Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   287 / 298
(#) Doky586 válasza Ge Lee hozzászólására (») Ápr 24, 2022 /
 
Igen sikerült. Mert nekem is volt hasonló töltőm. Üresen mérve 20V-ot mértem rajta. Az aksi feszültsége pedig pedig feltöltés után gyorsulva kezd növekedni, tehát lehet hogy egyik mérésedkor még bőven 14V alatt van aztán mire visszamész már olyan mint egy magárahagyott teaforraló...

A trafó a teljesítményével limitál és valószínű erősen melegszik is, a hideg környezetet kedveli. (enyém is akkor ment tönkre amikor meleg szobában melegben állt lemerült aksira kötöttem, kint a fagyban álló nem induló autókhoz lett ez tervezve)
(#) pucuka válasza Ge Lee hozzászólására (») Ápr 24, 2022 / 1
 
De komolyan, nézd meg alaposabban. Ha az EI magot egyoldalasan rakják össze, azt nem lehet légrés nélkül összerakni, és biztos nem a trehányság miatt rakták így össze. (ha megnézel egy trafós dugasztápot, azt váltakozva rakják össze, holott ezesetben igazán indokolt lenne a költségcsökkentés)
Az a légrés, ami számít az a E középső szára, és az I pakett között van. A hegesztés pedig a külső oldalon, ebből a szempontból érdektelen. azt is megfigyelheted, hogy a középső oszlopon van egy műanyag lemez, ami végigmegy a középső száron, és csökkanti a búgást, mert csillapítja a középső szár szabadon álló végeit.
Az ilyen "szóró trafóval" ellátott töltő nagyon régóta ismert, édesapám töltője is ilyen volt a '60 -as években.
(#) Kinka István válasza rozsdas111 hozzászólására (») Ápr 24, 2022 / 2
 
Szia!
A szovjet töltő kapcsolása és belső kinézete.
A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2022
(#) Ge Lee válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 24, 2022 /
 
Az E és az I lemezt csak egyféleképpen lehet összerakni, egymás mellé, lévén hogy összetartoznak, egymásnak párjai (az egész pakettet azt lehet de az most nem lényeg). Tehát, ha egy E és egy I lemezt egymás mellé teszek, ott a légrés az mindig pontosan ugyanakkora lesz, akkor is ha váltogatva rakom össze a pakettet, meg akkor is ha egybefogva az E és az I pakett lemezeit. A lemezre rárajzoltam az erővonalakat aminek 2db légrésen kell átmennie, egyszer a középen lévő légrésen egyszer meg a szélső oszlopon lévő légrésen, függetlenül attól hogy maga a pakett hogyan is van összerakva. Légrés meg mindig lesz, ahogy az a nagyobb képen is látható, lévén hogy az E és az I nem egy, hanem két külön darab. Hogy mekkora lesz az a légrés azt meg a gyártó gép pontatlansága határozza meg elsősorban, meg utána nyilván a lemezek összerakása.
(#) Alkotó válasza Bakman hozzászólására (») Ápr 24, 2022 /
 
Mivel egy akkumulátort normális körülmények között nem kell külső töltővel tölteni, ezért az élettartamát ez nem befolyásolja. Az akkut az a jármű/gép tölti üzemszerűen, amiben van, és bizony elég agresszív módon történik ez.
Ha már tölteni kell az akkumulátort, akkor egyébként is a végét húzza.
(Városi legenda, de állítólag eleve szennyezett anyagokból gyártják a mai akkumulátorokat, hogy az élettartamuk "tervezhető legyen".)
(#) Bakman válasza Alkotó hozzászólására (») Ápr 24, 2022 /
 
Ez most hogy jön ide? Milyen normális körülményekről beszélsz? Elektromos csónakmotor, tanyán éjszakázás, bekapcsolva felejtett világítás, éjszakai horgászat, hogy csak néhány normális körülményt említsek.
(#) Alkotó válasza Bakman hozzászólására (») Ápr 24, 2022 1 /
 
Elnézésed kérem, figyelmetlen voltam. Nem néztem kinek válaszolok.
(#) rozsdas111 válasza Bakman hozzászólására (») Ápr 24, 2022 /
 
12V 50 Ah savas akkumulátort töltök vele. Mint írtam az egyik egy 2004 évjáratú Banner matuzsálem, már csak időszakosan indítás rásegítésre. Most kicsit szemügyre veszem hogy mit is tudhat még ennyi idősen. Meddig tudja tartani a töltöttségét, lehet hogy egy fogyasztóval is kipróbálom meddig bírja. A másik egy harmadik éves szintén 50Ah Banner. Mivel napi szinten rövid pár perces útra használom az autót, nincs ideje a generátornak megfelelő módon pótolnia az elfogyasztott áramot. Diesel motor révén izzítás eléggé igénybe veszi az aksit, ha a töltöttsége 12,5 alá esik illőnek tartom töltőre tenni. Az alpin töltőt az 50Ah-hoz mérten választottam. Az orosz masinát csak szeretném rendbe hozni.
(#) Ge Lee válasza rozsdas111 hozzászólására (») Ápr 24, 2022 / 1
 
Ha annak az orosznak valóban az a rajza amit itt feljebb csatoltak akkor attól jobb nem kell. Van a 12V-os szekundernek összesen 7 kivezetése, nem hiszem hogy azzal ne lehetne beállítani egy optimális feszültséget. Az akku állapotát meg házi körülmények között még becsülni sem egyszerű, de egy kínából rendelt célműszer nagyon nagy segítség hozzá, többek között belső ellenállást is mér, abból szinte arányosan következik a szulfátosodás mértéke is meg az indítóáram nagysága is.
Jól látod, nem szerencsés ha 12,5V alá megy az akku feszültsége, mert onnantól felgyorsul a szulfátosodás ami csak csekély részben visszafordítható folyamat.
Azt már csak mellesleg teszem hozzá, hogy a napi 1-2km nem csak az akkunak de az autónak se tesz jót, főleg a dízelnek, szakemberek szerint minden egyes hidegindítás 200km-nyi távot vesz ki a motor élettartamából. Keress olyan olajat (pl. Castrol magnatec) ami a hidegindításoknál nagyobb hasznára van (állítólag) a motornak mint egy mezei olaj, merthogy valahogy mágnesesen is tapad a fém alkatrészekhez vagy mifene. Jómagam 8 éve használom ezt az olajat, csere alkalmával ugyanolyan világos barna mint amikor újan bele van töltve, mondjuk ez a motor érdeme lehet elsősorban, mert egy grammot sem eszik belőle.
(#) hg6dab válasza rozsdas111 hozzászólására (») Ápr 25, 2022 / 1
 
Idézet:
„fontos lenne hogy a régi merev, töredező, és talán hiányos vezetékeit kicseréljem”

Volt már téma korábban és én is beleszaladtam: A csipeszes töltő vezetékek gyárilag ellenállás huzalok. Ha kicseréled kellemetlenül megnövekszik a töltési végfeszültség, inkább hagyd rajta. Ha biztosra akarsz menni, csinálj, vagy vegyél hozzá relés lekapcsoló áramkört.
(#) rozsdas111 válasza hg6dab hozzászólására (») Ápr 26, 2022 /
 
Igen, emlékszem arra a témára, most nem volt türelmem visszakeresni, de ha jól emlékszem nem volt konkrét vezeték méret információ. A csipesz vezetékeit ezek szerint különösen nagy körültekintéssel kell megválasztani. Szerinted elég a vezeték keresztmetszetre figyelni, vagy speciális vezetéket kell hozzá keresni? A belső vezetékek az én készülékemben a képen láthatóval ellentétben némileg vékonyabbak.
(#) rozsdas111 válasza Ge Lee hozzászólására (») Ápr 26, 2022 /
 
Köszi a hozzászólást. A hét kivezetés valóban mindkét ágon lehetővé teszi a viszonylag fonom beállítást, kezdve az egész alacsony töltő áramtól a magasabbig. Viszont tényleg pezsgésig tudja tölteni és erre figyelni kell. Ami az autózást illeti ez esetemben 8-8 km napi két részletben helyközi viszonyban. De ez a használati mód még oda figyelve sem elég az akku töltöttségét megfelelő szinten tartani. De ez van, ezért hetente töltőre teszem és egy -két óra alatt feltöltődik. Minden más általad javasolt dologra is figyelek.
(#) hg6dab válasza rozsdas111 hozzászólására (») Ápr 26, 2022 / 1
 
Idézet:
„Szerinted elég a vezeték keresztmetszetre figyelni, vagy speciális vezetéket kell hozzá keresni?”
Ha más nem indokolja, inkább ne nyúlj hozzá. Sok kisérletezéssel tudnád elérni, hogy a gyári töltőáram értéket elérd. Az akkumulátor töltés egy olyan elektrokémiai folyamat, amihez idő is kell, nem lehet tetszőlegesen gyorsítani. A gyorstöltés egy szükségszerű helyzet, de nem ezt kell preferálni. Ha túl gyors a töltés, hamar eléri a pezsgési szintet, de még nem zajlott le rendesen a folyamat. Ezután szoktak fenntartó töltést csinálni szabályozott feszültséggel, 14V környékén, akku típustól függően. Azt javaslom, ne nyúlj bele, köss utána valamilyen leszabályzó eszközt, legegyszerűbben egy töltési végfeszültségnél lekapcsoló áramkört. Itt a fórumon többet is találhatsz, Proli007 kapcsolása ( 2018 szeptemberi bejegyzésnél ) jó lehet, NYÁK-tervet is közölt hozzá. A mellékletben találsz egy másikat is, ehhez hasonlókat többször közöltek már, Conradnál kit-ben is lehetett kapni.

Adapter2.JPG
    
(#) afazakas hozzászólása Okt 31, 2022 / 1
 
Kedves forumtársak,

Ha még valaki javit EBC22A töltőt, a rajza Eagleben Bővebben: Link
(#) afazakas hozzászólása Okt 31, 2022 / 1
 
És tirisztoros fázishasításos akkutöltőrajzból találtam két relatíve egyszerűt.
Ugyanilyen rajzot már épitettem egy 2kwos flex szabályozóba mely a beállitott üresjárati fordulatot megtartja terhelés alatt. A rajz jól működött, talán pici értékvétoztatást kellett a fűrészfognál (amcsi 60Hz miatt) a szkópos mérés után.

A 24Vos rajz ITT
A 12Vos rajz linkjét pedig a fenti linken találod.
A hozzászólás módosítva: Okt 31, 2022
(#) kaqkk válasza afazakas hozzászólására (») Okt 31, 2022 / 1
 
(#) masta_dry hozzászólása Nov 1, 2022 /
 
Olvastam a témában, kerestem a nyomát, de ellentmondásos infokat találtam a forgalmazók tanácsait követve.
Valami álló helyében fogyasztja a kocsi akksiját; ami nem okozott gondot napi használat során, de amióta 2-3 hetente használjuk, van vele gond.
Lenullázott egy akkut: "12v, 90Ah, 800A", amit a tesco gazdaságos töltőm nem töltött már fel; vettem egy új akksit: "Varta H3 Silver Dynamic 100Ah". Kb. 2 hónapos akku; a kocsit nem használtam 3 hete, az akku már kevés az önindítózásra. A generátor elvileg rendben van.

Van egy olyan érzésem, hogy a 100Ah akkuhoz kevés ez a töltőm:
"Absaar bst 35 akkumulátor töltő"
Sec: 12V 1.7/3.5 Ad.c. 2.5/5.0 Aeff

- Tönkrevágom az akksit, ha ezzel töltöm?
- Írták egy oldalon, hogy a nullára apasztott akkut is feltöltheti, ha jó minőségű töltővel próbáljuk tölteni. Ez igaz lehet, vagy reklámfogás? Ha igaz, tudnátok javasolni ilyen készüléket a fenti, 100Ah-s akksihoz?
(#) afazakas hozzászólása Nov 1, 2022 /
 
Kedves Gábor,

A mélykisült aksit formálni kell pár száz mA-el, és ha eléri a 8V-ot, csak akkor lehet az amperóra 1/10 részével tölteni. Vannak töltők melyek csak akkor indulnak el, ha a rákapcsolt akksi legalább 8V-os.
Mérni kellene a kivett akksifeszt, meg azt is h mit csinál a töltő amikor rákötöd.
Különben pedig feltöltött akksival egy analóg Hall szenzoros DC lakatfogóval kellene mérni áramfelvételt az autóban több ponton, azért h kideritsd h mi zabál. Ha egyáltalán zabál. Egyébként én több autónál is 50-100mA DC-t mértem kikapcsolt állapotban. És hát az autó olyan mint a feleség, 2-3 hétre magára hagyni nemigen ajánlatos.

Kissebb töltővel nem vágod haza az akksit, csak sokáig tölti. Az viszont, h a mélykisült akksit nem kezdi el tölteni mert kisáramú formáló fázisa nincs, és azt hiszi a töltő h az akksi zárlatos, az lehetséges. Mérések nélkül csak jóslatokba bocsátkozhatnuk.
(#) szs válasza masta_dry hozzászólására (») Nov 1, 2022 /
 
Ha már úgyis tortúra az autó indítása (először fel kell tölteni az akkut) akkor már kisebb munkaigénnyel jár, ha minden hosszabb leállás előtt leveszed a negatív sarut. Akkor nem fogja "leszívni" magát.
(#) masta_dry válasza afazakas hozzászólására (») Nov 1, 2022 /
 
Nagyon köszönöm a tartalmas választ, ennek megfelelően fogok eljárni.
Még egy kérdés: cellahibát ki lehet valahogy mérni autós akkun?
(a feleséges hasonlat nagyon jó!!! )
(#) masta_dry válasza szs hozzászólására (») Nov 1, 2022 /
 
Igen, ez a tervem.
(#) masta_dry hozzászólása Nov 1, 2022 /
 
Még egy apróság: az akku hátul, a csomagtartó alatt van eldugva.
Elől, a motortérben van kialakítva egy + és egy - pont, gondolom bikázáshoz. Kérdés: ide köthetem-e a töltőt, vagy tölteni úgy érdemes akkut, hogy leszerelem a sarukat előbb? (a töltőáram esetleg ölheti az elektronikát - de akkor szerintem nem alakítottak volna ki elöl ilyen csatlakozási pontot...)
A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2022
(#) afazakas válasza masta_dry hozzászólására (») Nov 1, 2022 /
 
Szia,

Az autó muszaki leirásában benne kell legyen. Valszeg a +/- pontok inditásrásegitésre alkalmasak, de én nemigazán szeretem a bikázást, főleg ha az akku nagyon gyenge, az indittómotor induktiv visszarugása miatt. Ha uton maradtal igen
A töltő ráköthető a +/- pontokra is (14,1V) nem öli meg az elektronikát, de inditaskor ne hagyd rajta a töltőt.
A legkiméletesebb megoldás, ha az akkuról leveszed a - sarut, és szépen töltővelvel feltöltöd. Meg rá is tudsz mérni, h milyen állapotban van.
(#) afazakas válasza masta_dry hozzászólására (») Nov 1, 2022 /
 
Belső cellahibát nemigen tudsz kimérni, hacsak úgy nem, h megpróbálod feltölteni, és ha 13,6V -14.1V között nem csökken vissza az áram akkor cellazárlat, bár ez a te aksiaidnál nem valószinű.
Inkább a szulfátosodás, memóriaeffektus szokott lenni (nem vesz fel kellő áramot töltéskor, és rövid időn belül a töltő jelzi h kész a töltés, de az akkuval indítani meg nem lehet). Ilyenkor én csináltam egy kapcsoloüzemű, szulfát letakaritó áramkört. Sokszor még 2 évet is ment felújítás után az agyhalott akku.
Mérj akkufeszt, akár bekötve, de kikapcsolt motorral, aztán vedd le a minuszt, töltőt neki, és mérj felvett áramot, bár az a szikra mértékéből is látszik h az akku felveszi-e a töltést.
(#) Doky586 válasza masta_dry hozzászólására (») Nov 1, 2022 /
 
Ha leszeded az aksiról a sarut akkor számolhatsz azzal hogy a rádió lelockolódik amíg meg nem adod a pin kódot (ha tudod) és minden ablakemelőt is újra kell kalibrálni és...
(#) afazakas válasza Doky586 hozzászólására (») Nov 1, 2022 /
 
Igen, igaz újabb autóknál lehet gebasz bőven.


Kedves Masta
Akkor inkább mérj a motortéri +/- ponton egy feszt, (ha az 11V alatt van, akkor kisult az akksi).

Kapcsold rá a töltőt, és nézd meg mekkora a szikra rákötéskor. Ha tölt pár amperrel, akkor jó.

Minden más esetben ird meg mi a jelenség, h tudjunk segiteni.
(#) masta_dry válasza Doky586 hozzászólására (») Nov 1, 2022 /
 
Köszi a jelzést!
Az előzőleg elfogyasztott akku cseréje után nem kellett hókuszpókusz (2007-es a kocsi). Így most sem tartok tőle, hogy nem tudja majd, hogy merre az arra.
Túltöltés elleni védelemmel ellátott "okos" töltőt tettem rá, töltött szépen - otthagytam estére a garázsban. Holnap megnézem, mire jutott.
A kölcsön töltőt a "döglött" akksira ráeresztve leszek kíváncsi az eredményre.
(#) Doky586 válasza masta_dry hozzászólására (») Nov 2, 2022 /
 
OK, te tudod. Az én 2006-os kocsim ezeket műveli. Persze ez gyártó és felszereltség függő.
(#) Ge Lee válasza masta_dry hozzászólására (») Nov 4, 2022 /
 
Külön kell a két dolgot választani. Nálam hasonló probléma van, ugyanis az én autóm is javarészt áll, van hogy másfél hónapig nincs elindítva. Na de, nem zsigulim van, aminél ha levesszük a gyújtást akkor 0 fogyasztás van, hanem van benne computer, hifi, meg még kismillió elektromos fogyasztó amik állásában is szívják az akkut. Tehát, nálam nincs kimondott hiba, csupán az "üzemszerű" állás meríti az akkut, így 2-3 hetente töltenem kell.
Nálad első körben azt kellene kideríteni, hogy ugyanez-e a helyzet, vagy esetleg van még valami rendellenes fogyasztó ami ennél jobban meríti az akkut, azaz van-e valami egyéb hibád.
Akku állapota. Az akku állapotáról egyedül annak belső ellenállás mérésével tudsz meggyőződni, sehogy máshogy, erre léteznek ma már mikrovezérlős műszerek is (lásd kép), amik több adatot is képesek közölni egyszerre, de akár használhatók a régi öreg terhelővillák is.
Töltést illetően a magam részéről a legjobbnak még mindig a hagyományos töltőket tekintem, azaz trafó, egyenirányító és ennyi.
(#) Gafly válasza Ge Lee hozzászólására (») Nov 4, 2022 /
 
Mindaz igaz amit írtál, ez csak kiegészítés.

Én is küzdöttem ezzel a problémával, arra gyanakodtam, hogy valami "leszívja" az akkut. Aztán kiderült, hogy az akkunak volt végelgyenüléss 13 év után (szép kor mellesleg). Maga az autó gyári állapotú, semmi plusz cucc nincsen belemókolva.
Amikor rátettem az akkusarut, egyből látszott hogy vagy 200 mA-t vesz fel. Rohantam is vele a szervízbe, bizonyítékként mondogattam, hogy de hát saját szememmel láttam, hogy ennyi.
Hogy mérte?
Elmondtam a módszert.
Azt nem úgy kell.
Az a sok kütyü, amikor tápfeszültséget kap, felébred, teszteket futtat, meg még csak a tervező tudja miket csinál. Utána szépen, amikor végzett, elmegy aludni, vagy hibernálódik. Ez sok idő, kicsit olyan mint ha egy nagy kondenzátor töltődne fel. Szervizdoksiban le van írva, hogy mennyi idő után mekkora maximális áramit vehet fel a kocsi. Az idő nagyon hosszú, az áram meg nagyon kicsi (uA-ekről beszélünk).
Mindezek természetesen nem vonatkoznak az utólag beszerelt különféle cuccokra, azok annyit fogyasztanak amennyit akarnak, legalábbiz az autó nem tehet róla.

Röviden: Nyugalmi áramot hosszú ideig kell mérni...
Következő: »»   287 / 298
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem