Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » 12V-ból 6V min 5A DC-DC átalaktó
Lapozás: OK   1 / 3
(#) Peter02 hozzászólása Máj 16, 2011 /
 
Üdv mindenkinek!

12V- os akkumulátorról szeretném működtetni a 6v os ablaktörlő motort.
Nagyjából 30w -os a kicsike. Tekercselésben már nem agyalok, mert nagyon bonyolult darab, és nagyon drágán is csinálnák.
Egyszerű strapabíró szerkezetet szeretnék .
(#) ThomAce válasza Peter02 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Akkor csinálj egy Zener-es soros áteresztőtranzisztoros tápot. Vagy 5db 6V-os, 1Amperes stabilizátor IC-vel.
(#) Hp41C válasza Peter02 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia!

Ha nem akarod a másik 30W -ot elfűteni, akkor kapcsoló üzemű stabilizátort építs. A National tervezője a kért adatokkal indítva.
(#) szucsip válasza Peter02 hozzászólására (») Máj 16, 2011 / 4
 
Üdv!

Ha nem használod sokat az ablaktörlőmotort, csak néha-néha, és csak kis időre, akkor nem kell kapcsolóüzem, áteresztő tranzisztoros megoldást javaslok biztosítékkal, így a túláramvédelem/rövidzár védelem is meg lesz oldva.
Konkrétan egy LM317T -re gondoltam, és a kimenetére egy NPN tranzisztor, ami áramot erősít. ( a bázisra az IC kimenetét, a kollektorra a 12V-ot, az emitter pedig a kimenet lesz)

Legegyszerűbb egy LM338T IC felhasználása, az önmagában tud 5A-t--> nem kell hozzá tranzisztor sem, csak 1-2 ellenállás. Hátránya, hogy 450Ft.

Ha viszont nem szeretnél 30W körüli teljesítményt veszendőbe hagyni, akkor TL494 -es IC-vel felépített kapcsolóüzemű DC-DC konverter lesz a nyerő.

Én stabilizátor IC-k párhuzamos kötését semmi képen nem javaslom!
(#) Peter02 válasza szucsip hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Nos a legegyszerűbb általában jobb. A 450 ft sem gond, hisz a tekercselést csinálnák 25.000ft-ért, és kettő van.
Esetleg tudnál, rajzot küldeni?
(#) ThomAce válasza Peter02 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Íme egy rajz.

LM338.jpg
    
(#) Peter02 válasza ThomAce hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Az ellenállás méretét lehet tudni? Illetve hol kapok ilyen IC -t?
(#) ThomAce válasza Peter02 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Ha minden igaz, akkor neked 6V kell. Ez kb. 2 db 1KOhm-os ellenállás sorbakapcsolva. Az IC-t a HEStore.hu -n veheted meg.

Bővebben: Link

(#) moltam válasza Peter02 hozzászólására (») Máj 16, 2011 / 1
 
(#) Hp41C válasza ThomAce hozzászólására (») Máj 16, 2011 / 1
 
Csendben jegyzem meg, hogy a másik 30W leadásához igen nagy (esetleg ventilátoros hűtésű) hűtőborda kell majd egy több percig .. órákig tartó szakadó esőben... Hűtőborda nélkül a kipróbálást sem ajánlom, főleg nem műanyagokkal teli autóban... Ha a nyári hőmérsékletekre is számítasz, akkor 1 fok/W -nál jobb hűtőfelületet kell biztosítani.
(#) Peter02 válasza Hp41C hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Két autóról van szó.
(#) Peter02 válasza moltam hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Jópofa dolgok vannak az oldalon, de az LM338T IC ,felhasználásával jóval egyszerűbbnek tűnik.
Nem vagyok pályabeli, ezért nem is értem miért kell ilyen bonyolultan megoldani, ha sokkal egyszerűbben is működik .
Ezek esetleg jobban bírják?
(#) moltam válasza Peter02 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
A 338as elfűti a felesleges feszültséget, 6V ot. Ez 5A mellett 30W elfűtött teljesítmény. *** fog melegedni az ic. Ráadásul 5A t bír max, ha a motor üresjárati áramfelvétele ennyi, lehet nem is fogja bírni. A kapcsolóüzemű alig melegszik.
(#) szucsip válasza Peter02 hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Nem, nem bírják jobban. A kapcsolóüzemű dolgoknak az élettartalma szerintem kisebb, viszont nem melegszenek annyira.

Én még mindig az áteresztő tranzisztoros IC-re szavaznék, főleg azért, mert a hűtés problémáját szerintem egy "nem pályabelinek" is könnyebb megoldania, mint a kapcsolóüzem gáncsolásait kikerülnie.

Ha magamnak kéne, én biztosan kapcsolóüzeműt csinálnék.

Egyébként az autó hűtővízrendszerébe is be lehetne kötni az IC hűtését. (legegyszerűbben úgy, hogy elszigetelve felcsavarozni/felragasztani a radiátorra)
(#) Peter02 válasza moltam hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Áram van bőven, ez nem gond. Ez egy veterán autó, és eddig úgy volt használva, hogy elé volt kötve 1 db 6v 21w -os égő . . Nos ezzel jól ment akár szárazon is, innen gondolom hogy 30W max elég neki.
Ez mindössze paraszti gondolkodás tudom de momentán ennyi a közöm a dologhoz.
Javíts ki ha nem jól gondolom.
(#) szucsip válasza moltam hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szerintem bírnia kéne, mutatok egy rajzot az IC adatlapjáról.

Peter02 azt írta, hogy 21W -os, 6V-os izzó volt elékötve. Nos Peter02, a gondolkodásod, és a következtetésed nem rossz. Ha éppen ugyan olyan fényerővel világított az izzó így, mint stabil 6V-al táplálva, akkor a motor 21W -os.

Egy jó gyufagyári kísérlet lenne az, ha beüzemelnéd a motort, de az izzóval még sorbakötnél egy 4A-es biztosítékot. Ha nem ég ki, akkor 100%, hogy jó az általam javasolt IC. Amúgy több helyen is árulják, pl a HESTORE -ban.
(#) szucsip hozzászólása Máj 16, 2011 /
 
Egyébként jól látom, hogy már el is van fogadva egy válasz megoldásként..?

Szerintem nem kellett volna. Egyrészt azért, mert az LM338T -t én javasoltam először, másrészt azért, mert ThomAce hülyeséget mondott. Ha megépítetted volna (és csak utána pontoztál volna), akkor számodra is bebizonyosodott volna, hogy két 1k ellenállással (ThomAce által mutatott "kapcsolásban") a kimeneti feszültség nem 6V lesz!
(#) konop hozzászólása Máj 16, 2011 /
 
Számolj azzal, hogy a motor indítási árama általában az üzemi áramfelvételnek a 3-szorosa. Ha 5A-t vesz fel menet közben, akkor csak nehezen fog beindulni. A kapcsolóüzemű táp a legalkalmasabb, mind hatásfok, mind méret, mind a melegedés szempontjából.

B megoldás: két ilyen motort sorba kötsz
(#) szucsip válasza konop hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Igen, lehet hogy a motor induláskor nagyobb áramot vesz fel. Nem tartom reálisnak az üzemi áram 3 szorosát, de ha annyi, akkor annyi. Attól még el fog indulni, mert DC motornak 0RPM -nél van nyomatékmaximuma. Az IC akár 10A -t is elbír csúcsban, és a kimeneti pufferkondenzátorral még nem is számoltunk.

Egyébként ha olyanok lennének a körülmények, akkor én is a kapcsolóüzemre szavaznék, de nem biztos, hogy a kérdező szívesen állna neki egy relatív bonyolult, és nehéz kapcsolás megvalósításának.

A B megoldás is jó ELVBEN.
(#) Peter02 válasza szucsip hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Nagyon köszönöm, a rengeteg infót !
Valóban elhamarkodtam, megoldásnak elfogadni hogy, még ki sem próbáltam. Amatőr vagyok ebben a fórumban és ebben a műfajban egyaránt. De tanulok, és okulok szépen lassan.
Érdekel az elektronika, de nem tanultam csak fogom.
Viszont lelkesedésem nagy, ezért megcsinálom mindkettőt Mindenképp megírom hogy sikerült.
(#) ThomAce válasza szucsip hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Valóban. Feszültségosztónak néztem a rajzon lévő ellenállásokat. De ez az IC nem úgy működik. Íme egy működő megoldás.


regulator.jpg
    
(#) ThomAce válasza szucsip hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Ha nem lenne elég, akkor szerintem kettőt lehetne párhuzamba kötni. Vannak ilyen megoldások a doksijában is.

De a legjobb szerintem az lenne, ha megmérné a motorra eső feszültséget, majd a rajta átfolyó áramerősséget. Akkor lehetne számolni a felvett teljesítménnyel.
(#) szucsip válasza ThomAce hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Igen, ez szerintem is jó lehet, de lenne 1-2 javaslatom:

1) Kerüljön bele biztosíték, közvetlen az akku felöl jövő + vonalon.
2) C2 ThomAce által ajánlott érték sokszorosa legyen. Én 1000µF -ra gondolok így mindjárt.
3) A stabilizátor IC kimenete és bemenete közé kerüljön egy dióda -tekintve, hogy induktív fogyasztó fog üzemelni róla- úgy, hogy a katód legyen az IC bemenete felé, az anód pedig az IC kimeneténél.
4) R2 értéke kb jó, de én azt javaslom, hogy mégse 470 ohm kerüljön oda, hanem egy 390ohm -os ellenállás, és EZZEL SORBA még egy 100ohm -os potenciométer, így sokkal pontosabban be lehet majd lőni a kívánt feszültséget.
5) A motor bekapcsolását úgy kéne megoldani, hogy ez a kis áramkör mindig kapjon feszültséget, és ennek kimenetét kapcsolgatni a motorra (amennyiben ez nem megoldható, úgy a 2. pontban említett C2 növelésnek nincs értelme)
(#) ThomAce válasza szucsip hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Persze, teljesen egyetértek veled a dióda + biztosíték kérdésében. A C2 értékét, ha nem a motort kapcsolgatjuk rá, nem is kéne változtatni. Feltételeztem, hogy az áramkört kapcsolgatja rá az áramforrásra és nem a motort az elektronikára. A pótméteres megoldást azért hagytam ki, hogy ne kelljen külön méricskélnie.

430Ohm -al egyébként 5.75V -ot ad le az IC. Hestore-on lehet venni precíziós ellenállásokat. Szerintem Jó lenne bármelyik a kettő közül. 470, vagy 430. Gondolom nincs műszere, így nem láttam értelmét beépíteni egy pótmétert.

Amúgy, ha a kis áramkörünk mindig kap feszt, akkor hogy oldja meg azt, hogy csak akkor kapjon feszültséget, ha pl. a motor üzemel? Tudom én, hogy van erre megfelelő megoldás az autóban, de ez nem mindegy. Szóval a kérdésem, hogy Te hogyan gondolod megoldani a kérdést?
(#) szucsip válasza ThomAce hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
SZerintem félreértettél!

Semmi hum-buk nincs benne, hogy az áramkör akkor kapja meg a feszültséget, amikor kell (mikor ráadja a gyújtást a verdára) Egyszerűen a gyújtáskapcsolótól kell vinni, vagy valahonnan, ami szintén kap olyankor feszültséget.

Amúgy az áramkör kimenete és a motor között kellene be/ki kapcsolni az áramkört, valahogy így.

Az ellenállásos rész: én nem azt mondtam, hogy a 470ohm helyett egy az egyben tegyen be egy 390ohmos ellenállást, hanem azt +egy 100ohm potit! Hát igen, műszer az nem árt hozzá. Így -még ha maximumra is tekeri- , akkor sem tud veszélyesen nagy feszültséget beállítani a kimeneten. Viszont az, hogy neked valamit ott kiírt egy szimulátor program...
... az még nem jelenti azt, hogy annyi lesz a kimeneti feszültség.
Az IC referencia feszültsége bizonyos értékhatárokon belül mozog. + van egy Iadj áram, amit szintén nem ismerünk pontosan, és ez is közrejátszik a kimeneti fesz alakulásában. (Tudod, a képlet erről szól, amit magad tettél ki). A precíziós ellenállást pedig "meg sem hallottuk".
(#) ThomAce válasza szucsip hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Egyáltalán nem értettelek félre. Ahogy írta már fentebb, még "kezdő" a témában. Azért bátorkodtam megkérdezni, hogy hogyan gondolod a dolog megvalósítását. Mivel nem tudom, hogy milyen műszerekkel rendelkezik, és milyen ismeretekkel, így előálltam azzal az ábrával. Ezért nem preferáltam a pótméteres megoldást, amit említettél. Szerintem te értettél félre engem.

Idézet:

De a legjobb szerintem az lenne, ha megmérné a motorra eső feszültséget, majd a rajta átfolyó áramerősséget. Akkor lehetne számolni a felvett teljesítménnyel.”


Addig az egész vaktában lövöldözés csak és próbálgatás. A precíziós ellenállásokkal nem értem mi a bajod?
(#) szucsip válasza ThomAce hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Aki ilyesminek az építésébe belefog, az valószínüleg rendelkezik legalább DC feszültségmérő műszerrel. Ha nem, akkor is lehet alkotni referenciát, vagy referenciákat, amihez lehet komparálni.

Amit írtál a kis buborékba "De a legjobb szerintem az lenne, ha"... az is arra utal hogy műszerre lenne szükség, ráadásul kettőre. Nem tudom, hogy ennek az idézetnek itt mi a szerepe (bár kétségtelen, hogy valóban az lenne a jó). Ez az idézet gyengíti a fix ellenállásos gondolatod létjogosultságát, hisz. ha már van műszer, akkor a potenciométeres megoldás KO -val győz.

A precíziós ellenállással kimondottan nincs bajom. Pusztán azt kifogásolom, hogy FÖLÖSLEGES 0,1% -os ellenállást használni, amikor
a) lehet használni potenciométert
b) nem tudhatod pontosan, hogy (pontosan) milyen osztásviszonyt kell alkalmazni (az előző hozzászólásomban ezt ecseteltem)

Tehát jelenleg sem (mondjuk 1%-os) ellenállás bizonytalansága adja a rendszer (kimeneti feszültség) bizonytalanságának legnagyobb részét!
(#) ThomAce válasza szucsip hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Így érthető mit is akartál írni, de... Lásd melléklet. Nekem több magyarázat nem kéne, hogy kipróbáljam élesben.
(#) hibbantpasi válasza ThomAce hozzászólására (») Máj 17, 2011 /
 
Üdv mindenkinek!

Egy apróságot ne felejtsünk el... 6 V-os gépjárműrendszerben a feszültségszabályzó 7-7,2 V -ra van beállitva.
A pontosan 6 V-ra stabilizált feszültség kicsit ágyúval bolhára manővernek tünik jelen esetben.
Elfogadom, hogy az izzólámpás korlátozás nem elegáns megoldás, de a nagy gyakorlati előnye, hogy fizikai akadály esetén nem engedi elfüstölni a motort.

Régi szép idők,amikor sorban alakitottuk át a bogarakat 6-ról 12-es rendszerűre... úgy törölt az ablaktörlő 12V-ról, szemmel sem lehetett követni

Ha nem titok, milyen autóról van szó? üdv:hp
(#) Peter02 válasza hibbantpasi hozzászólására (») Máj 18, 2011 /
 
Valóban a töltés magasabb értékre van beállítva. 6-8V -körűl tölt. Úgyhogy van szórás rendesen.
Az autó egy vagyis 2 db Citroen Traction a 40 -es évekből.
Az ablaktörlő elég robosztus ( nem egy kényes darab), úgyhogy ez bírni fogja szerintem, akkor is ha nincs az elektronika pontosan behangolva.
Következő: »»   1 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem