Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Felvonó bekötése
 
Témaindító: ig-ri, idő: Márc 31, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 2
(#) ig-ri hozzászólása Márc 31, 2009 /
 
sziasztok szeretnék építeni itthonra egy építési teherfelvonót valami olyat hogy van egy fém oszlop és melette egy kb1 m2 felületet mozgatok na ennek kelene egy elektromos kapcsolás valahogy úgy hogy hogy gombnyomásra indul és végálláskapcsoló leállítaná a dolgot persze oda vissza menjen.Segétségeteket várom és köszönöm.
(#) Inhouse válasza ig-ri hozzászólására (») Márc 31, 2009 /
 
Relék, végálláskapcsolók és nyomógombok segítségével megoldható az egész.

Úgy kell bekötnöd, hogy egy adott végállásból mindig csak a másik irányba indulhat. Ehhez kell a 2 irány nyomógombja és 1 a vészleállásnak. Ez minden irányban azonnal megállítja a motort. A végállásokhoz dupla végálláskapcsolót rakj, fő a biztonság. Ha valahol félúton lett megállítva, akkor onnan bármerre mehet.

Üdv
Inhouse
(#) Action2K válasza ig-ri hozzászólására (») Márc 31, 2009 /
 
Szia!
Elsődleges, fontos dolog, hogy milyen motorod van hozzá, egy vagy háromfázisú? A féked mechanikus, vagy elektromos a motoron?
Üdv: Laca.
(#) Action2K válasza Inhouse hozzászólására (») Márc 31, 2009 /
 
Én relék helyett mágneskapcsolókat használnák. Pl.: DIL 0-52 , vagy hasonlók. Ezeknek van elég fő és segédérintkezői, illetve a nagy terhelést is jól bírják (16A, nagy ívoltó hézaggal).
(#) Sebi válasza ig-ri hozzászólására (») Márc 31, 2009 /
 
A stabil mechanikai felépítés nagyon fontos! Gondolom drótköteles emelő az, amit házilagos kivitelezésben viszonylag egyszerű megoldani. Építési célra - nyitott kivitelű emelőszerkezetnél - NEM szabad "magára hagyni" a hajtást (öntartással), kizárólag addig mehet, míg a nyomógombot nyomva tartod. (balesetveszély!)
Végálláskapcsolók kialakítására így is nagy hangsúlyt kell fektetni.
(#) Action2K válasza Sebi hozzászólására (») Márc 31, 2009 /
 
Ha további balesetvédelmi szempontokat is figyelembe veszünk, akkor egy túlsúlyérzékelő sem ártana. Azt az 1nm-es felületet hamar meglehet pakolni majd 1 tonnával, de még az 500kg is sok lehet, ha olyan a kiépítése. Én igazából 100kg fölé nem terhelnék egy ilyen házi liftet. Ez bőven elég 9 darab NF-30-as téglához, sok sok YTONG téglához, kb 30db betoncseréphez, 4 vödör malterhoz... persze nem mind egyszerre
(#) proba válasza Action2K hozzászólására (») Márc 31, 2009 /
 
A minimum egy talicska beton . meg önzáró csigahajtás
(#) patexati válasza ig-ri hozzászólására (») Márc 31, 2009 /
 
Na rajzoltam egyet igasz nem a legszebb

Kép.jpg
    
(#) Action2K válasza proba hozzászólására (») Márc 31, 2009 /
 
Idézet:
„minimum egy talicska beton”
azaz, 15 lapát sóder, 3 lapát cement, kb 8 liter víz, meg egy talicska. Ez uszkve 80-90 kg.
Idézet:
„önzáró csigahajtás”
azaz, mechanikus fékezés.
Az a szitu már megint, hogy egy készítendő szerkezetnek az elektromos része a legegyszerűbb. Viszont a gépészeti kialakítása annál nagyobb odafigyelést érdemel. Még jó, hogy csak elektronikai portál vagyunk
(#) patexati válasza Action2K hozzászólására (») Márc 31, 2009 /
 
A felvonó hajtása csak az erre a célra gyártott csigakerekes áttételű motoral lehetséges!
(#) Inhouse válasza Action2K hozzászólására (») Ápr 1, 2009 /
 
Azért írtam ilyen általánosan, mert igen kevés infó volt a kérdésben...sajnos ez mostanában a tendencia...ha odaírod, hogy nem írta ezt és ezt, akkor szoktak beszólni, hogy ha nem tudsz megoldást, akkor csitu...

Szóval nem tudunk a motorról semmit...

A relé és a mágneskapcsoló egy laikusnak nem sokban különbözik...tulajdonképp másnak sem...

Egy barátomnak van otthon egy személyfelvonója, házi gyártmány. A tetőtér beépítésbe lehet vele felmenni. Csigaáttételes motor, mágneskapcsolók, végálláskapcsolók, és 3 madzag lóg le a liftkabin mellett. LE/ÁLLJ/FEL. A kabin zártszelvény kalitka, hánccsal betekerve, vagy valami ilyesmivel, fő az esztétika. Kb. 1 éve üzemel.

Üdv
Inhouse
(#) Action2K válasza Inhouse hozzászólására (») Ápr 1, 2009 /
 
Ne legyen így, de mi történik, ha kötélszakadás van?
(#) patexati válasza Action2K hozzászólására (») Ápr 2, 2009 /
 
Akkor a gravitáció teszi a dolgát Mi más történne leesik! Úgy kell tervezni,hogy ilyen ne következzen be és persze a renszeres karbantartás felülvizsgálás is kell! Legfőbb szabály a terhelését nem szabad soha túllépni mert egyszeri alkalom is kihat az utánna következő időtartamra! (meggyengül,elfárad,reped,stb) A lifteknél pedíg kizárt a lezuhanás mert az teljesen más mechanikai védelmeken alapul,de a "malterosfelvonóval" előfordulhat ha nem szakszerű a kivitelezés és a használat!
(#) Inhouse válasza Action2K hozzászólására (») Ápr 2, 2009 /
 
Én is mondtam neki, arra jutott, hogy rak egy autógumit a cucc alá... Az egész nem megy 2m-nél magasabbra...
Tulajdonképpen ő mindig összekeveri a le és a fel zsinórját (nekem elsőre sikerül, pedig én nem lakok ott), a stop középen van, azt nehéz elrontani... Legutóbb mikor láttam, a végállások még mindig az ideiglenes, beállítós rögzítéssel voltak felrakva...

Üdv
Inhouse
(#) Action2K válasza patexati hozzászólására (») Ápr 2, 2009 /
 
No igen! Épp erre a szakszerű kivitelezési megoldás hiányát sejtettem ebben. Ezt még Inhouse hozzászólása is megerősíti. Én minimum egy automata önzáró fékkel ellátnám. De ennek kicsi az esélye, hogy megcsináljam, mert nem fogok egyhamar házilag személyliftet építeni a házamba, pedig a szuterintól, a tetőgaléria a 4. szintnyire van. A szakmai tudásom meglenne, de nagyobb a felelősségtudatom.
(#) Sebi válasza patexati hozzászólására (») Ápr 2, 2009 /
 
Így van! Az építőiparban használt emelőgép ("pántya") nem nevezhető liftnek, nem is azonos előírások vonatkoznak rájuk: a megvezetést (tkp kilengésgátlást) két kifeszített huzal biztosítja, csigaáttételes hajtású kötéldob a hajtás, keresztreteszelt mágneskapcsolók az irányokhoz végkapcsolókkal és kész. Függő teher alatt nem tartózkodhat senki, kézi működtetés a kosár útjának folyamatos figyelésével.
Jó az autógumi alá, nem puffan akkorát

Személyfelvonóknál merev a vezetősín, kötélszakadás esetén a recézett (önzáró) ékes fogókészüléket a sebességhatároló hozza működésbe.

Jó élmény benne lenni mikor befog...
(#) gg630504 válasza Action2K hozzászólására (») Ápr 2, 2009 /
 
Akadálymentesítés...? Jó esetben vendégnek és nem családtagnak. Ez is hozzátartozik a felelősségtudathoz. Mégoffabb: 40 évvel az ember Holdra lépése után Európa közepén pár emelet nem lenne szabad gondot okozzon. Sajnos de.
(#) bundyland hozzászólása Ápr 2, 2009 / 4
 
Hi !

Nekem kb. 10 éve működik egy felvonó a lakásomban (igaz most lett eladva), teljesen én csináltam igaz esztergálva is lett jó sok minden
12 helyen csapágyazva a szekrény, 2,4kW 3 fázisú motor, jócskán túlméretezett kötél mivel induláskor van kis rántás és ugye ilyenkor sokkal nagyobb erők lépnek fel, robogóból kiszerelt hidraulikus tárcsafék a pontos
megállás miatt mivel a lefelé a csigahajtómű nem ugyanott áll meg télen illetve nyáron az olaj viszkozitása miatt. Ha bármi kérdés van ebben
tudok segíteni.

(#) Busz hozzászólása Dec 29, 2009 /
 
Sziasztok!



A liftek mindig is érdekeltek valamiért de sajnos sose volt senki akit megkérdezhetnék ezügyben.
Ezért nem akarok új topikot nyitni.
Ugyanis eme csodaszerkezeteknek igen érdekes a lelkiviláguk. Pláne a relés vezérléseknek.
Azt már tudom hogy lezuhanni szinte lehetetlen velük... hála a vezetősínekre fogó vészfékekre.
De pár dolog még nem tiszta.
Pl azt szeretném tudni hogy a súlyérzékelő (túlterhelésérzékelő) hova van beépítve? A mozgópadlóba ami a foglaltságot is érzékeli? Tehát ha felülök a korlátra nem érzékel?

A másik meg a szintkorrekció. Alapból valamiért, megmondhatnátok hogy miért rugózik a fülke, de ha sokan szállnak be akkor ugye a liftfülke meg az emelet padlója között nagyobb lesz a szintkülönbség és ezt korrekciózza és vagy följebb vagy lejjebb ereszkedik a lift nyitott ajtóval, ki-be lépkedő emberekkel. Bár ezt főként a hidraulikus lifteknél vettem észre.
Pedig az nem rugózik de ha beszállok érezni meg látni is hogy mozdul, ránt egyet a kabin.
Tehát milyen technikai eszközzel tudják a liftek megállapítani majdhogynem milliméterre pontosan a fülke helyzetét?
Jó a nagyon régi liftek még mechanikus karokat mozgattak a liftaknában, (csattan egyet minden emeletnél)na azok nem is végeztek szintkorrekciót... D
De az újjabb lakótelepi liftek (kb 30 évesek) amik relések ugyan de már a liftaknában nem csattogtatnak semmit, csak a gépházból hallatszik hogy kattan a relé na azok mi alapján tudják hogy hol a fülke?
Állítólag van bennük valami emeletmásoló berendezés is. Na azt eltudja nekem magyarázni valaki hogy pontosan hogyan is működik? Tehát a fülkéhez van magán a fődrótköteleken kívül egy külön kötélzet ami nem a fülkét mozgatja hanem a fülke mozgatja a kötelet ami meg fent a gépházban mozgat egy tárcsát és a tárcsa alapján (emeletmásoló ?? ) tudja a gép hogy hol jár a fülke?

De hihetetlen hogy elektronika nélkül sok sok relével megtudnak valósítani egy biztonságos és megbízható felvonóvezérlést. Én sokkal jobban szeretek öreg relés lifttel utazni mert ott nincs az a veszély hogy lefagy a vezérlő számítógép vagy letilt valamiért aztán ottmaradok egy darabig...
Igaz hogy a relés lifttel jártam már úgy hogy menetközben résnyire ajtót nyitott majd visszacsapta de ez a biztonsági áramköreinek nem tűnt fel, esze ágába sem volt vészfékezni. Pedig ismerőseim (egy másik lifttel) azzal szórakoztak hogyha valaki teli pohárral szállt be a liftbe akkor menetközben megrántották az amúgy automata ajtót és erre a lift vészfékezéssel megállt de úgy hogy borult pl a kávé...
Na én ilyet sose mertem de a STOP gombtól azért nem riadtam vissza.
Az újjabb fajta lifteken amik már nem relések azokon már nincs (de miért??? ) de a reléseken általában van. Ha megnyomom akkor általában megáll ott ahol épp jár és nem nyit ajtót. Volt olyan lift is ami a legközelebbi állomáson állt meg. Olyan is volt ami rögtön kinyitotta az automata ajtót persze fékezéskor. Tehát előbb kicsapódott mielőtt megállt volna két emelet között.
Tehát a STOP gomb az egy zsákbamacska gomb, minden lift mást csinál a megnyomásakor.
Volt amelyikbe beragadtam ez miatt...
Megnyomtam hogy STOP aztán meg is állt de utánna nem indult el bármit nyomtam. Vártam hátha van biztonsági idő de pár perc elteltével sem indult. Persze ezt már tudtam hogy bebuktam mert mikor nyomtam bármely gombot amíg nyomvatartottam addig végig fent a relék (de legalább az összes kórusban) vadul kattogtak, kabin rángatózott tehát hallatszott és érződött hogy ez nem a normál működés jele. kb 5 perc után mikor tudtam hogy ez ugyan el nem indul magától megnyomtam a vészjelzőt. Lent az aknában épphogy felberrent egy halk csengő aztán elnémult. Nyomhattam hosszan, röviden a vészjelzőt nem működött. Aztán gondoltam kifeszítem az ajtót. Be se volt zárva, simán ellehetett húzni az automata ajtót de amilyen az én szerencsém betonfal volt előttem. Visszacsuktam... megint nem indul csak kattog a gépház. Aztán kinyitottam és nyitott ajtóval nyomtam egy gombot. Becsukta és megmenekültem, elindult. Egy 4 emeletes épületben volt ez, külső lépcsőház tehát hiába kiabáltam volna senki nem hallotta volna, de semmi matrica hogy üzemeltető ki, semmi biztonsági vizsgálat ekkor meg akkor matrica semmi nem volt rajta, persze még a karbantartás jele sem. Tehát valszeg a lakóközösség megspórolta a kötelező ellenőrzéseket és a karbantartást és dugiba üzemelt az a lift.

Innen jönnek a következő kérdéseim:
tényleg minden hónapban ellenőriztetniük kellene a lifteket? Évente tényleg van kötelező nagyvizsgálat? Mert "évi vizsgán megfelelt" matricákat szoktam látni (nem mindegyiken...).
Ha vannak ezek miket, mit ellenőriznek és hogyan?

A fenti történet miatt meg kérdezném a liftajtó mozgató mechanika lelkivilágát is. Ugye minden aknaajtó kivülről nyitható egy spéci kulccsal. De belülről a fülkeajtó hogyan nyitható ki ha vészjelző nélkül beragadsz?
Mert ahogy tudom a liftajtót a bekapcsolt mozgató motor nyomatéka tartja zárva és nem retesz meg mágneszár.
Mert pl a STOP gombos eseteknél általában a liftajtó motor feszmentes állapotba kerül és akkor kézzel nyitható a csukott ajtó. DE! : egy-két lifttél (ugyanaz gyártmány, ugyanúgy relés) a STOP gomb után megáll de az ajtómotor nem kapcsolódik le a feszültségről tehát zárvatartja az ajtót mert nem tudom elhúzni kézzel. Bár nem feszegettem, nem akarom a másét elbaszni.

Tehát a kérdésem: minden automata liftajtót a mozgató motor nyomatéka tart zárva? Vagyis áramszünetben, bajban elméletileg kézzel nyitható(-nak kéne) lenni?
AZ újjabb modern liftekben is nyitható az ajtó beragadáskor, áramszünetkor stb?
Tehát a fülkeajtó reteszelve is lehet vagy szabvány írja elő azt hogy kézzel is nyitható legyen?

Tehát a liftautomatafülkeajtókat pl hogyan lehet nyitni ha a mozgató motor zárvatartja? Ha elkezdem nagyobb erővel húzni elromolhat?

Meg a fülkeajtó hogyan nyitja ki az aknaajtókat? Milyen szerkezettel kapcsolódnak egymáshoz? Meg a liftakna ugye úgy van kiképezve hogy nyitott ajtókkal haladva sem akadunk fel semmibe?

Az automata aknaajtót gondolom retesz tartja zárva nem? Azt belülről hogyan lehet nyitni ha mászni kellene a fülkéből?

Egy modern kb 2 éves hidraulikus lifttél figyeltem a full automata ajtókat. Ha ott odatettem az ujjamat meg sem szorított, rögtön visszanyitott annyira okos. Régi panelházi relésnél ha az ujjamat teszem az ajtóhoz jól odacsapja és még el is indul. De ha a lábamat teszem oda akkor azért működik ott is a szorításgátló.

A modern hidraulikus lift viszont ha parkolt csukott ajtókkal akkor becsukta az ajtókat de nem zárta be. Tehát elkezdtem elhúzni, engedte is majd fél centi után bekapcsolt a mozgató motor és visszacsukta. Tehát annál is a motor nyomatéka tartja zárva az ajtót menet közben. De minden liftnél így van?
AMúgy abba nem volt STOP gomb, de ott az ajtócsukó gombbal lehetett szórakozni. Bárhol és bármikor megnyomtam és nyomvatartottam az ajtócsukó gombot rögtön becsukta az ajtót és úgy is maradt amíg nyomtam a gombot. A külső hívásokra reagált de amíg nyomvatartottam a gombot addig nem nyitott ajtót. Érdekes hogy a szorításgátlót is kikapcsolja az a gomb. Amíg nyomvatartom addig szorít az ajtó. Jól meg is lapította az ujjamat, nem nyitott vissza amíg el nem engedtem a gombot. Ez gondolom a tűzoltóknak lenne ez a funkció.. De ezt idáig ebben az egy liftben tudtam megcsinálni, a többiben ez nem jött össze, hiába nyomom hogy ajtó csuk nem tudom magamat bezárni illetve a többieket kizárni.

A hidraulikus lift sem piskóta ám, azokból csak újépítésűt láttam (2 évesnél fiatalabbak) de azok is produkálnak érdekes dolgokat. Pl volt egy olyan aminél beszállok, azonnal amint beléptem az 50 kilómmal rántott egyet a fülkén, megnyomom a legfelső emelet gombját, ajtót becsukja, pár centit dob a fülkén majd visszaesik, aztán vár egy kicsit és utánna indultunk. Na ennyit a modern számítógép vezérlésről. Arról nem is beszélve hogy úgy ment mintha egy hullámon lovagolnék, érezhető volt hogy nem egyenletes az emelkedés.

A köteles liftnél az ha ide-oda oldalra rángatózik az gondolom a kopott, görbült vezetősínektől van de ha elkezd morogni meg rezonálni véletlenszerűen úgy hogy szétrázza a lábam az egész az mitől lehet? Csapágyas a motor?

Sajnos liftnélküli házban élek de ahol látok liftet ott mindig végignyomkodom a gombokat.

Egyenlőre ennyi kérdésem van róluk, majd jön még több is ha eszembe jut.

Válaszokat előre is köszi!
(#) Sebi válasza Busz hozzászólására (») Dec 29, 2009 /
 
"azt szeretném tudni hogy a súlyérzékelő (túlterhelésérzékelő) hova van beépítve? A mozgópadlóba ami a foglaltságot is érzékeli? Tehát ha felülök a korlátra nem érzékel? A másik meg a szintkorrekció. Alapból valamiért, megmondhatnátok hogy miért rugózik a fülke, de ha sokan szállnak be akkor ugye a liftfülke meg az emelet padlója között nagyobb lesz a szintkülönbség és ezt korrekciózza és vagy följebb vagy lejjebb ereszkedik"

Van amelyik a kötélfeszültséget méri, van ami a mozgópadló alá van szerelve. A régebbieknél egyszerű mikrokapcsoló, megfelelő mechanikával. Szintkorrekció csak a hidraulikus lifteknél van. Mágnesek vannak felhelyezve a vezetősínre, reed reléket működtetnek. Nincs mm pontosság: szintzóna alá csúszásnál kezd korrigálni.


"Állítólag van bennük valami emeletmásoló berendezés is."

Igen, a Schindler liftek ezt használják, úgy ahogy elképzelted: ugyanaz a kis kötél hajtja, mint a sebesség-határolót. Ez egy kb 50cm átmérőjű dob, melynek palástján állíthatóan "ülnek" az emeletenkénti "bütykök", amik mikrokapcsolót működtetnek.

Ajtónyitásnál az egysebességes típusok ugyanúgy állnak meg, mint egyébként. A kétsebességesnél elmarad a lassúra váltás, ezért kissé durvább a megállás. Az ajtó visszacsukása nem eredményezhetne újraindulást.
A stopgombról írtak alapján elkötésekre lehet gyanakodni. Megnyomása azonnali megállást kell erdményezzen. Egyparancsos felvonó ugyanabban az irányban nem indul utána a következő emeletre, csak ellentétes irányba, vagy eggyel magasabb szintre.

Az automata ajtót nagyobb erővel ki lehet nyitni a nyomatékkal tartó motor ellenében is. Eleinte nehéz megmozdítani a kulisszás hajtás miatt, ami zárt állapotban kicsi erőkart hagy az ajtó felé.

Az aknaajtókat a "kombinált zár" tartja reteszelve. A zár mozgatását az akna felől egy kapcsolódó görgős kar végzi. Szintben álló fülkénél ezért kézzel nyitható, ha a belső ajtó pár centire már kinyílt. A külső automatikust pedig együtt kinyitja a belsővel.

A jobbra-balra való rángatózás lehet attól amit írsz, de inkább csúszóbetét-kopás. Ha függőlegesen remegve jár, az kopott hajtótácsa horony eredménye lehet...
(#) Inhouse hozzászólása Dec 29, 2009 /
 
Jé, azt vettem észre, hogy ha valami ilyen hosszú, már neki sem állok elolvasni...belenézek és kész...

Üdv
Inhouse
(#) Busz válasza Sebi hozzászólására (») Dec 30, 2009 /
 
Köszi a választ!

Akkor nem érdemes ugrálni a liftben mert ha bekattan a mikrokapcsoló akkor szívás van...
Szóval van emeletmásoló és ugyanaz a "mellékkötél" hajtja a sebességhatárolót is.
Na de a sebességhatároló hogyan működik? Ha túl gyorsan halad a fülke akkor az van olyan erős a mellékkötél hogy megfogja a fülkét? Vagy csak a motornak küldi a jelet hogy STOP ?
Mert nemcsak a vészfék fogja meg a fülkét? Ami tudtommal úgy működik hogy a főtartó kötél tartja előfeszítve, ha a kötél elszakad megszűnik az előfeszítés és az előfeszített rugók segítségével ráfékez a vezetősínekre a fülke.
Vagy a sebességhatároló főként a felzuhanást hivatott megelőzni?

Amúgy azt honnan lehet észrevenni hogy egysebességes vagy sem? Mert régi bérházban találkoztam olyannal ami olyan lassú volt hogy megálláskor tényleg lassítás nélkül puff és kész, megállt. De a lakótelepi panelekben mikor megérkezik a célállomásra és úgy érezzük mintha megállt volna aztán mégse állt meg hanem lassan menve szintbeáll akkor az egy vagy kétsebességes?
Vagy kétsebességes az a lift pl mikor a legtávolabbi szintre megyek és érzem hogy menet közben gyorsít?

"Az ajtó visszacsukása nem eredményezhetne újraindulást."
Ezt hogy érted? Magyarul a STOP gomb megnyomása után nem szabadna elindulni a liftnek?
Mert ismerőseim is akik ajtórángatással vészfékezést produkáltak utánna nekik is elindult magától egy kis idő után.
Akkor ha a STOP gombbal állítom meg illene utánna újra elindulnia nem?
Ahol a STOP gomb miatt beragadtam ott biztos elkötés volt, azért kattogtak vadul a relék, szerencsére a nyitott ajtóval való indításpróba korrigálta és elindult.
Ha minden ajtó zárva miért nem indulna el?
Vagy mi az a dolog amitől úgy letilt a lift hogy többet (nem szabadna) elindulnia szerelői beavatkozás nélkül?
Na ezért szeretem a reléset, az nem tilt le, vagy ha igen akkor megfelelő gombkombináció és ajtószórakozással újra működésbe hozható... na de az új számítógép vezéreltek? Azokhoz nem tud valaki mondani egy-két szerviz kódot? Beütöm aztán resetel vagy valami?

Mert mi lenne a hivatalos és normál reakció a STOP gomb nyomásra? Azonnali megállás és ajtómotor feszmentesítés nem? Mert általában ez történik.
De volt úgy hogy ugyanaz lift néha kicsapta az ajtót néha meg csak feszmentesítette a mozgató motort úgy hogy pont két emelet között voltunk. Tehát attól is függ a dolog hogy éppen hol jár a fülke mikor a gomb megnyomása történik.
De egy felújított relés liftnél viszont a STOP gomb megnyomásakor sokkal lassabban áll meg a fülke mintha normál szintbeállást végezne. Na ez nem tudom miért jó, hogyha tényleg baj van miért nem fékez sokkal erősebben, ahelyett hogy sokkal tovább és gyengébben lassít mint normál esetben.
Sőt sok lift ha már lassított és szintbáll akkor hiába nyomkodom a STOP- ot nem áll meg hanem folytatja a szintbeállást és ajtót nyit.
De amiket próbáltam a legtöbb ilyenkor is megáll azonnal és ajtót nem nyit. Ezzel a módszerrel lehet otthagyni a kint várakozókat ajtócsukó gomb nélkül is...

Utánna az újra elindulás is tud érdekességeket produkálni. Mert van olyan aminél a STOP az összes külső és belső utasítást törli még akkor is ha álló fülkénél nyomom meg. De ilyennel csak eggyel találkoztam.
De olyan is van ami álló helyzetben STOP-ra nem töröl utasítást, menet közben megnyomásra viszont töröl.
Sajnos a legtöbb lift akkor sem törli az utasítást ha menet közben nyomom meg a STOP-ot.
De ugyanaz liftek működése is változó lehet. Ha pl a 10.-re feljutás közben kétszer nyomok STOP-ot akkor az első STOP után bármerre enged elindulni és oda is visz, a második után meg bármit nyomok elindul de csak a földszintre visz. Tök poén hogy nyomom hogy 10 de ehelyett elindul lefele és a földszinten kitesz.
Abban igazad van hogy a legközelebbi emeletekre STOP után nem hajlandó elindulni, ezért nyomom mindig a legtávolabbikat.
Az ellentétes irányba való hajlandóságot még nem tapasztaltam, vagy enged mindenhova menni vagy bármely gombnyomásra csak a földszintre visz (persze a legközelebbi emeleteket sose engedi).
Ezért nem merem megnyomni a földszint meg az első emelet között a STOP-ot, mert ha olyan a lift hogy csak a földszintre visz bármit nyomok, viszont fenntartja a szabályt hogy a legközelebbire nem visz, netalántán még az ellentétes irányba viszlek szabály is él akkor bizony ottmaradok örökre...

Tehát akkor a fülkeajtót nem lehet tönkretenni még ha a motor ellenkezik is? Vagy csak addig kell mozdítani még észre nem veszi hogy nyitva van és akkor magától kinyit vagy elenged a motor?
A kézi nyitású aknaajtót azt tényleg kilehet trükközni hogyha elérjük azt a kart. Na de mi van akkor hogyha az automata aknaajtó nem nyílik ki? Na azt hogyan nyitom ki kézzel?
Mert az igen a fülkeajtó mozgatja, de hogyan kapcsolódik hozzá a fülkeajtó úgy hogy véletlen se törjön semmi és a reteszelésoldás is meglegyen? Vagy az automata aknaajtót reteszelik egyáltalán? Mert mikor benéztem az egyik mechanikájába akkor az aknaajtóban felül volt egy jó hosszú rugó is? Vagyis lehet hogy nem is reteszelt hanem a rugó ellenében bármikor elhúzható? Bár az túl balesetveszélyes lenne, meg a vésznyitó kulcs helye sem véletlen van ott az aknaajtónál..

A függőleges remegést ha néha csinálja, néha meg nem úgy hogy többször megyek fel-le akkor az nem valószínű hogy hajtótárcsa. Mert ha az lenne mindig csinálná. De akkor mi okozhatja még?
(#) Sebi válasza Busz hozzászólására (») Dec 30, 2009 /
 
"Na de a sebességhatároló hogyan működik? Ha túl gyorsan halad a fülke akkor az van olyan erős a mellékkötél hogy megfogja a fülkét? Vagy csak a motornak küldi a jelet hogy STOP ?
Mert nemcsak a vészfék fogja meg a fülkét? Ami tudtommal úgy működik hogy a főtartó kötél tartja előfeszítve, ha a kötél elszakad megszűnik az előfeszítés és az előfeszített rugók segítségével ráfékez a vezetősínekre a fülke.
Vagy a sebességhatároló főként a felzuhanást hivatott megelőzni? "

A "mellékkötél" a fülkéhez van erősítve (Schindlernél pl lánc van). A süllyesztékben (alul) ezt a kötél hurkot egy feszítősúly tartja, a gépházban pedig a sebességhatárolón van átvetve. Tehát a fülke mozgása hajtja az egész hurkot, így ha a hajtókötél szakad, ez a "mellékkötél" sebességének növekedését eredményezi. A határoló egy bütykös kerék, amin görgők járják a bütyköket, rugóval rájuk feszítve. A görgővel ellentétes oldalon lévő kampószerű kialakítás - megnövekedett sebességnél nagyobbat "ugró" görgőnél - beakad a keréken kialakított fogazatba és az egész szerkezet kibillen, működtetve egy kapcsolót, egyben a fülke oldalán lévő "húzópálcák" segítségével a kúpos, recés fogópofákat a vezetősín és a pofaház közé ékeli. Tehát nem fék, hanem önzáró satu: a fülke úgy áll meg, mintha falnak menne, 5-6cm-en belül.
Csak lefelé képes erre, felfelé nem "zuhan" semmi, ha felmenetnél szakad a kötél, akkor is lefelé indul a fülke

"honnan lehet észrevenni hogy egysebességes "

Ahogy észlelted... A második eset a kétsebességes, duplamotoros, ez vált a megállás előtt, a harmadik a frekvenciával szabályzott hajtás.

"a STOP gomb megnyomása után nem szabadna elindulni a liftnek? "

Nem bizony... a STOP gombnak még a gyűjtősnél is törölnie kell minden tárolt parancsot... Más kérdés, hogyha a biztonsági feltételek adottak, akkor hiába vagy bent egy automata ajtós fülkében, az nem tud rólad, így küső hívásra utána veled együtt elmehet.

"mi az a dolog amitől úgy letilt a lift hogy többet (nem szabadna) elindulnia szerelői beavatkozás nélkül?"

Pl. a "befogás" a határoló által... az után több helyen is vissza kell állítani a bentragadó kapcsolókat, fogókészüléket alapba kalapálni, stb.

"Na ezért szeretem a reléset, az nem tilt le, vagy ha igen akkor megfelelő gombkombináció és ajtószórakozással újra működésbe hozható..."

Ez így nem mondható... nincsenek ilyen kombinációk. Esetleg van egy-két kontakthibás relé, amit többszöri próbálkozással lehet kapcsolásra bírni. A processzoros vezérlések sokrétű viselkedést produkálnak... Minél nevesebb a gyártó, annál inkább nem enged senkit a közelébe, még a hibakód sem olvasható ki, csak a gyári szoftverrel. Egy kiszállás 20-30 rugó az ilyenekhez, nem is értem, hogy ki az aki ilyenre mer beruházni. Mert a mechanikus részek ugyanúgy meghibásodnak ezeknél is, csak nem tudod hol a hiba, ill. rengeteg időt emészt fel a hibakód nélkül a felderítés.

"Az ellentétes irányba való hajlandóságot még nem tapasztaltam, vagy enged mindenhova menni vagy bármely gombnyomásra csak a földszintre visz (persze a legközelebbi emeleteket sose engedi)."

Ezek a dolgok a szintérzékelés módjától függenek. STOP után az emeletmásolós megoldás kivételével általában elvesztik a pozíciót is, ezért azt valahol fel kell venniük. Ebben különböznek, hol tudják felvenni: alapszinten vagy másképp.

"mi van akkor hogyha az automata aknaajtó nem nyílik ki? Na azt hogyan nyitom ki kézzel?"

Ha úgy szorultál be, hogy felette vagy a szintnek, akkor elérhető egy reteszkar - amit a kapcsolódásnál egyébként old - akkor a rugó ellenében nyitható.

"hogyan kapcsolódik hozzá a fülkeajtó úgy hogy véletlen se törjön semmi és a reteszelésoldás is meglegyen?"

Legyen elég annyi, hogy ez mechanikailag megoldott kérdés. Még ha kézzel hajtom a fülkét szintbe a gépházból - hogy kieresszem a bennszorultat - akkor is tud kapcsolódni. Ezután az aknaajtót egy lemezkulccsal el lehet húzni a fülkeajtóval együtt.

Azt javaslom, ha ennyire érdekel a téma, szerezz be egy szakkönyvet. Abban ábrák alapján könnyebben megérthető a legtöbb megoldás.



(#) Busz válasza Sebi hozzászólására (») Dec 30, 2009 /
 
Te liftszerelő vagy? Végre, emberemre találtam. D

Én azt hittem hogy közvetlenül a főkötél szakadása hozza működésbe a satuféket. De ezekszerint a mellékkötél vagy lánc is ha szakad akkor baj van...
Bár van 3db főkötél legalább, kétlem hogy valaha is elszakadnának egyszerre úgy hogy épp benntvagyok. Feltéve ha igaz a havi ellenőrzés.. D Bár dugilifteknél amihez már volt szerencsém végülis előfordulhat.

De egyáltalán volt olyan "ügyfeled" akinek mégis sikerült leszakadni úgy hogy a satu fogta meg?

De 5-6 centin belül fogja meg? Az igen. Bár nemegyszer volt a híradóban hogy emeleteket zuhantak mire hajlandó volt a fék bekapcsolni itt Magyarországon is. Hát így jár az aki lusta és liftezik.
De ha letiltani végleg akkor tilt mikor befogott a satu vagy végállásra futott a fülke akkor elméletileg én biztonságban vagyok a... mérges liftszerelőktől.
De gondolom a sebességhatároló csak úgy magától nem fog be, ha meg mástól nem tilt akkor nyomkodhatok én bármilyen kombinációt meg csinálhatok bármit odabent nem kéne hogy beragadjak nem?
Vagy ha mégis, nagyon mérges lesz rám a szerelő hogy sikerült elrontanom a liftet? Bár úgyis azt mondanám hogy magától állt meg és én nem csináltam semmit.
A relésnél nem jön rá hogy miket nyomtam meg, a processzoros meg még azt is tudja rólam hogy mikor hányszor mentem fel és le, meg hogy mit nyomtam meg de viszont megnyugodhatok mert elmondásod alapján nem árulja el a szerelőnek...

De ha feltételezzük hogy minden jól van bekötve és minden működik akkor a STOP gombot lehet használni? Baj(beragadás) nem lehet belőle?

Amúgy a felzuhanást meg már nem tudom hogy hol olvastam, ha a gépházban eltörik egy tengely vagy egy fogaskerék stb és a kötéltárcsa szabadonfutóvá válik akkor az ellensúly a fülkét felránthatja. Ha egy könnyebb gyerek stb van a fülkében akkor ő koppanhat a legfelső szinten ilyen esetben.
Csak valahol ezt olvastam hogy volt egy olyan konstrukció aminél felzuhanás is előfordult ezért sok fogószerkezet le is meg fel is fog, nomeg szabályozták az ellensúly súlyát.

De az tényleg szemétség hogy a processzoros lifteknek még az előnyeit sem lehet kihasználni.
Mi az hogy mindent tud csak nem árulja el? Ha már valaki kifizeti érte a pénzt nem értem hogy tehetik ezt meg. Ha panelben laknék biztos nem szavaznám meg a relés felújítását processzorosra. Mert amíg a reléset a házmester is tudta buherálni addig a procisat csak a szakszervíz.. Aztán ha megszűnik a gyártó, majd jön egy vihar aztán pukk elektronika és sem kapcsolási rajz semmi nincs hozzá hát akkor lehet kidobni az egészet.
Pedig én azt hittem hogy azokat szeretik a liftszerelők. Belép a gépházba, LCD kijelzőn vírít hogy
- User error, megnyomták a STOP gombot
- Hibakód 40: valószínűleg ugráltak a fülkében, letiltottam
- Kijelzőn virít a kékhalál: FATAL ERROR : Press to RESET
A szerelő meg "leokézza" a hibaüzeneteket és megy tovább a szerkezet.
Sőt azt is olvastam valahol hogy az újjabb liftek számolják hogy hányszor megyek velük fel-le, ha ez elér egy beállított értéket letilt és addig nem indul el amíg egy szerelő ismét le nem "okkézza" a hibaüzenetet. Tehát a lift kikényszeríti magának a karbantartást, nem engedi elfelejteni az olajcserét.
Vagy ha lefagyás van akkor főkapcsoló Ki/Be kapcs és már lefele nem kell gyalogolnia a szerelőnek.

Legalábbis elképzelésem szerint ilyen egy processzoros lift. De ezekszerint nem egy leányálom az se a szerelőknek se.

De ha a ki/be kapcsolás nem segít akkor hogyan húzod szintre a liftet? Van hozzá kurbli, vagy szervíz üzemmódban elindítva (motorikus erővel) a legközelebbi állomásig viszed a fülkét?
A hidraulikus liftnél gondolom ez könnyű dolog, ha magától nem ereszt le a földszintig (mert elméletileg ezek már ön
mentőek) akkor csak ki kell nyitni egy szelepet és utánna lejön az magától is nem?

Vagy ha köteles liftnél elszakad a kötél és megfog a fék, de pont két emelet között akkor gondolom nem 5 perc a szabadítás. Akkor hogyan lehet menteni? Akkor gondolom nincs alternatíva, kötelet vissza kell fűzni és csak utánna lehet indítani?
Vagy jönnek a tűzoltók és szétfűrészelnek mindent?

Szakkönyvet meg majd nézek a könyvtárban. Bár kétlem hogy az újjabb processzorosokról is van könyv. Pláne hogy ahány gyártó annyi szabvány...
(#) Busz hozzászólása Jan 1, 2010 /
 
Találtam egy a témával kapcsolatos leírást:
http://vili.pmmf.hu/jegyzet/diplom/1999/berkesi/fejezet4.htm
(#) Sebi válasza Busz hozzászólására (») Jan 1, 2010 /
 
A rajz a Schindler vezérlésé... sok lakótelepen van használatban. A jelfogók 80V DC ről járnak, az egészet a 30-as években tervezték Svájcban. Mikor az elsőket behozták az országba már több mint harmincéves volt és nálunk a legkorszerűbbnek számított...
Nem vagyok liftszerelő, de ilyen cégnél dolgoztam egy ideig, mint fejlesztő ezért volt alkalmam megismerkedni velük. Sőt, egyszer még építésben is részt vettem, amikor sok volt a megrendelés...

A "felzuhanás"... hajtómű-csiga törésénél valóban előfordulhat, hogy felfelé megindul a fülke, ugyanis az ellensúly az fülkesúly+fél terhelésre van méretezve. Ezért mentésnél -hacsak nem felül túlcsúszott a fülke - elegendő a féket a kézikarral nyitni, picit a lendkeréken mozdítani, és máris vánszorog felfelé a fülke...
Hajtómű-törésről még nem hallottam, de sok felvonónál az ellensúlyon is van fogókészülék.
(#) Lacaboy hozzászólása Máj 20, 2011 /
 
Sziasztok!
Tudna valaki linkelni pár kapcsolást régi,relés vezérlésű ganz liftekről?
(#) Busz hozzászólása Máj 20, 2011 /
 
4. Simplex legyűjtő vezérlés

http://vili.pmmf.hu/jegyzet/diplom/1999/berkesi/fejezet4.htm

Majd légyszi cserébe valahogy másold be ide hogyha megszűnne a linkelt oldal akkor itt is meglegyen.

De ezt már fenntebb belinkeltem, ha nem erre gondoltál akkor bocs, de itt is vannak kapcsolási rajzok.
(#) Lacaboy hozzászólása Máj 21, 2011 /
 
Köszi!
Átnézegetem őket!
(#) lift hozzászólása Aug 3, 2011 /
 
Akit érdekel a lift működése:
http://felvono.blogspot.com/
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem