Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Teljesítmény -LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése
Témaindító: george_b, idő: Nov 30, 2007
Témakörök:
Létezik high CRI LED, Ra98-as értékkel. A spektrumábrája szinte rásimul egy ideális feketetest görbéjére. Én most tesztelem, elképesztően jó. A hideg fehér-meleg fehér LED-ekkel mind ugyanaz a gond: Rendes vörös sehogy sincsen, türkizben meg egy nagy luk tátong.
![]() ![]()
Igen tudok róla, de azt mondják egy idő után elmászik a "szine"
Én nem vagyok profi fotós, még mindig az Olimpus E10-et használom ![]() De csak külső vakuig jutottam extrákkal ![]() No meg érzékem sincs hozzá... De hogy ne offoljak nagyon a ledes segédfényről profi fotóssal beszéltem és ő szólta le
Ez a technológia pár hónapos, biztosan nem erről hallottál.. Tavaly ősszel kezdte forgalmazni egyáltalán a gyártója, én néhány hete kaptam meg a gyártásból elcsípett pár darabot. Amúgy minden ócska LED-nek elmászik a színe, nem győzöm hangoztatni, hogy a LED sem egyszerű dolog és amíg villanykörtéből az ember mindig márkásat választ, addig LED-ből minden szemetet befogad, aztán meg ilyen vélemények lesznek általános irányelvek. Tudomásul kell venni, LED-et is a nagyok tudnak gyártani és néhány ritka kínai. A fényerőre gyúrt teljesítmény-LED-eknél a fénypor öregedése mindennapos és másodlagos probléma, meg a relatív rossz hővezetés és elnagyolt hűtés miatt a LED fényereje is csökken. Tehát normális LED, jó hűtéssel, nem száz fokos félvezetővel a hosszú élet és színállandóság titka.. Ezeket a nevenincs LED-szalagokat meg el kéne felejteni, jók azok is valamire, de nem profi világításra.
Decemberben beszéltünk erről, konkrét típust nem tudok. A tapasztalat sem az enyém, szóval tényleg lehet nem erről a ledről volt szó
![]() Ez már kicsit off, de a fotózás amúgy is külön világ, mert ami normál megvilágításhoz tökéletesen megfelel az egy fotósnak sokszor használhatatlan. És itt most nem (csak) a ledekre gondolok! A túlhajtott, alilméretezett kínai leden meg nem kell csodálkozni, fogyasztói társadalomban élünk! Mindenki ismeri a rendszer működését, de betudják csak sima összeesküvés elméletnek a tervezett elavultatást. Pedig ez nem mítosz, hanem alapkövetelmény a rendszer fenntarthatóságához. Amúgy szerintem némi kompromisszum mellett lehet nagyon is tartós cikkeket előállítani (házilag) az olcsó kacatokból. Ahogy te is írod megfelelően kell méretezni és akkor hosszú életű lesz. Csak a kérdés az, hogy megéri-e?
Volt példa arra hogy a a csatlakozóból szakadt ki a kábel, mert eleinte bíztam abban hogy elég erősen tartja a csatlakozó burkolata a kábelt. Aztán ezt megoldottam zsugorcsővel. A kábel másik vége meg pár helyen a lámpa fém tartójához fogatva gyors kötözővel jó szorosan. A kábel meg alaposan túlméretezett, kettős szigetelésű. Jó vastag külső szigeteléssel. Az bírja.
Kobak belsejében hivatalosan nem lehet semmi. Még egy kábel sem.
Hosszú távon megéri, igen. Nem lehet a jelenlegi modellt tartósan fenntartani..
A tartósság kapcsán arról van szó, hogy míg egy T5-ös fénycső elvilágít megfelelő előtéttel 6-8 évet, egy vacakul megcsinált LED egy-két év után látványosan romlik. Nem örök életről beszélünk, hanem ésszerűségről, körültekintésről. Ez sem lehet kérdéses, hogy megéri-e.
Sziasztok!
100W -os (33V 3A) LED meghajtásához milyen (konkrét) elektronikát javasoltok 12V -ról és 230V -ról való táplálás esetén? Köszönöm
Sziasztok,
már végig olvastam itt a fórumon a hozzászólásokat, meg az interneten is jó pár cikket, de sajnos még pár dolog nem világos a ledekkel kapcsolatban nekem. Ezért hozzátok fordulnék segítségért, hogy azt a pár dolgot amit nem értek, megértsem. Előre is köszönök minden információt. Nincsenek különösebb villamossági ismereteim, csupán kisebb, alapfokú dolgokkal vagyok tisztában. Hobbiból szeretnék otthonra építeni ledes világítást. Hálózatról menne, így mindenképp kell valami transzformátor nekem. Na de most ahogy a fórumon olvastam a ledek esetében az a lényeg, hogy az áram erőssége legyen állandó, például 1 amper. Ez nekem teljesen újdonság volt, mert régen a spotlámpák esetében, hogy nem volt elég teljesítmény, akkor nem világított rendesen. Például egy 12voltos 40wattos halogént nem tudtam meghajtani egy 20wattos tápról. Szóval az elsődleges információ számomra az volt, hogy a watt legyen megfelelő. Amit építeni szeretnék lámpa az a 10wattos led chip lenne. Bővebben: Link Azt írja, hogy 12 volt, 10 watt és 0,9A kell neki. Akkor itt az a lényeg, hogy folyamatosan a 0,9Ampert kapja, az ne ingadozzon? Ezért kell áramgenerátor? Ami az áramerősséget állandó értéken tartja? Olvastam, hogy célszerű nem 100%on hajtani a ledet, az élettartam növelése végett. Tehát akkor az is jó, hogy 0,8 ampert kap? Olvastam, hogy kell hűtőborda - esetleg kiegészítésnek ventilátor - a megfelelő hőelvezetés érdekében, hogy a led ne melegedjen túl. Ez a rész tiszta és egyértelmű. A belinkelt led chiphez ez a transzformátor Bővebben: Link túl sok áramot csinál? Mert 1 amperesnek van írva. Csak mert olyan transzformátort nem találtam ami 0,9A vagy egy kicsit kevesebb. Ehhez akkor kell egy ellenállás? Azt hogyan számítom ki, hogy hány ohm legyen? Ez a transzformátor meg kevés, mert csak 300mA Bővebben: Link Ebben igazam van? Ezt 900mA-nak írja, akkor ez elvileg jó? csak folyamatosan 100%-on menne a led, ami nem jó az élettartam szempontjából?Bővebben: Link Előre is köszönöm még egyszer a segítségeket és útmutatásokat. Üdv. Dani
Nem olyan bonyolult ez.
![]() LED-eknél minden ugyanez, csak fordítva ![]() Ahogy a feszültségforrásoddal akármit csinálsz, az 12 V-ot fog leadni, úgy az áramforrással is akármit csinálhatsz, az 3 A-t fog leadni, tehát soros ellenállással nem tudod csökkenteni. Ha ennek hatására megemelkedik a feszültség a 10 V fölé, az elektronika jó esetben leáll. Az egészet bonyolítja, hogy az olcsó LED-szalagok mind feszültséggenerátorosak, minden LED (vagy pár sorba kötött LED) előtt van egy ellenállás, amin feleslegesen veszik el teljesítmény. Hogy miért terjedt el ez a módszer? Mert a hozzá való 12V-os táp az első utcasarkon elérhető, és mert törpefeszültséggel működtethető. A linkeken az első tápegység feszültséggenerátoros, tehát nem ideális, a LED rövidre fogja zárni (bocsánat, nem fogja, nem tudom, miért írtam, de nem lesz jó). A második tápegységgel az a gond, hogy a LED-en a megadott 9-12 V akkor tud esni, ha elfolyik rajta 900 mA. A 300 mA-es táp mellett a LED feszültsége ex has 7 V körül lesz, a táp meg 9 V-tól használható. A harmadik táp sem jó igazán. Ha kezdő vagy, és mivel ez egy elektronikai oldal, akkor azt javaslom, hogy építs egyet az itt előforduló, számos jó áramgenerátor közül, és egy fix feszültségű tápegységről lásd el, vagy keress tovább. Egy lehetséges jelölt: Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2014
Szia! Alaposan utánanéztél a dolgoknak, de egy valami nem tudatosodott benned. Az áramot nem küldi a transzformátor, hanem: Ha feszültség van, és ellenállás, akkor az áram folyik. Ellenállás alatt akár LEDet is lehet érteni.
LED esetén az áram a döntő tényező. A feszültség kialakul akkorára, amekkorára akar, a teljesítményt meg vissza lehet számolni az áramból. A megadott feszültség csak egy kiindulási alap a tervezéshez. A biztonság okáért leírom: A transzformátor feszültségét egyenirányítani kell, valamint egy kondenzátorral szűrni, hogy ne vibráljon, és a szabályzó áramkörön valamennyi feszültség esik. A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2014
Köszönöm a választ.
Tehát akkor az a lényeg, hogy az áram legyen kisebb vagy egyenlő de állandó, a teljesítmény pedig a két szélső érték között legyen. Megnéztem a lehetséges jelöltet, amit linkeltél, csak azt nem találtam meg mennyibe kerül. De például: Bővebben: 1. típus Input Voltage: AC85-285V 50/60Hz Output Voltage: DC9-11V Current: 900mA Elméletben ez is megfelelő lenne a 10wattos led chiphez, ami 900mA-t kér? Vagy találtam egy másik típust, amit az alapján kerestem amit belinkeltél Bővebben: 2. típus Input Voltage: AC90-264V 50/60Hz Output: 900mA+/- 5% DC 12V És a harmadik típus:Bővebben: 3. típus Ezek már megfelelőek lehetnek a led chip meghajtására?
Köszönöm. A feszültséget, áramot, ellenállást, teljesítményt, a tervezéshez akkor simán a középiskolában tanult képletekkel számoljam ki? Meg gondolom majd szerezzek be egy multimétert, mert az még nincs sajnos, csak forrasztóm.
Az 1. típuson látszik, hogy van hűtés a teljesítménytranzisztoron, de nincs doboz hozzá, ami életvédelmi okból elengedhetetlen. A 2. és 3. közötti különbséget nem tudom.
Ha még emlékszel a képletekre, akkor jó, de azért ellenőrizd ey ideig a függvénytáblában... ![]() A multiméter elengedhetetlen. A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2014
Köszi. De akkor elméletben mind a 3 jó lehet meghajtani a 10wattos led chipet? Amit 12 voltosnak, és 900mA-esnek írnak?
Akkor szépen áttanulmányozom tüzetesebben azt jó kis függvénytáblát ![]()
Mindegyik áramgenerátor üzemmódú - 900mA. A megadett feszültség egy feszültségtartományt ad meg.
Nekem egy ilyen 100W-os LED panelhez kellene dimmelhető tápot beszerezni, vagy összerakni, vagy átalakítani.
Bármelyik lehetőségre esetleg van tippetek, ajánlatotok? Hol nézzek körül? Miből induljak ki? Esetleg pl. az ebay-en is kapható egyszerű áramgenerátoros tápot át lehet alakítani dimmelhetővé ésszerű mennyiségű befektetett munkával? A 30-36V 3A elég problémássá teszi ezt a dimmelés dolgot...
ebay-en vannak olyan step up konverterek, melynél nem nem csak a feszültséget, az átfolyó áramot is tudod állítani. Igaz még nem teszteltem (úton van nekem is egy, pont dimmelés okán)
A hozzászólás módosítva: Feb 5, 2014
Sziasztok!
Segítségeteket szeretném kérni ismét. Kinéztem egy LED drivert egy 10w-os LED-hez. De két típus van belőle, a két típus funkcióiban tér el. Az érdekelne hogy ezeket a funkciókat hogy lehet kapcsolni? Az elektronikának kapcsolt tápfesz kell vagy állandó? És a fokozatállítás hogy történik? Folyamatosan testre kell kötni az adott "csillagot" vagy elég egy nyomógomb amit nyomkodva lép végig a fokozatokon? Egyik típus Másik típus
Helló!
Az a lényeg, hogy a tápfesz a megadott tartományon belül legyen. Általában nyomógombbal lehet módot/fokozatot váltani.
Egy lítiumos aksival(vagy többel, de párhuzamosan kötve) lenne üzemeltetve. Tehát a tápfesz nem gond.
Csak azt nem értem hogy mit kell kapcsolni. Van a közepén egy rugó, az a +. A nyák pereme a - . Erre gondolom mindenképp kell állandó tápfesz ahhoz hogy világítson. Viszont így hogy állatom a fokozatot? Van olyan funkció(ha egyik csillagot sem piszkálom) amiben elméletileg mindent lehet sorban kapcsolni. De mivel ha csak egy ki-be kapcsoló van rajta?
Természetesen folyamatosan kell tápfesz. (nem értem mi a gond) Gondolom a fokozatváltókat ki kell vezetékelni és úgy használni.
"Default (shorting no star): 5-mode: Lo (5%) > Mid (30%) > Hi (100%) > Strobe > SOS"
Angol tudásom nem túl fényes, de ahogy értelmezem ha egyik csillagot sem piszkálom akkor szépen sorba lehet kapcsolni az 5 módot. Csak a kérdés hogy ezt hogy teszem meg ha a csillagokat nem piszkálom, más vezérlési pont meg nincs rajta.
A tápfesz pillanatnyi megszakítása váltja az üzemmódot. A mikrokontroller programjától függ, hogy eltárolja, vagy mindig egyfajta üzemmódból indul. Ez egy bizonytalan dolog, az adott drájvertől függ. Végszükség esetén az eladó tud mondani valamit.
![]()
Akkor rápakolok egy billenőkapcsolót, aztán úgy ügyeskedek vele hogy meglegyen a megfelelő mód
![]() Ha az angol tudásom elég jó lenne kérdeznék az eladótól, de így inkább nem ![]()
A billenőkapcsoló nem hiszem, hogy tudná ezt... Olyan a kapcsoló, hogy a félig történő megnyomás még nem kapcsol, csak egy pillanatra bont.
Sziasztok, remélem jó helyre írok.
Adott egy 10 wattos DRL menetfény, 10db 1W-os PowerLED az alapja, oldalanként öt. Egész jól működött fél évig, de most azt produkálja, hogy az egyik oldalon az ötből három világít, majd a szélső kettő ütemesen villog, fél másodpercenként elalszik, "kigyullad". A másik oldal tökéletes. Készítettem képeket. A LED-et újraforrasztottam, azt hittem egy levált forrasztás a probléma, de nem...A képen látható a meghajtó elektronika, alul van még egy kondenzátor, és egy kondenzátorra hasonlító kétlábú valami, amin van egy kis zsugorcsöves "védelem". A tápellátás stabil, a kötési pontokkal nincs baj. Minden LE teljes fényerővel világít (igencsak erősek), azok is, amik villognak. A két villogó LED egyszerre villog, a második képen láthatóak. A másik három folyamatosan világít. Mi okozhatja a problémát? A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2014
Esetleg a LED4 es LED5 villog? Valoszinusitem 3+2-es szervezesu a panelod, ebbol a LED4-LED5-nel talalhato R5-R6 parhuzamban egy ledet helyettesit. Visszaszamolva a rendelkezesre allo adatokbol olyan kb250mA a mukodesi aram, ami alacsonyabb teljesitmenyt produkal egy 1W-os LED eseten (1W-osok 350mA-rel vannak hajtva). Viszont a kinai csodaknal semmi nem garantalja az elettartamot, meg az alulmeretezes sem, ettol meg tulmelegedhetnek es a ledek legfobb elettartam ellensege a ho.
Hibás LED-ek. érdemes mind kicserélni, úgyis tönkre fognak menni. Aztán a szigetelésre figyelj oda, mert szétszedés után könnyebben beázik, attól meg elrohad bent minden.
Igen, a LED4 és LED 5 villog, egyszerre, szabályosnak mondható ciklusban. Még csak azt sem tudom rá mondani, hogy vibrál. Ha a LED haldoklik, túlmelegszik, az nem úgy működik, hogy először csökken a fényerő, majd fogja magát, és kiég? Mert amikor az említett két LED világít, fényerőben egyforma a többivel, illetve a másik oldallal.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |