Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akvárium fűtés
 
Témaindító: lord, idő: Jan 10, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 3
(#) minmax válasza Green hozzászólására (») Szept 11, 2010 /
 
Az alap E5CN-hez külön modul kell ha egynél több alapjelet akarunk használni, azaz gyakorlatilag digit bemeneti bővítés kell. Végül így oldottam meg a problémát beiktatva még egy Siemens LOGO-t így a világítást, szellőzést, fűtést kényelmesen tudom vezérelni/szabályozni az idő és hőmérséklet függvényében. Szerencsére sikerült a bolti ár töredékéért beszereznem a fentieket így reális lett a bekerülési összeg, de ha újonnan, boltban kellett volna megvennem őket akkor abból a mikrokontroller programostul, a programozó 3 napi teljes ellátása is kijött volna
Egyébként annyi okos és hasznos dolgot csinálnak már hozzáértő hobbisták mikrokontrollerrel, de ez a jellegű masina valahogy kimaradt a szórásból, pedig nagyon sok mindenkinek van akváriuma ezen belül jelentős azoknak a száma akik precízen szeretnék megoldani a rendszert.
(#) vicsys válasza minmax hozzászólására (») Szept 11, 2010 /
 
Bővebben: Link Azért annyira nem vagyunk lemaradva.
(#) gumicukor hozzászólása Szept 19, 2010 /
 
Hasonló cipőben járok, szabályozható fűtőszálra lenne nekem is szükségem. Az egyik út (könnyebb, drágább), hogy veszek egy digitális termosztátot, a hőmérő részét belesüllyesztem az akváriumba, s a kimenetre pedig egy 2*10 W-s ellenállást teszek, amit jól leszigetelek. Mivel ez a drágább, ezt csak utolsó lehetőségként használnám. (feltéve, ha jó az elgondolásom)

Másik megoldásként arra gondoltam, hogy bőven elég egy relé, termisztor és az ellenállások háziasítása egy áramkörben. Ehhez szeretnék segítséget kérni.
(#) gumicukor válasza gumicukor hozzászólására (») Nov 9, 2010 /
 
Az utóbbi egy hónapban sikerült vadászni egy kapcsolási rajzot komplett leírással. (link) Van valakinek esetleg olyan rajza, amihez nem kellene IC?
(#) energie032 hozzászólása Okt 9, 2013 /
 
Sziasztok!

Ha jól láttam víz hőmérséklet mérésre/szabályzásra nem nagyon volt még példa(én legalábbis nem találtam), ezért nyitottam a témát.

A problémám a következő: Van egy 4L-es akváriumom, amibe kb 5w-os akvárium fűtőt javasolnak, viszont ezekben nincs még termosztát, így ez addig működik amég ki nem húzom. Akár túl is fűthet.
Egy olyan elektronikára és érzékelőre lenne szükségem, ami nézi a víz hőmérsékletét és ha 25fok alá csökken a hőmérséklet, bekapcsolja a 230as fűtőmet, 31foknál pedig kikapcsol. A nagyobb, pl 25w-os termosztátos azért nem jó, mert az ugyanúgy túlfűti magát elvileg mivel az már 30l-re van méretezve. Előre is köszönöm a segítségeteket!
(#) kaqkk válasza energie032 hozzászólására (») Okt 9, 2013 /
 
A keltetőgép témában van több termosztát kapcsolás ami jó lehet , csak a hőérzékelő vízmentesítését kell megoldanod. Ha egy kicsit "kreatívabb "vagy még témát sem kellett volna nyitnod , elég lett volna a keresőt használni
A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2013
(#) zenebolond hozzászólása Márc 11, 2014 /
 
A segítségegeteket szeretném kérni, hogy mit csinálhattam rosszul.
Én ezt már egyszer megépítettem, de akkor elsőre sikerült.
Most viszont nem működik. Hibajelenség: Nem kapcsolgat a relé, ha állítom a potikat, bármilyen ellenállással próbálkozom (R9-R10).
Rajz szerinti tranyó bekötésnél a relé folyamatosan be van húzva, hiába melegítem a diódaláncot, hiába állítom a potikat.
Az első építésben a tranyó fordítva(C-E) van bekötve, így kipróbálva, nem csinál semmit, de egy érdekes jelenség, ha nem csatlakoztatom a diódás érzékelőt a relé behúz.
Segítségeteket előre is köszönöm.
(#) zenebolond válasza zenebolond hozzászólására (») Márc 11, 2014 /
 
Ez lemaradt.
(#) ih.he válasza zenebolond hozzászólására (») Márc 11, 2014 /
 
Meg kell mérned a feszültségeket a 723-as:
6-os lábán, itt kb. 7,15V refenerciafeszültség kell mérhető legyen, ha nem annyi, 723 csere
5-ös lábán, itt kb 6*0,6V..0,7V-ot kell mérjél, 3,5V-4,5V között valahol, egyébként R7, R8, C4, diódás mérőszonda vizsgálandó
4-es lábán, ezt állítod a potméterrel + ellenállásokkal.
A 723 arra törekszik, hogy a 4-es és 5-ös lábán ugyanakkora feszültség legyen.
Tehát a 4-es lábon a potméterrel képesnek kell legyél az 5-ös lábon mérhető feszültség körül állítgatni és ekkor kattog a relé... egyébként P1 P2 P3 R9 R10 vizsgálandó
A mérőszondát még vizsgálhatod melegitve, minden Celsius fok változásra 6*2,1=12,6mV nyitófeszültség változást kell lássál.

Ja és hibás lehet az R6 ami a hiszterézisért felel, meg még a C3 is lehet szakadt vagy zárlatos és gerjedhet tőle a 723, stb.

Hacsak el nem néztem valamit.
A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2014
(#) ih.he válasza ih.he hozzászólására (») Márc 11, 2014 /
 
És ha jól számoltam, kb. 6mV a hiszterézis, tehát 0,5 Celsius fok hőmérsékletváltozás után fog reagálni az áramkör.
(#) zenebolond hozzászólása Márc 11, 2014 /
 
A tranzisztor fordított állapotáról nincs valami okosság? Ha hazamentem lefényképezem és felteszem.
(#) zenebolond hozzászólása Márc 11, 2014 /
 
Tessék ahogy ígértem.
(#) zenebolond válasza ih.he hozzászólására (») Márc 11, 2014 /
 
Először is a kondikat cseréltem.
IC láb feszültségei negatívról mérve:
4-es láb: A diódalánc melegítésével változik. 2,16-2,40V
5-ös láb: A diódalánc melegítésével változik. 2,16-2,40V
6-os láb: 7,11V
7-es láb: na itt semmit nem mértem negatív ágról, pozitívról mérve tápfeszültséggel azonosat mértem.

Tehát az lehet a probléma, hogy meghalt az IC. Csak az a kérdés mitől?
A fordított tranyó állás viszont piszkálja a fantáziám.
(#) didyman válasza zenebolond hozzászólására (») Márc 11, 2014 /
 
De miért? nyilvánvalóan el van rontva a NYÁK. Berakod értelemszerűen és nincs vele dolgod. Mérd meg a tranzisztort is, bár ettől nem kéne tönkremennie óhatatlanul. A 7-es láb test, ott jó az érték. A 4-5 lábon nem kéne azonos értéknek lennie, ha az IC jó, akkor erről a C3 átvezetése, zárlata tehet.
(#) zenebolond válasza didyman hozzászólására (») Márc 11, 2014 /
 
Szia!

Felraktam a kapcsolás általam elkészített lay formátumát is nézd át. A tranyót és az 1n-s kondit is cseréltem már. Az ellenállások is jók. az R6 nagy megás ellenállással is kísérleteztem, de nincs változás.
(#) didyman válasza zenebolond hozzászólására (») Márc 12, 2014 /
 
Nem tudom a .lay formátumot megnézni, Tangót használok. Képként fel tudod rakni? A 723 itt komparátorként üzemel, az 5-ös lábon a referenciából leosztott feszültségnek kell lennie, a másikon meg a mért hőfok szerinti változó feszültségnek. Olyan, mintha zárlat lenne a két láb között.
(#) ih.he válasza zenebolond hozzászólására (») Márc 12, 2014 /
 
Diódalánc érzékelőt kikötve, R6-ot kiforrasztva az 5-ös és 6-os láb ugyanolyan feszültségen kell legyen, míg a 4-esen a potméterrel változtatható feszültség kell legyen.
Ha nem így van, akkor nyák vagy forrasztási hiba, rövidzárlat 4-es és 5-ös láb között.
Ha nem találsz hibát a nyákon, forraszd ki a 723-at és úgy mérd meg.
Ha ekkor sem jó, csoda van.
(#) zenebolond válasza didyman hozzászólására (») Márc 12, 2014 /
 
Szia!

Küldöm JPG formátumban

hőfoksz..JPG
    
(#) zenebolond válasza ih.he hozzászólására (») Márc 12, 2014 /
 
Szia!

Na, 5-ös lábon 6,6V, 6-os lábo 7,04V Ha a diódaláncot visszadugom az 5-ös lábon leesik a feszültség 2,49V-ra.
A potikat ha változtatom, potinként 0,9V szeszültség különbség jelentkezik.
Ha a tranyót az első építésem szerint rakom be ha kiveszem az IC-t akkor elenged a relé, ha be van rakva az IC akkor viszont behúz, mindez akkor ha a diódalánc nincs csatlakoztatva. Ha viszont csatlakoztatom a diódaláncot a relé elenged.
De még megpróbálok venni egy IC-t és meglátom mi lesz. Sajnos nem a közelemben van az elektronikai bolt.
De mondj már valamit(vagy aki olvassa ezt), hogy van az hogy az első építésemben fordítva van betéve(akkoriban még nem volt internet) a tranyó(C-E), mostani szerint viszont épp fordítva kellene berakni.
De ha a mostani szerint teszem be a tranyót semmire nem reagál a relé, a fentebb leírt (IC kivesz-betesz, diódalánc csatlakoztat-nem csatlakoztat) kísérletezés szerint.
(#) ih.he válasza zenebolond hozzászólására (») Márc 14, 2014 /
 
Vedd ki a T1-et.
Ekkor a T1 bázisa helyén R4 R5 közös pontján, ha ki-be dugdosod az érzékelődet, akkor hol 0, hol a tápfesz kb 1/3-ada kell megjelenjen.
Amúgy szerintem valami nem passzol az érzékelőddel sem, 6 darab Si dióda nyitófeszültsége 2,16-2,4V között lenne? (milyen hőmérsékeleten mérted ezeket?) Ez kicsit kevésnek tűnik. Ha tényleg ekkora a feszültség és ha jól számoltam, hogy a rajzon levő potméterekkel sosem viszed le az 5-ös láb feszültségét 3,26V alá, akkor sosem fog szabályozni a kapcsolás...
A 4 és 5 lábon mérhető feszültségnek egymás közelében kellene lennie, ha jól számoltam az 500 ohmos potméter mindössze 0,09V szabályozási tartománnyal rendelkezik, tehát kb 7-8 C fokon belül tudsz vele állítani a két végállás küzött. A két trimmerrel kb 3,26 és 3,77V között tudod beállítani, hol legyen ezen belül az a 0,09V tartomány, amin belül kell szolgáltasson feszültséget a diódaláncod a kívánt hőmérsékleti határok közt.
(#) ih.he válasza ih.he hozzászólására (») Márc 14, 2014 /
 
Akkor javítsunk...
Ha tényleg ekkora a feszültség és ha jól számoltam, hogy a rajzon levő potméterekkel sosem viszed le a 4-es láb feszültségét 3,26V alá, akkor sosem fog szabályozni a kapcsolás...

Amúgy meg mérd meg mekkora 4-es láb feszültsége a valóságban, ha a két trimmert rendre végállásokba tekergeted, milyen feszültségtartományt ad a 500 ohmos potméter tekergetése... Ebbe az ablakba kell beleessen a diódák által szolgáltatott feszültség is.
(#) ih.he hozzászólása Márc 14, 2014 /
 
Amúgy T1-et mindkét módszerrel bekötve tud kapcsolgatni elvileg és nem pusztul bele, mert az R4 vagy R5 korlátozza a bázisáramot.
Gondolkozzunk:
A diódalánc az 5-ös, nem invertáló lábon van.
Ha nő a hőmérséklet, akkor csökken a diódák nyitófeszültsége.
Emiatt az nem invertáló lábon csökken a feszültség, egy idő után a komparátor kikapcsolja az áteresztőt, emiatt R4 a T1 bázisát földre húzza. Ki kell kapcsolni a fűtést, mivel melegedett a víz, tehát a rajzon szereplő bekötés a helyes.

Amúgy mekkora a tápfeszültség a 11-12 lábon?
(#) zenebolond válasza ih.he hozzászólására (») Márc 14, 2014 /
 
Szia!

Na még nem volt időm átolvasni amit írtál. Megnézem ha lesz egy kis időm(sajnos a munka). Vettem közben egy másik IC-t de ugyanaz a helyzet. Már arra gondoltam kib****om a pi****a. De még megnézem az instrukcióid alapján. Csak az a bosszantó, hogy én ezt már egyszer megépítettem és akkor elsőre működött. Semmit nem csináltam másképp kivéve a nyákrajzolást amit annak idején alkoholos filctollal csináltam, most meg a modernebb nyomtatós technikával.
És ez a fordított tranzisztorállás is piszkálja még mindig a fantáziám.
(#) proli007 válasza zenebolond hozzászólására (») Márc 14, 2014 /
 
Hello! Nem idegeskedni kell, hanem mérni és gondolkodni! De leszimuláltam, kb. mit kellene mérned. (Potik középállásban vannak.)
- Látható, hogy a P3 poti alatt 3,56V van, felette 3,57. Tehát ez a két érték között állítható be.
- A 6 soros diódán 3,1V van. (27°C mellet)
- A komparátor akkor billenne át, ha a diódákon eső feszültség megegyezne a potin beállított feszültséggel. De ez nem teljesülhet, mert a különbség nem nulla, hanem -557mV. Mivel a potin csak összesen 10mV-ot tudsz állítani. A szimulátor szerint így soha nem komparálni ezen a hőfokon.

- Kolléga is írja, hogy valami gond van a diódák terén, mert azon a 2,49V nagyon kevés. A hihető érték, diódánként az 500..550mV közé kellene hogy essen. Ez 6db diódán, 3..3,3V között kellene lenni. A mérésed 5db, vagy 5+1db zárlatos diódát sugall. Tehát elsőként diódákként kellene a feszültségesésé megmérni.
- Ha ez rendben, akkor a poti alatt-felett ellenállást addig változtatni, míg a diódák feszültsége az 500ohm-al be nem állítható. Különben hiába tekergeted a potit. A poti beállítási tartománya így is minimális, vagy is nagyon el kell találni a diódák feszültségét. Mert a -2mV/°C dióda hőegyütthatóját nézve, a potin mintegy 5°C állítható csak be. A két trimmerrel (alul-felül) meg nagyon kis tartomány állítható, hiszen 500kohm-al vannak sorba a 2,2kohm-os trimmerek.
- A tápfeszt is meg kell nézni, nem alacsony-e, vagy szűrése nem elégtelen-e. Mert a 723 stabinak valahol 7,15V átlagos feszültsége van. Bár adatlap szerint a 7,04V még simán belefér. VAgy is ha a tápfesz 12V körül van, akkor ez is jó lehet.
- A tranyó beültetése a nyák szerint helyes. Feltéve, hogy ilyen lábkiosztású tranyót tettél bele. Ha megfordítod a tranyót, akkor a bétája 5..10 közé fog esni, az kevésnek kell lenni a relé meghúzásához.
üdv!
(#) zenebolond válasza ih.he hozzászólására (») Márc 14, 2014 /
 
Szia!

Tranyó kivéve, R4 R5 közös pontján: érzékelő bedugva 0,38V van. Érzékelő kihúzva 3,45V
Egy dióda rossz volt pedig előtte diódaállásban megnéztem mind. Kicseréltem az volt az első amit megnéztem most.
5-ös láb feszültsége 2,96 ha be van dugva az érzékelő, kihúzva 7,14V.
4-es láb feszültsége 3,61V ha be van dugva az érzékelő, kihúzva2,97( melegítve ~60-70 C 2,60V)
A tápfeszültséget stab fesszabályozóról adom és pufferolva.
Egy gondolat mindezt az eredeti kapcsolás szerint R9-R10 ellenállások kicserélve.

Még egy gondolat: rajz szerinti tranyó állásban, a relé be van húzva, ha be van dugva az érzékelő ha nincs. Az én első verzióm szerint viszont ha be van dugva az érzékelő nem húz be a relé, de amint kihúzom az érzékelőt behúz a relé.
Na ennyi szerintem nem küzdök tovább vele, feladtam építek egy másik fajta kapcsolást, ezt találtam.

auto-fan.gif
    
(#) zenebolond válasza ih.he hozzászólására (») Márc 15, 2014 /
 
Szia ih.he!

A te instrukciód jött be, és ez a -"csoda van"- kategória.
A panelt kidobtam, készítettem egy újat az eredeti panelvezetés szerint, első összerakásom által berakott tranyóállással. Szinte elsőre beindult(hőfok beállítgatás). Annyi volt még a variálásom, hogy az IC-t beforrasztottam a panelba nem raktam foglaltba.
(#) zenebolond válasza proli007 hozzászólására (») Márc 15, 2014 /
 
Szia Proli007!

Írtam ih.he-nek, olvasd el. Annyi még a változtatás, hogy a 2.2k trimmereket kicseréltem 100k-ra.
(#) zenebolond hozzászólása Márc 15, 2014 /
 
Még egy gondolat. Én ezt a kapcsolást ventilátor ki be kapcsolására használom. Most kipróbáltam dupla érzékelővel (párhuzamosan kötve) és lássak csodát így is működik. A két hűtőbordámat simán tudom két érzékelővel egy kapcsolással üzemeltetni.
(#) ih.he válasza zenebolond hozzászólására (») Márc 17, 2014 / 1
 
Na örülök, hogy megjavult.
>Egy dióda rossz volt pedig előtte diódaállásban megnéztem mind.
Ez sok mindent megmagyaráz, mert ahogy proli007 is írta, a diódák feszültsége sosem érte volna el a potméterrel beállíthatót, ergo sosem kapcsolt volna.

Egyébként a tényleges csoda ez volt:
>amit megnéztem most.
> 5-ös láb feszültsége 2,96 ha be van dugva az érzékelő, kihúzva 7,14V.
> 4-es láb feszültsége 3,61V ha be van dugva az érzékelő, kihúzva2,97
>( melegítve ~60-70 C 2,60V)
A rajz alapján a 4-es invertáló láb feszültsége csak és kizárólag a potméter állásától függhet, a diódalánc, ha ott van, ha nincs, ha rövidrezárod, akkor sem befolyásolhatja a 4-es láb feszültségét. NYÁK, vagy forrasztási hiba volt (átvezetés), ez szinte tuti.
A diódalánc csak és kizárólag az R7 R8 közös pontján és az 5-ös lábon befolyásolhatja a feszültséget, ezeken kell mérni melegítés közben...
(#) ih.he válasza zenebolond hozzászólására (») Márc 17, 2014 / 1
 
Ez viszont nem csoda
A két diódalánc párhuzamosan kötve (ha jól értem...) azt eredményezi, hogy a két érzékelő által mért hőmérsékletek közül a nagyobbik fog számítani.
Ugyanis a hőmérséklet növekedés hatására csökken a diódán eső nyitóirányú feszültség.
Tehát a magasabb hőmérsékleten levő érzékelőn kisebb feszültség esik.
Ez lesöntöli a másik, hidegebb helyen levő, nagyobb feszültséget szolgáltató érzékelőt.
Vagyis bármelyik hűtőborda kezd el melegedni, bekapcsol a ventillátor és úgy is marad, amíg mindkettő ki nem hül.
Következő: »»   2 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem