Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hangszórójavítás (otthon)
 
Témaindító: weasels, idő: Márc 18, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   88 / 119
(#) quite válasza Skori hozzászólására (») Szept 13, 2017 /
 
Üdv.,

Azt nem írtad, hogy hol mérted. A normál csatlakozási pontjainál?

Mert nekünk a Fiatban pont ugyanez volt az egyik hangszóróval. Ott a rézharisnya csinált ilyen dolgokat (a membrán és a kosár között lévőre gondolok ), egy ideig szólt, aztán nem, majd megint szólt, majd megint nem, stb.
Aztán mikor sehogyan sem akart megszólalni, a hangerőt majdnem maxra állítva, hirtelen elindult.
Így "vizsgáltam" meg, hogy ismét ez-e a baja, vagy nem. Nem akartam mindíg kárpitot bontani.

Egy ideig jó volt, aztán kezdte újra. Persze közben én ezerrel javítgattam, állandóan újra kellett forrasztani a rézharisnyát, mostmár olyan rövidke, hogy éppenhogy elég a membrán normális mozgásához.

De már jó sok éve hozzá sem kell nyúlni, megy szépen.
A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2017
(#) Skori válasza quite hozzászólására (») Szept 13, 2017 /
 
Közben szétszedtem, és megnéztem. A bevezető szál közvetlenül a lengőcsévére ment, onnan pedig már egy szál ment tovább a lengőtekercshez (amiből tekercselve is volt). Ez a szál volt szakadt, pedig semmi sem indokolta volna, mivel nem mozog, és végig is volt kenve valamilyen ragasztóval. Ha tippelnem kellene, még a gyártáskor megtörte valami a huzalt... az pedig, hogy mind a 4 hangszóró így járt, vagy szándékos, vagy a gyártó gépnek valamilyen gyári hibája... A lengőcséve nem volt leégve, semmilyen melegedésre utaló jel nem látszott. A hajlékony bevezető szálak is hibátlanok. Amúgy nem sikerült teljesen sérülésmentesen szétszednem, de arra jutottam, hogy nem is lenne érdemes javítani, mert nem lesz elég megbízható (az ajtót többször szétkapni nem éri meg emiatt - olcsóbb egy normális hangszóró ami sok évig jó lesz)
(#) quite válasza Skori hozzászólására (») Szept 14, 2017 /
 
Üdv.,

"A bevezető szál közvetlenül a lengőcsévére ment, onnan pedig már egy szál ment tovább a lengőtekercshez (amiből tekercselve is volt)"

Ez minden dinamikus hangszórónál így van.

Na, humort félretéve...mivel azt írtad, hogy mindegyik hangszóró ugyanezt a hibát produkálja, és szinte egyszerre 12 év után, és egy szervizes szerint a többi is ilyen, ez azért picit túlmutat egy egyszerű gyártási hibán.

Ez már súrolja a szándékos, tervezett elavulási időt (planned obsolescence).

Ha ez van, akkor jól dolgoztak a mérnökök, mert jól beállították az időt.
Ha viszont mégiscsak szimpla gyártási hiba, akkor az egyszerre tönkremenés szinte biztos, hogy véletlenszerű.
Gyártási hiba esetén minden bizonnyal annál a munkafolyamatnál, ahol a tekercs huzalját bevezetik a membránba, és egy picit el is egyengetik, valószínűleg az operátor követhetett el valami hibát, ami vélhetően az összes általa szerelt hangszórónál kialakult.

Ez lehet esetleg a hanyag munka, vagy egy rossz gyártási utasítás eredménye is. Utóbbinál vélhetően rossz technológiát alkalmaztak a rögzítő anyag felvitele előtt a huzal membránra fektetése "lapítása" közben.

Ezt a hibát egy nagyobb hangszóró esetén aránylag jól lehet javítani, de egy kisebb teljesítményű, vagy kisebb méretű hangszóró esetén olyan vékony a tekercs huzal átmérő, hogy a rögzítő ragasztó felszedése közben biztos, hogy elszakad, így a forrasztása is már csak a membrán alatt lehetséges, ahhoz meg a kis méret esetén hozzáférni sem nagyon lehet, legfeljebb a membrán és a pille bontásával, de ez már egy másik történet.
A hozzászólás módosítva: Szept 14, 2017
(#) Skori válasza quite hozzászólására (») Szept 14, 2017 /
 
Idézet:
„"A bevezető szál közvetlenül a lengőcsévére ment, onnan pedig már egy szál ment tovább a lengőtekercshez (amiből tekercselve is volt)"

Ez minden dinamikus hangszórónál így van.”

Nem. Sok hangszórónál a hajlékony bevezető szál a membránra megy, és onnan tovább a a vékony szál as lengőcsévére, majd a tekercsbe. Ennél a hangszórónál a membrán alatt, közvetlenül a lengőcsévére csatlakozott a hajlékony bevezető szál.
(#) quite válasza Skori hozzászólására (») Szept 14, 2017 /
 
Hooopsz...ezt valóban félreolvastam! És még idéztem is....látszik, hogy kapkodva postoltam.

Természetesen én is arra gondoltam, hogy a rugalmas rézharisnya megy a membránra, ott csatlakozik a tekercs merev vezetékéhez, és ez van leragasztva a membrán elülső oldalán.

De ezt is írtam:

"...ahol a tekercs huzalját bevezetik a membránba, és egy picit el is egyengetik,...."

Én hirtelen olvasatra úgy értettem, hogy nálad itt, a ragasztott rész alatt volt elszakadva a forrasztásnál a tekercs merev vezetéke.

Persze most aztán már magyarázkodhatok...
Na mindegy, a lényeg, hogy nálad nem az említett "hagyományos" megoldást alkalmazták, hanem egy picit fura megoldást.
(#) fery45 hozzászólása Szept 15, 2017 /
 
Az említett hangszóró ilyen hibája legtöbbször a bevezető sodrony (harisnya) szakadása okozza. A legtöbb cég textiles fonatot használ. Így a vékony réz vezeték megszakad, a textil összetartja a fonatot. Nagyobb hangerőnél nagyobb teljesítménytől nagyobb feszültség van a rádió hang frekis kimenetén, és át üt a fémszakadáson. Néha ez össze heged egy kis időre. Nem hiszem, hogy gyártási "időzítés" lett volna. Gondoljatok arra, hogy egy helyi nagy térerejű adó műsorát véve a rádióval mekkora túlvezérlés lehet. Ilyen esetet már műszeresen is mértem. Ez lehet az egyik ok, a másik az, hogy kicsi teljesítményű a hangszóró. (Megint itt vagyunk a vita témánál, de ezt most hagyjuk.) Egyes esetekben nem megfelelő hangszórókat szerelnek a kocsikba a gyártók. Sok ilyen hibával találkoztam. Én új sodronnyal javítok. A hangszóró gyártóktól nagyobb mennyiségben ilyen beszerezhető.
Tisztelettel H.F.
(#) Skori válasza fery45 hozzászólására (») Szept 15, 2017 /
 
Valószínűleg a legtöbb hangszóró esetében a bevezető sodrony hibája a gyakoribb, kivéve amikor nem. Pl. jelen esetben mind a 4 hangszóró esetében hibátlanok voltak a bevezető sodronyok. A huzal a lengőtekercs, és a sodrony csévéhez rögzített vége közötti szakaszon volt megszakadva, olyan helyen, ahol elvileg semmi sem indokolhatná.
(#) fery45 válasza Skori hozzászólására (») Szept 19, 2017 /
 
Kedves Skori!
Igazad van. Egyszerre négy hangszóró ugyan olyan hibával nem szokott meghibásodni, kivétel ha túlterhelik nagy teljesítményű erősítővel. Az említett hibával én is találkoztam, még hozzá úgy, hogy a tekercs vezetéke a "levegőben" volt, és nem volt leragasztva a membránra. Ezen a helyen a huzal elégett. Ezt nagyító alatt lehetett látni. Mind ez a négy hangszórón egyszerre egy kicsit furcsa.
A tekercs kivezetéseket szigorúan a cséve "nyakára", majd a membrán felületére kell ragasztani a forrasztásig. A ragasztónak jó hővezetőnek kell lennie. A vékony tekercshuzalban 30-35 amper/ négyzet milliméter áramsűrűség keletkezhet. Ez komoly áramsűrűség érték. (trafóban csak 2,5-3,5 A/mm2.)
Tisztelettel H.F.
(#) pedav hozzászólása Okt 16, 2017 /
 
Sziasztok!

Előre kérek élnézést azért, ha nem jó helyre írtam volna. Mivel magyarázható az, hogyha felmágnesezik a hangszórómágnest akkor annak mindkét pólusa kialakul körülötte nemcsak az egész mágneskörnek egy pólusa lesz?

Köszi,
Üdv: Dávid
(#) pjg válasza pedav hozzászólására (») Okt 16, 2017 /
 
Na még egyszer fogalmazd meg. Mert ez így érthetetlen.
(#) Lázár Péter válasza pedav hozzászólására (») Okt 16, 2017 /
 
Pusztán azért mert egy pólusú mágnes nem létezik. Vannak állítólagos kísérletek erre abszolút nulla fok környékén. Magyarul ha nincs két pólus hangszóró mágneseknél nincs is mágnesesség nem alakul ki a résben semmi mágneses erő. A mágnesezetlen ferrit gyűrűt akár egypólusú mágnesnek is tekinthető, csak úgy hasznavehetetlen. A pólusok elrendezése pedig a mágnezező berendezés tekercsének és a ferrit egymáshoz való elhelyezéséből határozódik meg (ha jól sejtem).
(#) bajibela hozzászólása Okt 17, 2017 /
 
Sziasztok!
Nemrégiben elkezdtem javítani egy Mende 198WL rádiót. Nem mai darab, az 1936-os Berlini olimpiára készítették a németek. Amíg a szerkezetbe életet leheltem, a műhelyembe beszabadult kedvenc kiscicánk és úgy döntött, hogy a rádió hangszórójában ágyaz meg magának. A mancsait szépen beakasztotta a papír membránba és a szemem láttára szakította azt széjjel. A papír szakadásának hangjára figyeltem fel, de mire be tudtam volna avatkozni, már megtörtént a baj.
Hogyan lehet egy ilyen öreg papírmembrános hangszórót úgy összeragasztani, hogy az szalonképesen szóljon? A hangszóró be van építve, így nem látszik a javítás, lényeg a hangja.
20 cm átmérőjű gerjesztett dinamikus hangszóróról van szó, papír membránnal és széllel.
A lengőcséve nem sérült meg. Öreg mester szerint újságpapír segítségével ragasztották össze a háború alatt a bombázások során megsérült hangszórókat. Profi, hangszóró javítással foglalkozókat is megkérdeztem. Többen vállalnák a javítást, nagyjából 6000 Ft-os áron. Ehhez hozzá adódik a szállítás postai díja oda és vissza (nagyjából 2-2 ezer Ft). Ez nagyjából 10 ezer forint költség. Még nem csináltam ilyet, de szerintem házilag is meg tudnám javítani, ha kapnék valakitől tanácsot arra vonatkozóan, hogy hogyan csináljam? Tapasztalt szakemberek válaszát várom. Üdv.: Baji Béla
A hozzászólás módosítva: Okt 17, 2017
(#) Zsarka válasza bajibela hozzászólására (») Okt 17, 2017 /
 
igen , meg tudnád javítani . Nem lesz egyszerű , olvasd el a ,,Hangszóró felújítás házilag,, cikket
(#) bajibela válasza Zsarka hozzászólására (») Okt 18, 2017 /
 
Kedves Zarka!
Köszönöm a válaszod, elolvasom. Kell az okosodás, mert a 48 évem alatt csak egy-két alkalommal kellett hangszórót javítanom, így nincs gyakorlatom a dologban.
Üdvözlettel:

Baji Béla
(#) pjg hozzászólása Okt 19, 2017 /
 
Nagy fába vágtam a fejszémet.
Hangszóró csévét cserélnék.
Megtudja e valaki mondani az Orion HS280-ban lévő LB1031 hangszóró lengőtekercsének paramétereit.
Méreteit, huzal vastagságot, menetszámot.
Köszi.
(#) fery45 hozzászólása Okt 20, 2017 /
 
Kedves Pjg!
A kérdéses hangszóró tekercs méreteket a régi tekercsen mérd meg. Sok külföldi hangszóró kerül a műhelyünkbe, és ezek adatait is méréssel állapítjuk meg. Többször a második elkészült tekercs a jó méretű. Sok hangszóró tekercs adatait senki se tudja megadni.
Tisztelettel H.F.
(#) fery45 hozzászólása Okt 20, 2017 /
 
Kedves Bajibela!
Az ilyen régi hangszóró javításánál több megoldás lehetséges. Kettőt írok. Az egyik szerint a szakadt papírmembránt szakadt élében összeragasztjuk. Erre korszerű ragasztók vannak. Pl pillanat ragasztók. A másik megoldás, hogy új membránt ragasztasz a hangszóróba. Ez lehet egy régi hangszóró membránja, vagy új membrán valamely cég terméke.
Tisztelettel H. F.
(#) pjg válasza fery45 hozzászólására (») Okt 20, 2017 /
 
Köszönöm.
A pille is nyúlott.
Úgy döntöttem ez a hangszóró több törődést nem érdemel. Iktattam.
(#) pedav hozzászólása Okt 23, 2017 /
 
Sziasztok!

Ti mivel szoktátok eltávolítani a ragasztómaradványokat a festett fekete kosárról az acetonon kívül? Próbálkoztam hőlégfúvóval be is vált csak az a baj, hogy az alatta lévő gyári festéket is fellazította és helyenként lejött ezért újrafestettem a kosarat. Név szerint a somogyi SBV 2020 hangszóró volt az alany. A gumi membránperemet olyan ragasztóval rögzítették, mint amivel a kivezetőszálat ragasztják a membránhoz a porvédő alatt ( matt fekete kissé nyúlós ragasztóanyag). Szerintetek a hőlég jó megoldás vagy miként lehetne legszebben eltávolítani azt? Ki mit tud róla, hogy a kosárra a festékréteget hogyan viszik föl?

Köszönöm a válaszokat,
Üdv: Dávid
(#) Petyka79 hozzászólása Okt 24, 2017 /
 
Sziasztok! Magassugárzóban elhalálozott a tekercs. Mivel nem mai darab és nem is elterjedt, nincs hozzá pille. Tudnátok segíteni, hol lehetne beszerezni,vagy esetleg tekercseltetni? Itt Dunaújvárosban nem találtam megoldást. Jamo h-025-3 az alany egy jamo power 170 hangfalból. A másik problémám még, hogy peremezés után elfelejtette a mélyhangokat. Szivacs peremet kapott, lehet, hogy gumi kellett volna? Vagy nem ezen múlik? Köszi
(#) fery45 válasza pedav hozzászólására (») Okt 25, 2017 /
 
Kedves Pedav!
Nem ismert, hogy miért akarod eltávolítani a nyúló ragasztó anyagot? Mi a szándékod vele? Hogyan keletkezett a ragasztó a kosárra? Agresszív festék és ragasztó oldószerek a festéket is megtámadhatják. Ez a ragasztó anyagától függ, hogy van-e oldószere. Nagyon sokszor mechanikus úton lekaparjuk, levéssük, lefaragjuk valamilyen speciális szerszámmal. Előfordul, hogy a perem is megsérül. Jön az újabb csere.
Tisztelettel H.F.
(#) fery45 válasza Petyka79 hozzászólására (») Okt 25, 2017 /
 
Kedves Petyka 79!
Keress fel hangszóró javítót! Mi újra tekercseljük ha megtudjuk állapítani a huzalátmérőt és menetszámot a tekercs átmérővel. A szétszerelés után derül ki, hogy ezek az adatok megállapíthatók-e. A magas sugárzó hangszórókhoz kemény, erős rugózású pille kell. Több ilyen sugárzóban rugalmas alumínium lemezből préselik a gyártók.
Én, ha a tekercselés nem járható út, akkor új magas sugárzót szoktam beépíteni a régi helyére. Sztereo pároknál a társát is cseréljük! Szükség szerint a hangváltóhoz is hozzá nyúlok. (Módosítás.)
Tisztelettel H.F.
(#) fery45 hozzászólása Okt 25, 2017 1 /
 
Korábbi témában a hangszóró leégésekkel kapcsolatban teljesen elhallgattunk. Pedig a nagy vitában semmit sem oldottunk meg. A hangszórók leégése terén még mindig a nagy teljesítményű erősítők okozzák a leégést.
Megint egy képet tettem fel, a közismert BEAG APT 100-t. 1000 Hz mérőhanggal két régi 110 voltos izzólámpát kapcsoltam rá. Ezek teljes fényerővel világítanak. Az egyik 60, a másik 40 wattos. Tehát összesen 100 watt. Ez az erősítő sok nagy teljesítményű hangszótót leéget, függetlenül attól, hogy a gyártók hány száz wattot írtak a hangszórókra. Ma is készülnek ilyen nagy teljesítményű erősítők. Némelyikre ezer wattokat írnak a gyártók.
H.F.
(#) reloop válasza fery45 hozzászólására (») Okt 25, 2017 /
 
Üdvözöllek! A kísérlet teljesen korrekt, ennek épp így kell működnie.
Ismert, hogy a tönkrement hangszórók milyen áttételű illesztéssel kapcsolódtak az erősítőhöz?
(#) pedav hozzászólása Okt 25, 2017 /
 
Kedves Mindenki!

Ha a tekercs nem a megfelelő helyzetben van függesztve a légrésben az ideálistól feljebb vagy lejjebb akkor a homogén mágneses tér ritkul szórtabbá válik és ezért torzít a hangszóró ilyenkor? Ha tévedek kérlek javítsatok ki. De mégis engem az érdekelne legjobban, hogy ettől miért megy át torzításba a hangszóró hangja?

Köszönöm,
Szép napot
Dávid
(#) zotya1983 válasza fery45 hozzászólására (») Okt 25, 2017 /
 
Szerintem lezártuk egyszer és mindenkorra részünkről,mert nem jutunk dűlőre. Ezzel mit bizonyítasz hogy 2 lámpa világít a kimeneten? Én még most is azt mondom nem a nagy teljesítményű erősítő okozza a kisebb terhelhetőségű hangszórók leégését, hanem a felhasználói hozzá nem értés!Tisztelettel.H.Z. Az ezer W szép teljesítmény de ez sem indokolja egy 200w os hangszóró leégését ha arra kötöd. A torz jelek a túllövések a túlhajtás meg nem a végfok hibája,hanem felhasználói hozzá nem értés. Már 15éve lóg nagy teljesítményű erősítőn (2x400w) a 160w os hangszórókészletem (mélyközép, magas csak 200w!) oldalanként.És most figyelj volt sokszor hogy csúcsközelben járattuk, (házibulik diszkók) de ezekben még eredeti a tekercs. Hogy is van ez?? Talán olyan kézben van aki tudja minek hol a határa és ha már torzba megy akkor nem csavarok rajta még egy kicsit... Nekem a fülem egyből cseszi ha elmosódik a hangzás...Aki ezt nem veszi észre ne kötözgessen semmit úgyis elrontja. Ma már létezik igenis akár 5KW os hangszóró is ha hiszed ha nem egy ismerősöm árulja a 21" os amerikai csodáit. És annak aztán tényleg kell is az energia különben nem szól.. (Ez elcsépelt duma tudom de létezik) olyan vastag benne a huzal hogy elképedtem mikor megláttam)...
A hozzászólás módosítva: Okt 25, 2017
(#) flaci76 válasza fery45 hozzászólására (») Okt 26, 2017 1 /
 
Klipphatárig növelt szinuszjellel tönkre is tesz bármilyen hangszórót, ez nem is vitás. Mi akkor azon érveltünk, hogy lényeges maga a vezérlőjel, nem mindegy, hogy torzítatlan zene, vagy mint pl. most konstans amplitúdójú monoton szinuszjel. Zenével pl. a lámpák villognának a zene ütemén, és nem nagyon érné egyik bevillanáskor se el a teljes izzást (vagy ha igen, akkor már elég valószínű, hogy klippel a gép). Ha ezen túl az izzószálnak nem tized másodperces termikus időállandója lenne, hanem a lengőtekercséhez hasonlóan olyan 30s körül, akkor a zenei lüktetést is beátlagolná, és csak egy vörösizzást produkálna. Az átlagteljesítmény meg kb 10-20W körül alakulna még egy mai komprimáltabb zenei anyaggal is. Aztán jön még, hogy a hangszóró impedanciamenete frekvenciában átlagolva kb a duplája a névlegesnek, így ha szélessávú a jel, akkor az egy újabb felező, szóval már csak 5-10W-ot kell fűteni, és máris látjuk, hogy zenével mért nem ég le az a bármilyen hangszóró.
Gondolkodtam amúgy, hogy lehetne vizsgálni a jelenséget, valamilyen pici hőérzékelőt kellene egy hangszóró porvédője alá a lengőcsévére rögzíteni (akár csak simán ráforrasztani), és a membránon át kivezetni. Ennek segítségével valahogy mérni a lengő hőmérsékletét, vizsgálni lehetne így az adott hangszóróra jellemző melegedési/lehűlési időállandót is. Nem utolsó sorban meg ilyen módon még egy védőáramkörbe is be lehetne kötni az érzékelőt, nem is értem ilyen mért nem készült még? Nagyobb mély vagy mély-közép hangszóróknál elvileg megoldható, magashangszóróknál kicsit neccesebb. Talán magára a tekercshuzalra is lehetne kötni, mert a réz tekercshuzal még talán jobban kivezeti a hőt (ill a kivezetés helyén még melegíteni az áram is), mint az alu csévetest.
Visszatérve a korábbi vitára, szerintem nagyjából lejátszottuk azt, mindkét oldal véleménye, érvei megjelentek, innen már az olvasóra van bízva, hogy számára melyik verzió meggyőző.
(#) pjg válasza flaci76 hozzászólására (») Okt 26, 2017 /
 
Egyik sem. Ráadásul a témának köze sincs a hangszórók otthoni javításához.
(#) Ge Lee válasza flaci76 hozzászólására (») Okt 26, 2017 /
 
Ha jól rémlik a szobahőmérséklethez képest ha duplájára melegszik a tekercs hőmérséklete, akkor kb. 8-10 %-kal nő meg az ellenállása. Esetleg ezt is fel lehet használni a melegedés érzékelésére.
(#) pinyó39 válasza flaci76 hozzászólására (») Okt 26, 2017 /
 
A profi hangosítás terén már van évek óta ilyen rendszer, folyamatosan figyeli a Hsz.-t.
Következő: »»   88 / 119
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem