
 
Alaposabban megnézve a kapcsolást a ( pl: T2 ) felvillanási időt aR2-es ellenállás is befolyásolja. Az R2-es ellenállással sorba kell majd kötni egy trimert a tesztelés idejére.
(#) Damon válasza proli007 hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Na, végre, ide értem hozzád...

Először is, nagyon szépen Köszönöm neked is és természetesen _JANI_ (kollégádnak) is, hogy ennyire segítőkészek vagytok a magam fajta, mit sem tudó, de nagy álmodozókkal szemben is...
Köszönöm a segítségeteket, remélem, sokat segítettetek a hozzám hasonló bugyutáknak is ezzel és örömöt okoztok vele másoknak is…

Nagyon szép és letisztult, egyszerűnek látszó rajz, nagyon jól elmenni rajta, (FŐLEG nézegetni)…
Már, látom is a lelki szemeimmel, hogy fog működni…

Van egy-két kérdésem.
”de ha csak egy jelzőt akarsz, akkor azt az 555 kimenetére is lehet tenni.”

Azaz a LD6 és LD12 LED-et elhagyo.
Helyette, csak az LD13-as LED-et kötöm be az 555-ös IC 3-as lábra.
Ekkor az LM3915 IC 7-es lábára, nem kerül, nem kell semmi ugye. ?
Nyáklapra hová kell a 7-es lábat forrasztani vagy nem kell semmi kivezetés ez esetben vagy a földre, azaz a GRN-re be kell-e kötni, forrasztani… ?
Valamint, ezen a rajzon, az 555-ös kivezetésen nem látok kondenzátort, csak a _JANI_ általi 555-ös IC Link-je miatt kérdezem, hogy ennél más végzi el a villogást, gondolok itt a LM3915 vagy 3914-es IC-re… ?
Persze, nem gond, csak érdekel, hogy miért is nem kell ide azon számítgatás szerinti kondi… ?
Valamint, amint látom ez esetben az a sok Tranzisztor sem kell, mint amit még a 2007-es tájékán behelyeztél…
Gondolom, annak akkor, még sem olyan volt a működése… ?
Ja, Igen. !
”Az 555 kimenetére lehet tenni a Piezo hangszórót, természetesen olyan kell, amiben benne van a recegő. ” Itt írod, a végén, hogy ”recegő” ez mi is… ?
Vagy csak elírtad, akkor boccsi, de ha bemegyek a boltba kérni egy ilyen ”recegő”-t, nehogy rám hívják a TEK-et, szóval, mi is akar ez lenni… ?
Vagy, hogy kell ezt kiejteni, hogy ne égessem magam le a boltosnál, ha még sem írtad el… ?
Ja, és még valami a Helyzet jelzőt, a két db Piros LED-et, egy előtét ellenállással, gondolom, köthetem sorba a rajzon a B1-hez, azaz a LED-et párhuzamosan, egy Ki-Be kapcsolóval működtetve, hogy egy áramforrásról, azaz Táp-ról tudjam üzemeltetni…?
Valamint a fék lámpának a 2-2 piros erős fényű LED-et… ?
Itt jegyzem meg, hogy Te vagy _JANI_ írta, hogy nem ajánlja, ”hogy együtt működjenek a helyzet és féklámpák” de hát, az autónál is így működik.
Itt csak annyit szeretnék elérni, hogy a féklámpa, fékezéskor, mind a 6db piros LED működjön, azaz, ha a helyzetjelző 2db LED-je le van kapcsolva, akkor nappal a 6db Piros együtt világítana, fékezés alkalmával. Nappal, ez azért is jó, mert a fény jobban elvész, így nappali fényben a 6db LED jobban látszódna.
Este viszont a hátsó világításra amúgy is szükség van (már ha, van egyáltalán lámpa, mert még sok esetben, egyeseknek csak van, de nem használja, vagy nem is működik, ha van a kerékpáron lámpa… Egyébként én biztonsági szempontból, én a kerékpárosoknak is kötelezővé tenném, hogy nappal is, legalább a hátsó piros vagy villogó figyelemfelkeltő piros lámpát… )
Szóval, azaz mikor bekapcsolom a Ki-Be kapcsolóval a helyzet jelző 2db-ból álló piros LED-et, ettől függetlenül a féklámpa, azaz a 2-2 Piros LED, az ugyan úgy szeretném, ha továbbra is működne, mint nappal is, annyi különbséggel, hogy ekkor ugye a helyzet jelző, az folyamatosan égne, míg be van az kapcsolva.
Tehát, a helyzetjelző 2db piros LED mellett, két oldalt pluszba felgyulladna a 2-2 Piros, féket jelző erős fényű LED is.
Nappal viszont, mikor a helyzetjelző 2db LED nincs rákapcsolva, akkor fékezéskor viszont, együtt a 6db LED világítana a fékezés alkalmával, tehát, nem csak a 2-2 Piros fék LED, hanem bekapcsolódna, azaz, kiegészülne 6db LED-re a fékjelzés.
Na, végre, valahogy leírtam, hogy megértsem már magam is, hogy mit is akarok ezzel elérni…
Na, itt mi kell vagy milyen átkötés esetleg alkatrész és hová, hogy a helyzet és a fék is működhessen így, ezt még tegyétek meg, hogy berajzoljátok…

KÖSZÖNÖM előre is… !

Idáig jutottam el én a nagy, semmivel...
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2012
(#) Damon válasza _JANI_ hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Na, míg az előző hozzászólást szerkezgettem...
Itt meg is válaszoltál, majd mindent...
Köszönöm a Türelmedet….
Ha megépíted vagy próbán vagy egyéb mód, kérlek, hogy a helyzet és fék LED-ket ne felejtsd ki...
Köszönöm... !
Ui.Tegnap óta, az izgalomtól, már aludni is alig bírtam...

Ja, és akkor ha sikerül összehozni a kapcsolást, akkor ha elkészítesz egy rajzot, kérlek oszd meg velünk is....
*
Ui.Ui.
Nyákot, Te tudsz készíteni vagy azt más valaki írta... ?
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2012
(#) _JANI_ válasza Damon hozzászólására (») Okt 26, 2012 / 1
 
Remélem nem gond ha én válaszolok.
Ha neked elég az 5db LED oldalanként akkor csak ki kell hanyi a kapcsolásból a D6 és D12-es LED-eket. S a felszabadult kivezetést szabadon kell hagyni. Valószínűleg az 555-ös indító jelét az L9-ről az L8-ra kell majd kötni, hogy ne legyen túl hosszú a teljes sor világítási ideje. De majd teszteléskor kiderül...
Gondolom az LM3915-ös 7-es lábánál az L7-es kimenetre gondoltál. ( 13. láb L7-es kimenet. ) A 7-es láb a REF OUT, azaz referencia feszültség kimenet.
"recsegő" = Piezó hangszóró vagy Piezó csipogó. (Olyan kell ami folyton szól és nem szaggatottan. De ez ízlés dolga. )
A LED-eket nem célszerű közvetlen a B1-re kötni a soros áramkorlátozó ellenállások nélkül!!! Mert tönkre mennek!!!
Ja bocs én a sárga kormány LED-eket értelmeztem helyzet jelzőnek és nem vettem figyelembe h a piros hátsó világítás is helyzetjelző, persze lényegesen kisebb fényerővel. A piros helyzetjelzőnél megoldható a világítási csökkentett fényerős és a nagy fényerős féklámpa visszajelzés. Két dióda és két különböző áramkorlátozó ellenállással. ( A két ellenállás inkább csak az elv miatt fontos. Szerintem két piros LED-et kellene sorosítani. Így talán egyszerűbb lesz kialakítani a 6 LED-es helyzetjelző és féklámpa kapcsolást. Majd légy szíves linkeld be, hogy pontosan melyik áramkör elkészítésébe kezdtél bele. THX.
Nemsoká felrakok egy rajzot a féklámpa kapcsolásáról. ( Ha csak valaki meg nem előz. )
(#) _JANI_ válasza Damon hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Vagyis a teljes hátsó világítás és index egy panelen legyen?
(#) _JANI_ válasza _JANI_ hozzászólására (») Okt 26, 2012 / 1
 
Elkészült az elvi kapcsolás. De nem tudom sikerül-e feltölteni mert képfeltöltési fület nem találok csak a fájl melléklet él. Mindjárt kiderül...
(#) Damon válasza _JANI_ hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Üdv...

A Rajzon a "Lamp1" az a esetemben az irányjelzőt jelölné vagy egy, mondjuk, egyen áramú első lámpát jeleztél vele... ?
A LED1 és a LED6 a Helyzetjelző és a köztes LED2-LED5-ig a fék, ha jól értem a rajzból...
Végül is mindegy, mert legfeljebb, középre teszem át a két szélső LED1 és LED6-ot, ami nálam a helyzet jelző szerepét töltené be...
Ha S1 nincs bekapcsolva, akkor az S2 kapcsoló, azaz, mikor fékezéskor zárom az áramkört, az eljut mind a 6db LED-hez és mind jelzi a fékezést.
De ezek a LED-ek a rajzon sorba vannak kötve, direkt sorba kötötted... ?
Mert ami itthon nekem van LED, az erős fényű és 3V-nál halványan világít, de nem az igazi és az a fény mennyiség kevés, csak ezért kérdem... ?
Mert, ha jól emlékszem, ugye a sorba kötött 2db LED esetén 6V kell, mert a feszültség összeadódik... ?
Esetemben erős ledben gondolkodom, csak ezért kérdem...
Vagy nem így van...
(#) Damon válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 26, 2012 /
 
Bocsi.
Csak azért volt, mert fontosnak tartottam őket.
Mert félre értenek és nem győzöm utána meg ki magyarázni, nem tudtam, hogy ekkora baj...
(#) proli007 válasza Damon hozzászólására (») Okt 26, 2012 / 1
 
Hello!
- Így van, az LD6 és LD12 az irányjelző visszajelzése. Ezzel két oldalra külön-külön lehet jelzést képezni. Ha ez nem szükséges, vagy is bármely oldal villog, csak egy jelzés legyen, akkor a két Led elhagyható, és csak az LD13 építendő be. A fennmaradt kimeneteket szabadon lehet hagyni, nem kel sehova kötni. (kimeneteknél ez általában így van, CMOS bemeneteknél szokott gond lenni, ha "lóg a levegőben")
- Ez a kapcsolás másképpen működik, az 555-nek más a kapcsolása, szerepe. Az LM3915ben 10db feszültség komparátor IC van, ami egymás feletti feszültség szinteken kapcsol be. A Led kimenetein áramgenerátor van, így nem kell külön áramkorlátozás, meghajtó tranyó, stb.
A kapcsolásban a referencia feszültségről R2 ellenállás tölti a C2 kondit. A kondiban a feszültség, 0-tól a referencia feszültségig nőhet. Ennek a kondinak a feszültségét figyelik a komparátorok, és ahogy a kondi töltődik szép sorban L2-L7-ig bekapcsolják a Led-eket.
Amikor a kondi eléri L9 kapcsolási feszültségét, akkor nem egy Led-et kapcsol be, hanem lehúzza R5 ellenállás feszültségét.
Ezzel a feszültség csökkenéssel, elindítja az 555-ből készült monostabil multivibrátort. Vagy is a 2-es lábon érkező "lefutó jelre" elindul a monostabil, így a 3-as kimenet magas szintre vált. C3 kondit R3 ellenállás el kezdi tölteni. Amikor C3-ban a feszültség eléri a tápfesz 2/3-ad értékét, a monostabil visszabillen. Vagy is a monostabil időzítési idejét R3 és C3 határozza meg.
Ami alatt az 555 3-as kimenete magas szinten van, jelez az LD13 és szól a piezo. De egyben a Q1 tranzisztor, kisüti a C2 kondit. Vagy is amíg a monostabil ideje tart, a C2 kondi feszültsége nulla. Ekkor természetesen egy Led sem jelezhet a Ld1..LD12 közül. Vagy is sötétben vannak.
Amikor a monostabil ideje lejár, kikapcsol LD13, elhallgat a piezo, lezár a Q1 tranyó, és C2 ismét el kezdhet töltődni. Kezdődik az egész művelet elölről.
- Tehát, hogy az irányjelzők milyen gyorsan kapcsolósnak fel, azt a C2 és R2 határozza meg. Hogy mennyi ideig maradnak sötétben, azt a C3 és R3 határozza meg. A kettő összege adja az irányjelzés ütemét. (ciklusidejét)
- Piezo hangszóróból kétféle van. egyikben nincs semmi csak a kristály. Ha ezt meg szeretnénk szólaltatni, az ehhez szükséges hangfrekit egy oszcillátorral nekünk kell előállítani. A ,második típusban ez az oszcillátor már gyárilag be van szerelve, vagy is csak tápfeszültséget kel ráadni hogy sípoljon ("recegjen"). A BPT-14X egy ilyen típusú, aminek típusjelét a HEstore-ból néztem ki. Mivel az 555 kimenetén csak H/L szint van, ilyen "önrezgő" típust kell alkalmazni.
- Az index kapcsoló, vagy a jobb, vagy a baloldali Led-eknek ad feszültséget. De mivel bármely oldalra is van kitéve a jelző, tápfeszültség mindig kell, ezért van betéve a D1-D2 dióda. Hogy bármely oldalra is legyen kitéve az index, az IC-k mindig kapjanak tápfeszültséget. Nagy öröm, hogy a Led, egyben dióda is, így ha egyik oldalra kitesszük az indexet, az áram nem tud visszafolyni a másik oldalra. Így egyszerű módon megoldódik, hogy az irány és a táp egy kapcsolóval választható legyen. Az index lámpához, mindössze a szükséges 6-6 vezetéket kell elvezetni.
Remélem ezek után már érthető, a működése.
üdv! proli007
(#) _JANI_ válasza Damon hozzászólására (») Okt 27, 2012 / 1
 
Természetesen. Ha érted az áramkör működését, akkor már mindegy, hogy a LED-ek sorosa vagy párhuzamosan vannak bekötve. Én normál piros LED paraméterével számoltam ( 1,9V nyitófesz, 20mA nyitóáram ) és a kapcsolásban így jöttek ki az ellenállás értékek. Ha párhuzamosan kell kötni a féklámpa LED-jeit, akkor célszerű minden LED-nek külön ellenállást tenni.
S igen, az a különálló izzó az első világítást jelölné. Persze a rajzom csak egy vázlat. Majd a végleges változatban minden a helyére kerül.
6V-os tápfeszültségnél mekkora ellenállás kellett a LED elé, hogy megfelelő fényerőt kapjál?
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2012
(#) Damon válasza proli007 hozzászólására (») Okt 27, 2012 /
 
Húúúú, Apám, Te nagyon kened vágod itt a témát...
Ha én ebből a 10-ét tudnám, amit Te itt leírtál...
(#) proli007 válasza Damon hozzászólására (») Okt 27, 2012 / 1
 
Nyugi! 60 év alatt, Te is megszerezheted ezt a tudást..
(#) Damon válasza _JANI_ hozzászólására (») Okt 27, 2012 /
 
Csak 3V/Ledben gondolkodtam, mert van itthon pár erős fényű víztiszta Sárga LED-em és mivel valahol olvastam, hogy ha Pl. 12V áll rendelkezésemre, ez esetben, hogy jól világítson a LED sorba kötés esetén, akkor 4db LED-et köthetek, azaz forraszthatok össze, mert a soros összekötésnél a 3V osztódik vagy szorzódik össze és így a 12V, nem teszi tönkre a LED-et...
Persze, kell egy előtét ellenállás eléjük a 0.020mA miatt, ha jól értettem...
Párhuzamosnál meg, ha 4db LED van össze kötve, akkor...
Hogy is van, azt hiszem 12V-ból kivonom a 3V-ot, azaz a LED kívánt feszültségét és a fennmaradó 9V-ot kell lefogni ellenállással, hogy ne kapjon plusz 9V-ot…
Azaz a 3V-os LED, ne kapjon 12V-ot, így, ha a LED 0.020mA, akkor itt a 4db LED miatt a 0.020mA-t x -om 4LED-el, azaz 0.020mA, az =0.080mA és ezt osztom a 9V-ban, azaz, ha jól számoltam, így=112.5 Ohm-os ellenállás kell, párhuzamos kötésben levő LED-hez...
Na, lehet, hogy itt valamit összekevertem, mert Te, minden LED elé írsz egy ellenállást...
(#) _JANI_ válasza _JANI_ hozzászólására (») Okt 27, 2012 / 1
 
Az előző rajzomból kimaradt egy ellenállás.
Itt az új rajz a módosításokkal. ( A LED nyitóáramát csak megbecsültem. )
(#) _JANI_ válasza Damon hozzászólására (») Okt 27, 2012 / 1
 
A számításod elvileg helyes. DE! A LED-eknek is van egy bizonyos áram és feszültség karakterisztikája, ( Ezt rendszerint az adatlapokon meg is lehet találni. ) és azt figyelembe véve kell a megfelelő áramkorlátozásról gondoskodni. Legyen itt példának a 12V-os akkumulátoros táplálás.
Az 12V-os aksik töltő feszültsége ( vízbontási határfeszültség ) 14.2V a gépkocsik töltő feszültsége ennél rendszerint magasabb is lehet. De a MAX 15V-ot nem szabadna a töltési feszültségnek átlépnie normál üzemnél. ( A hibafeszültségek korlátozására vagy lekezelésére is van többféle megoldás. Ezt most nem részletezném. )

Ismerjük a MAX tápfeszültséget. Ez Ut=15V.
Megvan a négy darab ( egyenként 3V nyitófeszültségű ) sorba kapcsolt LED eredő nyitó feszültsége. Ez Uled=12V.
Ismerjük a sorba kapcsolt LED-eken átfolyó áramot. Ez 0.02A ( 20mA )

OHM törvénye szerint az áramkorlátozó ellenállás értéke:
R = U / I ( Az U a feszültség Voltban, az I az áramerősség Amperben. )
Behelyettesítve a képletet: U = Ut - Uled = _3V_
R = 3V / 0.02A = _ 150 ohm _

Ellenállás nélkül a 12V és 15V közötti 3V feszültséget kellene elviselniük a LED-eknek ami plusz 0.75V-ot jelentene. S így egy LED tényleges nyitófeszültsége 3.75V! Ez már jelentősen felette van az elméletileg megengedett nyitófeszültségnek. Katalógusban meg kell megnézni a 3.75V-hoz tartozó nyitó áramot. Az adatlapban feltüntetik, hogy mekkora áramot meddig képes a LED károsodás nélkül elviselni. ( Becslésem szerint a LED-ek már régen elfűtötték a lelküket. )

A LED-ek nem lineáris alkatrészek. Azaz a fénynyerő nem áll egyenes arányban a LED áramával. S egy bizonyos áram felett már a hőtermelés is jelentős lesz, számottevő fényerőnövekedés nélkül.

Dióhéjban egyenlőre ennyit a LED-ekről.
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2012
(#) _JANI_ válasza Damon hozzászólására (») Nov 7, 2012 / 1
 
Felteszek pár képet és egy kis videót a tesztkapcsolásról.
Remélem hamarosan a kész nyáktól is lesznek képek.

A tesztelésnél nekem jobban tettszett az 555-ös AMV-s üzemmódja.
Lehetőség van a fénycsík és a pont átállítására. ( JP1 jumper. )
A vezérlőpanelon kivezettem az LM3914-es minden LED kimenetét. Hátha más projektben szükség lehet rájuk.
(#) peti940319 hozzászólása Feb 2, 2016 /
 
Sziasztok!
Az új Audikban megfigyeltem, hogy új típusú indexük van. Egyszerűen futnak! Nem tudok jobbat kitalálni rá. Van itt egy videó amiben egy ilyen szerkezet van. Nos nekem nem 8 ledes, hanem 16 ledes kéne, ha lehet, akkor nem 2 led-es léptékekben, hanem egyenként. Tehát így futna végig, csak nem 8, hanem 16 db.

Ha valakinek van ötlete rá, hogy hogyan lehetne megvalósítani, akkor kérem ossza meg velem.

Köszönöm szépen!
(#) uniman válasza peti940319 hozzászólására (») Feb 2, 2016 / 1
 
Hello!
Ugye tudod?!:
Gépjárművek biztonsági berendezéseit nem "piszkáljuk" házilag...
Kérdezz csak rá az illetékes szervnél!
(#) peti940319 válasza uniman hozzászólására (») Feb 2, 2016 /
 
Otthoni felhasználásra lesz. De tényleg
(#) uniman válasza peti940319 hozzászólására (») Feb 2, 2016 /
 
Egy "új Audi"..."otthoni" felhasználásra!?
(#) elactrofan válasza peti940319 hozzászólására (») Feb 2, 2016 /
 
Neked egy egy egyszerű "futófény" kell. pl arduinoval is megvalósítható.
Tedd fel a kérdést itt.
(#) elactrofan válasza uniman hozzászólására (») Feb 2, 2016 /
 
Gondolom nem az autóba akarja irányjelzőnek.
(#) proli007 válasza peti940319 hozzászólására (») Feb 2, 2016 /
 
Hello! Rajzoltam két változatot is. A másodikban ugyan 20 Led van, de ha csak 16 kell, de legfeljebb elhagyod az utolsó 4-et.
(#) kaqkk válasza peti940319 hozzászólására (») Feb 2, 2016 /
 
Ha 13 led is elég akkor Ezt a cikket olvasd el
(#) peti940319 válasza proli007 hozzászólására (») Feb 4, 2016 /
 
Nagyon szépen köszönöm, megpróbálom ezt is, meg kaqkk verzióját is!
(#) Siptiriti hozzászólása Máj 15, 2016 /
 
Sziasztok!

Valaki tudna feltenni 6 vagy 7 ledes verziót? Olyan érdekelne ami valamilyen nagyobb fényű leddel lenne. Motorkerékpárra szeretném.
(#) bagira1 válasza _JANI_ hozzászólására (») Júl 20, 2016 /
 
Szia! most olvastam végig a futófény projektet, és nagyon megörültem, amikor láttam, hogy tettél fel nyák és beültetési rajzot is. Viszont - ha kérhetem - tedd fel, vagy küldd el privátban csak a vezérlőpanel nyák rajzát, és a beülttési rajzot külön-külön is, hogy el tudjam készíttetni a panelt.
Előre is nygon szépen köszönöm.
(#) _JANI_ válasza bagira1 hozzászólására (») Aug 1, 2016 /
 
Szia! Nem igazán követtem az eseményeket. ( De ez nem is tartozik ide... SRY. )
Megosztom a főpanel jelenleg megtalálható "legfrissebb" nyomtatható nyákterveit.
Sok sikert az áramkör elkészítéséhez!
(#) _JANI_ válasza _JANI_ hozzászólására (») Aug 1, 2016 /
 
A vasalható beültetési oldat is megosztom a fanatikusoknak.
(#) bagira1 válasza _JANI_ hozzászólására (») Aug 2, 2016 /
 
Nagyon szépen köszönöm!
Következő: »»   3 / 4
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem