Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Be-/kikapcsoló nyomógombbal
 
Témaindító: Router, idő: Jún 5, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   18 / 35
(#) kameleon2 hozzászólása Nov 12, 2014 /
 
Sziasztok! Gondoltam megosztom a tapasztalataimat, mivel a témában itt talált rajzok közül - és sajnos a neten is - sok a hibás megoldás, vagy nagyon érzékeny az alkatrészekre. Szükség volt a kis erősítőm be-kikapcsolásának megoldására de egy szép megoldást szerettem volna. ISOSTAT ki-bekapcsoló is megoldotta volna a problémámat, de mivel az erősítő a kapcsolóüzemű táp miatt elég könnyű - arrébb is löktem volna minden bekapcsoláskor. Ezért gondoltam mikrokapcsolóval oldom meg. Kerestem is több megoldást és nem értettem a cd4013-as IC-vel miért küzdöttek olyan sokan, holott elég kézenfekvő lenne a használata. Ezért újraalkottam a képen látható kapcsolást. Mától már élesben megy, eddig tesztelgettem, kínlódtam, mert hol a bemeneti impulzussal volt gond, hol pedig a meghajtó fokozattal és/vagy a relé típusával. Most igaz, csak a 12V-ot kapcsolja, de ez majd a következő probléma. Bekapcsoláskor zölden dereng a plexi gomb
(#) tönöpö hozzászólása Nov 21, 2014 /
 
Sziasztok!

Aksis (2,4V), motoros Braun borotva (Cruzer 5732) teljes elektronikája tönkrement, leégett.
Az aksi töltését egy kisáramú áramgenerátorral oldanám meg (a hálózat 12V-os töltője jó maradt), ami a mindig rákapcsolt töltő miatt folyamatosan töltene. Ekkor a motor is a töltőről kapja a teljes üzemi áramot.
Egy nyomógombos ki-be kapcsolója volt, amit a mellékelt kapcsolással már megépítettem.
Arra kérnék segítséget, hogy a 2db 1,2V-os aksiról működő motort veszteség mentesen szeretném működtetni, tehát a kapcsoló tranzisztort telítésbe kellene vezérelni, Uce 150 mV körülire.
Nekem 580mV -nál kevesebbre nem sikerült, az így maradt 1,8 V pedig kevés a motornak.
A motor áramfelvétele 2,4V-nál 150mA. SMD alkatrészek voltak, a hely kicsi.

Tud valaki egy egyszerű megoldást?
Köszönöm

gomb.png
    
(#) Gafly válasza tönöpö hozzászólására (») Nov 21, 2014 /
 
Itt van a BC546 adatlapja. Nem azért mert hogy azzal kellene kapcsolgatni, hanem csak illusztrációnak. Ayt érdemes látni a karakterisztika seregekből, hogy egyrészt az áramerősités a nagyobb áramoknál rohamosan csökken, másrészt a szaturációs feszültség rohamosan nő. Tehát nagyon gondosan kell megválasztani a tranzisztort tipust. Esetleg több tranzisztort lehet használni párhuzamosan. 1.8 mA bázisárammal nehéz teljesen telitésbe vinni egy bipoláris tranzisztort, amint tapasztaltad is. Ha a 12V rendelkezésre áll a készüléken belül, akkor használj inkább FET-et...
(#) tönöpö hozzászólása Nov 21, 2014 /
 
Igen, a készüléken belül a töltőről rendelkezésre áll a 12V, csak 220V nélkül, aksiról is jó lenne, ha menne.

FET-el még nem volt dolgom, ennek utána kell néznem.
Ha van valami konkrét ötlet, örömmel fogadom.
(#) proli007 hozzászólása Nov 21, 2014 /
 
Hello! Egy borotva bakapocsolásához..
(#) proli007 válasza tönöpö hozzászólására (») Nov 21, 2014 /
 
Hello! Tekintve, hogy ennek semmi köze egy tápegységhez, inkába ide a helyére tettem le a kapcsolást. Remélem működni is fog a motorral, mert én ugyan kipróbáltam, de egy 12V/5W-os izzóval, ami 2,4V-ról ette meg ezt a 150mA-t.
Minden esetre nem ezt a kapcsolást kel választani amit felraktál, mert itt kikapcsolt állapotban nem szabadna hogy fogyasszon. Valamint célszerű a motor meghajtóként olyan Fet-et alkalmazni, ami ilyen kis Gate feszültséggel is elviszi a 150mA-t. Remélhetőleg a motor kommutátor szakadozásai nem kapcsolja majd ki az áramkört. De az is lehet, hogy a motorral párhuzamosan kell majd kötni egy 100nF-ot. Úgy gondolom ez még belefér a borotvába.
(#) proli007 válasza proli007 hozzászólására (») Nov 21, 2014 /
 
És elfelejtettem írni, hogy célszerű lenne kipróbálni ugyan ebben a kapcsolásban egy szem IRF7317-el is. Ez mind a P, mind az N csatornás Fet-et is tartalmazza. (Csak én még nem láttam közelről.)
(#) Alex2 válasza proli007 hozzászólására (») Nov 23, 2014 /
 
Szeretném megkérdezni, hogy a kapcsolásodban a BC857 helyett lehet 556B-t v. BC558C-t használni?
A FET helyett pedig IRLML2502-t? Ennek eleve jobb a VGSth-ja és alacsonyabb fesz-nél kapcsol. A gate kapacitás is kisebb.
Egy Li-ion aksis (2,7-4,2V) "kütyünél" szeretném használni.
Ha kicserélem a Q1, Q2-t akkor kell valamelyik alkatrészt módosítanom vagy nem érzékeny erre?
A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2014
(#) proli007 válasza Alex2 hozzászólására (») Nov 23, 2014 /
 
Hello! Lehet alkalmazni, de ha szélesebb tápfesz tartományban használnád, akkor célszerűbb az első tranyót is Fet-re cserélni. Ugyan is a PNP tranyó lezárásához, 600mV alatti Bázis-emitter feszültségre van szükség, így a 10µF kondinak majdnem tápfeszre kell ehhez töltődnie. A Fet küszöbfeszültségének meg ebben a pozícióban előnyére válik a magasabb küszöbfeszültsége.
Egyébként 4,2V tápfeszültségnél, már célszerű R1-et csökkenteni (pld. 22k), R3-at pedig növelni (pld. 470k). Hogy a nyomógomb nyomásakor ne tudja nyitva tartani R3 árama a tranyót, csak a kondiban tárolt energia hasson rá. Mert ekkor nem fog kikapcsolni.
A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2014
(#) Alex2 válasza proli007 hozzászólására (») Nov 23, 2014 /
 
Rendben, köszönöm a segítséget.
Még azt szeretném megkérdezni, hogy mennyire bonyolult kiegészíteni ezt a kapcsolást, hogy egy adott, beállítható akku fesz. alatt ne kapcsoljon be, csak egy piros LED-et kapcsoljon be a gombnyomás idejére?
A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2014
(#) tönöpö válasza proli007 hozzászólására (») Dec 25, 2014 /
 
Nagyon köszönöm a szuper rajzot, pont ide való.
Azért csúsztam a köszönettel, mert bár Gafly válaszára még tudtam reagálni, de utána nem találtam sehol a témámat, áthelyezték máshova, illetve egy hétig kerestem, de teljesen eltűnt. A tápegység témában sem találtam.Feladtam.
Azóta csak most léptem be, és most itt van.
Még egyszer köszi!
A hozzászólás módosítva: Dec 26, 2014
(#) fkx válasza proli007 hozzászólására (») Dec 25, 2014 /
 
Kikapcsolt állapotban, a gomb megnyomásának pillanatában, mi korlátozza a Q1 bázisáramát? C1 ESR-je elegendő arra, hogy ne nyiffanjon ki a tranyó? Akkor viszont SMD-ből építkezve vigyázni kell, mert pl. egy 1206 méretű 10µF-os kerámiakondi elég nagy impulzust adhat. Szóval inkább tennék Q1-hez egy pici bázis-ellenállást.
(#) proli007 válasza fkx hozzászólására (») Dec 26, 2014 /
 
Hello! Igen, természetesen igazad van, szebb, ha van a bázisnak korlátozása. De ahogy írod van ESR is, valamint a 100nF is felfogja a gyors változást és a bázis-emitter szakasznak is van ellenállása. Valamint a tápfesz is meglehetősen alacsony értékű itt, tranziens is rövid..
(#) sztaricsnaja válasza proli007 hozzászólására (») Jan 6, 2015 /
 
Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni. Megépítettem a szept6.án kapott kapcsolást (tolatóradar be ki kapcsolásához), működik, de jó lenne kiegészíteni.
1. ha bekapcsolt állapotban van, akkor indulás után kb 20km/ó-nál a kocsi bezárja az ajtókat, és kapcsol egy ledet. Erről a led tápról leágazva (12V) kikapcsolja ki a tolatóradart. Valamilyen impulzust kéne előállítani a fix 12V kapcsolódásából.
2. Ha kikapcsolt állapotban van, akkor a hátramenet kapcsolásakor újra élesedjen a rendszer (szintén impulzus jel kéne a tolatólámpa 12V-jából).
A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2015
(#) proli007 válasza sztaricsnaja hozzászólására (») Jan 6, 2015 /
 
Hello! Kicsit át kellene gondolni, mi is az amit el szeretnél érni. Mert én nem igazán értem.
Ha rákötöd az áramkört a tolató lámpára, akkor a radar akkor fog működni, mikor hátramenetbe van kapcsolva a váltó. Máskor meg minek működjön? Javaslom gondold át a működés logikáját, de az impulzusokkal törődj, hanem hogy mikor hogyan működtetnéd..
(#) sztaricsnaja válasza proli007 hozzászólására (») Jan 6, 2015 /
 
Ez egy 8 szenzorból álló parkolást segítő rendszer 4 első, és 4 hátsó szenzorral.
Alapállapotban az első szenzorok élnek, és a piros lámpánál az előttem álló autótól, a fekvőrendőrtől stb. időnként megszólal, ami néha idegesítő. Ha hátramenetbe kapcsolok, akkor az első szenzor kikapcsol, és a hátsó szenzorok kapcsolnak be.
Na ezért akartam a be-ki kapcsoló megépítését. Ez így működik is.
Az egységnek van egy 12V-os "fix" bemenete, van egy szál a tolatólámpától, és van a földelés.
Ha a fix 12V-ot megszakítom, akkor tolatás közben sem működik a rendszer (teljesen kikapcsol).
Úgy lenne tökéletes az egész, ha nem kéne állandóan kapcsolgatni. Induláskor élesedik, majd automatikusan kikapcsol, és parkolásnál (ami általában tolatással kezdődik) visszakapcsol.
A kivételes esetekben kellene csak a nyomógombot piszkálni.
A kikapcsolást lehetne a SpeedLock automata ajtó zárás visszajelzőjéről indítani. A bekapcsolást meg a tolatólámpa működésbe lépéséről.
Na így már remélem érthető mit szeretnék
(#) proli007 válasza sztaricsnaja hozzászólására (») Jan 6, 2015 /
 
Ezek szerint ha jól értem, akkor neked az kell, hogy a tolató lámpa bekapcsolja, az ajtózárás meg ki? Mert ha igen, akkor ezt viszont egy egyszerű RS tároló megoldja.
(#) sztaricsnaja válasza proli007 hozzászólására (») Jan 6, 2015 /
 
Igen az kell.
Milyen RS tárolót ajánlasz, és hogy kell bekötni?
(#) proli007 válasza sztaricsnaja hozzászólására (») Jan 6, 2015 /
 
Ezt sokféleképpen meg lehet oldani. Akár két relével, két tranyó+relé, IC-tranyó+relé, vagy két N-Fet-el+relé.. (Mondjuk a használt relé ellenállását vagy áramát illene ismerni.)
A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2015
(#) proli007 válasza proli007 hozzászólására (») Jan 7, 2015 /
 
Legyen itt, egy egyszerű megoldás. (Bár ez már kopogtatja az OFF-ot a témában..)
(#) sztaricsnaja válasza proli007 hozzászólására (») Jan 7, 2015 /
 
Köszönöm, de ez így nem jó nekem. Szeretném megtartani az automata be-ki kapcsolás mellett a középkonzolon található gombbal történő "felülbírálást."
A középkonzol nyomógombja meg megnyomásra ellenállást vált.
Ezért kaptam tőled a linkelt kapcsolást szeptemberben.
Azt szeretném átalakítani úgy, hogy induláskor a Q0 kimenet aktív. Ezt az ajtózárás visszajelző átbillentse Q1 állásba (kikapcsolás) majd tolatáskor a Q1 állást tovább billentse Q2 állásba (ami a reset így újra visszaáll Q0-ba, és a rendszer újra működik.) /Persze az utat fojtatva már nem kapcsolna ki a rendszer újra mert az ajtózár ledje világít, csak ha kinyitom az ajtót, és a kocsi újra bezárja de ez nem gond.
Ha bármi gondom van, a nyomógombbal is ki-be tudom kapcsolni.
Azért kérdeztem az impulzus jel előállítást, mert az ajtózárástól a 12V megmarad (led világít) ajtónyitásig, tehát ezzel nem tudom működtetni a CLK bemenetet.
A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2015
(#) proli007 válasza sztaricsnaja hozzászólására (») Jan 8, 2015 /
 
Remélem így már megfelelő. (Ne tedd már be százszor ugyan azt a rajzot! Van link is..)
A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2015
(#) sztaricsnaja válasza proli007 hozzászólására (») Jan 8, 2015 /
 
Köszönöm!
Kipróbálom. És emésztgetem a működését.
(#) proli007 hozzászólása Jan 22, 2015 /
 
Hello!
- Az NE555 elég jól és egyszerűen használható ehhez az "egy nyomógombos" kapcsoláshoz, ráadásul a kimenete korlátozottan ugyan de használható közvetlen relé vagy Led-ek meghajtáshoz is. De alkalmazását sokszor korlátozza, hogy a nyomógomb mind két lábának függetlennek a tápoktól kell lenni. Ezen segít a két egyszerű megoldás.
- A kapcsolás érdekesség, hogy a tranzisztor itt "oda-vissza" működik, miközben a C-E feszültség polaritása megfordul. De egy tranyó kollektor-emitter felcserélése esetén is működik, csak éppen lényegesen csökkent áramerősítési tényezővel. Ennek viszont itt kevés jelentősége van.
- Az áramkör kimenete tápfeszültség bekapcsolásakor alacsony szintű (kikapcsolt állapotban van). Ha ezt meg szeretnénk változtatni, (tehát táp rákapcsoláskor magas szintű legyen a kimenet) akkor nincs más dolgunk, mint hogy a C2 kondit nem az R4-el, hanem az R5-el kötjük párhuzamosan.
- Természetesen így már indítható a kapcsolás nyomógomb helyett akár egy fel vagy lefutó impulzussal is.
(#) emeric hozzászólása Feb 3, 2015 /
 
Üdv Mindenkinek!
Remélem tud nekem valaki segíteni.
Erősítőhöz szeretnék építeni egy be-ki kapcsolót,ami egy gomb megnyomására bekapcsol,és bekapcsolva marad kb 10-15 percig,de a gomb újbóli megnyomására azonnal kapcsoljon ki.
De ha kapna az audio jelből amit az erősítő is kap,akkor ne kapcsoljon ki 10-15 perc után, csak ha már megszűnik az audio jel akkor kapcsoljon ki 10-15 után.
Az sem gond ha automatikusa kapcsol be-ki,de tudjam be-ki kapcsolni egy nyomógombbal is.
Csatoltam egy kapcsolást ennek az átalakításával meg lehetne oldani valahogy?
Előre is köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Feb 3, 2015
(#) proli007 válasza emeric hozzászólására (») Feb 4, 2015 / 3
 
Hello!
"..ennek az átalakításával.." Attól, hogy egy Trabant-ban gyertyát cserélünk, még nem lesz belőle BMW. De megrajzoltam.
(#) emeric válasza proli007 hozzászólására (») Feb 4, 2015 /
 
Nagyon Szépen Köszönöm!
Megépítem.
(#) Wind-Storm hozzászólása Máj 3, 2015 /
 
Helló!

Most kreáltam ezt az öntartó kapcsolást. A nyomógombbal lehetne bekapcsolni, a reed relével pedig ki.
Viszont nem annyira tetszik hogy a lehúzókon folyik pár mikroamper ha nyitva vannak a FET-ek.
Csak egy kérdés: Megoldható az, hogy a FET-ek nyitott állapotában ne folyjon áram, csak ha le vannak zárva?
Ha nem, akkor nem is gondolkodom tovább a dolgon.

ontarto.png
    
(#) ferci válasza Wind-Storm hozzászólására (») Máj 3, 2015 /
 
Szia!
Miért zavar téged az a kb. 2 x 3 uA plusz áram?
Idézet:
„a FET-ek nyitott állapotában ne folyjon áram”
- ezt mégis hogy képzeled? Akkor miért kell kinyitni egyáltalán?
Feltételezem, hogy egy kb. 3,6 volt nyitófeszű ledet kapcsoltatsz ( ami elmegy gond nélkül a 3.7-ről előtét nélkül ), ami fogyaszt mondjuk 10-30 mA-t, az mellett ez jó 3 nagyságrenddel kevesebb.
Az 1 Mohm pedig kell a lezárt állapot biztosításához, mert ha nem lenne, akármilyen pici szivárgó áram is egy idő múlva kinyitná a feteket "lógó" gate miatt, vagy kis zavarfeszültségek a környezetből ezt megtennék.
(#) fkx válasza Wind-Storm hozzászólására (») Máj 3, 2015 /
 
Meg lehet csinálni úgy, hogy egyáltalán ne legyen nyugalmi árama.
Csakhogy ahoz 4db FET kell, és olyan kapcsolás mint a CMOS kapuk belső felépítése.
(vagy CMOS kapukat kell használni )
A hozzászólás módosítva: Máj 3, 2015
Következő: »»   18 / 35
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem