Fórum témák
» Több friss téma |
Lehet, hogy alumínium, hiszen csekély a tömege. Az is lehet, hogy egyszerűen gyárilag hanyagul lett kiegyensúlyozva.
Sok évvel korábban egy BRG gyárban dolgozó mérnök írta le részletesen a későbbi, BRG MK29, Videoton Európa Stereo-ba készült full auto stop-os mechanikákról a tapasztalatait, miszerint azért volt nagyon sok baj velük, mert egyszerűen a végső beállítás-ellenőrzés nem történt meg rendesen, így nagyon sok olyan gép ment ki, amiben előbb-utóbb jelentkeztek a problémák, volt, hogy már a boltban. Hiába lett volna jobb konstrukció, de a hozzá nem értő összeszerelés-beállítás-ellenőrzés miatt lett olyan-amilyen. A BRG Koncert magnói is emiatt végezték egységcsomagként az Ezermester boltok polcain... Egyszerűen képtelenek voltak az akkori munkások/munkásnők korrektül összeszerelni, beállítani az akkor világszínvonalú tudású magnót hozzáértés híján.
Az a konstrukcio baja, ha azt rosszul is össze lehet szerelni, s nem a melosé, akinek akkordban talán 50 magnot is össze kell óránként raknia.
Nekem amúgy az MK29-be készült új mechanikával rosszabbak a tapasztalataim. És igen, főleg azért, mert indokolatlanul sok a felesleges beállítási lehetőség, ráadásul nem is igazán intuitívak.
Pl.: a főtengely merőlegességét úgy kellene beállítani, hogy a mechanika alján levő vaslemezen, a lendkerék talpcsapágyát tartó rész csak egy fém füllel csatlakozik a nagy lemezhez, és azt kell meghajlítgatni a megfelelő állásig. Szerintem nonszensz! Ezt a világon minden más gyártó (még a keleti blokk: az NDK-sok is, a lengyel Unitra is, bár utóbbi Grundig licenszből dolgozott) megoldották méretpontos alkatrészekkel. Ugyanez érvényes a régi BRG mechanikának a görgőhídjára, amit szintén párhuzamosra kell állítani valahogy a főtengellyel (és azt ráadásul minden görgőcsere után). Az eredményt meg tudjuk mindkét esetben: mivel beállító sablon sose volt hozzá, pláne egyszerű szervizekben, ezért jobb híján szemre, érzésre, vagy sehogy sem történt meg a beállítás. És jöttek a rejtélyes hibák eltűnő magas hangokkal, szalaggyűréssel, súlyosabb esetben nyávogással.. Vannak még hasonló szépségek, pl. az MK27 esetén a felvételi átkapcsolót tologató kart három pozícióba lehet beakasztani a mechanika hátulján. Miért? Ennyire nem tudták méretpontosan gyártani azt a pár vaslemezt..? Na szóval, a kritika után egy kis ötlet is: ma kaptam egy másik helyen a tippet, hogy a bajonettzáras részt is újra kéne kenni (szinterbronz csapágy ebben nincs, szóval elvileg nem árt neki). Teszek vele egy próbát, sok veszteni valóm nincs. Hogy mitől olyan fontos nekem ez a valóban újkorában-sem-csúcs készülék? Nos, ez egy némileg átépített példány, táborozások egyedi kelléke, akkuval és BT modullal is. De mennie kéne a kazettás résznek is, és ezt leszámítva megy is. ![]()
Ne feledjük, hogy az ottani melósok főleg nők voltak, akik még nem sokkal azelőtt a földeken dolgoztak...
A Koncert M4 pedig egy oda-vissza játszó, elektromágneses mechanikájú gép volt. Egy egyszerű betanított munkásnak nagy kihívás volt a korábbi faék konstrukciókhoz képest. Az M10-es sorozat ehhez képest egy nagyon jól átgondolt felépítésű gép volt.
Nos, egyelőre úgy néz ki, ez a kezelés segített: tegnap végigment két oldal is anélkül, hogy akár a kitartott hangokon hallatszott volna a remegés.
Amit csináltam: a képen látható fekete ütközőt lehúztam a tengelyről, ezután a fehér rögzítő elem akadálytalanul leemelhető. Annak mindkét oldalát, ill. a benne levő furatot magát is újrakentem zsírral, alapos alkoholos letakarítás után. Ugyanebben a sorrendben összeraktam, a tengelynek a kazetta felé kilógó részéről alaposan letöröltem minden zsírmaradékot, és egyelőre csendben jár, egyenletesen forog. (A szíjat leemelve - ekkor semmi nem húzza egy irányba - sem remeg most, ha kézzel megforgatom. Előtte jól hallhatóan morgott ekkor.) Ja, a lendkerék szerintem szimpla alumínium. A felülete, a "csengése" is pont olyan. További "érdekesség": úgy érzem, gyorsabb is lett egy picit a lejátszás. Persze semmibe nem tart utánállítani. Inkább az a jelzésértékű benne, hogy ezek szerint eddig szorult is kissé a 40+ éves kenőanyaggal..
Szia! Most tűnt fel a dolog, hogy az ékszíjaknak nem is a hosszát kell mérni, hanem az átmérőjét? Nagyon fura. De ugye, ha így van, akkor így van. Hosszúságra lényegesen hosszabbakat mérek a 70mm-nél és a 22-22,5mm-nél.
Hát.. most megint el vagyok bizonytalanodva picit. (vagy mégse?)
Éjjel nyomtattam hamar két ilyen ékszíj mercét. 0,5 mm-es lépcsőkkel. Csak ugye, az a gondom, hogy a 70mm az a nagyobbik mércének kb. A közepe táján lenne. Már felül sem megy rá feszülés nélkül. Fent még csak 67,5 mm az átmérő. Ugye, itt van a kerdés, hogy rossz ékszíjak voltak a magnóban, vagy nem 70mm az átmérő? Ez a bajom. 8-10e forint a két mechanikára ékszíjat rendelni. Jó lenne nem kukázni. ??
Idézet: Ezt így ne jelentsd ki. Nekem az "AIWA NSX-SZ10" hifibe vannak "kukázott" szíjak, amiket egy rossz állapotú készülékből loptam át és évek óta teljesen rendben teszi a dogát ‒ lehet az ingyen szíj is jó szíj, ha használhatóvá tétel a cél. „Jó lenne nem kukázni.”
Onnantól kezdve, hogy szíjakat szedtél le róla, nem kátrányos-ragadós mocskot, bármi lehet benne.
![]() Ugye jól láttam, és ez fejfordítós, két lendkerekes (oldalanként) típus?
Nem is ez a gondom. Akár jó is lehetne a régi szíj is. Kivéve azt az egyet, ami elszakadt. Csak ugye rendelni akarok már az összes helyett és az nem ingyen van. Működik a régiekkel is szépen, kivéve a szakadt szíj miatti problémát. Úgy gondoltam, nem tüzet oltok, hanem akkor már rendbe tenném. Csak ugye, gavallérkodhatok, hogy kiadom a pénzt az összesért, ha utána meg esetleg nem lesz odavaló.
Igen. Forgófejet a készülék. Mindkét irányba játszanak a lejátszók.
A laposszíjak kifejezetten kellemes tapintású puha gumik. A kis szíj is frissnek látszik. Valójában, nem is tudom, a másik miért darálódott le. Az sincs felkenve, inkább morzsolta.
Megkérdezhetem, hogy milyen zsírt tettél a tengelyre?
Eddig egyébként nem olvastam a posztodat, nem önzőségből, hanem mert nem gondoltam, hogy én egy magnó javításos kérdésbe belefolyhatnék érdemben. A zsírnak kiszáradt állapotban van egy olyan tulajdonsága, hogy inkább tapad, mint ken. Ha ehhez egy pici csapágyhézag is társul, akkor körkörösen akár rezgésbe is hozhatja a tengelyt. Egy öngerjesztő folyamat áll be. Olajjal, vagy zsírral a tengelyt központba hozod és valójában mint egy nyomóolajzásos siklócsapágy esetén, középen úsztatod a tengelyt. ha ki akar térni a központból az esetleges kiegyensúlyozatlanság miatt, akkor azt az olaj, vagy zsír nagymértékben csillapítja. Kölyök koromban volt, hogy a 3 Voltos pici kefés motorra rákötöttem a 9V-os elemet. A fordulatszám a többszörösére nőtt, de a tengely úgy elkezdett rezegni, hogy csak úgy vísított. Ugyanezt zsírral később csinálta. (Mondjuk túl sok kísérlet nem fért bele a 9v-os elem kapacitásával. ![]() Viszont, a zsírra kíváncsi lennék, mert mivel a lejátszás sebessége nőtt, valószínűleg a sűrűsége tökéletesen lett kiválasztva. Kérdés, hogy mikor szárad újra ki, Persze, ha már tudod a baját, pár év múlva szerintem örömmel fogod újra kenni.
Nem tartom kizártnak, hogy a lapos szíj 66x4.8-as lesz (átmérő x szélesség). Egy időben magam is ezt ajánlottam általában "a kétmotoros Sony-khoz" más fórumokon is. Lehet, valaki nem vette figyelembe, hogy ez az egyirányú, egy lendkerekes verzióhoz érvényes igazán.
Viszont ha így van, és nem extrém feszesek (mert ez a 66-os szíj elég jól rugalmas, lehet nem is fogja le a motort sem), akkor nem is feltétlen cserélném őket. Maximum pár évesek lehetnek. Valószínűleg ugyanez a kis ékszíjra is igaz. Az elszakadás lehetett akár egyedi gyártási hiba is, 1-1 alkalommal én is jártam így (tizen X év alatt). Na de 400 Ft/db-ért..
A zsírt nem tudom pontosan megnevezni, mert még vidéken egy idős szakitól kaptam egy pici lekváros tégelynyit anno.
![]() Amúgy kb. borostyánsárga színű, ha valamihez hasonlítanom kéne, lágyabb margarin állagú (csak ugye nem olvad szét 20+ fokban). Szerintem akár kerékpár agyba is láttam hasonlót kerülni, általános célú lehet. Egyébként pl. hasonló korú Unitra-Grundig magnókban az orsózókat kell levenni és ugyanezzel a zsírral újrakenni, ellenkező esetben zörög-visít gyorstekeréskor a műanyag az acél tengelyen. Szóval ismerem a jelenséget pedig. Talán azért nem jutott eleve eszembe hasonló itt is, mert azt feltételeztem, a lendkerékhez biztosan szintercsapágyat kellett tenniük.. de hát hiánygazdaság ugye, abból építkeztek, ami volt. Fentihez képest igen, ez a lendkerék zsírozás egyszerűen kivitelezhető rutin karbantartás is lehetne. De azért pár évig nem számítok újabb gondra (ezzel a részével legalábbis). A hozzászólás módosítva: Hé, 10:30
|
Bejelentkezés
Hirdetés |