Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   175 / 228
(#) Harper hozzászólása Feb 6, 2018 /
 
RoliNyh, martin96, köszi a hozzászólást!
Kresz vizsga 2001 óta van, talán nem néznék bután, ha utamba kerül egy tábla a sarkon - de egyébként jogos, amit írsz, mert megfelelő kiegészítők és kresz tudás nélkül nem kell hozzákezdeni egy ilyen munkához.
A megfelelő fék kicsit trükkösebb, mert én hub motorral gondoltam megoldani a problémát, de ugye akkor elvész a hátsó fék. Egy segédmotorból épített szerkezetre gondolom utólagos tárcsafékkel lehet megoldani, ha esetleg meglehet.
Viszont a másik nagy kérdés, hogy jó lenne, ha eleve lenne motorfék, vagyis generátor üzem, amikor szükséges. Ezt egyedül a szabályozónak kell tudnia, vagy az egész rendszernek? (azaz, ha esetleg most olyan vezérlőt veszek, amelyik nem tud ilyet, akkor később tudok-e váltani anélkül, hogy a rendszer többi részét variálnom kellene? - csak mert gondolom költségben nem teljesen mindegy)
Plusz közben rájöttem, hogy pl az uumotors.com honlapján lehet venni kicsit több mint 600USD-ért komplett 3-5kW-os szetteket vezérlővel mindennel. Azaz kb csak az akksit kell megvenni és gól.
De pl egy buta kérdés, hogy miért vannak különböző feszültséggel rendelkező változatok? Úgy értem, nyilván akksiból a megfelelőt rakja össze az ember, de mit számít, hogy 48V-os vagy 96V-os rendszert építek, ha a motor és az akksi pakk így is úgy is mondjuk 3kW és 3 kWh?
Illetve írtad RoliNyh, hogy megfelelő védelem lithium akksiknál. Itt mire gondolsz konkrétan?
Még egyszer köszi a hozzászólásokat, minden morzsa segítség
(#) RoliNyh válasza Harper hozzászólására (») Feb 6, 2018 /
 
Az aktív motorfék a motorvezérlő funkciója, tehát annak kell tudni.
Hátránya, hogy árammal működik, tehát az aksit fogyasztja. Tulajdonképpen úgy működik, hogy a motor előrefelé haladáskor csökkenő sebességű, vagy akár hátrafelé forgó vezérlést is kap(hat).
Általában akkor aktiválódik, ha a fékérzékelő nyomógomb/kapcsoló jelet küld a vezérlőnek.
Előnye, hogy jó hatásfokú, még kis sebességnél is használható.
Hátránya, hogy működés közben plusz energiát használ.

A generátor üzem (regeneratív/rekuperáló/visszatöltő fék) az egy másik funkció amit szintén a vezérlőnek kell tudnia. Ez még annyira sem hatásos mint a motorfék. Hátránya, hogy csak nagy sebességnél ad komolyabb fékerőt, de ez nem jelenti azt, hogy ez a fékerő kellő erősségű lenne. Kisebb sebességen viszont gyakorlatilag semmit nem ér, ezért mindenképp szükséges a külön mechanikai fék is. Működése ahogy mondtad, tulajdonképpen a generátor üzem, a mozgási energiát alakítja át elektromos energiává amit az akkuba tölt. De nem kell tőle hasraesni, annyi többletenergiát nem termel.
Általában akkor aktiválódik, ha "gázelvétel" történik, de a fékérzékelő nyomógomb/kapcsoló nem küld jelet a vezérlőnek.

A magasabb akkufeszültséggel pedig általában a végsebességet szokták növellni. Egy nagyobb feszültségű gép gyorsabban megy, viszont az összefüggés nem lineáris. Szóval egy 24V és egy 48V ugyanolyan felépítésű gép közül a 48V -os nem valószínűen megy kétszer akkora sebességgel mint a 24V -os.

Ha kimondottan elektromos kerékpárhoz Li-ion akkupakkot veszel, akkor az tartalmazza a szükséges védelmet. Ha magad építed meg az akkucsomagot, akkor neked kell gondoskodni a cellák végelméről amik a túltöltés, túlmerítés, túláramvédelem, a cellák azonos feszültségen tartása és a hőmérsékletmegfutás lehetnek. Ez már a li-ionos témába való...

Addig is egy kis elmélet a témáról ha érdekel...
(#) bütykölő hozzászólása Feb 6, 2018 /
 
Üdv:Kovidivi.köszönöm az eddigi hasznos hozzászólásoat,de hála istennek rájöttem a hiba okára.Az előzményeke ismered,egy pár kört futottam vele és arra a megállapitásra jutottam ,hogy minden jó de mégi hibás.Ebből a gondolatból indultam ujra neki.A megoldás:az uj Focan 500w os controller.3x12v-os vagy4x12v SLA akkukhoz készült.É ugye li-ion 10 cellás /cellánként5db aksi párhuzamosan/haználom,feszültsége kb 41v volt,de terheléskor lecsökkent a feszültsége amire ö már kikapcsolt.4x12,5=50v ő 4x12v os rendszert érzékelt aminek a feszültsége 37-38v -nál már alacsony igy kikapcsolt.Pedig az én li-in aksim még használható lenne.Mivel 10 cellás az akupakkom az max 42v minimum 30v-al számola kellene lekapcsolni,de hogy ez ne igy legyen egy cella sort 5db párhuzamosan,aztán sorba igy 11x 4,2=46 volt,de nem ez a lényeg hanem a minimum fesz ami 34 v igy már használható és ha lemerül 37 v-nál leáll.Hamég időm lessz még egy cellasort hozzáteszek.
Egyébként remekül megy az utcán 3. seb fokozatba kb 40-el de erre ninc szükségem.Közben feltöltöttem az aksit.
Üdvözlettel:bütykölő
(#) zolika60 válasza bütykölő hozzászólására (») Feb 6, 2018 /
 
Használd a Válasz gombot, mert így nehezebb követni kinek mit szeretnél mondani.
(#) lkiss10 hozzászólása Feb 6, 2018 /
 
Sziasztok,

Tudna valaki segiteni, hogy egy ilyen elektromos bicikli hajtasnal mi az, ami visszatoltes uzemben a motortol erkezo adott esetben az akkunal joval magasabb feszultseget a toltesi feszultsegre csokkenti? Tudtommal a BMS csak az aramot limitalja, es nem engedi a tultotest. A megengedett bemeneti feszultseg kb. az akku max feszultseg szokott lenni. A motorvezerloben kellene valami inverternek lenni, ami lecsokkenti? Ha ilyen nincs, akkor csak egy nagyon szuk fordulatszamtartomanyban tolt vissza a motor?

Kosz

Laci
(#) Firefighter1 hozzászólása Feb 6, 2018 /
 
Sziasztok! Igaz nem elektromos robogo.... de elktromos viszont deszka!

Milyen motort javasoltok? Látok videókba nagyobb teljesítményű modell brushless motorokat.
De bármilyen ötletet meghallgatok amibe relaitíve kis méretű motor szerepel!
Nem OFF-roadra tervezem, hanem városi cirkálónak!
A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2018
(#) RoliNyh válasza lkiss10 hozzászólására (») Feb 7, 2018 /
 
Ez biztos a motorvezérlőben van megoldva, a BMS -nek valóban nem sok köze van hozzá...
(#) RoliNyh válasza Firefighter1 hozzászólására (») Feb 7, 2018 /
 
Valamivel nagyobb, de arra szerintem elég lehet a csigaáttételétől megszabadított ablaktörlő motor,
vagy mondjuk egy hűtőventillátor motor, de akár még a fűtőventillátor motor is jó lehet.
(Ezeket autóbontóban pár ezerért már beszerezheted.) Persze egyedi áttétel szükséges mindegyikhez.
Előnye, hogy egyszerűbb és olcsóbb maga a motor is, valamint a vezérlő is.

Az RC BLDC motorok elég drágák tudnak lenni, és a hozzávaló vezérlés is drágább...
(#) zsoltee0001 válasza Firefighter1 hozzászólására (») Feb 7, 2018 /
 
Ide mindenképpen kerékbe épített, mindenféle áttétel nélküli motorok kellenek. Itt nincs helye semmi plusz súlynak és bárminek ami rontja a hatásfokot, szerintem ezt nem érdemes barkácsolni, amikor készen is kapható.
Bővebben: Link
Üdv
(#) lkiss10 válasza RoliNyh hozzászólására (») Feb 7, 2018 /
 
En is erre gondoltam, de eddig nem tudtam egyik gyartobol sem kiszedni a valaszt. Az egyik vegul egyenesen elhajtott, hogy keri ne vegyek tole vezerlot, mert gondom lesz a hosszutavu visszatoltessel. Ilyet meg kinaitol nem hallottam
Aki ert hozza meg tudja mondani kep alaplan, hogy van -e vajon ilyen fesz csokkento funkcio a nyakon? Ez egy Goldenmotor Magic controller.
(#) Firefighter1 hozzászólása Feb 8, 2018 /
 
Igen nézegettem ezeket, és kettőn álltam is! Igaz mimd a kettő távolkeleti volt és olcso, de inkább csább"lökés" után gyorsult!
A másik hogy nekem egy kicsit másabb az elrendezés!

Hátulra egy nagyobb szélesebb 8 colos Pocketquad kereket tervezek / mint egy f1 es slik gumi előre pedig Az Offroad Board- okhoz hasonlóan 2 karos felfüggesztést normál Mountainboard keskenye 6 colos kereket!

Álltam egy ilyenen is... az is sufni gyártmány volt nagyon tetszett! Stabil volt lehet egy jó dizájnt adni neki!
És úgy oldotta meg a tulaja hogy taposó fék is volt rajta illetve egy pattintással bovdenesre is lehetett tenni!

De a motort akkor még nem néztem meg tipusra pontosan hogy milyen volt!
(#) RoliNyh válasza lkiss10 hozzászólására (») Feb 8, 2018 /
 
Szerintem "üzleti titkot" egy gyártó sem fog megosztani veled. A képről meg elég nehéz bármit is kideríteni. Ehez legalább egy kapcsolási rajz kellene, amit szintén nem fog neked senki adni.

Annyit tudnék hozzáfűzni, kövesd végig a betáplálási pontot a kapcsoló fetekig, és onnan visszafelé is.
A visszatáplálás szerintem másik útvonalon történik nem a vezérlőfeten át.
Nem láttam még ilyet, de elképzelhetőnek tartom, hogy a motorról visszajövő három fázis van egyenirányítva és szabályozva valamilyen módon.
Mondjuk van ott egy nagyfrekvenciás trafó amit DC konverterekben is használni szoktak...
A hozzászólás módosítva: Feb 8, 2018
(#) lkiss10 válasza RoliNyh hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Engem csak az erdekelne, hogy ha mar "regen" kepes kontrollerkent aruljak, akkor irjak mar ra az adatlapjara, hogy mekkora feszultseg johet vissza a motor felol, es ezt mekkora toltofeszultsegge tudja alakitani. Ez az info kell hozza, hogy egy rendszerbe be lehessen epiteni.
Ami furcsa meg, hogy ez tud 48V-os aksival is mukodni, amit ugye kb. 52V-os feszultseggel lehet tolteni. Ehhez kepest a benne levo FET-ek csak 75V-ot, kondik 63V-ot birnak ki. Tehat nagyon keskeny az a feszultsegsav, amibe be kell talalni. Ha ezt atszamoljuk a rakotott motor fordulatszamara, akkor az a tartomany is nagyon keskeny, amiben vissza tud tolteni. Akkor mi tortenik, ha gyorsabban teker a bringas? A forumos visszajelzesek szerint nagy fordulaton megjobban fekez, tehat valahogy le tudjak kezelni a magas feszt. , csak nem ertem hogyan?
(#) Kovidivi válasza lkiss10 hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Ha a forgó motor által generált feszültséget megnöveled (vannak rá technikák, csak trükközni kell kicsit a meghajtó FET-ekkel), akkor az akksi felé fog áram folyni. Az akksi belső ellenállása (és a védelme) fogja korlátozni a visszatölthető áram nagyságát. Feszültségről nem érdemes beszélni, mert az akksipakk feszültségétől kicsit magasabb feszültség is már sok Amper-t indít meg, plusz az akksi nem engedi felszökni a feszültséget. Gondolj bele: előállítasz 70V feszültséget, rákötöd közvetlenül a 48V-os akksira, mi fog történni? Akinek kisebb a belső ellenállása, az lehúzza a feszültséget magához (jelen esetben akksi). Ez olyan, mint egy áramgenerátoros terhelés.
A hozzászólás módosítva: Feb 9, 2018
(#) RoliNyh válasza lkiss10 hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Te mit kezdenél ezzel a visszatöltőfeszültség adattal? A vezérlő be van állítva egy bizonyos feszültségű motorhoz és akkuhoz. Majd ő tudja, hogy kell visszatölteni. Másfajta akkut meg hiába teszel rá, nem fog üzemelni, vagy nem rendeltetésszerűen. Tehát ha a vezérlő üzemel mondjuk 36V és 48V aksival is, majd ahoz fogja igazítani a visszatöltés feszültségét is, amilyen feszültségű akkut tettél rá...

Valamint amit Kovidivi említett, a túlfeszültség ebben az esetben valóban árammá fog alakulni a kis belső ellenállású akkun...

A bringás meg soha nem fog gyorsabban tekerni annál, hogy bármilyen kárt is okozhasson az esetleges feszültségemelkedés hidd el...
A hozzászólás módosítva: Feb 9, 2018
(#) szsrobert válasza lkiss10 hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Akkor eldurrannak a tulfesztol a kondik es a fetek.
(#) szsrobert válasza RoliNyh hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Valaki irta hogy tamaszon feltekerte a kerekpart az unokaja es szetdurrantak a kondik es a fetek is.
(#) lkiss10 válasza RoliNyh hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Azert lenne fontos a fesz adat, mert egy sajat inditomotor-generatort akarok meghajtani vele, aminek tudom a fordulatszamtartomanyat generatorkent, es a hozza tartozo generalt feszultsegszinteket, de a tekercseles bekotesen meg tudok valtoztatni. Most a fazisonkenti 4 tekercs parhuzamosan van kotve, es igy a generalt fesz. az akku fesz. alatt marad az egesz tartomanyban. Ha igy is tud a rendszer visszatolteni, akkor minden rendben. Ha atkotom 2 soros, 2 parhuzasmos konfigba, akkor megduplazodik az adott ford. szamhoz tartozo fesz. Akkor mar nagyreszt az akkufesz. felett lesz, de igy meg valszeg tul magas. De ha azt mondjatok, hogy az alacsonyabb fesz-szel is tud visszatolteni, akkor marad igy. Kosz a segitseget.
(#) RoliNyh válasza szsrobert hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Nem ismerem a tervezési szempontokat, de elképzelhető, hogy kölcségcsökkentési okok miatt,
valóban építenek be a kelleténél kissebb feszültségtűrésű alkatrészeket.

De egy elektromos bringát nem feltámasztva kellene tekergetni ész nélkül szerintem.
Hogy ezt bekalkulálják -e a tervezéskor, azt szintén nem tudom.
Ha normálisan menet közben tekered, nem szabad tönkremenni semminek.
Ha mégis, akkor azt mondanám, hogy talán alkatrészhiba lehet...
A hozzászólás módosítva: Feb 9, 2018
(#) RoliNyh válasza lkiss10 hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Én erre nem mondok semmit...
Vagyis annyit, hogy a vezérlő a motor és az akkupakk is szoros összefüggésben van egymással.
Ha megveszel egy gyári készletet, amiben van visszatöltési funkció, az működni fog,
mert mind a három fő komponens egymáshoz van tervezve és méretezve.

Az, hogy te mit mivel ügyködsz össze, és az hogy fog működni / nem működni, az csak a szerencsén, tervezéseden múlik. Azt hiszem erre szokták azt mondani, hogy egyéni szoc probléma.

Szerintem ebben senki nem fog tudni segíteni neked, pláne nem konkrét válaszokkal...
A hozzászólás módosítva: Feb 9, 2018
(#) Harper válasza RoliNyh hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Atom. Én valamiért úgy gondoltam, hogy a visszatöltés mértékével változik a fékerő - persze buta módon azzal nem számoltam, hogy nem lehet akármekkora sebességgel visszatuszkolni az elektronokat az akkupakkba. Akkor ezek szerint sokat nem vesztek vele, ha az első vezérlőm nem tud visszatölteni
A youtube link szuper. Ahogy egyre mélyebbre ások, egyre több a kérdőjel, de rengeteget tanulok. Egész jó móka. Köszönöm a segítséget!
(#) erbe válasza szsrobert hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Teljesen természetes dolog, hogy ha tele van az akku, akkor nincs hova tölteni. A terhelés megszűnik, máris könnyebben tekeri a gyerek, a FET-ek meg szállnak.
Hülyeség ellen nincs orvosság.
(#) Firefighter1 hozzászólása Feb 9, 2018 /
 
2 motort néztem eddig ki magamnak!
Az egyik ez lenne
A másik pedig ez lenne!

Méretben nem nagy a különbség! De Áramfelvételben/80 <>120A/ teljesítményben pedig ~2500<>5000W
ár pedig szintén duplája...
(#) RoliNyh válasza Harper hozzászólására (») Feb 10, 2018 /
 
Elvileg készült erről egy tanulmány, miszerint a regeneratív fékezéssel 8-25% közötti hatótávnövekedés érhető el. Viszont hangsúlyozom, hogy ez elektromos autók esetében igaz, ami köszönő viszonyban sincs az elektromos kerékpárokkal.
Persze mindez a forgalom és a közlekedési helyzetek tulajdonságok (meg még ki tudja mi) függvénye is.

Gyakorlatilag két szempontot kell szem előtt tartani egy visszatöltő rendszernél ahoz,
hogy érdemes -e foglalkozni vele.
Az első az, hogy mekkora súlyú a jármű.
Gépjárműnél ez a tömeg kb 1-2 tonna típustól függően. Kerékpárnál kb 1-2 száz kiló.

A másik, hogy milyen viszolyok közt közlekedünk, tehát 99% -ban sík terepen 1% egyéb,
vagy mondjuk 50% sík terep, 50% lejtő/hegymenet.

Egyértelmű, hogy a nagy tömeg fékezése sokkal több energiát termel vissza fékezés közben mint a kis tömeg.
Valamint az is egyértelmű, ha a hegyre felvitt a motor, akkor onnan le is kell jönni általában,
tehát amennyit felfelé mentünk, elvileg annyit megyünk lejtmenetben is, így a visszatöltési idő is sok. Magyarul a felfelé menetben elfogyasztott plusz energia, ha szerencsénk van, a lejtmenetben csak generátor üzemmel elég nagy részét vissza tudjuk nyerni.

Míg ez sík terepen gyakorlatilag semmit nem jelent, mert ott csak a motor hajt, nincs lejtmenet, tehát visszatöltés sincs. Az a fékezés ami sík terepen szükséges, az pedig olyan csekély, hogy számottevő plusz energiához ebből nem juthatunk, kerékpárról lévén szó, már csak a kis tömeg miatt sem.

Szóval ha ezt mindenki egyedi igényei alapján mérlegeli, eldöntheti, hogy érdemes -e plusz pénzt kiadnia a regeneratív rendszerért vagy nem. (Ha neked szükséged van rá, akkor hajrá.)

(Személyes véleményem, az én brinyómban nem lesz visszatöltési funkció, mert egyrészt sík terepen járok, másrészt házilag elég nehéz megvalósítani, mivel a vezérlőt is magam készítem.
Viszont lesz benne minél több litium aksi. Aztán majd a gyakorlat eldönti, hogy jól döntöttem -e...)
A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2018
(#) erbe válasza Firefighter1 hozzászólására (») Feb 10, 2018 /
 
Mihez?
Ezek nem elektromos kerékpár motorok, hanem nagy fordulatszámú modellmotorok. Az áramfelvétel indulási csúcsáramfelvétel, amit összeszoroznak a tápfeszültséggel. Ezzel kijön az a 4-5 kW maximális felvett teljesítmény, de semmi köze a névleges fordulatszámon leadott névleges teljesítményhez. Ha megnézed az adatlapot, egyiket se adják meg.
(#) Firefighter1 válasza erbe hozzászólására (») Feb 10, 2018 /
 
Igen de nekem nem is elektromos kerékpárba hanem elektromos Trikeboard ba lenne!
Mondjuk az hogy nagy fordulatu... nem tudom 140-160kv az 5400 átlag fordulat jön ki 36 volt mellett!

Ebbe a videoba például egy 6473 as motor van 149- es kv-val olyan mint az egyik amelyiket linkeltem!
A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2018
(#) Firefighter1 hozzászólása Feb 10, 2018 /
 
Ilyen vagy hasonló első felfüggesztéssel, csak egy kicsit keskenyebb kisebb kerekekkel!
És ilyesmi stílusu egy darab középre rendezett hátsó kereket!

A vázát még nem tudom de 10x10 négyszögacél hasáb vagy 15x15 négyszögprofilu zártszelvény..
Még nem tudom, ahhoz még guugliznom kell egy kicsit!
(#) erbe válasza Firefighter1 hozzászólására (») Feb 11, 2018 /
 
A videón már áttétellel használják a motort. Ha annál nagyobb kerekeid lesznek, hozzá kell illeszteni a motorfordulatszámot. Úgy használható.
(#) lkiss10 válasza RoliNyh hozzászólására (») Feb 12, 2018 /
 
Sziasztok,

Sikerult kimerni egy labortappal megtaplalva, hogy mit csinal a vezerlo. Beallitott tapfeszultseg szinttol (tamogat 24V, 36V, 48V), es generator ford.szamtol fuggetlenul a vezerlo tapcsatlakozoin 58V jelenik meg, ha bekapcsolom a regen funkciot es kozben meghajtom a motort kulsoleg. Tehat ugy van, ahogy gondoltatok. Ez igy tok jo, mert maradhat a tekercseles ugy, hogy a generator feszultseg maga a 0 - 30V tartomanyba esik.
Ahogy szamolom, ez az 58V pont egy 16s-es LiFePO4 csomag csucsfeszultsege. Jelenleg egy 12S-es LiPo akkum van hozza, aminek 50,4V a csucsa. Plusz a hozzakapcsolt tobbi fogyasztok is ezt a feszultsegszintet tudjak kezelni, ugyhogy meg nem passzol minden, de egy lepessel mar kozelebb vagyok a celhoz
(#) Kovidivi válasza lkiss10 hozzászólására (») Feb 12, 2018 /
 
Nem fog tudni a cellapakk feszültséged 58V-ra ugrani, az 50.4V körül fog maradni! Pont ez a lényege, az akksipakk elfogyasztja a megtermelt energiát!
Következő: »»   175 / 228
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem