Fórum témák
» Több friss téma |
Van egy 60V-os akkuról működő 1200W teljesítményű elektromos robogóm, amely rakoncátlankodik, és nem igazán tudom, merre keressem a hibát. A motor hall érzékelős, kefementes (BLDC) motor.
A motorvezérlő elektronika visszatöltős, azaz amikor a fékkart csak minimálisan húzom, de a féklámpa-kapcsoló már kapcsol, akkor a vezérlő a motort generátorként használva tölti az akkumulátort. Ennek korábban az volt a jele, hogy a fékezések idején a pillanatnyi sebesség függvényében 1-2V-al emelkedett a műszerfali akkufeszültség mérőn olvasható érték. Néhány napja ennek az ellenkezője történik, méghozzá jelentős mértékben. 3-5V-ot is zuhan az akkufeszültség. Először arra gondoltam, hogy zárlat lehet a motorvezérlő visszatöltésért felelős áramkörében, de észrevettem, hogy hasonló feszültség esés következik be akkor is, ha csak indexelek. Sőt olyan is előfordult, hogy egy indexelést, illetve fékezést követően menet közben a feszültség nem állt vissza, hanem 5-10 másodperc alatt tovább zuhanva leesett a kritikus 52V alatti értékre, (50V) ahol is letiltott a vezérlés. Megállt a motor, és nem reagált a gázkarra. Kipróbáltam, hogy Windows op rendszer fut e a a motorvezérlőn, és úgy tűnik igen. Le se szálltam a robogóról, csak levettem a gyújtást, majd visszaadtam: Erre újra 61-62V-ot mutat a műszerfali műszer, és a gázkar meghúzására a robogó úgy ugrik, mint egy szöcske. Ebből úgy érzem, nem az akkuval lesz gond. Gondolkodtam azon is, hogy esetleg a dc-dc átalakító a hibás, amely a 60V-ból csinál 12V-ot, de a féklámpa is, az index is működik. Találkozott e már valaki ilyen hibával? Merre lenne érdemes keresni a hibát? A hozzászólás módosítva: Aug 16, 2023
Egy akkora zárlat, ami így leejti a feszültséget, igen nagy hőtermeléssel járna és szerintem nyoma lenne.
Vagy mérési hiba vagy valami kontakthiba lehet inkább szerintem. Akár az akksiban is (bms?)
Ha mérési hiba, akkor a motorvezérlőben kell keresni a hibát, hiszen a műszerfal is onnan kap áramot, jelet, és ha a műszerfalban lenne a mérési hiba, akkor csak a kijelzést érintené a probléma, nem tiltana le időnként a motorvezérlő.
A robogó eredetileg 5 db. 12V 20Ah-s akkuról működött, de átépítettem lítiumosra, amelyben valóban van bms. Bízok benne, hogy a hiba nem itt van, mivel gyárilag kék műanyag zsugorfólia burkolata van, amely nem a kinyitom-visszazárom típus, azt cserélni kellene. Arra gondoltam, hogy az akku Anderson csatijáról kellene egy ideiglenes mérővezetéket leágazást kiépíteni, hogy menet közben a hiba fellépésekor rá tudjak mérni, hogy a kijelzőn látott 50V jön e ki az akksiból, vagy több. Már csak azt kellene kitalálnom, hogy ezt hogyan lehet biztonságosan kivitelezni. Azért nem gondolnám bms hibának a dolgot, mert ha egy féklámpa, vagy két index lámpa terhelésére ilyen mértékben esik a feszültség, akkor a valódi terherlésre, amikor a motor terhel mondjuk 500-1000W-ot arra nincs arányosan nagyobb feszültség esés. Furcsa az is, hogy az indexelésnél a feszültség esés nem állandó, hanem a lámpa villogás ütemére fel-le ugrál. A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2023
Csak tippelek :
1, Ha a dc-dc átalakító a műszerfalban található, akkor lehet egy szép kontakt-, vagy kábelhiba a motorvezérlő(akku) és a műszerfal közt. -> terheled a 12v kört - lüktet a "mért" feszültség . 2, Ha a műszerfal (kijelző, központi, ki minek nevezi) alacsony feszültséget mér, letilthatja a rendszert - ez a szint többnyire állítható - egy újraindítás (ki-bekapcsolás) e tiltást törölheti -> a BMS ilyen tiltását - tudomásom szerint - csak egy töltő csatlakoztatása oldja fel ...
A dc-dc átalakító emlékeim szerint egy külön doboz a műszerfal kijelző alatt.
Ma reggel is motoroztam, és az volt az érdekes, hogy a teljesen feltöltött akkuval elindulva az első 3-4 km-en még helyreállt a normál működés, azaz az akku műszerfal szerint 65V-os nyugalmi feszültségéig még a visszatöltős fékezésnél a kívánatos enyhe feszültség emelkedést tapasztaltam, pedig a féklámpa is a 12V-os kör. Úgy tűnt, megjavult, de nem sokkal később már újra produkálta a hibát. Holnap délután és a hétvégén alaposabban próbálok utánajárni a hibának.
Megvan a hiba oka és szörnyülködök, hogy a Lofty-nál ezt hogy oldották meg!
A hibát a csúnyán beégett gyújtás kapcsoló okozta. Az átmenő ellenállására 50Ω-50KΩ között mindenféle értéket mértem. Óvatosan szét-pattintva így néz ki a belseje:
A kapcsolóbetét kiszedése előtt még arról álmodoztam, hogy elég lesz kicsit megcsiszolni az érintkezőket, de a néhol hólyagosra égett felületet elnézve ezt már nem erőltetem.
Amin viszont szörnyülködtem: Az akku 60V-os feszültsége a kismegszakítóról egy vékonyka vezetéken ment a gyújtáskapcsolóra, majd onnan vissza a vezérlő gyújtáskapcsoló bemenetére. (Ignition) Ez rendben is lenne, ha a többi fogyasztó nem erre a vékonyka kábelre lenne ráterhelve. A kábelkorbácsot megbontva feltűnt, hogy a vékonyka vezeték a korbácson belüli kötéssel meg van csapolva, és innen fordul vissza az áram a DC-DC átalakítóra is, és a műszerfali mérőműszerhez is. A műszerfali műszer még hagyján, de a DC-DC átalakító áramát ráterhelni a gyújtás-kapcsolóra na az szerintem kimeríti a tervezett/időzített elavulás fogalmát. Még nem tudom, hol szerzek új kapcsolóbetétet, de az biztos, hogy a DC-DC átalakító áramellátását másképp oldom meg. Felhúzott az is, hogy nem itt volt az egyetlen megcsapolós megoldás: Minden leágazást a kábelkorbácson belül oldottak meg, hogy ha érintkezés hiba lép fel, égjen össze minden vezeték? Úgy érzem, jó lesz átkábelezni ezt a förmedvényt, amíg ez be nem következik. töltés után nem indulVan egy elektromos robogóm, ami akkutöltés után nem akar elindulni. Félreértés ne legyen, egyszer csak meggondolja magát és a következő feltöltésig megy mint a golyó, de amint bedugom a töltőt attól a pillanattól már hiába minden. Ami érthető is, hogy amíg töltöm nem megy, de amikor kihúzom miért nem indul el???? |
Bejelentkezés
Hirdetés |