Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Vitatkozzunk! / Beszéljük meg!
Moderátorok által fokozottan megfigyelt, és moderált topik! Kulturáltan, egymást észérvekkel meggyőzni vágyók témája!
Lapozás: OK   38 / 111
(#) Massawa válasza nagym6 hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Ott van lathatod, hogy a mozdonyterhelést a 2 piros csapágy veszi át, a motor egy tengelykapcsoloval kizárolag a tengely forgatásában vesz részt és adja le a 100Nm-t a mozdony kerekeire. Az a forgatonyomaték

http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_2069692.html#2069692

Ez nemcsak az ilyen motorokra vonatkozik, hanem általában minden motorra, ahol ilyen tipusu a terhelés.
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
(#) ha9pi.feri válasza Massawa hozzászólására (») Máj 21, 2017 / 1
 
Üdv! Csak a rajzzal is van egy kis probléma: hajtáskor, hogyan kerülhet a lánc mind két ágára egyszerre 1-1t ? Az egyik ágának mindig lazának kell lennie. Innentől a nagym6 által leírtak igazak.
(#) nagym6 válasza adorj706 hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Az a furcsa, hogy ilyen -viszonylag- kis teljesítményű motornál korlát a radiális erő. Itt még semmi különösebb megoldás nem kellene, más ekkora motoroknál simán a házban van a csapágyfészek, radiális erő korlátozás nélkül. Azaz amit a motor bír, annyi lehet.
(#) adorj706 válasza nagym6 hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Ez megint kicsit másabb téma.
A mozdony fékezhet motorral de fékezheti a kerekeket is.
Azért is kell bizonyos motorokra kuplung még ha a motor a max teljesítménye által nem is tudná csúsztatni vagy oldani mert létezik a tehetetlenségi nyomték is ami bizonyos esetekben nagyobb is lehet mint amit a motor tud s "visszahatás" által az is tehet kárt.
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
(#) goreny válasza ktamas66 hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Ezt azért tartom furcsának, illetve ami az enyémmel történt furcsaság, hogy nem a csapágytok ment szét, hanem maga a csapágy esett szét. (ami esetleg utána szétverhette volna a csapágytokot). Az enyémben csak a totális szétszedés után látszódott például, hogy mi történt, hirtelen ránézve én is azt hittem, hogy a csapágytok borult össze, és szintén a "felső" oldali csapágy. De ezt az egészet inkább csak érdekesség képpen mondom.
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
(#) Massawa válasza ha9pi.feri hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Csak az egyikre, láthattad a motor deformácioján. Amikor indul a motor elkezdi huzni a láncot a lánc másik oldalán nincs ilyenkor semmi erö. ilyenkor a mozdonykerékre ki tudja mekkora erö hat, hiszen rá van kötve az egy tonnányi vonat és nem tud forogni. Ez az erö jelenik meg az utolso fokozaton a motor meg az elötét tengely között. Ezt kellett volna levezetni extra csapágyazással.
(#) Massawa válasza nagym6 hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Ehhez azt is tudomásul kell venni, hogy ez a motor csak egy nagyobb ablaktörlö motor mégis 300W-t tud leadni. Nyilvánvalo, hogy ha ezt megcsinálnák 3x ekkora méretben 20-25 mm vastag tengellyel meg megfelelö csapágyakkal akkor ilyen gond nem lenne, de akkor még mindenki azért ugatna, hogy a kinai motorok a Sagwayben, balancerben, elektromos mopedben stb. 3x kisebbek és ugyanennyit tudnak. Itt is csupán 2 csapágyon mulik az egész felháborodás, illetve a mechanizmus meg nem értésén.
Arrol nem is beszélve, hogy pl egy maréknyi motor egy furogépben akár 1000-1500W-t is tud és kb 500 Nm-t. Kiváncsi lennék azt hogyan épitené be egy ilyen szakember.
(#) adorj706 válasza Massawa hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Csapágyak nélkül tokmányt a tengelyre s "ütvefűróba"!?
Meg kell érteni hogy tisztán a forgatónyomtéknak nem a tengely csapács tart ellen hanem a ház ...
A meghajtásláncból adódó más erőhatásokat meg a motor felépítéséhez kell igazítani vagy legalább is figyelembevenni s "levezetni"...
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
(#) Pafi válasza nagym6 hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
A motorra a maximális nyomaték tudható gyártáskor. Az erő viszont függ az erőkartól, ami nem ismert előre. F=M/l. Ha kicsi az erőkar, nagy lesz az erő. Itt kb. 2 cm sugarú lehetett a motor tengelyére rögzített lánckerék ha jól saccolom a képek alapján. Ez 100 Nm nyomaték mellett 5000 N erőt jelent. Ez nyilván túl sok. Nagyobb lánckerékkel tovább bírta volna.
(#) Massawa válasza adorj706 hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Ezt irom már második napja, csak a nagy gépészbarátunk nem akarja megérteni.
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
(#) otvenkilenc válasza Pafi hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Ha nagyobb a lánckerék átmérője nem nagyobb az erőkar?
(#) adorj706 válasza Pafi hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 

az 5000N/2cm is 100Nm szóval a motor tengely csapágyának radiális terhelésén nem változtat blokkolt hajtásnál.
(#) otvenkilenc válasza adorj706 hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
" forgatónyomtéknak nem a tengely csapács tart ellen hanem a ház ." Akkor nem is kell számolnia csapágyterhelést?
(#) sonajkniz válasza Massawa hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Nem!
Te vagy elvakult, és folyton a tonnákat emlegeted. Akkor lenne csak tonnás húzóerő a motor tengelyén, ha a tengely érintkezne a sínnel, és az vontatna.
"goreny" kissé ironikusan idézte egyik mondatomat:Bővebben: Link
Pedig igaz volt. A motornál a teljes teljesítmény nagyobbik része még fordulat, kisebbik része forgatónyomaték. Az áttételezés végén ez az arány erősen megváltozik. Kisebb lesz a fordulat, nagyobb a forgatónyomaték. A teljes teljesítmény valamennyit csökken, mert minden áttételnél keletkezik veszteség. Tehát a motoron NEM hat tonnányi húzóerő! Korábban írtam egy kis vontatóról Bővebben: Link
A te elméleted szerint akkor ennek a motorján 3 tonna húzóerő keletkezett? (Szintén lánchajtás).
Mert akkor minden elismerésem annak a 4db M5-ös csavarnak, ami a motort tartja.
(#) adorj706 válasza otvenkilenc hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
De kell mert a motor forgatónyomtéka a hajtás lánc által ébreszt més jellegű/irányú erőket is.
De ha ez el van "vezetve" (pl. a hajtott tengely megfelelően csapágyazva) akkor nem.
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
(#) nagym6 válasza Pafi hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Motortengelyen ugyanaz az erő, az innen kiinduló erőkartól függetlenül. Azaz a motortengely erőkarja csapágynál mindig ugyanakkora, bármekkora erőkar van még utána. Az erőkar pontjain kifelé jelentkezik a csökkenő nyomaték, ehhez tartozóan hosszabb elfordulási út, minterő és út áttétel. Mindegy, hogy kisebb, vagy nagyobb a lánckerék, motortengelyen ettől nem változik a radiális nyomaték.
(#) otvenkilenc válasza adorj706 hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
"De ha ez el van "vezetve" (pl. a hajtott tengely megfelelően csapágyazva) akkor nem."
Ez nem fából vaskarika? Elmagyaráznád?
(#) dannnzzz válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Igazság szerint megvettem az erősítőt külön mert kaptam egy pár Richard Allan hangfalat ajándékba és elvittem átnézetni mielőtt elkezdem használni mert azt mondták alapból nem jó. Ezért nem próbáltam össze még őket.

Egyébként erről a Richard Allan márkáról alig találtam valamit, a szervízben szintén nem mondott nekik semmit a márka, szóval laikusként nagyon kíváncsi vagyok, mit tudnak a hangfalak... Ti hallottatok már erről a márkáról?
(#) adorj706 válasza otvenkilenc hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
A radiálisan és axiálisan jelentkező erőknek ellen kell tartani mindenféleképp.
De ez nem feltétlen a motor tengely csapágyának és a motorháznak a feladata.
De megoldható így is lásd egyszerűbb bár nem tiszta hasonlattal: az autó motorblokkokat melyeket terherviselő elemként is méreteznek!
Ellenpélda: vannak olyan "nem gyenge" motorok is ahol nincs is csapágyazás mert a rotor vibráció olyan kicsi s olyan a fázisbekötés illetve tekercskialakítás hogy natúr mágnesességgel a helyén tudják tartani.
(#) habazutty hozzászólása Máj 21, 2017 / 1
 
Sziasztok!

Végigolvastam ezt a motoros ámokfutást és arra jutottam (bár nem vagyok gépész...), hogy lehetetlen az az az 1 tonna a motor tengelyen, amit írogatnak.
Anno 75 kW-os ABB alu házas motorokban cseréltünk hajtásoldali csapágyat sima golyósról NU-ra, hogy jobban bírja az ékszíjjak feszítését (nem mentek idő előtt tönkre csak TMK alkalmával a megrendelő kérte), de ott 3 ékszíj húzta és a másik oldalán ott volt a centrifugál ventillátor. Direktbe indítva. Ott mekkora erők keletkezhettek ezek alapján?

Úgy gondolom, hogy a motor tengely terhelése nem lehet több, mint ami a motor max. nyomatéka. Kivéve persze, ha külön terheljük radiálisan elmebeteg módon. Ez a gondom a mérleges példával is. Nem áll össze a kép, hogy a fenébe képes a hajtáslánc 1 tnnával húzni a tengelyt!?
Azt meg végképp nem értem, hogy van az, hogy egy motor csapágyazásának "csak" a motor fotgatónyomatékát kell elviselnie?

Valaki kiszámolhatná egy példán keresztül, hogy fény keletkezzen a sötét fejekben!

Maradtam tisztelettel.
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Te tényleg add vissza valamennyi bizonyitványodat, ennyire nem éretni az alapvetö mechanikáhiz már szégyen.

Ha van 1 tonnás vonatod ( te irtad) ezt kell elmozditania a mozdonykeréknek, aminek az átméroöje legyen 400 mm, akkor ezen a tengelyen mekkora a terhelés?

(Ezt a számitást inkább töled vártam mint gépész szakembertöl, de eddig még csak meg sem probáltad.)

2t=20000N

Ha ezt megszorzod a sugárral az 20000x0,2m=4000Nm. Ha van mondjuk 1:20 áttétel a mozdonyban akkor a motortengelyre 200Nm jut (1/20), csak ez nem forgatonyomaték mert semmi nem forog csak szeretne. Azaz ekkora erövel fesziti a lánc a motorcsapágyat az elötét tengely felé mielött egyáltalán megmoccanna a gép. Erre meg semilyen motorcsapágy nincs méretezve és épitve.

Ezt kellett volna kedves barátom kiszámolnod.
(#) otvenkilenc válasza adorj706 hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
"A radiálisan és axiálisan jelentkező erőknek ellen kell tartani mindenféleképp." zek az erők hol keletkeznek illetve lépnek fel?
Nyilván kell méretezni hiszen, ha függesztik, ha alátámasztják a blokk súlyát figyelembe kell venni.

"Ellenpélda: vannak olyan "nem gyenge" motorok is ahol nincs is csapágyazás mert a rotor vibráció olyan kicsi s olyan a fázisbekötés illetve tekercskialakítás hogy natúr mágnesességgel a helyén tudják tartani. "

A mágnesesen lebegtetett forgórészre gondolsz? Bár a tekercskialakításos részt nem nagyon értem, hogyan hozható összefüggésbe a csapágyazással.
(#) Massawa válasza Massawa hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
És még figyelembe sem vettem a tehetetlenségi nyomatékot, amiröl talán már hallottál, amikor egy vagont 3-n tudtatok megmozditani, de amikor már gurult egy ember egy karral is mozgásban tudta tartani.
(#) nagym6 válasza Massawa hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Idézet:
„Azaz ekkora erövel fesziti a lánc a motorcsapágyat az elötét tengely felé mielött egyáltalán megmoccanna a gép”
A motortengelyen csak akkora radiális nyomaték lesz, amekkorát a motorerő tud áttételektől és tonnáktól függetlenül. Legfeljebb nem indul el a vonat, de végtelenig nem növekszik a motoron a nyomaték azért mert nagy a gyorsítandó tömeg.
(#) Massawa válasza nagym6 hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Te talán tudod mekkora ez az erö egy permanens mágneses motor esetében? Akkor vedd azt is figyelembe.
(#) habazutty válasza Massawa hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Itt 46 kW teljesitmenyre méreteztek lánchajtást (szállítószalag, azt hiszem kaviccsal). Nekik max. 800 kg (8 kN) jött ki a tengelyeket feszítő erőre. Bővebben: Link
Talán picit mellélőttél azzal az 1 tonnával, nem?
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
(#) Massawa válasza habazutty hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Nem tudom, nem én vagyok a gépész. Én csak az elementáris mechanikábol indultam ki. A vonatnál ha 1 tonna a szerelvény akkor azt kell megmozditani. A szállitoszalagnál mennyi a szalag állo tömege? Mert az a feladat. Esetleg megrakottan is meg kell tudni mozditani, de az nem napi szinten fordul elö. Ennél a vonatnál meg 10-20 percenként ( minden induláskor) megrakottan indul.
Esetleg számitsd ki a kollégának ha már benne vagy az ilyen munkákban.
(#) Pafi válasza otvenkilenc hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
De. És mivel az erőkar a képletben a nevezőben van, ezért nagyobb erőkarhoz kisebb erő tartozik ugyanakkora nyomatékhoz.
(#) sonajkniz válasza Massawa hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Te olyan fárasztó vagy, hogy nyugágy kell hozzád!

Nekem írod, hogy adjam vissza a bizonyítványomat, majd elementáris ostobaságod bizonyítására levezetsz egy számítást, mely szerint a motor csapágyára mindössze 20Kg teher nehezedik, és közlöd, hogy ezt semmilyen motorcsapágy nem bírja ki.
Gratulálok! Okos vagy!
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Mit ir az adatlap? 100Nm forgásban - az szerinted mennyi?
És még mindig nem hallottam töled semmit, hogyan kell ezt számitani, es mennyi a tehetelenségi nyomaték. A számitás kizárolag egy példa volt hiszen nem méltoztattál közöni semilyen adatot.
Szoval te követeldz másokon olyasmit amit neked a kis ujjadbol kellene fujnod.
Ha majd ide eljutsz akkor szolj. Én megyek aludni.
Következő: »»   38 / 111
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem