Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor
 
Témaindító: Ko-bak, idő: Aug 3, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   52 / 67
(#) Atis57 válasza FeketeVipera hozzászólására (») Dec 23, 2019 /
 
Szia!

Ez az adattábla .a ráégett szigetelő lakktól lett ilyen.--Tehát ezt a motort már tekercselték.!
saját tapasztalat --jobb nem lessz ,na de gyengébb?

A régi 30 években a szovjetunióban tobzodtak a különféle feszültségű hálózatok.

A 110/190V és a 190/330V elterjedt volt.
kb a háború után jött a 127/220 V illetve (ezt kihagyták 220/380V) és a 380/660V .
(#) erbe válasza FeketeVipera hozzászólására (») Dec 23, 2019 /
 
A "930" előtt "KBT" azaz kvt valószínűsíthetően kilowatt. Ha van kromofágod, azzal talán le tudod oldani a lakkot, ha nem, óvatosan vakarva vagy csiszolva próbáld leszedni. Az áramnál is több szám lehet, az a 2,3 akár 12,3 A is lehetne. Ha jó műszerrel rá tudsz mérni a tekercsekre, az is mond valamit. Nemrég tekercseltek egy ismerősnél 7,5 kW-os motort. ~1,1 Ohm volt tekercsenként. Annak volt hasonló súlya. Bolgár, néhány évvel fiatalabb, mint ez. Illetve volt, mert az újratekercselés után 2 hónappal kidobták gépestül. Feldolgozták a MÉHek.
(#) FeketeVipera válasza erbe hozzászólására (») Dec 23, 2019 /
 
Sziasztok! Köszönöm a válaszokat, és kellemes ünnepeket kívánok! A KBT után valami / MIN áll, emiatt hiszem, hogy az biztosan a fordulatszám. A 7,5kW méret alapján reális, viszont nekem egyértelműen sok (szalagfűrészt, körfűrészt, 500-as faesztergát akartam hajtani vele). Vannak 5,5kW-os motorjaim a 90-es évekből, azok alkalmasabbak lesznek. Köszi még egyszer!
(#) Tomi111 válasza nzozz hozzászólására (») Dec 23, 2019 /
 
A 7,5kW-osnak biztosan kevés a 3×16A, de még a 5,5kW-osnak is. Bár motorja válogatja, csillag-deltában és megpróbálnám az 5,5kW-ost, de nem biztos, hogy elindul. A 4kW-osnak viszont elég. Nekem direktben a 4kW-os elindul 3×16A-ról, bár kis fordulatú motor, (730-as) Szüleimnél a 7,5kW-os (2800) 3×20A-ról csillag-deltában elindul, de nem mindig! Úgy 15 indításból egyszer levágja. Kellene neki a 3×25A legalább.
(#) erbe válasza FeketeVipera hozzászólására (») Dec 23, 2019 /
 
A KBT előtti mező lenne a lényeges. A 930 után ott a fordulatszám "../min" jelzése.
(#) erbe válasza Tomi111 hozzászólására (») Dec 23, 2019 /
 
Több év óta 5,5 kW-os motort használok 3*16 A-ről csillag/delta indítással nagyteljesítményű ágaprítóhoz. Csak akkor vágja le, ha nem figyelek és túl vastag ágat túl gyorsan húz be. 7,5 kW-osat is indítottam már itthon. Egyik utcabelinél sok évtizede üzemel 7,5 kW-os motor terménydarálóval 3*16 A-ről. Mostanában cseréltetik a szolgáltató oldalán a Bakony kismegszakítókat, mert már elfáradtak. Ha nem várják ki a rendes felpörgést és-vagy nem elég gyorsan rántják át a kapcsolót, leveri. Egykor nagyon sokat ment, volt az udvarban tehén, disznó, baromfi. Ma már csak marhák vannak a faluban.
(#) Tomi111 válasza erbe hozzászólására (») Dec 23, 2019 /
 
Hát ezért mondom, hogy motorfüggő, esetleg a vezeték hossza is közrejátszhat? A kismegszakítótól is függ: 3×16A volt fenn (Bakony művek), egyiket mindig levágta a 4kW-os is. Csak azt az egyet cserélték ki a szerelők (spórolás?? a másik kettő is 40+éves!!), mindegy, de azóta indul a motor. Erről a 3×16A-ről nem indul az 5,5kW-os. A 4kW-os meg direktben is megy. A 7,5-es meg a 20-ast is levágta néha szüleimnél csillagban indítva. Ki kell próbálni! Csak ez akkor necces, ha most veszi/venné a motort. Ha nem jó, mit csinál vele? Nekem van itthon több, ilyen gondom nincs.
(#) nzozz válasza Tomi111 hozzászólására (») Dec 24, 2019 /
 
Atis57, Tomi111, erbe: köszönöm a válaszokat!

Gép beszerzés/építés előtt állok, így tesztelni sajnos csak akkor fogok tudni, ha már megvettem a motort. Legfeljebb megépítem a gépet a korábbról meglévő 3kW -os motorral és meglátom mennyire életképes (de szinte biztosan kevés). Viszont ha az 5kW körüli motort se bírná a rendszer, az azért "átír" egy-két dolgot erről a gépről (billenővályús körfűrész + hidraulikus hasító) alkotott elképzeléseimmel kapcsolatban. Pár napja meg majdnem vettem egy 7,5kW -ost, csak elvitték előlem. De azért az árért (10 000Ft) lehet még a MÉH -be is megérte volna leadni, de elméletileg hibátlan volt.
(#) FeketeVipera válasza erbe hozzászólására (») Dec 24, 2019 /
 
Őszintén szólva eléggé szégyellem magam, amiért a KBT-t elsőre jelnek, és nem mértékegységnek néztem. Mentségemre szóljon, hogy az értéke nem volt látható. Azóta némi smirglizés felfedte, hogy egy 1-es áll ott, így a motorom hivatalosan is 1 kW-os, amitől nem vagyok annyira boldog. Mehet a kohóba, ennek a rengeteg réznek sokkal jobb helye lesz valami anyaghatékonyabb elektronikában.
A hozzászólás módosítva: Dec 24, 2019
(#) erbe válasza FeketeVipera hozzászólására (») Dec 24, 2019 /
 
Mérjél tekercsellenállást!
Ezt a motort annak idején folyamatos (7*24h) üzemre méretezték. A felhasználás céljától függően magasabb terheléssel is használhatod. Mit szeretnél építeni vele? Körfűrész, kisebb szalagfűrésznél nyugodtan terhelheted. Kompresszornál már óvatosabban kell bánni vele. A hatalmas tömeg hőtehetetlensége egy darabig felveszi az alkalmi többletterhelést.
(#) viktorgtr hozzászólása Jan 7, 2020 /
 
Sziasztok!
Elösször is BÚÉK mindekinek!
A problémám a következő lenne: Ismerősöm talált meg egy olyan problémával, hogy van neki egy 220AC-ra méretezett 6-7W-os inkubátor ventilátor motorja és mivel ma már 230V a feszkó, leég neki a motor! A készülék gyártója csak ezt a 220-as motort tudja biztosítani cserére! A kérdés, milyen megoldások vannak arra, hogy a motor 220V-nál ne kapjon többet! Valami egyszerű disszipatív megoldás vagy elektronika beiktatása?
A segítséget és a válaszokat előre is köszönöm! Szép napot!
(#) kadarist válasza viktorgtr hozzászólására (») Jan 7, 2020 /
 
Szia!
Egy soros ellenállás megteszi. De 10V-os feszültségnövekedést még el kellene viseljen károsodás nélkül egy villanymotor, mert ez más esetben sem szokott gondot okozni.
(#) viktorgtr válasza kadarist hozzászólására (») Jan 7, 2020 /
 
Köszönöm a gyors választ! Sajnos a probléma nem elösször jelentkezett már, és ha minden igaz ez a feszültség különbség a probléma forrása! Induljunk ki ebből! Ha soros ellenállás akkor ennek értéke és teljesitménye kb mekkora legyen?
(#) kadarist válasza viktorgtr hozzászólására (») Jan 7, 2020 /
 
Próbálgatással operálnék. Kezdésként 10ohm, 10W sorosan és mérni kellene a motorra jutó feszültséget.
(#) viktorgtr válasza kadarist hozzászólására (») Jan 7, 2020 /
 
Köszönöm! Ez lesz első körben! Szép napot
(#) VIM válasza viktorgtr hozzászólására (») Jan 7, 2020 /
 
Szia! Mit lehet tudni erről az inkubátorról (talán valami keltetőgép féle)? A ventilátor az biztos, hogy rendelkezik valamilyen azonosítóval aminek utána lehetne nézni, hogy valóban kritikus-e a nagyobb kapocsfeszültségről való működtetés. Nem e olyan megoldású, mint egy hajszárító, aminél a fűtőszálon eső feszültségről van működtetve egy kis feszültségű és teljesítményű ventilátor motor? (ez persze csak feltételezés volna a részemről)
(#) steve25 hozzászólása Jan 16, 2020 /
 
Sziasztok!
Villanymotor vásárlás előtt vagyok, Van egy kiszemeltem, szalagfűrészre szeretném rakni!
Szerintetek A B32A kismegszakító elegendő a működéséhez?
Villamos vezetékek pár éve voltak cserélve előírásnak megfelelően!
Motor adatok a képen.
(#) steve25 válasza steve25 hozzászólására (») Jan 16, 2020 /
 
Azt látpm hogy 16 A körüli értéket vesz fel teljes terheléssel, de indításnál valószünel többszöröse
(#) Nanok válasza steve25 hozzászólására (») Feb 21, 2020 /
 
Sziasztok!

Van egy egyfázisú, aszinkron villanymotorom, kb. 1kW-os. A táblája teljesen lekopott.
Belül ha szétszedem 8 nagy tekercs van benne és bennük kisebbek.
Akkor ez 1400-1500-as fordulatú lehet?
(#) martonroli hozzászólása Feb 27, 2020 /
 
Sziasztok!
Szeretnék segítséget kérni egy villanymotor furcsa/hibás működésével kapcsolatban.
Adott egy 80-as évekbeli szovjet hagyományos marógép, a villanymotor felel a főórsó forgatásért, amely potméterrel szabályozható, illetve egy második állásban a szerszám cserélést is ezzel lehet kivitelezni, itt nagyon alacsony fordulaton forgatna egy menetes szárat ami behuzza, vagy éppen kiengedi a szerszámot.

A probléma a következő, egyik napról a másikra jelentkezett: potméterrel ugyan szabályozható a fordulat szám, azonban ha csökkentem a fordulatot a potméterrel, olyan mintha egy pillanatra a másik irányba is megpróbálná megindítani, aztán forog a megfelelő irányba, szóval ránt egyet a főorsón, a fordulatszám növelése is szakaszos, már már zakatol, eddig ilyen nem volt.

A második probléma pedig az hogy szerszám csere állásban nagyon lassú fordulaton kellene ki vagy be tekerni a menetes szárat, azonban ez nem történik meg, csak búgás hallatszódik. Van valakinek tippje hogy hol és miben keressem a hibát?
Előre is köszönöm a segítséget!
(#) Bakman válasza martonroli hozzászólására (») Feb 27, 2020 / 1
 
Ha a potenciométer tengelyét mozgatod, javul/romlik a helyzet? Ezzel a mozgatással elő tudod idézni a rángatózást? Könnyen lehet, hogy az kopott el (időszerű lenne).
(#) martonroli válasza Bakman hozzászólására (») Feb 27, 2020 /
 
Köszönöm a választ! Megpróbálom.
(#) martonroli válasza Bakman hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Kipróbálva, a potméternek semmi baja
(#) Peter65 válasza martonroli hozzászólására (») Feb 28, 2020 / 1
 
Szia!
Ez egy régi veretes DC hajtás lehet, valószínűleg tirisztoros áramirányítóval. Nagyon nehéz mérések nélkül használható tippet adni.
Általánosságban az alapjeladó (esetedben a potméter, a referencia feszültség és a hozzátartozó sok kis kapcsoló kontaktus és ellenállás), vagy az érzékelő eszköz (esetedben a tacho) hibája, ha az egyébként működő hajtás nem vesz fel valamilyen fordulatszám értéket. Tehát mondanám, hogy nézd át a tacho keféit is.
Viszont az, hogy alacsony fordulaton nem indul meg, csak búg, olyan helyzetet ír le, mint amikor áramkorláton van a hajtás, csak nincs elegendő nyomatéka. Ennek nagyon sok oka lehet; a névleges gerjesztő áram nem alakul ki, az áramkorlát, vagy az áram mérés elkalibrálódott, valamilyen plusz teher került a rendszerbe (gépészeti hiba), stb.
Ha tudod, ennek az állapotnak a villamos adatait mérd meg, és ez alapján talán előbbre tudunk lépni; tehát amikor "búg", mekkora a főáramköri áram, gerjesztő áram és feszültség, tacho feszültség (210-217 ez feltehetőleg nulla lesz), az alapjel értéke (talán a 217-213 pontok között). A mérésekkel nagyon óvatosan! DC áramokat kell mérned, ezért DC lakatfogó ajánlott hozzá.
(#) Massawa válasza martonroli hozzászólására (») Feb 28, 2020 / 1
 
Ez valoszinü visszacsatolassu szerkezet. Ott van egy külsö gerjesztésü nagy motor talán az M31, ami egy kisebb mágneses motort hajt M33. Valoszinü ebböl a motorbol nyerik a vezérlést. Többet igy nem igen lehet mondani, mérni meg tanulmányozni kellene a berendezést.
(#) martonroli válasza Peter65 hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Köszönöm a választ! Jelentkezek ha sikerült megmérni hogy mi a helyzet!
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2020
(#) ferci válasza martonroli hozzászólására (») Feb 29, 2020 / 1
 
Szia!
Az alapjel útját próbáld meg leellenőrizni az U2.1 panelen a kimenettől a visszavezetésig ( beállító potméterek ). A normál tartományban is más a jel útja ( előírt vezérlő feszültség ) és a szerszámcsere állásban is.
Ha pl. 10 volt a max vezérlő feszültség és csak 0.8 jut valamiért vissza ( határeset ), gondolkodhat a rendszer, menjen-e vagy sem.
Ide nem kell a főáramkört bekapcsolni ( talán ), hogy ezeket a feszültségeket ellenőrizni lehessen az U2-1 kapcsokon, illetve a jel útjában lévő összes relé érintkezőkön átjönnek-e..
A tacho feszültségen azért nem gondolkoznék, mert ameddig nem éri el ( különböző leosztások, szűrés után ) a vezérlőt, addig inkább felpörögne a motor. Pontosan az a funkciója..
A motor melletti kis tekercs szimbólum ki tudja, mi lehet, a gerjesztésre inkább az U2.2 panel és az M3.2-es tekercs való. Mérget nem veszek rá, de egy darab motornál nem szokták szabályozni azt is, csak beállítani.
(#) Peter65 válasza ferci hozzászólására (») Feb 29, 2020 / 1
 
Egyet értek, hogy az alapjel probléma valószínű, és nem a tacho; viszont ezeken a régi gépeken gyakran 1:30 átfogásig is elmentek, tehát 10V-os referencia mellett simán lehet csak 0,3...0,5V az alapjel.
És pont a nagy átfogás miatt U2.2 szerintem belsőfeszültség-szabályzós gerjesztő áramszabályzó, a mezőgyengítéses üzem biztosítására.
(#) ferci válasza Peter65 hozzászólására (») Feb 29, 2020 / 1
 
Ha minden igaz, a gerjesztése 220 V DC lehet- adattábla independ excitn.. független.
Na mindegy... a 80-as években jópár sok kW-os gépegységet oldottam meg ilyen, ill. hasonló megoldással és csak a főáramkört szabályozva is bőven elég volt az átfogás.
A kis fordulathoz is maximális gerjesztés kell és minimális alapjel.
A lényeg az, hogy martonrolinak sok mindent meg kell mérni, ha véletlenül nem nyúl rá pl. egy nyamvadtabb relére..
(#) martonroli hozzászólása Feb 29, 2020 /
 
Nagyon köszönöm mindenkinek az eddigi segítséget!
Lakatfogó beszerzés alatt, addig is némi plusz információval tudok szolgálni, képek videók formájában.
Következő: »»   52 / 67
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem