Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Feszültségszabályzó motorba
Lapozás: OK   44 / 57
(#) xitibi válasza kiborg hozzászólására (») Márc 1, 2018 /
 
Na igen, itt van a blőki el hantolva. cséve test ok, rézszál ok, vasmag ok de mitől is lesz ez gnd?
Vagy megfordítva, a másik tekercsnél hogy lesz gnd?
A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2018
(#) ITI47 válasza kiborg hozzászólására (») Márc 1, 2018 /
 
Szerintem muszáj neki melegedni, amit eddig olvastam ezekről a tirisztoros söntszabályzókról mindenhol azt írták hogy meglehetősen melegednek. Sőt, van aki azt írta hogy pont ezért olyan kell szerelni a motorra, ahol a menetszél is hűti. Itt ezen a fórumon olvastam.
(#) mex válasza ITI47 hozzászólására (») Márc 1, 2018 /
 
Bizony melegszik, a nyitott tirisztorokon is esik feszültség, az áthaladó áram pedig magas, a kettő szorzata meg fűt...
(#) xitibi válasza xitibi hozzászólására (») Márc 1, 2018 /
 
Mivel semmi kedvem végig várni amíg el nem érünk a lényeghez ezért röviden....
Elméletileg ha egy vagy több tekercset forgatunk egy mágnes kőrül (vagy a mágnest forgatjuk a tekercsek körül ) abban elektromos áram indukálódik a probléma az az hogy ugye az elektronok nem egy irányba vándorolnak folyamatosan (lásd szinusz görbe)és lőn váltóáramunk . ha az egyik vezetéket a vasmagra kötöd sok minden nem történik picit gyengül a tekercsed teljesítménye. Ettől még az elektronok arra is fognak vándorolni.
(jut is eszembe vitatkoztok hogy mi van ha a generátort rövidre zárod.... na de milyen generátort, és mijét kötjük rövidre) Folytatva irományom..
Nézzük meg a tirisztorokat. A tirisztor egy félvezető áramköri elem, amely kapcsolóként működik; bizonyos alkalmazásokban vezérelt egyenirányítóként is használják. A vezérlőelektróda és a katód lábai közé kapcsolt vezérlőjel hatására a tirisztor „begyújt”, vagyis áramot vezető állapotba kerül. Az átfolyó áram csak akkor szűnik meg, ha a tirisztor anód-katód lábai között az átfolyó áram megszűnik ezt írja az iskola.ebből már ki lehet hámozni hogy valamekkora melegedése lesz a dolognak. Remélem nem bántottam meg senkit
(#) Tomi111 válasza mex hozzászólására (») Márc 1, 2018 /
 
Magas áram? Egy pl egy 40W-os tekercs árama 12v-on kb 3,3A. a tirisztoron kb 1V feszültség esik. Ez 3,3W! Ehhez nem kell nagy hűtőborda. Ez az áram sem folyamatos ( sőt felváltva megoszlik a két tirisztor közt) , a rövidre zárt tekercsen meg nem is folyik ennyi.
(#) mex válasza Tomi111 hozzászólására (») Márc 1, 2018 /
 
Tipikus tévedés. Ha a tirisztor söntöli a tekercset, akkor jóval nagyobb áram fog kialakulni. Vegyük csak az Általad 40W-nak kikiáltott tekercset. Azon mekkora áram halad át, ha a tekercs kapocsfeszültségét a tirisztor 1V körüli tartományra limitálja? Elárulom:40A! Na az fűt.
Persze a dolog korántsem ennyire sarkított, mert a légrés miatt az erővonalak kiszóródnak rövidzár közeli helyzetben, így a valóságban jóval kisebb az átfolyó áram, de bizony tizen-ampekekkel lehet átlagban számolni. Szóval a söntszabályzó fűt rendesen, különben nem ment volna annyi tönkre, legalábbis jópár megfordult az asztalomon ilyen túlmelegedett, bezárlatosodott példányból.
(#) ITI47 válasza Tomi111 hozzászólására (») Márc 1, 2018 /
 
Ez igaz akkor, ha a tirisztor soros körben van. De ha sönt szabályzóként van az áramkörben, akkor terheletlenül mind a 40W-ot neki kell megkajálni. Viszont ha 40W-al terheljük a generátort, akkor 0 áram folyik rajta. Ezért nem mindegy hogy egy működő motornál mekkora terhelést jelent a világítás. Minél közelebb van a generátor teljesítményéhez, annál kevésbé melegszik a tirisztor.
(#) kiborg válasza mex hozzászólására (») Márc 1, 2018 /
 
Szia!

Igen, van melegedés, nem olyan rettenetesen nagy.Bőven a kezelhető tartományon belül.(pl:BT151 23A-nál, 1,4V lehet A és K között, ez 33W) Ehhez azért nem kell nagy felület, főleg, ha mint mondod, ha rövidrezárod, akkor kizáródnak az erővonalak(én ezt úgy fogalmaztam meg, hogy a mágneses indukció összeomlik a tekercsben) és jelentősen kisebb áram fog folyni. Ez a 33W nagyon rövid ideig fog fennállni.
Láttad azokat a képeket, amiket régebben készítettem?
Onnan indultam én ki, hogy ha sorban van kötve sok( kb 8-9-db és ugyanennyi fordított polaritással) dióda,akkor annak miért nagyobb a szabályzón folyó áram, mint tirisztoroson ? Mindkettőt megcsináltam, lemértem és a jelalakról szkóp ábrát is tettem fel.A diódás sokkal szebb, csak sajnos nagyobb áram és emiatt jobban melegszik, mint a tirisztoros.
(azért szórakoztam diódákkal(illetve 50A-s graetzekkel) mert sok van belőlük és elemi stabilizátorok a maguk 0,6-0,7V feszültségükkel és gyakorlatilag tönkretehetetlenek.)

@xitibi: nem érted ha testfüggetlen a tekercs, akkor a tekercs két kivezetése az graetz két AC pontjára megy, a + az +, a - meg megy a testre. Ekkor a szinusz mindkét periódusa fel van használva.
Ha le van testelve, akkor a tekercs maradék végét kötöd az egyik AC-pontra, a + az + marad, míg a graezt minuszt -t kötöd a testre, és szabadon maradt egy AC pontod. Így csak egy egyutas egyenirányítás van, a szinusz hullámnak CSAK a pozitív félperiódusát használod fel.
A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2018
(#) ITI47 válasza kiborg hozzászólására (») Márc 2, 2018 1 /
 
Szia!
" ha rövidrezárod, akkor kizáródnak az erővonalak(én ezt úgy fogalmaztam meg, hogy a mágneses indukció összeomlik a tekercsben) és jelentősen kisebb áram fog folyni."
Alapvetően hibás teória. Ha egy generátor 40W-ra van tervezve, akkor az minden körülmények között 40W villamos energiát állít elő. Légréstől, tekercstől, vasmagtól függetlenül. Mindegy hogy rövidzárra termel, vagy izzókra, a 40W energia állandó. Mivel "Energia nem vész el, csak átalakul.", az a 40W hővé, és vagy, fénnyé alakul. Bizonyára hallottál arról hogy az izzók a villamos energia legnagyobb részét hővé alakítja. Amit az izzó nem emészt el, azt a fesszabályzónak kell hővé alakítania.
(#) ITI47 válasza anti2 hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
Szia!
Újból visszaolvastam az írásaid és arra jöttem rá hogy Neked kiborg fórumtársunk által belinkelt kapcsolás (köszönet érte Neki) lenne a legjobb. A tekercsről jövő váltófeszt leszabályozza, nem engedi kiégni az izzókat. Ezért kisebb teljesítményű izzókat is lehet használni, így marad elegendő energia az indexeknek és a féklámpának. Persze ehhez váltóáramú index relé is kell. Nekem van ilyen relém, szívesen felajánlom Neked, csak a szállítást kellene megoldani.
Csináltam egy áttekinthetőbb kapcsolási rajzot az eredetiről, remélem tudok vele segíteni a sikeres megvalósításhoz.

P1050060.JPG
    
(#) xitibi válasza kiborg hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
Szia. Velem van a baj biztos. kicsit nehezen fogom fel a dolgokat de, ha már elektronikát bütykölünk akkor gondolom tudjuk is mit csinálunk ha teneked csak testelt tekercsed van akkor ezt a kapcsolást tudnád használni?Bővebben: Link mert én igen.
hogyan ? egyszerű a testelt tekercs esetén vagy szimplán kihagyom vagy ha ez nem megy akkor teszek bele egy feszültség kétszerezőt. Azt gondolom hogy a kapcsoláson nagyot nem változtattam de működik.Egyébként és ezt lehet érdemes volna szköpal meg vizsgálni illetve más módon mérni , de a test igen nagyon viszonyítás kérdése. azt sem kéne elfelejteni hogy a kérdező azt írta hogy egy darab tekercse van világításra és egy van gyújtásra ami ugye bennem újabb kérdéseket vetne fel, de ezt inkább már megtartom magamnak.
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
(#) kiborg válasza ITI47 hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
Szia!
Nem adok mindenben igazat, mert hiába van valami valamekkora teljesítményre tervezve, amiket említettél azoktól pont hogy nagyon is függ(légrés,tekercs,vasmag)

xitibi: amit eddig láttam világítással rendelkező motort, mindegyiken két tekercs volt minimum, a gyújtó tekercset nem szokták keverni a világítással vagy a harmadik tekerccsel ami esetleg töltő lehet.
Amit linkeltél kapcsolás működik testelt és testeletlen tekeccsel, ezt nem vitatom, csak azt próbálom veled megértetni, hogy testelt tekeccsel való használat esetén a megtermelt energia 50%-áról le kell mondanod.Földfüggetlen tekercs esetén 100%-át tudod használni(veszteségektől eltekintve)
(#) anti2 válasza ITI47 hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
Szia!
Nagyon amatőr vagyok, ami az elektronikát illeti, ezt is majd segítséggel fogom megépíteni. Ha úgy fog működni mint a Tomos-oké, vagy a Gizmo-é, akkor biztos jó lesz. Látom arról is folyik a vita, hogy esetleg mennyire fog melegedni. Ezek(kép) amelyeket használok csak enyhén langyosodnak, mindegy hogy milyen izzókat használok, pedig főként a 80W-os világító tekerccsel lévő gyújtásokat használom. Váltóáramú index relém sok van(kép), mert a Tomos-okhoz csak ilyeneket használunk.
(#) xitibi válasza kiborg hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
Nos ezt meg én nem vitattam
(#) xitibi válasza kiborg hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
egyébként nem keverem a két tekercset csak mint már le írtam ez bennem további kérdéseket vett fel. erről is írtam már....
(#) ITI47 válasza kiborg hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
Szia!
Szépen kérlek, nekem ne adj igazat, mert nem én találtam fel a külső gerjesztésű váltóáramú generátort. Szerencsére aki feltalálta nem találkozott Veled, nagyon sok évvel ezelőtt, mert lehet hogy még mindig petróleum lámpával világítanánk.
A fizika törvényei ma is igazak!
(#) kiborg válasza ITI47 hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
Szia!

Személyeskedést nem vittem a beszélgetésbe, kérlek te se tedd. Másrészt mint mondtam, nem minden kijelentéseddel értek egyet, de van amiből okultam. Mindegy, szándékomban nem állt megsérteni, úgyhogy no offense pls.
Egyébként elmondanád,hogy melyik fizikai törvényt akartam meghamisítani ?
(#) kiborg válasza xitibi hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
Bocs, félreérthető voltam. A keverést úgy értem, hogy azonos tekercset használnak fel gyújtásra és világításra.
Arról a hozzászólásról én lemaradhattam, amikor a két tekercsről volt szó.
(#) ITI47 válasza kiborg hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Szia!
Ne haragudj, nem akartalak megbántani. Szó sincs meghamisításról, csak valamit tudomásul kell venni. Ha egy generátort 40W-osra terveznek, akkor az azt jelenti hogy 40W villamos teljesítmény leadására képes. Ez független azoktól a veszteségektől, amik természetesen vannak. Ezeket a veszteségeket a benzinmotor fedezi. Ha a generátor kivezetését (kivezetéseit) rövidre zárod, az a 40W melegíti a generátor tekercsét, nincs 0 feszültség és 0 áram. Amíg a mágneskerék forog a vasmagos tekercs előtt, addig abban a tekercsben villamos teljesítmény jön létre. Ez a fizika törvénye. Csupán ezt akartam tisztázni.
(#) GPeti1977 válasza ITI47 hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Fel tudnád rajzolni egy ilyen generátor U-I karakterisztikáját?
(#) ITI47 válasza GPeti1977 hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Szia!
Ilyen rajzzal eddig még nem találkoztam, de nem okozna problémát felrajzolni. Te tudsz ilyen rajzról? Egy egyszerű görbe vonal lenne, ami 12V körül ellaposodna és nem emelkedne tovább, valamint 3,33A-nál megállna. Pontos mérésekkel lehetne a görbe vonalát megrajzolni, de ennek nincs értelme, a működés szempontjából. A lényeg hogy a feszültség és áram addig emelkedik, míg el nem éri a vasmag telítettségi szintjét, ami fölé már nem tud menni. Természetesen ez egy 40W-os generátorra értendő, amit 40W-os terheléssel (izzóval) terhelünk.
(#) kiborg válasza ITI47 hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Lehet, hogy 40Wos generátor és 4Wos terhelés esetén igazad van.
De eddigi ismereteim alapján egy 40Wos generátort nem terhelnek 40Wos izzóval, olyan 25-30Wal esetleg.
Mert ha a 40Wos generátort megterheled 40Wal, akkor az csakis fordulaton fogja tudni, alapjárat közelében meg csak pislákolni fog. Pont ennek elkerülése miatt raknak kisebb teljesítményű izzót, ami már világít rendese kicsivel alapjárat felett, nagyfordulaton meg megfogják a fesszabályzóval.
Nem?
(#) ITI47 válasza kiborg hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
"Lehet, hogy 40Wos generátor és 4Wos terhelés esetén igazad van."

Ne haragudj, de nehéz eset vagy. Nem akarod megérteni hogy az a generátor, amelyik nem tud 40W-ot teljesíteni, az nem 40W-os generátor!
Idézet egy korábbi írásomból:
"Addig, amíg a motorom világítását nem alakítottam át LED-esre, a 40W-os világító tekercsem 41,2W-al volt leterhelve (elöl 35Wos halogén, a hátsó lámpába 5W-os izzó és km órába 1,2W-os izzó), ezért nem volt szükség fesszabályzóra. 10 évig használtam így, egyszer sem kellett izzót cserélnem."
Nagyon jól világított, azzal semmi baj nem volt, csak a fejembe vettem hogy LED-es legyen a világításom, mert az erős fehér fényt biztosan észre veszik az autósok és nem hajtanak ki elém, vészfékezésre kényszerítve. Sajnos ez többször is előfordult. Sötétedés után nem motorozok, nekem az a fontos hogy nappal is észre vegyenek.
(#) erbe válasza ITI47 hozzászólására (») Márc 3, 2018 / 1
 
A mai robogókban söntstabilizátor jellegű szabályzók vannak. A szabályzási feszültség fölött tirisztorral-triakkal rövidrezárják a generátort. Az égő fényén nem veszed észre, mert a szükséges energiát addigra már megkapta. A teljesítményt a generátor fizikai kialakítása korlátozza. Légrés + mágneses sönt.
(#) ITI47 válasza erbe hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Szia!
Vére egy ember, aki érti is, amit ír!
Köszönöm.
(#) kiborg válasza ITI47 hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Bocsánat:
"Lehet, hogy 40Wos generátor és 4Wos terhelés esetén igazad van."
Helyesen így van:
40Wos generátor és 40Wos terhelés esetén igazad van. Fordulaton igaz, de alapjárat közelében nem látsz.Pl pirosnál vársz.
A hozzászólás többi része megfelel a véleményemnek.

Másrészt: mondtam én mást mint erbe?
Szerintem nagyjából ugyanazt mondjuk, csak mégse értünk egyet.
A hozzászólás módosítva: Márc 3, 2018
(#) erbe válasza kiborg hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Ki mondta, hogy nem értünk egyet? Nekem is volt olyan mopedem, ami a piros lámpa előtt sötétre váltott.
Ezek miatt találták ki a korábban leírt szabályzást. Így már az égők kiégetése nélkül bele lehetett rakni olyan generátort, ami már alapjáraton is világított.
Ettől függetlenül túl kis terhelést nem mernék rátenni.
(#) ITI47 válasza kiborg hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Dehogy nem értünk egyet. Én is azt írom, amit Te. Persze hogy fordulaton igaz, amit én is állítok. Alapjáraton minden izzó villog, a LED-es is. De a motort úgy-e, nem alapjáraton használjuk. Ebben is egyet értünk. Ez miatt senki nem rak be kisebb teljesítményű izzót, mert fordulaton simán kiég.

erbe:
Ebben is igazad van. A szabályzó megoldja ezt a problémát. Mindegy hogy mekkora terhelést raksz rá, legfeljebb a szabályzó jobban melegszik. De ki az aki kisebb teljesítményű izzót rak be, mint amit előírnak?
(#) kiborg válasza ITI47 hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Nem azt mondtam, hogy az előírtnál kisebb teljesítményű izzót raknak bele, hanem a generátor maximális teljesítményénél kisebbet.

De vissza az alap kérdésfelvetésemhez.
Miért nagyobb az áramfelvétele a "diódás szabályzónak", mint a tirisztorosnak ?
(#) ITI47 válasza kiborg hozzászólására (») Márc 4, 2018 /
 
Ha kisebb teljesítményű izzót raksz be, mint ami a generátor maximális teljesítménye, akkor kiégnek az izzók.
A diódás szabályzóról nem írtad hogy mekkora terheléssel működik. Továbbá mérni kellene hogy mekkora feszültség tartozik ahhoz az áramhoz, amit írtál. Lehet hogy +1 diódával jó lenne.
Hidd el segíteni szeretnék, nem kekeckedni, mert engem is érdekel.
Következő: »»   44 / 57
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem