Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   136 / 151
(#) mtomihun válasza proli007 hozzászólására (») Júl 14, 2018 /
 
Szia
Megmértem, 5mA az áram a vezérlő szál es a test között. A pozitívhoz képest 0,5mA.
Nézegettem ezt a kapcsolást, és nem tiszta, hogy jó lesz - e ez nekem. Ez nem pozitívot ad ki? Nekem a 12V-ot kellene testre kapcsolnia.
(#) proli007 válasza mtomihun hozzászólására (») Júl 14, 2018 /
 
Akkor megfelelő lesz az 555 a vezérléshez.
Attól függ hogy fogjuk fel a jelet. A poti az impulzus jel-szünet arányát állatja be, majd 0..100% tartományban. Az ábrán a poti, most 80%-on áll. Ha 20%-ra tekered, akkor pont az ellentettje lesz az ábra. Ha eltekered a másik irányban, akkor úgy tűnik, mintha negatív impulzust adna ki.
A hozzászólás módosítva: Júl 14, 2018
(#) mtomihun válasza proli007 hozzászólására (») Júl 14, 2018 /
 
Oké, köszi
Ahogy lesz időm, megpróbálok nyákot tervezni hozzá, aztán kipróbálom, csak most a lányaimmal vagyok és folyamatosan nyúznak!
(#) mtomihun válasza proli007 hozzászólására (») Júl 15, 2018 /
 
Szia
Tegnap este összeraktam a kapcsolást dugdosós próbapanelon, de sajnos nem működik vele a ventilátor.
(#) proli007 válasza mtomihun hozzászólására (») Júl 16, 2018 /
 
Hello! Én nem ismerem, a ventilátorodat (meg semmilyent se), az ábrád alapján készítettem a kapcsolást. Megmérted, hogy ez is ugyan azt teszi, mint amit előzőleg mértél? Miről tápláltad? Két GND-t összekötötted? Vagy is ha nem megy valami, akkor hibát kell keresni..
(#) mtomihun válasza proli007 hozzászólására (») Júl 17, 2018 /
 
Helló!
Sajnos itthon nincs lehetőségem ilyeneket mérni, nincs se olyan autóm amiben ilyen venti van, illetve szkópom sincs. Ráadásul nem is ugyanolyan autón mértük meg a venti vezérlését.
Továbbképzésen voltam és ott az oktatótól kérdeztem meg, hogy autó nélkül hogyan lehetne elindítani az ilyen ventilátorokat. Ő mondta el, hogy a venti ad ki 12V-ot és a motorvezérlő kapcsolgatja testre olyan kitöltési tényezővel, amekkora hűtésre épp szükség van. Majd egy ott levő autón (konszern márka, elvileg azonos működésű) mértük meg, hogy milyen jel van. (amiket csatoltam is nemrég)

Labortápról próbáltam, a két GND-t összekötöttem.
Majd próbálkozok még más frekvencián is, hátha van kis különbség a vezérlések között.
Annyit megtennél nekem, hogy egy fet-et berajzolhatnál a kapcsolásba, nehogy az 555-öt kinyírjam?!

Köszi
(#) proli007 válasza mtomihun hozzászólására (») Júl 17, 2018 /
 
Hello! Belerajzoltam. Meg egy Led-et is, mert ha nincs műszered, akkor a potiti tekergetve látható a Led fényerő változása, ha működik az áramkör. Fet-et rakhatsz bele akármit, mert ha tényleg 5mA-t kell lehúzni, akkor szinte bármi jó.
A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2018

PWM-30ms.png
    
(#) mtomihun válasza proli007 hozzászólására (») Júl 17, 2018 /
 
Led-et raktam én is a dugdosós próbapanelon is, változik is a fényerő.
Az ilyennek van értelme, lehet használni?
Vagy ennek, vagy ezek annyira gagyik, hogy semmi értelme?
(#) pipi válasza mtomihun hozzászólására (») Júl 17, 2018 /
 
Hali!
szerintem ez nagyon kevés:
Maximum real-time sampling rate: 1Msps
Analog bandwidth: 0 - 200KHz
De kérdés mire kell. kapcsi tápot nem fogsz tudni nézegetni vele...

én Bővebben: Link
ilyet vettem kb 5 éve, nekem megfelel
A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2018
(#) proli007 válasza mtomihun hozzászólására (») Júl 18, 2018 /
 
Ezt ne tőlem kérdezd meg, mert nekem nincs ilyesmi dolgom. Nyilván a semminél, sokkal jobb. De van erre külön topik, ott olvasgasd azokat akik jártasak ebben a vásárlásos témában.
(#) mtomihun válasza proli007 hozzászólására (») Júl 19, 2018 /
 
Szia
Vetnél egy pillantást a nyáktervre, hogy jól csináltam-e meg?
(#) proli007 válasza mtomihun hozzászólására (») Júl 19, 2018 /
 
Ez így jó, ha a nyákot oldalhelyesen gyártod le, működnie kell.
(#) mtomihun válasza proli007 hozzászólására (») Júl 19, 2018 /
 
Nyomtatás előtt tükrözöm, ha erre gondolsz.
(#) proli007 válasza mtomihun hozzászólására (») Júl 19, 2018 /
 
Ez a nyák gyártás technológiától függ. De a forrasztási oldalról ennek tükörképét kell végül látni. (Ha van benne gyakorlatod, akkor nem szóltam.)
(#) jdani hozzászólása Aug 12, 2018 /
 
Üdv. Van itthon LED szalagom, max áramfelvétellel 10A 12V.
Készítettem hozzá egy PICes PWM fényerőszabályzót. Tudnátok ajánlani hozzá valami kapcsolást a PIC után? Lehet bármilyen méretű tranzisztor/FET, lényeg hogy minnél kevesebbet melegedjen.
(#) Bakman válasza jdani hozzászólására (») Aug 12, 2018 /
 
Pl. IRF1324 és egy TC4420. Utóbbi akkor, ha nem 5 V-ról jár a PIC. Igaz, én a 10 A miatt mindenképpen tennék FET meghajtót. Lévén van 12 V-is, egyszerű a meghajtónak 12 V-ot biztosítani.
(#) vilmosd válasza jdani hozzászólására (») Aug 12, 2018 /
 
Pl ez.
(#) jdani válasza Bakman hozzászólására (») Aug 13, 2018 /
 
Mondjuk ilyen IRF épp nincs itthon, de veszek, ha ezzel jól fog működni. De jó lenne egy rajz, hogy is kössem be.
Amit vilmosd tett fel, az elég összetett. (miért is?)
(#) Bakman válasza jdani hozzászólására (») Aug 13, 2018 /
 
Ne vegyél. Milyen FET-ed van kéznél? Mekkora lesz a PWM frekvenciája? Általában az alacsony feszültségtűrésű FET-eknek alacsonyabb az Rds(on) ellenállásuk, érdemes csak akkora feszültségű FET-et használni, amekkora biztosan elég, itt nem jó az ötszörös túlbiztosítás.
A hozzászólás módosítva: Aug 13, 2018
(#) Bakman válasza Bakman hozzászólására (») Aug 13, 2018 /
 
Itt: Bővebben: Link. Mivel nálad már eleve van 12 V, a 7812-es stab. IC elhagyható. TC4420 minden tápfeszültség és kimeneti lábát kötelező bekötni.
(#) jdani válasza Bakman hozzászólására (») Aug 14, 2018 /
 
Mi célt szolgál ez a TC4420?
IRF 1405 / 3205 / 530
Pwm frekvenciáját nem tudom, modulrendszerű grafikus pic programozóban készítem a vezérlést.
(#) pipi válasza jdani hozzászólására (») Aug 14, 2018 /
 
Normális/gyors nagyfesz meghajtást csinál a fet-nek.
5/3.3V-ról kevésbé nyitnak ki a fetek
(#) jdani válasza pipi hozzászólására (») Aug 14, 2018 /
 
OK. Veszek akkor pár ilyen ICt. Milyen FETet használjak hozzá, amihez nem kellesz nagy hűtés?
(#) Bakman válasza jdani hozzászólására (») Aug 14, 2018 /
 
Mindhárom használható az esetedben de az IRF3205 a legjobb. TC4420 és IRF3205 használata mellett valószínűleg hűtőborda sem fog kelleni, esetleg egy kis lemezdarabka.
(#) mtomihun hozzászólása Szept 16, 2018 /
 
Sziasztok
Pár hónapja kezdtem el foglalkozni azzal, hogy a képeken látható ventilátorokat a hozzájuk tartozó autó nélkül el tudjam indítani, illetve valami kis teljesítményű vezérlővel a fordulatszámot is tudjam szabályozni a ventiben levő vezérlőegységen keresztül és ne kelljen 40-50A-os PWM modul.
Proli007 kolléga sokat segített a PWM szabályozó kapcsolási rajzának elkészítésével, de nem akart úgy működni, ahogy kell. Aztán rendeltem olyan PWM egységet, amelyiken a frekvenciát és a kitöltési tényezőt is lehet állítani (képen). Ezzel sem akart működni, állandóan max fordulaton ment a venti, nem lehetett szabályozni.
Aztán rájöttem,hogy én hibáztam.
Mindig csak a nagy ventit próbáltam működésre bírni (ebben van a vezérlő elektronika), a kicsit nem csatlakoztattam hozzá. Na ez volt a hiba, mert ezt hibának érzékelte a vezérlő és nagy fordulaton működött.
Rákötöttem a kicsit is és láss csodát, működik, lehet a fordulatszámot szabályozni a saját 555-ös ic-vel épített PWM-mel is.
(#) D_Zsolt hozzászólása Feb 20, 2019 /
 
Ismertek valami kész modult ami PWM vagy 0-10V bemenetre szabályoz egy 250V/250W-os egyenáramú kefés motort (hálózati feszültségről lenne, hogy ne kelljen tápegység)? Esetleg ha nem kész modul, akkor valaki találkozott már ilyen kapcsolással?
(#) Medve válasza D_Zsolt hozzászólására (») Feb 20, 2019 /
 
Sok ilyen kapcsolás van a neten, ami feszültségbemenettel rendelkezik, ha a tartomány mégsem lenne jó, hát egy OPA-val be lehet ezt is állítani.
Bővebben: Link A példa csak az elvet mutatja
A hozzászólás módosítva: Feb 20, 2019
(#) Medve válasza D_Zsolt hozzászólására (») Feb 20, 2019 /
 
Én így csináltam, ez épp 0-12V-ig állít, de csak mert ekkora a tápfesz!

3szog PWM.jpg
    
(#) AxaGame hozzászólása Márc 25, 2019 /
 
Sziasztok!
Egy apró problémán agyalok, és kíváncsi vagyok , hogy kinek milyen tapasztalata van.
A kiindulás egy nFET-ből álló híd, amely biztosítja a motor meghajtását.
Az hidat két darab IR2101 hajtja meg. A nyitó feszültség előállítása érdekében a felső nFET kapja meg a PWM jelet.

Kérdéseim:
- Érdemes komplementer meghajtást csinálni a felső nFET-hez tartozó oldalon?
- Bekapcsolt állapotban L oldali nFET-t érdemes mindig nyitott állapotban tartani?

Nekem az volt a tapasztalatom, hogy komplementer meghajtás és állandóan bekapcsolt L oldali nFET esetén nagyon melegszik a motor, hiszen a PWM ciklus kikapcsolt részében fékként működik a H híd.

Várom a véleményeket!
Köszi!
(#) Peter65 válasza AxaGame hozzászólására (») Márc 25, 2019 /
 
Szia!
Nem írtad milyen fetekből áll a híd, mekkora a vivő, milyen szabályozó körök vannak.
- Szerintem nem érdemes plusz meghajtást csinálni. Ha valamiért kevés az IR2101, akkor előbb azt cserélném le egy erősebb meghajtóra.
- Általában ezt a megoldást szokták választani, mert vannak előnyei a másmilyen vezérlési megoldásokhoz képest. Természetesen, ha egy forgó motor esetében hirtelen lecsökkentjük a pwm jel kitöltését, akkor gyakorlatilag rövidre zárjuk így a motort, ezért ezt nem illik tenni. Minimum egy meredekség korlátot illik betenni, de korrektebb, ha van egy áramszabályzó kör, ami ezt lekezeli.
Következő: »»   136 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem