Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » TDA1558Q
 
Témaindító: Vassjozsef01, idő: Ápr 2, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   28 / 28
(#) reloop válasza patya003 hozzászólására (») Feb 10, 2015 /
 
(#) gyurma888 hozzászólása Aug 9, 2015 /
 
Sziasztok!
Megépítettem az erősítőt, saját nyákot terveztem hozzá (életem első nyákja...). A tervezés során becsúszott egy baki (a tükörképes probléma ), ugyhogy kiforrasztottam szegény IC-t és betettem forrasztási oldalról. Most működik, de olyan 1-2 másodpercenként reccsen egyet. Szerintetek ez azért van, mert ki-be forrasztottam az ic-t, illetve rosszul volt bennt az ic? Vegyek új ic-t? Vagy ha nem, akkor mit cseréljek ki?
Segítségeteket köszönöm!
(#) reloop válasza gyurma888 hozzászólására (») Aug 9, 2015 / 1
 
Szia! Ellenőrizd az elektrolit kondenzátorok polaritását. Legjobb ha rámérsz multiméterrel és megnézed oda esik-e a negatív ahol a kondi meg van jelölve.
(#) gyurma888 válasza reloop hozzászólására (») Aug 10, 2015 /
 
Szia!
Köszi a gyors választ, ha olyan helyen leszek akkor végigmérem őket!
(#) gyurma888 hozzászólása Aug 29, 2015 /
 
Sziasztok!
Megnéztem az összes elkót, de mindegyik jól van. A pufogás most valamennyivel tompább lett, de sűrűbb egy kicsit. Viszont ezt eddig nem vettem észre: a másik csatorna nem szól... Mit tanácsoltok?
Köszönöm!
(#) reloop válasza gyurma888 hozzászólására (») Aug 29, 2015 /
 
Szia! Ha különösebb kísérőjelenség nélkül hallgatott el a csatorna, akkor a bemeneti, kimeneti csatlakozásokat és a forrasztásokat nézd át.
Ezt a pufogást nem igazán értem mit takar. Testre zárt bemenettel hogyan viselkedik?
Tudnál fotót feltenni a panelről?
(#) gyurma888 hozzászólása Aug 29, 2015 /
 
Szia!
A másik csatornát eddig nem néztem, szerintem eddig sem volt jó. A hangszóró rendben csatlakozik az ic kimenetére. A puffogás annál gyakoribb és erősebb, minél feljebb tekerem a hangerőt. Szóval ha a telefonon teljesen leveszem a hangot, akkor a puff is elmarad. Teszek fel képet a balesetes nyákról.
(#) reloop válasza gyurma888 hozzászólására (») Aug 29, 2015 / 1
 
Na, itt megmondani mi érintkezik és mi nem? A multimétered szakadásvizsgálójával nézd meg az alkatrészlábak és a vezetősávok kapcsolatát.
A bemenethez ajánlott 220nF-tól nem használsz véletlen jóval nagyobb értéket? Lásd a 4. ábrát!
A több mikrós nagyságrend feltétlen kerülendő, még ha jelennek is meg olyan rajzok.
Az említett lefolyású puffogásra a tápfeszültség hirtelen esése is magyarázatot adhat, például gyenge a tápod. Mérd folyamatosan a tápfeszültséget és meglátod ez-e a probléma.
(#) gyurma888 válasza reloop hozzászólására (») Aug 29, 2015 /
 
Szia!
Megmértem a tápot, minden rendben (55Ah kocsiakkumulátor). 220nF helyett 1 µF-ot használok. Ez probléma? (Titi cikkében 1µF van. Vagy lehet, hogy én értelmezem rosszul?) Nos igazad volt mégis, kipityegtettem, és rájöttem, hogy a másik csatorna azért nem jó, mert az IC lábánál nem jó teljesen a forrasztás . Ezt javítani fogom. A többi csatlakozással minden rendben. A puffogás amikor elindítottam az erősítőt elhallgatott. Aztán mikor a telón 1-ről 2-re tettem a hangerőt, megint elkezdte. Nem lehet, hogy túl nagy a kondi, ami a tápon van?
Köszönöm a segítséged!
(#) reloop válasza gyurma888 hozzászólására (») Aug 29, 2015 / 1
 
Az 1µF csatoló kondi még elmegy, a fotó alapján akár százszoros érték is lehetett volna, ezért említettem.
A tápfeszültséget a panelen mérted terhelés alatt? Azok a drótok és forrasztásaik könnyen képeznek jelentős ellenállást. A táp kondiját nem lehet túlméretezni
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2015
(#) gyurma888 válasza reloop hozzászólására (») Aug 29, 2015 /
 
Szia!
Erre nem gondoltam, nem ott mértem... Most már mindegy, mert már nem elérhető a kocsiakku sajnos.
Majd ha újra erősebb táp közelében leszek akkor újra megpróbálom. Itthon meg megforrasztom a problémákat.
Köszönöm a gyors válaszokat, tanácsokat!
(#) titi válasza gyurma888 hozzászólására (») Aug 29, 2015 / 1
 
Szia!
Ha rám hallgatsz, az összes forrasztást forraszd át, mert ez így csak nagy jóindulattal nevezhető annak.
Ha most nem is, később újabb problémákat fog okozni a nem megfelelő forrasztás.
Milyen forrasztóónt használsz? Nekem úgy tűnik, nincs benne folyasztószer, pl. gyanta.
Ha teheted, használj olyat, vagy szerezz be valami folyasztószert és úgy forraszd át!

szerk: Ja, megnéztem megint a képet, mégis csak van ott gyanta? De akkor vagy nagyon nem tiszta a nyák, vagy alacsony a páka hője, vagy nem melegíted elég ideig, vagy a technikád nem jó, de annak az ónnak szépen el kellene terülnie a forrszemeken.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2015
(#) gyurma888 válasza titi hozzászólására (») Aug 30, 2015 /
 
Szia!
Gyantás forrasztóónt használok. Rendben, átforrasztom az összeset. Lehet, hogy igazad van, senki nem tanította nekem a forrasztás "művészetét", és ez lett az eredménye. Valószínűleg nem elég ideig tartottam ott a pákát. Akkor megpróbálom a hibákat javítani és jelentkezem a fejleményekkel.
(#) gyurma888 hozzászólása Szept 20, 2015 /
 
Sziasztok!
Működik a ketyere! Mindent átforrasztottam, megnéztem stb...
Köszönöm a segítségeteket!
További szép napot!
A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2015
(#) MCMLXXXII hozzászólása Jan 1, 2016 /
 
Sziasztok! Olyan problémám lenne hogy meg építettem titi 4ch erősítőjét egy Fiat Stilo gyári feje helyére építettembe, új nyákra és egy tabletről lett meghajtva, a problémám az hogy picit halkan kopog meg búg plusz ha az ic hűtőbordaventijét rákötöm lehet hallani hogy forog a hangszorókon keresztűl, a másik hogy ha rá adom a gyujtást akkor meg nagyon be gerjed az egész
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2016
(#) titi válasza MCMLXXXII hozzászólására (») Jan 1, 2016 /
 
Szia!
Szerintem a venti felesleges a bordára, az a borda elég lesz az IC-re, elég szellős belül.
A másik, amint privátban is írtam, szerintem földhurok, abban a topikban biztos tudnak segíteni.
Mutathatnál valami rajzfélét arról, hogy a táp hogy van kötve a tabletre ill az erősítőre.
(#) MCMLXXXII válasza titi hozzászólására (») Jan 1, 2016 /
 
A tápot úgy oldottam meg hogy egy két polusú relét raktam a tápra ami a fejeegydéghez jön szakítva a pluszt minuszt és ez után szedtem le egy ebay es kütyüvel a tabinak a tápot
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2016

$_3.JPG
    
(#) MCMLXXXII válasza MCMLXXXII hozzászólására (») Jan 1, 2016 /
 
tessék a tervezős progiból a kép
(#) Tomi94 hozzászólása Aug 23, 2018 /
 
Sziasztok!

Van egy ilyen erősítőnek a hidalt verziójával készült, hátra vehető zenedobozom, ami az utóbbi időben egyre zavaróbb torzítást produkál. (Főleg akkor tűnik fel, amikor belép a basszusgitár is pl.) Én helyből a hangszóróra gyanakodtam, de másik erősítőre rákötve az jónak tűnik.

A kapcsolási rajz most nincs nálam, de 99%, hogy az adatlapi alapkapcsolással készült. Zselés akkuról megy, teljesen újat rákötve is ugyanez van. És a nyáktervre sem nagyon lehet panasz, mert 4 éven át normálisan működött, csak az utóbbi időben kezdett el romlani a hangja.

Tulajdonképp az lenne a kérdésem, hogy ezen elektronikusan mi tud tönkremenni? Maga az IC sülhet meg így, hogy működik azért, de már leromlott paraméterekkel?
A hozzászólás módosítva: Aug 23, 2018
(#) reloop válasza Tomi94 hozzászólására (») Aug 24, 2018 /
 
Szia! Az IC ilyetén meghibásodása nem jellemző. Ami eszbe jut: rossz hővezetés az IC hűtőzászló és a borda között, ettől beindul a hőkorlát, elektrolit kondi kifáradás, érintkezési hiba.
(#) Tomi94 válasza reloop hozzászólására (») Jún 15, 2019 /
 
Szia!

Nem mondanám, hogy elsiettem a megoldást, de végül az lett a döntés, hogy újragyártottam az egész nyák-ot. Ugyanis mostani bekapcsoláskor az egyik csatorna már ki is ült tápfeszültségre (hidalt verzió lévén, ez rögtön látszott a hangszórón is), és az ónozatlan rézfólián bizony meglátszott az a 4-5 év.

Szóval újragyártottam az egészet, azonos nyák-tervvel, csak most már levilágítással, kémiai ónozással - szebb is lett a felület, ami azt illeti. Vadi új alkatrészkészlettel raktam össze, szóval a világon semmi hiba nem lehetne benne - és mégis: az egyik csatorna ismét kb. DC 6..8 V-on áll bemeneti vezérlés nélkül, sőt, rövidre zárt bemenettel is. Továbbá a nyugalmi áramfelvétel is 180 mA, az adatlapi 80 körüli értékkel szemben. Forrasztásokat többször átnéztem, se ónhíd, se be nem forrasztott láb nem maradt sehol. A bemeneti lábakon nincs DC feszültség.

Eleve nem is nagyon fér a fejembe, ez hogy jöhet össze, hiszen bár az erősítő átvihet DC-t, de a bemeneti lábak páronként közösek, azok közt nem alakulhat ki feszültség. Nem tudok másra gondolni, mint hogy gyári hibás IC-t kaptam, vagy a forrasztás közben túlmelegítettem... (Ha utóbbira jellemző, hogy így reagál, akkor az előző hibáját is megmagyaráztuk.. ugyanis mai szemmel elképesztően rossz hűtési megoldást használtam, ami persze most már nem maradna úgy.)

Bár azon is gondolkodom, hogy kap egy 2x15 W-os D-osztályú modult, a hangszórók úgyis csak 15, és nem 20 W-osak..
A hozzászólás módosítva: Jún 15, 2019
(#) reloop válasza Tomi94 hozzászólására (») Jún 15, 2019 /
 
Szia! Mutasd be a panelt mindkét oldaláról!
Az IC-nek négy független kimenete van, tehát valamennyinek testhez képest add meg a feszültségét, a féltáp a helyes érték.
(#) Tomi94 válasza reloop hozzászólására (») Jún 15, 2019 /
 
1.02, 9.4, 7.6, 8.2 V a kimenetek DC szintje, 11.3 V tápfeszültség mellett.. Magyarán akkor most épp konkrétan az összes rossz. De amúgy úgy veszem észre, bekapcsolástól függően változnak is, szóval nem igazán értem, mi van vele.. (Hangszórót nem kötöttem még rá, de gondolom terheletlenül sem normális a jelenség.)
(#) reloop válasza Tomi94 hozzászólására (») Jún 15, 2019 /
 
A bemeneti csatoló kondi nálad 10 uF, ami túl sok. Ne legyen nagyobb az értéke 470 nF-nál!
A 15-ös lábon miért van dióda?
(#) Tomi94 válasza reloop hozzászólására (») Jún 16, 2019 /
 
Az előtte évekig működő változatban is 10 µF volt, miért nem lehet egyébként nagy az értéke?

A diódák mondjuk valóban nem voltak eddig benne, de az adatlap említi, hogy ezzel elvileg csökkenthető a végfok torzítása, lásd a mellékelt képet. Mondjuk ennek a kivételét megpróbálhatom.

szerk.: Itt is 1u-s elkó van a bemenetén, ami több az említett 470 nF-nál. Bár az adatlapban meg valóban 220n-val mutatja az alapkapcsolást..
A hozzászólás módosítva: Jún 16, 2019
(#) reloop válasza Tomi94 hozzászólására (») Jún 16, 2019 /
 
A túl nagy bemeneti csatoló kondi miatt lassan áll be a kimeneti egyenfeszültség, esetleges szivárgó árama miatt pedig helytelen értéket vesz fel. A 10 µF öregedése okozhatta a hibát a korábbi változatnál. Ha a mérések során a bemenet nyitott volt, akkor a DC hibát nem a kondi okozta, viszont oszcillálhatott a kapcsolás.
A belső referenciafeszültség diódás stabilizálását a jelföldre kell kötni. A jelföldre megy a bementi csatlakozás testpontja és az IC 3-as láb. Ezeket elkülönítetten kezeljük a 7, 11 teljesítményföldtől, hogy ne legyen zajos, vagy gerjedékeny az erősítő.
(#) Tomi94 válasza reloop hozzászólására (») Jún 16, 2019 /
 
Akkor az 1µF-dal valószínűleg ez megoldódna, megpróbálom, amint tudok szerezni újat.

A két földpont külön kezelése problémás, mert van előtte a más topikban ellenőrzésre kért keverő fokozat is, aminek szintén azonos a jel- és tápföldje. Akkor lehet, a diódákat jobb híján kiveszem belőle.
(#) reloop válasza Tomi94 hozzászólására (») Jún 16, 2019 /
 
Bemeneti csatolónak a fólia, de akár a kerámia is szerencsésebb, mert magas a bemeneti ellenállás. A 10 µF másoknak is problémát okozott.
A NYÁK-ot könnyen rendbe hozhatod. A 7 és 11 lábak vezetősávját elválasztod a 3-astól és az 1 nF-tól, a tápszűrő elkó lábáról dróton viszel hozzájuk testet. Az 1 nF-nak kell mégy egy bekötés a teleföldről, mert az egységesen jelföld ebben a felállásban.
A diódák kikötését próbáld meg, ha mégis célszerűnek bizonyul a használatuk, inkább 1N4148, vagy hasonló diódát ültess be.
Következő: »»   28 / 28
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem