Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Ezt a kérdést valamelyik trafós fórumba kellene feltenni de mivel csöves kapcsolásról van szó így itt hagyom. Lehet egyen feszültséget feltranszformálni? Mondjuk úgy hogy az egyenirányításból kihagyom a simító kondit. Kész a trafó amit kértem erre itt állok pénz nélkül így a kolegának várnia kell.
Lehet "feltranszformálni" de nem transzformátorral, hanem DC/DC konverterrel. Már ha megéri.
Amit ajándékba kaptál táp és kimenő trafókat, mi a bajod?
A kimenő megvan de a táp az rotty.
Így most abból dolgozok ami van. A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2017
Mit jelent, hogy rotty. A csövek fűtenek, a trafó jó. Tán tőből letörted az anódtekercs kivezetését? Óvatosan piszkáld ki.
A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2017
Amit most látsz egy 18 és 22 Voltos trafó és egy szabályozó egybe építése. Az eredetinek a szekunderét elfüstöltem de inkább nem mondom el hogy.
Egyelőre egy trióda üzemmódba.
Semmit nem konyítok a munkapont beállításhoz így csináltam egy próba darabot 220k terheléssel és az anód körbe tettem egy nagyobb potit. Megnéztem mi történik. Aztán rákötöttem egy gitárt.
...és mi történt? Ha a munkapont beállítását nem ismered (pedig nem varázslat, tanulható), feltételezem, hogy a szkópról sem tudod megítélni, mi is történik valójában. A gitárt nem értem, miért kötötted rá.?
Aki nem ért hozzá próbálgat. Abból pedig okul valamit. Hogy a tápfesz milyen hatással bír a rendszerre nem tudom csak tippelek.
Van gitár erősítő oldal..
Szerintem inkabb tegyel ra valami jobban vizsgalhatot, mondjuk szinuszjelet.
A gitar erre a celre alkalmatlan.
Ha nincs otthon generátorod, akkor számítógépről is tudsz szinuszt adni a bemenetre. Úgy azért már sokkal jobban tudod vizsgálni az áramköröd. Én pl. szívesen használom ezt az oldalt, ha épp nincs a gépre semmilyen generátor progi telepítve: Online tone generator
Igen, play áruházból tudsz letölteni.
Janikám. Ha lefüstölt a hálózati trafó, akkor tekerd újra új dróttal. Kivasazod, lebontod a leégett tekercset, és ugyanazt a menetszámot visszatekered a trafóra ugyanolyan vastag dróttal. Szigetelésnek tehetsz sütőpapírt is, ha nincs kéznél trafópapír. Aztán a bekötésnél immáron vigyázz, nehogy leégjen megint. A munkapont beállítást, pedig megtanítottam Neked a találkozón, hogy kell. Tessék előásni a papírt amit rajzoltam Neked! Beírom az 1-est! A www.elektroncso.hu oldalon találsz cikket a munkapont beállításról is.
HF.: Végigolvasni a kezdőknek c. rovatot. Abból sok mindent megtudsz a csövek működéséről, de a többi cikket is érdemes olvasgatnod. A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2017
Sziasztok!
Egy 12VDC-ről működő hordozható csöves fejhallgató-erősítőt tervezgetek gitárhoz. Az anódfeszültségeket ZVS Boost converterrel állítanám elő ( 140 V DC), a fűtőszálakat pedig valamilyen szintén kapcsolóüzemű áramgenerátorral hajtanám. Eléggé új terep nekem ez a kapcsolóüzemű tápegység téma, ennélfogva szeretnék pár dologban eligazítást kérni. 1, Hogyan valósítsam meg az életvédelmi földelést annak tudatában, hogy nincs "sárga-zöld" hálózati földem, mint 230 AC-nál megszokhattam, és a boost converterek nem izoláltak, tehát a bemenetük és a kimenetük közt közvetlen kapcsolat van? 2, Első blikkre jó ötletnek tűnik 12V-ról DC áramgenerátorról hajtani a fűtőszálakat, már csak amiatt is, hogy hidegindításnál nem szívhatnák meg magukat viszonylag nagy árammal. Azonban, minthogy 5 fűtőszálam lenne, 5 külön áramgenerátor kapcsolást betenni nonszensz lenne. Arra gondoltam, köthetném párhuzamosan a fűtőket, és beállítanám az áramot 5 x az egyedi fűtőszál fűtőáram-tűrésének középértékére. Szerintetek ez jó megoldás, vagy a fűtőszálak tulajdonságai szórnak annyit, hogy ne működjön jól? Másfelől, ha egy csőben kiégne a szál, az áramgenerátor a többit túlfűtené a fixre beállított árammal. Valami ötletetek van? Köszi előre is!
Tegnap megépült a cucc de a száraz tesztnél az EZ80 akkorát szikrázott hogy na. A trafó 250-0-250. Az árama 90mA a cső max elöírása szerint. A fűtés a négy cső áramának összértéke vagyis 2,9A. 2xEBL21, 2x6N2P + az egyen cső. Szóval most diódázok amíg nem lesz màsik.
Szia!
Neked egy feszültség stabilizátor kell, az áramokat majd minden fűtőszál beosztja magának. 6.3V a kimeneten, megfelelő össz. terhelhetőséggel.
Nem szabad szikráznia a csőnek, akkor ott hiba van! (A csőnek meg vége van)
Az első szűrőkondenzátor értéke nem lehet túl nagy, 50µF a maximum ajánlott, 2x250V esetén. Külön fűtőtekercs szükséges, nem lehet a fűtőtekercsét testpontra kötni, mert a katód és a fűtőszál között túl nagy feszültség-különbség miatt átüt a belső szigetelés és a cső tönkremegy, meg más is károsodhat utána. Tessék megnézni a katalógus adatokat és értelmezni az ott leírtakat és betartani a határértékeket! Üdv!
Viccelsz, mi?
" az áramokat majd minden fűtőszál beosztja magának" - Méretezni kell, ez az alap kiindulási helyzet, meg tisztában kell lenni a következményekkel is. Üdv!
Érdekes a humorérzéked, mi abban a vicces, ha van 5 elektroncsöved és ugyanarról a tápforrásról mindegyik megkapja a névleges 6.3V-ot?
Magyarázd meg, nehogy lemaradjak a viccről. Esetleg ezt olvasd el még egyszer: Idézet: „Arra gondoltam, köthetném párhuzamosan a fűtőket,...” A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2017
Idézet: „a fűtőszálakat pedig valamilyen szintén kapcsolóüzemű áramgenerátorral hajtanám.” Erre bátorkodtam reflektálni, minek az 5 áramgenerátor???. Ha már kapcsolóüzemű DC konvertereket használsz majd, egyel több és megvan a fűtésre a 6.3V. Ezek a kütyük 95% hatásfokkal dolgoznak, a helitrimmel beállítani a 6.3V-ot és a többi nem a dolgod. A csöves erősítő vs kapcsolóüzemű tápokról is van véleményem, de megtartom.
Mielőtt egy ilyen egyszerű dolog miatt széttrollkodod a fórumot, esetleg vess egy pillantást a cső adatlapjára.
Teljesen különálló, szeparált fűtés kell neki,és a határadatokat is illik betartani. EZ 80 alap dilettánsoknak Remélem sikerül értelmezned....
Ha "diódázol" tégy soros ellenállást, amin elegendő feszültség esik, mert az egyenirányító cső komoly feszültséget ejt! Különben az anódfeszültség magas lesz (meg más is).
Elsőre olvasgatnék kissé részletesebben szakirodalmat, pár óra átlagos képességekkel már elegendő lehet.
Másodjára keresnék valami BEVÁLT kapcsolást, és próbálnám jól megépíteni. Harmadjára, ha ezek már mennek, elkezdhetsz ötletelni, kísérletezni. A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2017
Szia.
Építettem már fullcső EL84 UL-PP gitárerősítőt, köszi. Szakirodalmat is olvastam, csakhogy a csöves erősítős könyveim java 1960-nal bezárólag íródott, és íródásuk idején fel se merült, hogy kapcsolóüzemű tápról menjen bármi is. Az egyetlen kérdést pedig, amit tényleg fontosnak éreztem, és eddigi tapasztalataim alapján nem tudtam megnyugtatóan megválaszolni (életvédelmi föld) feltettem itt, ahol nyilván többen és jobban értenek a témához, mint én halandó hobbista. A kapcsolóüzem vs csöves technika észrevételhez: Ha hálózatról szeretném táplálni az erősítőt, fel se merülne bennem, hogy kapcsolóüzemű tápról hajtsam. A max 1W-os végfokhoz meg előfokokhoz a 140V 30 mA bármiről leszalad. Hogy mennyi, és milyen zavar lesz benne, ez mennyire fogja befolyásolni a hangot, és mit lehet majd az egésszel kezdeni, így, még a deszkamodelltől is hetekre tényleg nem tudom. Majd beszámolok, ha őszintén érdekel valakit.A DC-DC konverter, amit néztem, 90kHz-en megy; ez az egyetlen fix műszaki adatom. Köszönöm mindenkinek a válaszokat! A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2017
|
Bejelentkezés
Hirdetés |