Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » ATX táp átalakítása
 
Témaindító: roland9, idő: Aug 29, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 4
(#) bubuc17 hozzászólása Júl 10, 2009 /
 
heló
átalakítottam egy at tápot.
kicseréltem a kondikat nagyobb feszültségűre.
kiszedtem az 5v os részt
és a fesz figyelő részt átkötöttem az 5v os részre.
és sorba kötöttem vele egy potmétert így állítható a kimeneti feszültség.
csak az a gond van vele hogy nem szabályoz hanem csak hirtelen váltása vált 14-23v ra..
és ha leszedem a terhelést a kimenetről akkor 1-2 másodperc késsel esik vissza a 14v ra.
tehát az a gond hogy nem szabályoz a táp normálisan.
mi lehet oka??
(#) Dj TSM válasza bubuc17 hozzászólására (») Aug 7, 2009 /
 
üdv
Nekem sikerült teljesen áttervezni egy régi AT 230wattos tápot,jelenleg +-47 voltot ad le.De áttekertem a trafót,cseréltem a diódákat, beépítettem egy trimert 47 kiloOhmosat és kiiktattam az ¨5 voltos rendszereket,kondenzátorokat cseréltem és meglepett az eredmény,jól működik. Nekem KA7500 vezérli ami a TL494 el kompatibilis.Neked miLYen ic vezérli a tápot, szívesen segítek a problémádban.Szerintem tégy kisebb potenciométert és azzal próbáld a szabáLYzást.
A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2020
Moderátor által szerkesztve
(#) bubuc17 válasza Dj TSM hozzászólására (») Aug 7, 2009 /
 
köszi a segítséget.
és lehet igazad lesz.
erre nem is gondoltam
amint van időm meg is nézem
(#) Dj TSM válasza bubuc17 hozzászólására (») Aug 8, 2009 / 1
 
Próbáld meg 47kiloss potival és ha még mindig nagyot ugrik akkor 22kilost tegyél be,de szerintem a 47 es elég lessz,a gond ezzel csak az,hogy ez még mindig nem lineáris szabájzás de belehet vele löni egy fix feszültséget.Ha viszont szabájozható tápot akarsz csinálni akkor egyszerü a megoldás,ha TL494 vagy KA7500 ic van benne,akkor a 2. es lábon lévö ellenálásokat kösd ki,hogy semmi nemaradjon azon a lábon,fogol egy szintén 47k trimert vagy potit és a közepét bekötöd a 2. es lábba,az egyik szélét pedig a táp gnd jébe,a másik szélét pedig az ic 14. lábára,ott stabilizált + 5 volt található,az a referencia feszültség.Ha ez megvan,gondoskodj arrol is hogy a kimeneteken minden kondenzátor 50 voltig legyen,ne 16 mint az eredetiek.Ja és még valami az ic 4. es lábon van egy feszültség osztó,onnan vedd ki az egyik ellenálást ami megy tovább a komparátorba,csak a másikat hadd benne ami megy a gnd re,ezzel kiiktatod azt a védelmet ami letiltja a PWM et.Ezután viheted fel a feszültséget,egészen 30 voltig fel fog menni.Ha ez sem elég akkor átkell tekerni a trafót.Ja és nagyon vigyázz,mert nincs benne igy rövidzár védelem és könnyen tönkremehet a táp egy kis zárlattól is,most épp ilyen védelmen dolgozom.
(#) bubuc17 válasza Dj TSM hozzászólására (») Aug 8, 2009 /
 
és hogy tudom szétszedni a gyári tekercset??
próbálkoztam gáztűzhelyen melegíteni de inkább csak a szigetelés égett le (:
(#) Dj TSM válasza bubuc17 hozzászólására (») Aug 8, 2009 / 1
 
A feritmag szétszedése a legnehezebb,vigyázni kell hogy netörjön el sehol sem.En úgy csináltam,hogy óvatosan befogattam a ferit mag egyik felét a satuba ugy hogy az összetétel közvetlen a satubafogatot résznél legyen.Persze vékony léc darabkákat is tettem a satuba nehogy elpattanjon a ferit mag,no aztán mikor ez megvan tapétavágó késnek a vékony pengéjével óvatosan megfeszigettem minden oldalon,hogy elváljon a ferit a müanyagtol ugyanis mindig beöntik valami trutymóval nehogy könnyeb dolgom legyen,mikor már ezis megvan az összetételre pászitom a kés pengéjét és óvatosan egy nagyobb csavarhúzó fejével kopogtatom a kés tetejét.Ezt megcsinálom minden összetételnél addig mig szét nem jön egymástol.De igy is megeshet,hogy eltörik.Már jártam igy énis,de szerencsére akadt itthon hasonló ferit magom.Ha kivetted a feritet elkezdheted letekerni a tekercseket,ugyanis amit átkell tekerni az az utolsó elötti két tekercs.Elöször lessz a priméren 22 tekerés 0,5mm dróttal,persze jegyezd mindig,hogy mit honnan és mennyit tekersz le és mijen sorrendben. azután találsz egy réz szalagot ezt szintén tekerd le,utána lessz 3 vagy n=egy szálból áló tekercs ami 3,5 tekerésel van 0,8mm drótbol,ez az egyik 5 volt azután lessz ugyanennyi tekerés,ez a másik 5 voltos.Utána lessz 2 egymásután található tekercs 4,5 menettel 1 mm es drótból.Ez volt a szekundér rész.Erre megint egy réz szalag van rátekerve és utána jön az utolsó tekercs amit nemkell leszedned,ott 23 tekerés van 0,5 dróttal.én leszedtem mert egy kicsivel nagyobb trafót raktam bele.Visszatekeréskor csak tekerj rá a meglévö 23 tekerésre 1mm vastag drótot 10menetszámmal 2szer ugyan abba az irányba tekerd mint a primér tekercs van.A két 10 menetes tekercsnek az egyik elejét és a másiknak a végét vezesd ki,az lessz a gnd a két kimenet pedig a szimetrikus tápág.Ha ez megvan szigeteld és tekerd rá vissza a réz szalagot és mehet rá a 22 menet drót 0,5mm vastag és kesz.10+10 tekeréssel 47 volt körülit fogsz tapasztalni a kimeneteken egyenirányitás és puffer után,de kell neki adni némi álandó müterhelést,teljesitmény ellenálást a két tápágba,nekem 1,2kiloohmos van 3 wattra.Ezután mindkét tápágban stabil 37 volt fog beálni,de ezen még lehet szabájozni a táp vezérlésében.De ha nemvagy biztos a dolgodban szerintem nefogj bele,nemegyszerü jó trafót legyártani,nekem már ez lehet kb a 30. és volt vagy 10 ami nemsikerült.
(#) kocsma hozzászólása Aug 9, 2009 / 1
 
Sziasztok!
Ezt a tekercselés dolgot én is kipróbálom. Örülök, hogy végre valaki segít, és nem csak olyanok írnak,akik ezzel biztatják az embert: hú az nagyon nehéz, tuti nem fog sikerülni, meg nem érdemes, mert ki kell cserélni még 1-2 diódát, meg tranzisztort. Ez valóban az elektronika csúcsa, csak profiknak, de azért szerintem van aki megbirkózik vele, főleg azok után, hogy már cikk is van róla, hogyan kell csinálni. :kalap:
(#) san398 válasza bubuc17 hozzászólására (») Aug 9, 2009 /
 
A trafó szétszedés egyik módja: Be a mikróba 1percre egy nagy bögre víz társaságában, amint lejárt az idő megfogod ronggyal a trafót és könnyen szétjön a vasmag.Többen csinálják így (többek között én is) és eddig senki nem panaszkodott, hogy tönkre ment volna a mikró.
(#) Dj TSM válasza kocsma hozzászólására (») Aug 9, 2009 /
 
üdv
Szerintem a nehézség nemis a trafó áttekercselésében rejlik,hanem abban hogy pontosan ismerjük a tekerések számát és pontosan kell összerakni,szétszedéskor mindent lekel jegyzetelni,méjik tekercs milyen dróttal hányszor és milyen irányban van tekerve.Nagyfigyelmet kell tulajdonitani annak,hogy a drótok szépen egymás mellett legyenek feltekerve mert külömben zúgni,fütyülni fog a trafó és a kimeneti feszültség is ingadozni fog pár voltocskát a hejtelen tekercsek közt indukálódó nemkivánatos kóbor áramok miatt.Második fázis a tápegységben található vezérlés kijátszása és átalakitása.Nekem sikerült a dolog,jó a kimeneti feszültség meg hasonlók,csak a rövidzár védelemmel van némi gond,mihejtst rövidrezárom egy pillanatra is a kimenetet,rögtön kivágja a szemböl jobb oldali tranyót,de ha megoldom egyböl felis teszem a képeket és a módositásaimat
(#) Dj TSM hozzászólása Aug 9, 2009 /
 
Ittvannak a képek az általam sikeresen módositott tápról,bár még kisérleti stádiumban van,nincs megbizható rövidzár védelme.
(#) Dj TSM hozzászólása Aug 9, 2009 /
 
Még képek
(#) ha1drp válasza san398 hozzászólására (») Aug 9, 2009 /
 
Nem javasolnám a trafó hővel való "kezelését". Csökken a határfrekvencia, emellett csökken a hatásfok. Tudom, hogy ettől még működni fog, de folyamatosan nagy terheléseknél már hamar felforrósodik a kapcsolótranzisztorok hűtőbordája, amitől persze sorra pukkannak el a tranzisztorok.
(#) bölcsész válasza roland9 hozzászólására (») Okt 6, 2009 /
 
Helló,

én is csak a fenti rajzot találtam az atx "tápomhoz". Valszeg csak nagyjából passzol.
Szóval az lenne a kérdésem, hogy ezen rajz szerint jól látom, hogy a feedback van a 12v-ról is? R25-ön keresztül?
Ha csak 12V kell nekem, akkor kössem le az 5V-os R26 ellenállást?
Illetve most az 5V-os ágban lévő terheléssel megy a táp. Ezt ki lehet iktatni valahogy?


(#) szilva válasza bölcsész hozzászólására (») Okt 6, 2009 /
 
Legegyszerűbb, ha az 5V-ról elmenő visszacsatolást rákötöd a 12V-ból egy ellenállásosztóval kialakított "5V"-ra. Akkor csak a 12V változása fog a szabályozásba beleszólni, de nem kell drasztikusan belebuherálni a visszacsatolásba sehol. Én 33+47 ohmokkal szoktam ilyet csinálni.
(#) bölcsész válasza szilva hozzászólására (») Okt 6, 2009 /
 
A fenti rajzot tekintve azon is van a 12V-on visszacsatolás nem?
Pont ez bizonytalanított el. Elég lenne csak levágni az 5V-ról?
(#) dokymobil hozzászólása Feb 9, 2010 /
 
Sziasztok !
nekem egy olyan gondom van , hogy adott egy Dell optiplex sx260 számológép , és nincs hozzá táp.
Vistont , van egy 400-w-os atx-es tápom.

Elvileg,megtaláltam a dell-gyári tápjának a lábkiosztásait, Dell optiplex sx260 , de hiába kötöm rá szegény atx-táp 12-v-os kimenetére , a táp nem indul el.... (átkötés,megoldva) gnd - ps-on .
Tudna valaki segiteni , hogy mit csináljak ?
Ja, a gép eredeti pápjának az adatai :

- Dell Family DA-1
- Heavy, solid construction
- AC adapter
- Works with Dell OptiPlex SX260 SX270
- Dell P/N: 3R160
- Output: 12v ~12.5A
- Input: 100-240V 1.8A 50 - 60Hz

Elöre is köszönöm.
(#) Gabiorsi hozzászólása Márc 3, 2010 /
 
Hello!

Kérdésem a következő lenne:
Adott egy rossz táp, nem tudom, mi baja lehet, semmire nem reagál. Ez a táp egy fekvő Compaq gép tápja. Mivel sehol sem találok ilyen tápot, megpróbálok csinálni egyet, egy ATX tápból.
A lényeg: 14 PIN-es a Compaq táp alaplapi csatlakozója, és kell a 4 lábas 2sárga 2fekete alaplapi csati is.
A normál ATX 20 PIN-es, ebből kéne kimazsolázni a kellő szálakat.
A neten megtaláltam a bekötési rajzot, de nem egyértelmű néhány szál, ehhez kéne nekem segítség, remélem sikerül.
Mellékletbe raktam a 2 táp pinjeit.
Ami kérdéses a compaq csatin:
3 fan off special pin
4 pwr on standby
5 +5V aux
6 fan cmd special pin
9 +3,3V aux

Melyik szál lehet a megfelelő ezekhez az ATX tápon? Köszi
Gábor
(#) sportsboypaper hozzászólása Feb 17, 2011 /
 
SZiasztok,

szuksegem volna egy 12V 10A es tápra, es mindenhol horror áron adják. Egy ATX lead ennyit, de az meg egyrészt nagyon nagy, másrészt tul sok mindent tud.

Van arra mód szerintetek, hogy az egesz tápból egy 12V-os, 10 A-s táp maradjon?
Köszi előre is.
(#) potyo válasza sportsboypaper hozzászólására (») Feb 17, 2011 /
 
Kiforrasztod a panelből a többihez tartozó vezetékeket, visszacsatolást módosítod, hogy csak a 12V-ot figyelje, esetleges túlfeszültségvédelmet kiiktatod a többi feszültségről. Ha nagyon merész vagy, akkor a többi feszültséghez tartozó egyenirányítót, szűrőt, stb. is kiveheted. De utóbbiakkal nem sokat nyersz, nembiztos, hogy érdemes vacakolni vele.
(#) sportsboypaper válasza potyo hozzászólására (») Feb 17, 2011 /
 
Köszi szépen, ez a nyákról egyértelműen lekövethető hogy mi hova megy? gondolom keresek egy vezetékpárt, ahol 12V-ot mérek es van 10A, nem? a földet gondolom megtalalom azzal nincs gond.
A visszacsatolas még kérdés, hogy hogyan talalok rá.
Azt miert kell figyelni? ez egy kicsit zavaros nekem.
(#) laszlo987 válasza sportsboypaper hozzászólására (») Feb 17, 2011 /
 
Sárga vezeték +12V, fekete 0.
(#) laszlo987 hozzászólása Feb 17, 2011 /
 
Zöldet össze kötöd a feketével. A 12V és az 5V os ágára kötsz egy kicsi 12V gépkocsi izzót 5W-ost terhelésnek.
(#) sportsboypaper válasza laszlo987 hozzászólására (») Feb 17, 2011 /
 
Köszi szepen, ez nem hangzik tul bonyolultnak. Gondolom nagy bajt nem lehet okozni. A masik kerdesem, hogy a szellozo ventit ilyenkor ki szabad kötni? Azzal is kisebb es halkabb lenne az egesz. vagy kössem rá fixen egy 5Vos kimenetre az izzó helyett? akkor terheles is lenne, es nem is zugna annyira.
(#) laszlo987 válasza sportsboypaper hozzászólására (») Feb 17, 2011 /
 
Az izzó azért kell hogy meglegyen a terhelés, csak a venti nem terheli meg a rendszert és nem biztos hogy be fog indúlni a táp, vagy nem lesz stabil. A venti meg kell mert azért nem kicsi a 10A!
(#) laszlokunstar válasza sportsboypaper hozzászólására (») Feb 17, 2011 /
 
A ventillátort ne kösd ki, ha zavar a hangja építsél be termisztoros fordulatszám-szabályzót. Elég sok tápban alkalmazzák a csendesítésre, a termisztort a hűtőbordára erősítik. Pár aklatrésszel megvalósítható.
Ha nem akarod 12 V-tal hajtani, akkor a +5 és +12 V közé kösd be, 7 volton már jobban pörög a ventillátor. A táp hőmérsékletét a várható üzemi terhelés felett ellenőrizd, hogy később ne érjen meglepetés.
Másik lehetőség a 12 cm-es ventillátor -persze másik házban-, ennek több mint dupla akkora felülete van mint a 8 cm -esnek, alacsonyabb fordulatszám esetén is több levegőt szállít.
Ha szétszeded, akkor egyúttal nézd meg a kondikat is, milyen állapotban vannak.
(#) sportsboypaper válasza laszlokunstar hozzászólására (») Feb 17, 2011 /
 
Köszönöm, meggyőztetek a ventiről marad

viszont a 7V os ötletet nem ertem annyira, mit jelent h "közé" kössem be?

Ugyanez az izzónal is kérdésem, hogy "A 12V és az 5V os ágára"

nekem a következőképp jön le:

a sok sarga kabelbol meg a feketebol 1-1 megy el az eszközömhöz.

emellett a ventit rakötöm a "12V es az 5V közé"
mindehhez egy masik 12Vos aghoz rákötök egy izzót
valamint a zöldet összekötöm az egyik 5V-hoz tartozó feketehez.

minden mas kabelt leforrasztok.

Kb erre gondoltatok?
(#) laszlokunstar válasza sportsboypaper hozzászólására (») Feb 17, 2011 /
 
+5V és +12V között ugye +7 Volt feszültségkülönbség van.
Vagyis a sárga és a piros vezeték közé kösd be, lassabban fog forogni mint most.
Tulajdonképpen a teendő csak annyi, hogy a ventillátor földön levő fekete vezetékét kösd át a +5V-ra.
(#) sportsboypaper válasza laszlokunstar hozzászólására (») Feb 17, 2011 /
 
köszi szepen, ez igy egyszerűnek tűnik. kezdek kedvet kapni hozza.

Azon agyalok, hogy nincs-e valami hasznosabb dolog, vagy valami kevesbe feltuno dolog, mint egy indexlampa izzó a táp házában.

Tulajdonkepp egy borhűtő tápjáról beszelgetunk, amiben a peltier cellahoz kell a 10A igy fontos, hogy valamennyire ízléses legyen. egy tölgyfa doboz készül hozzá díszesen faragva, ugyhogy nem rontanam el azzal, hogy ég hatul egy lámpa.
Ez az izzó csak bekapcsolaskor kell, vagy folyamatosan ég majd?
Bocs, de a borokhoz jobban ertek, mint ehhez
(#) laszlokunstar válasza sportsboypaper hozzászólására (») Feb 17, 2011 /
 
A táp átalakításával lehetséges az izzó (terhelés) elhagyása. Az 5V-os ágat figyeli jelenleg a tápod, mint referenciafeszültséget, s ahhoz igazítja a többi kimeneti feszültséget. A figyelőellenállás kikötésével, s átkötésével a 12V-ra, s még kisebb átalakításokkal megoldható. Ezután a 12V-ot figyeli mint referencia feszültséget, a peltier meg a terhelés lesz rajta.
(#394897) dbase hozzászólásában levő linken levő cikket olvasd el. 500W-os tápból 0.6V tól 20V-ig működő 0,15-tól 20A-ig szabályozható labortápot találsz. Az átalakítás lényegét a kapcsolás alapján meg fogod érteni.
Ha a borhoz értesz elsősorban, akkor a nagyfeszre különösen figyelj oda. Olyan tápot alakíts át, melyhez van kapcsolási rajzod.
(#) sportsboypaper válasza laszlokunstar hozzászólására (») Feb 17, 2011 /
 
valoszinuleg nem lenne nagy cucc egy hozzaertonek, amit irsz, de akkor inkabb huzok valami feketét az izzóra

Az elvet ertem, de mivel nincs elottem a tap, egyelőre homaly az egesz, remelem kitisztul a dolog.

Egyebkent a peltier se kap allandoan aramot. Van a rendszerben egy termosztat, az vezerli. Annak a tápja viszont direktbe van kötve a 12voltra az is lehetne referencia, nem? Az allandoan fogyaszt, de nem tudom, mennyit.
Következő: »»   2 / 4
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem