Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanypásztor
 
Témaindító: bernardo, idő: Feb 5, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   220 / 288
(#) erdgab hozzászólása Jún 20, 2017 /
 
Sziasztok!
Kellene építenem egy iker pásztort (két egység egy dobozban) a szokásos inverteres megoldásból.A kérdésem az lenne,hogy a két inverteres kapcsolást táplálhatom e egy megfelelő teherbírású 230V/12V transzformátorról?Tehát,egy 12V tekerccsel rendelkezik a trafó,így a két inverter párhuzamosan lenne kötve,természetesen csak a betáp a kimenetek (nagyfeszültség) teljesen különálló marad.Lenne e ennek a megoldásnak valamilyen hátulütője,egymásra hatás a két inverterre nézve,esetleg egy-egy soros diódával válasszam szét a két elektronika betápját?Tudom a kérdés láma,de hátha van valakinek tapasztalata ilyen megoldásra.
Tisztelettel köszönöm!
(#) ironmen válasza erdgab hozzászólására (») Jún 20, 2017 /
 
Semmi szükség rá hogy szétválaszd.. akár 10 darab is mehet egy akksiról/adapterről. Ha a "klasszikus" inverterest csinálod, nincs egymásra ráhatással a párhuzamosan kapcsolt két elektronika.

Én egy "négy zónást" csináltam ugyan így
.. Négy inverteres elektronika egy közös betápról ( 12V-os akku )
A hozzászólás módosítva: Jún 20, 2017
(#) erdgab válasza ironmen hozzászólására (») Jún 21, 2017 /
 
Szia!
Tisztelettel köszönöm a válaszodat!
Gondoltam,hogy nincs egymásra hatás,hiszen az eredeti inverteres kapcsolás ami valójában egy CDI gyújtás (ebből lett az inverteres pásztor) a kis traktoromon is egy tápról megy a két gyújtóelektronika (Trabant motor),de azért gondoltam rákérdezek.
Még egyszer köszönöm!
(#) jani1987 hozzászólása Jún 21, 2017 /
 
Alkalmas a tévé képernyő trafója a beépítésre?
(#) ironmen válasza jani1987 hozzászólására (») Jún 21, 2017 /
 
Sorkimenő? Nem! Az autó gyújtó trafó is jobb annál. Bőven elég az 7-12 kV.. nem kell 40
Az autótrafónak is az a legnagyobb baja, hogy nincs kellő áramerősség, a sorkimenő meg ha lehet még vékonyabb huzalból van tekerve, csak uA képes leadni.. 600 ohmon nulla energia marad. Rásüthetsz 100µF os kondit is, az energia vesztesége óriási..
Ha nagyobb áram kell, kapcsolj párhuzamosan két autótrafót, szükségmegoldásként megteszi

De ha tekersz egy trafót, a szekunderét 0.5-ös huzalból, átitatod méhviasszal még az is jobb annál
(#) vargalaszlo0405 hozzászólása Jún 22, 2017 /
 
Üdv!

Inverteres villanypásztorhoz próbáltam minél egyszerűbb elektronikai felépítésű invertert.
Így kipróbáltam a csatolt kapcsolást némi módosítással:
Pc tápból bontott kiméretű ferrit trafót tekercseltem újra hozzá. Menetszámok: 10m primer(0.5), 5 menet(0.5), 100menet szekunder(0.25).
A 2N3055 helyett egy TIP122-t használtam.
A kérdéseim: mi okozhatja, hogy csak terhelés alatt indul el az oszcilláció, illetve miért áll le időnként? Ez a kapcsolásra "jellemző" (nem direkt mint pl az 555)?Egyenirányítás után jóval magasabb feszültségre tölti a 10µF 450V mot. ind. kondenzátort (500V felett), ez -azonkívül, hogy esetleg elszámoltam a menetszámokat- lehet e más miatt? Illetve elindulva ebbe az irányba, milyen hasonló topológiájú kapcsolást javasolnátok? Bővebben: Link Köszönöm a segítséget!
Tisztelettel: Varga László
(#) ironmen válasza vargalaszlo0405 hozzászólására (») Jún 22, 2017 /
 
Ezt a kapcsolást kb 3-4 éve próbáltuk szalonképessé tenni.. A legfőbb problémája nem az amit leírtál, hanem a hatalmas ( 0,5- 1,5A ) áramfelvétel és az instabil üzem. Ezenkívül a tranzisztort nagyon hűteni kell . Ez nyáron, egy hermetikusan zárt dobozban kivitelezhetetlen.. Még ha a hűtoborda kívül is van, a belső alkatrészek egyszerűen elégnek.. A nagy áramfelvétel miatt akkumulátor üzemre gyakorlatilag használhatatlan
A hozzászólás módosítva: Jún 22, 2017
(#) vargalaszlo0405 válasza ironmen hozzászólására (») Jún 25, 2017 /
 
Köszönöm!

Közben kutakodtam, meg kísérleteztem tovább... igazad van, melegszik de nagyon Ami a feszültség többletet illeti a szekunder oldalon, azt feltételezem, hogy a tüskék miatt jut át több mint ami a menetszámok alapján jó ill indokolt volna. Gondoltam teszek bele egy 100nF kondit a primerrel párhuzamosan. De mint írtad a melegedés miatt nem jó akármit teszek vele.
Szerettem volna valami nagyon egyszerűt de úgy tűnik nem járható...
IR2153 al és NE555 el próbálkoztam már szintén több kevesebb sikerrel. A 2153 al sikerült, jó, üzembiztos de drága így kerülném.
Az 555 tel melyik a legegyszerűbb ill legüzembiztosabb topológia? Astabil, vagy monostabil oszcillátor?
A kitöltési tényezőt melyik taggal tudom beállítani?
Ferrit trafóval szeretném megoldani, amit megtekercselek hozzá.
Amiatt kérdezem ezeket, mert itt is tapasztaltam melegedést illetve instabil működést nyilván amiatt mert valamit rosszul csináltam.
Köszönettel: VL
(#) erdgab hozzászólása Júl 2, 2017 /
 
Sziasztok!
Lenne egy újabb láma kérdésem (persze kipróbálhatnám,de inkább kérdezek). Az inverteres megoldásnál az 1N4007 diódák helyett használhatok e 600 illetve 800 voltos diódákat,ha az egyenirányított feszültség a kondenzátoron mérve,nem haladja meg az 500 voltot?Valami rémlik,hogy a graetz hidra kapcsolható feszültség kétszerese lehet az egy diódára megadott maximális feszültségnek.
Köszönöm a válaszokat!
(#) vargalaszlo0405 hozzászólása Júl 3, 2017 /
 
Üdv!

Adódott még egy kérdésem. Inverteres kapcsolást építettem, 555 tel, tekercselt ferrit trafóval. Szépen sikerült belőni, az inverter jól dolgozik, terhelés nélkül szinte 0 A az áramfelvétele, 20W izzóval terhelve 3,5-4 A... Az "elsütő szerkezet" szintén 555 tel vezérelt, BT151 800R.
Ezt is használtam már korábban, de most nem megy.
Egyet szikrázik a nagyfesz trafó, utána semmi. Nem tölt a kondi, de az inverter áramfelvétele 4,5A. Ebből arra következtetek, hogy a tirisztor kinyit, de nem tud becsukni mivel áram folyik rajta. Mi lehet a megoldás?
Minden tanácsot előre is köszönök!
(#) erdgab válasza vargalaszlo0405 hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
Szia!
Melyik rajz alapján láthatnánk a tirisztor vezérlését? A tirisztor gate lábán van lehúzó ellenállás (150 ohm) ? A gate meghajtás soros kondenzátoron át történik? Forrasztási hiba,vezetősáv hiba,átvezetés valahol?
(#) JZoli válasza erdgab hozzászólására (») Júl 4, 2017 /
 
Vagy csak simán egyenáramot kap. Ha nincs nullátmenet akkor sosem kapcsol ki.
(#) Cavalier válasza vargalaszlo0405 hozzászólására (») Júl 4, 2017 /
 
Ha túl erős az inverter, akkor fenntartja a nyitóáramot a tirisztoron. Vagy sorbakötsz egy ellenállást vele, hogy kisütés után még ne tudjon megindulni rögtön az áram, vagy leállítod az invertert, kisütöd a tirisztort, és akkor indítod újra az invertert.
(#) mr.Cara hozzászólása Júl 5, 2017 /
 
Üdv !
Mekkora az ideális trafó ?
Én 1,8VA-eset építettem bele, és indulásnál kb.:4...6 s után jelenik meg az első szikra. Azután kb.:másodpercenként.
Mi a szerepe a 4148-as diódának? Ha beforrasztom leáll az oszci...
Az időzítő kondit is feljebb vittem 100nF-ról -> 220nF-ra, így működik.
(#) ironmen válasza mr.Cara hozzászólására (») Júl 5, 2017 /
 
3-6 VA-es már "izomból" tölti a kondit

A pár másodperces késlekedés teljesen normális. A nullra lesütött kondit nehezebb feltölteni

A diódát hagy el, nincs rá szükség..

Amúgy trafónként változik milyen frekin, milyen kitöltéssel működik a legjobban az inverter, ezt ki kell kísérletezni. De ha megvan a kb 250 - 350V akkor az már jó.. Ennél nagyobb feszültséget felesleges rásütni az autótrafóra, jobb nem lesz.
(#) vargalaszlo0405 válasza erdgab hozzászólására (») Júl 11, 2017 /
 
Üdv!

Elnézést a lassú reakcióért. Akadt más tennivaló...

Először is köszönöm mindenkinek a segítséget!

A tirisztor vezérlése egy astabil 555 kapcsolás, kiegészítve a 3, 5, ös láb között egy 1n4007 diódával (anóddal a 3 ason). Ennek kimenete egy led en keresztül (plusz 1K ellenállás) vezérli a BT151 gate-jét. Katód a földön, anód megy a kondenzátorra, avval sorban nagyfesz trafó primer 1, primer 2, pozitív táp.
Nincs soros kondi a gaten.
Nincs (egyenlőre) lehúzó ellenállás sem. Ennek mi a helyes bekötése?

Maga az inverter kimenetét BA159 es diódahíd egyenirányítja. (feltételezem egyenfesz kell a motorindító kondi töltéséhez)

Az inverter erős, a trafó (ebben az esetben )egy primeres meghajtású. Így ha jól értem nincs nullátmenet csak púpok az egyenirányítás után.

Ezek alapján mi lenne a megoldás?

Tisztelettel: VL
(#) trickentrack hozzászólása Júl 12, 2017 /
 
Üdv!
Kaptam javításra egy villanypásztort.
Elvileg sikerült is megcsinálnom, viszont nem tudom, hogy próbáljam ki.
Valami ötlet?

Előre is köszönöm!
(#) Massawa válasza trickentrack hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Fogd meg és ha ráz akkor jo...
(#) trickentrack válasza Massawa hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Köszi, de inkább nem rázatom magam!
Tudom, hogy bajom nem lesz, de most kihagyom.
(#) ironmen válasza trickentrack hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Típus? De meg tudod nézni "szikroszkóppal" is A testre és a meleg kivezetésre köss egy egy merev rézdrótot a végeit 5 - 10 mm-re, ha átüt akkor valószínűleg jó. Mivel gondolom nem trafót tekertél bele, és a nagyfesz kondit sem cserélted másra, így pont ugyanazt tudja mint előtte. Ha sárgás a szikra, és "kattan" akkor van benne kakaó.. ha kékes és halkabb akkor gyengébb. ez utóbbi az autó trafósok jellemzője. A gyári pásztorok ( illetve az izmos, tekert trafós készülékek ) ha ívet húznak, messziről hallani a csattogást
(#) trickentrack válasza ironmen hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Köszönöm, meg fogom nézni!
Ez egy házi gyártmányú autótrafós pásztor. De nincs róla semmi adat.
(#) ironmen válasza trickentrack hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Ha ívet húz, tökéletes..
(#) trickentrack válasza ironmen hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Rendben, köszönöm!
(#) levaitamas hozzászólása Júl 24, 2017 /
 
Sziasztok!
Elképzelhetőnek tartjátok, hogy az inverteres pásztor visszarúg a betápjának?
Két kapcsolóüzemű 12V-os dugasztápot is hazavágott. Tegnap rákötöttem egy napelemes töltésvezérlőre és azt is megölte. Akkuról hibátlan. A DC vezetékek messze vannak a nagyfesztől. Kb. 5mm-es szikraköz van beépítve, a földelést egy 1,5m-es gyári keresztföldelő szonda adja.
(#) ironmen válasza levaitamas hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
Simán.. ha nincs a trafó előtt egy fojtó
(#) levaitamas válasza ironmen hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
Minden úgy van mint azon a szkennelt rajzon. Nem tudom segíthet-e, ha a 12V-os bemenetre tennék egy 15V-os zener diódát? Egyébként van egy 1N4007 a bemenő oldalon fordított polaritás ellen. Vagy esetleg egy dióda kellene az 1M Ohm-al párhuzamosan?
(#) levaitamas válasza levaitamas hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
Közben mértem is. Akkumulátoros üzem. Használtam digitális multit és hagyományos analóg műszert is. Az analóg nem mutatott semmi különöset. Amikor a digit multit kötöttem az akkura, akkor azt tapasztaltam, hogy a szikrázás pillanatában felment a mutatott (szándékosan nem mértet írok) feszültség 91V-ra. Szkóppal sajnos nem volt lehetőségem mérést végezni.
Amikor egy gyári Horizont AN24-es típusú pásztort tette az inverteres helyére, akkor ezt a jelenséget nem tapasztaltam.
Mivel lehetne kiegészíteni az inverterest, hogy ne rugdosson vissza?
(#) zosza18 válasza levaitamas hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
Szia!
Nekem a betáp felől(tápegység) egy dióda van 1N4007. Semmi probléma vele, akármekkora is a táp vagy a szikraköz.
(#) levaitamas válasza zosza18 hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
Szia!
Ezen a rajzon a D1-re gondolsz?
(#) zosza18 válasza levaitamas hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
Nem!
A bizti után sorbakötve a dióda és azután jön a d1... a tervet megnézve nem kérdés.
Következő: »»   220 / 288
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem