Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Napelem alkalmazása a lakás energia ellátásában
Témaindító: Router, idő: Júl 15, 2006
Témakörök:
A leírásukban vastag betűkkel írták, hogy nem támogatja a LiFePo akkumulátorokat. Márpedig napelemes rendszert szinte csak azzal érdemes csinálni...
Közvetlen DC, 2-300V-os feszültséget a bojlerre kapcsolni a hőfokszabályzó biztos halála, szinte azonnal az egyenáramú ív miatt. Nem erre van tervezve. A fűtőszálnak mindegy lenne.
A ki/be kapcsolása necces lessz. Nem fogja bírni a termosztátja a DC -t.
Erre a célra van kifejezetten bojler inverter (water heater inverter) vagy néha direkt inverterként is emlegetik. Pl. Volt Polska Green Boost 3000W.
A DC nem csak kapcsolási ívek, hanem szivárgó áram korrózió szempontjából sem ideális direktben.
Mint írták, a bojler valamennyi áramköri eleme AC feszültségre készült (hőfogszabályzó és biztonsági termosztát), ha több száz volt egyenáramról menne, akkor még ív és tűz is lehet belőle.
De a vezérlés megoldható DC mágneskapcsoló alkalmazásával, amit az AC-s elemek működtethetnek. Van törpefeszültségű 12/24/48VDC fűtőbetét, de ehhez meg kellene oldani az illesztést, talán van olyan MPPT töltésvezérlő ami akku nélkül is stabil kimeneti feszültséget biztosít. A hagyományos 230Veff fűtőszál végül is eljárna 230VDC-ről is, de ez már életveszélyes feszültség, ezért az érintésvédelmi problémákra is figyelni kell. Ami stabilan le tud kapcsolni DC szivárgó és hibaáramokra az a "B" típusú áramvédő, ami nem olcsó (100-200EFT/db). Szerintem korróziós probléma nem lesz, mert a törpefeszültségű és a hálózati fűtőbetétek is egy (földelt) fém csőben vannak, így a betáp nincs közvetlen kapcsolatban a tartállyal és a vízzel. Ezen kívül probléma a teljesítményillesztés, alacsony feszültségű fűtőszálnál lehet párhuzamosítani a napelemeket, magasabbnál meg sorba kötni és fixen rákapcsolni, de cserébe az energia egy része elveszik mert ritkán dolgozna az ideális munkapontban, cserébe nem kell pluszban drága áramátalakító.
Keress rá volt polska3000 ,erre lett kitalálva.
Értem. Ezen kívül miket kell szem előtt tartani az inverter vásárlásnál?
Igazából nem tudok neked tippeket adni. Nekem egy fajta inverterem van, az 24V-os, még PWM-es (ilyeneket már nem árulnak). Nincs tapasztalatom másfajta inverterekről, ez már megy 2 és fél éve. Azóta tanulom a vele való életet, alakítom át a hálózatot.
Sok szempont lehet, amiből kinek ez, kinek az fontos. Mindegyiknek vannak előnyei, hátrányai (pl. a 24V-os aránylag biztonságos feszültség, de 4kW-nál nagyobb invertert nem árulnak 24V-osat, úgy is hatalmas áramok folyhatnak az akkuból). Egy másik szempont pl. a garancia, vagy a magyar forgalmazó. Én lemondtam a garanciáról azzal, hogy külföldről vettem (különben adtak egy évet), cserébe olcsóbb volt. Viszont érdemes olyan forgalmazót választani, aki régóta ezzel foglalkozik, akár külföldi, akár magyar.
A politikai jellegű hozzászólásokat kérjük továbbra is mellőzni!
Sziasztok!
Gondolom az ív oltó kamrák másabbak az AC és a DC cuccoknál, már ezt is tudom ![]() Én csak a fűtőszállból indultam ki hogy akár mindegy is lehet, hogy AC-t vagy DC-t kap. Ami még érdekes, hogy a FI/AV rellé nem old DC-n. Én azt hittem hogy a kivonó vagy komporátor része egyenre át van forgatva a modulon belül. letesztelem majd kíváncsiságból van pár darab ![]() Hát így hagyom az egészet, "Többe kerül a leves, mint a hús" (ahogy mondani szokás) Arra gondoltam hogy kell majd célhárdvert gyártani, ami tud váltani a vezérelt hálózati betáp és a nap elelemek közt, de hogy ennyi mindent cserélni/módosítani azt nem. Maradt minden ahogy van ![]() Köszönöm Mindenkinek a segítséget! A hozzászólás módosítva: Jún 9, 2025
Szia!
Van egy 3.ik eset is. 80V-max 160V DC-t kapcsolsz rá a bojlerre. Igy a 1/4..1/2 teljesitménnyel fűt.-Azaz nem fog kikapcsolni sosem.Ennek a váltásához is kell 2db relé-mágneskapcsoló......süt a nap/nem süt Sajna ingyen , csak az itteni jótanácsok osztogatása működik.
Jobban belegondolva nem is olyan egyszerű azt "csak úgy" megcsinálni. Ha több száz voltos a rendszer, sorba van kötve 6 napelem vagyis megpróbálnál a 230V effektív feszültség helyett közel 230V DC-t rákötni az már az életre veszélyes feszültség. És miként is lehet kialakítani, mivel a napelem alapvetően DC-IT rendszer a fémtartályba épített fűtőszál külső háza meg elkerülhetetlenül földelt. Ha a napelem egyik pólusa sem földelt, akkor a szigetelés-ellenőrzőn kívül nincs amivel hatékonyan detektálható lenne a meghibásodás, de ez drága.
Ha pedig a napelem egyik pólusa le van földelve, akkor elméletben a hibaáram detektálás egyszerű művelet, viszont valamennyi áramvédő, még a B típusút is alapvetően váltakozóáramú hálózatba való beépítésre tervezték, hiába képes megszakítani a tiszta egyenáramú hibaáramot is. A Schneider nem is ajánlja a DC hálózatba való beépítést. A túláram/zárlatvédelem meg elég problémás napelemnél, ami maga is áramgenerátoros. AC-TN hálózatnál úgy működik a hibavédelem, hogy a névleges áramnál több nagyságrenddel nagyobb zárlati áram képes kialakulni, így ez könnyedén tudja működtetni a védelmet, ezzel szemben a napelemnél egyáltalán nem biztos, hogy a munkaponti áramra betett védelem és a legközelebbi magasabb értéke egyáltalán kioldana, vagy nem 1-2 óráig tartana a kioldás. Ha nagyobb teljesítményed van és több napelemed amik sorbaköthetőek, akkor 100 ezer forint körüli összegért nem is rossz megoldás a napelem DC-ből kimondottan 230VAC-t előállító fűtőbetétek meghajtására tervezett inverter. Ráadásul ez egyben mppt funkciót is ellát, a legjobban hasznosul a napenergiád. De lehet hogy ebben az esetben is szükséges lenne a rendszerbe egy B-típusú áramvédő ha nincs az inverterbe építve, ahogy elektromos autó töltőnél is. Az a lényege, ha meghibásodik a berendezés és a hálózatba kijut a több száz voltos napelemes vagy akkufeszültség, akkor ezt képes legyen érzékelni a B típus és kikapcsolni. Biztonságosabb lenne 12/24/48V-os fűtőbetéttel kísérletezni és a napelemeket párhuzamosan kapcsolni. Lehet kapni pl. 24V/300W vagy 48V/600W-os betétet, ezek terhelése jobban megközelítené a napelem számára ideális munkapontot ha fixen rá van kapcsolva például egy 400W-os modulra, aminek a munkaponti feszültsége 35V körül van. Egy ekkora napelem STC munkapontban például 3ohm körüli terhelést igényel, a 48V/600W pedig fixen 3,84ohm. Ez nem is lenne olyan rossz párosítás. De ha a besugárzás hirtelen a felére esik akkor máris 6ohm terhelőimpedancia kellene, a fix alacsony impedancia viszont elhúzza a munkapontot a rövidzárási tartományhoz, ahol meredeken lecsökken a teljesítménygörbe. Ezért fontos az mppt szabályzás. Kismegszakítók vannak DC feszültségre és a kapcsolás megoldható egyenáramú szilárdtest relével, amivel pl. 60V/50A-t simán lehet kapcsolni akármennyiszer, amíg ki nem jön belőle a működtető füst. Az egyik nagy probléma az egyenáramú vízmelegítéssel hogy semmilyen körülmények között ne idézzen elő vízbontást és ezzel hidrogénrobbanást. Egy időben terjedt egy "ionkazánnak" nevezett átverés, ahol az elektródák közvetlenül érintkeztek a vízzel és a víz ellenállásán keresztül képződött a hőenergia. Na ez eleve nem működne egyenáramról, mert egyből vízbontás lesz. A fűtőbetétnél egy földelt fém cső érintkezik a vízzel és ezen belül van elszigetelve az ellenállás-fűtőhuzal. Ha rossz hőátadás miatt felhasad a külső burok, akkor a fűtőszál is érintkezhet a vízzel, a hálózatnál jobb esetben ilyenkor leold a bojler áramvédője - ha van - vagy a kismegszakító, vagy "rejtélyes" csípés keletkezik a vízhálózatnál. Amíg földfüggetlen az egyenáramú fűtőbetét rendszere, addig ilyen hibánál nem tud áram folyni a vízen át a földelőrendszerbe, de jó lenne valamivel automatikusan detektálni a hibát és nem csak abból észrevenni, hogy "nem megy a fűtés". 500-1000W olcsó szigetüzemű inverter (kombinált)Sziasztok! Gondolkodom egy hordozható mini 230VAC-s rendszeren és hogy kis költséggel milyen elemekből lehetne összelegózni.Tudtok ajánlani játszós, de bevált szigetüzemű inverterből olyan ami: 1. 24VDC, rendelkezik 230VAC bemenettel és beépített akkutöltője is van, lehetőleg szinusz kimenettel, off-line UPS-ként működik. vagy 2. 24VDC, van beépített MPPT töltője 2-400W-ig és lehetőleg szinusz kimenetű, AC bemenet mindegy? A kérdés úgy is szólhatna, hogy léteznek a fentiek kb. 50-80 ezer forintig?
Alapból nagy segítség, hogy az AC ív fél periódusonként kialszik, majd újragyújt.
Kis DC feszültséggel működnek az AC eszközök, ha a gyártó is jóváhagyta lásd csatolt kép. Pár tíz watthoz elmegy, de egy komoly akkus rendszerhez kimondottan egyenáramú készülékeket kell használni pl. Acti9 C60H-DC, Acti9 C60PV-DC. Az AC áramvédő egy vasmag, amin két ellenirányú tekercs van, ha eltérő az áram akkor van a különbségből indukált áram ami működteti a kioldót. Egyenáramra emiatt érzéketlen, max telítődik a mag. A típus esetén ez már egy speciális vasmag ami átviszi az egyenirányítás utáni impulzusokat és fél-szinuszokat. Ebben már van néhány elektronikus alkatrész is. A tiszta egyenáramnál viszont bizonytalan. B típusban komplett kiértékelő elektronikai van, hogy felismerje az impulzusokat, tiszta DC-t, AC hibaáramot és ezek keverékét. Ezek mind a 230/400V-os váltakozó üzemi áramra lettek készítve, ettől függetlenül a B típus érintkezői képesek megszakítani a több száz voltos egyenfeszültséget-áramot ha olyan hiba következett be. A hozzászólás módosítva: Jún 15, 2025
Egyrészt ezek nem hordozhatók, másrészt nem 50-80 közt van az áruk újan hanem feljebb. Nekem ez van, eddig tökéletesen meg vagyok vele elégedve, de felesleges 24V-ban gondolkodnod akkora teljesítményre, mert a 12V-os rendszer is bőven elég hozzá, egyszerűbb és olcsóbb is. Mint pl. ez. Utóbbinak a más gyártós (green cell) változata felbukkan néha olcsóbban is, én vettem egyet alig használtan kb. féláron, ezekhez elegendő egyetlen solar panel mert 600W-nál nem igen tudnak többet fogadni PV oldalról.
Ha ezeknél a megoldásoknál olcsóbbat akarsz akkor külön inverter és külön mppt bár szerintem összességében lehet, hogy az még drágább lesz, és ahhoz nincs 230V AC bemenet.
Az "ajánlás" kifejezést nagyon halkan tenném, mert nem vagyok telepítő, hogy évek tapasztalatával mondjak véleményt több termék közül bizonyos típusra, gyártóra...
Anno 2022-ben vettem egy SPH-3k invertert Powland néven. Azóta benne vagyok a címlistájukban, és van amikor naponta két ajánlatot is kapok tőlük. A legkisebb ilyen funkciókat tudó inverterük 2kW-os 12V-os (24V-os legkisebb 3kW-os), valószínűleg legalább 2 panel kell hozzá, mert az MPPT tartománya 55V-tól kezdődik. (Bár láttam már valahol, hogy mások azt is írták, hogy a napelem panel feszültsége legyen nagyobb az akku feszültségénél. Nem volt magyarázat, gondolom ekkor is tud tölteni, csak nem jó hatásfokkal). Powland oldal. Ha kisebb teljesítményt gondolsz mindenképpen, nem tudom vannak-e olyan cuccok, amiben minden funkció megvan. (Betáp napelemről vagy hálózatról, töltés hálózatról vagy napelemről, és a fogyasztók táplálása napelemről, akkuról vagy hálózatról, lényegében szolár töltéssel kombinált szünetmentes táp.) Külön-külön vannak szolár töltésvezérlők, töltők, inverterek kisebb teljesítménnyel is. A gugli solar power station kereső kifejezésre hoz egy csomó "valamit", de ami komolyabbnak néz ki, és tud is számottevő energiát tárolni, azok 100 eFt felett vannak.
A hordozhatót úgy értettem, hogy az egész kerekeken gurulna és ezen egy esővédett elosztóba kerülne egy inverterrel együtt minden. Felőlem lehet falra szerelt is, megoldom.
Hát ez az, hogy elkezdtem nézelődni és vagy 12V-ost láttam vagy ezeket a nagyobb 2-3kW-os százezer forint felettieket. A kérdés, hogy nincs-e hasonló kisebb teljesítményben és ezzel olcsóbban? Elsősorban 24V-ot szeretnék a kisebb áramok és a töltésvezérlő jobb kihasználása miatt. A napelem talán 2db 100W-os lesz amik 12V-os rendszerhez valók, de sorba kötve 24V-os rendszert is tölthetnek. De ha nincs olcsón, akkor marad a különálló töltésvezérlő és inverter (mppt 20-30 ezer + módosított vagy tiszta szinusz inverter 3-500W-al kb. 20-40 ezer), ha pedig AC csatolás kell akkor kénytelen leszek egy akkutöltőt is venni hozzá. Ezért kérdés, hogy van-e ilyen árban kis teljesítményű kombinált inverter, mert akkor megérheti inkább az.
Újan felejtsd el, 90 alatt nincs, használt meg most épp van egy. Ennél jobb vételt nem fogsz találni.
Úgy nézem az EASUN-ból nincs ilyen kicsi.
A PWM direktbe kapcsolja az akkura a napelemet, ezért elveszik a teljesítmény mert nem hagyja magasabb munkaponti feszültségen dolgozni. Viszont 24V-nál a felső határ 55V körül szokott lenni. Az MPPT-ben meg buck konverter van, aminél a bemeneti feszültségnek pár volttal legalább nagyobbnak kell lennie, mint a kimenetinek, cserébe a feszültség felső határa sokkal magasabb is lehet, pl 70-150V. Vagyis mindkettő esetben a napelem munkaponti feszültsége legyen legalább 5V-al magasabb mint a névleges akkufeszültség. Az akku megvan, ezért nem gondoltam power stationra. @Ge Lee: Kösz, ezen még gondolkodom. Mivel tényleg csak játszásra kell, ezért nem akarok rá sokat költeni és feleslegesen nagy teljesítményű cuccokat venni. Ha nincs, akkor marad a kamionos inverter.
Szia!
Ezzel kicsit vitatkoznék;" 1.A PWM direktbe kapcsolja az akkura a napelemet, ezért elveszik a teljesítmény 2.Az MPPT-ben meg buck konverter van," 1:Amelyiket eddig szétszedtem --nem igy volt.! Az a kinai MPPT nevűek (nem a működése!)Mind a sima lineáris /áteresztő tranzisztoros változat , némi PWM szaggatással megtámogatva . Na ezek pocsékolják a bejövő teljesitményt Lehuzzák a munkapont alá a fesszültséget. Ennél sokkal jobb eredményt lehet elérni egy DC_DC konverterrel is. Főleg ha az inditási /engedélyezési feszültséget is állithatóvá teszed. --első kép--- A másik van ilyen feszültségemelős töltő; 2. Eddig csak a "Victron Energy" feliratuakban láttam . ill van egy kinai is. --második kép--
Mindig tanul az ember. Nem találkoztam még feszültségnövelő töltővel! Victronból tudtommal nincs ilyen töltő, a szintváltást az Orion DCDC konverterekkel lehet megoldani de van belőle kimondottan izolált töltő is, tehát nem csak feszültséggenerátoros.
200W-ra is még DCDC konvertert tennél, vagy arra már igazi MPPT-t?
Szia!
A 2x245W hoz vettem MPPT töltőt , aztán lecseréltem DC-DC konverterre.S nem bántam meg . megnött az akkuba betárolt Wh. A feszültség növelős előnye --ha 36-48--65V-os akkud van (roller,kerékpár stb ból ) célszerűbb ilyen akkuban tárolni a napi bejövőt. itt végig áramgenerátorosan tudod tölteni.A max energia ? S a felhasználáskor visszaalakitani , USB, 9v... 12V... 19V ra. Elég sok TV, Laptop 19V ról menne --de működik 13V tól is! Kevesebb melegedéssel. ill. uszó horgászház 12V-n napi 200...500Wh használ fel.Az "trolling motor" akkuja 24...36V-s kb 1kWh környékén.Igy az elbirja a +fogyasztást is --némi napelemes töltéssel. A hozzászólás módosítva: Jún 15, 2025
A kínai MPPT nevű PWM töltővel vagy egy igazival összevetve?
Milyen tesztet találtál ki a töltésvezérlők összehasonlításához? A töltésvezérlőből kijövő energiát kellene mérni és ha nincs kettő ugyanolyan rendszered, akkor egyik felhőmentes napon az egyikkel, közvetlenül utána napon a másikkal egy teljes napon keresztül. Valami ilyesmi egyenáramú energiamérővel lehetne regisztrálni a teljes napi töltést napelem vagy akku oldalon, az utóbbin kisebb változásokkal, pontosabb méréssel ha a műszer nem frissül olyan gyorsan, mint az MPPT változásai: DC energiamérő
Szia!
Majdnem igy ,ahogy irtad . Nálam 1 napelem--a 2db konverter/töltőáramkör -2db akku (előtte párhuzamosan kisütve ) s 4db ilyen (kép) esetleg autó fényszóró izzó terhelésként . S néha nagyon meglepődök!(persze negativ irányban ) A bajom csak az , hogy már nem tudok "fix osztószámot " meghatározni, a kinai ötletekre. Valódi jól müködő /követhető MPPT áramkört egy szolár böröndben láttam, a többinek mindig van némi kis problémája. A hozzászólás módosítva: Csü, 10:45
|
Bejelentkezés
Hirdetés |