Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » MIG/MAG/Co2 hegesztő készülékek házilag
Lapozás: OK   201 / 276
(#) Honda130 hozzászólása Feb 21, 2018 /
 
Jaj Istenem! Jó lenne nem szétégetni a panelt, mert utána vehetek másikat és ugye akkor még ugyanott fogok tartani ahol most.
Légyszi nézzétek meg nekem a panel hátulját. Bejelöltem kicsi nyilakkal, hogy hol van a 4 lábú dióda híd. A két középső lábra kell mennie rajz alapján a váltó 24 Voltnak. Ahogy én nézegetem, az onnan középről sehova máshova nem megy, mint át a diódahídon. A két szélső lábon az már egyen 24 Volt nem?
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2018
(#) erbe válasza mpisti hozzászólására (») Feb 21, 2018 / 1
 
Hiszen ezt írtam én is, hogy a DC tekercses eszközök a triacról nem fognak működni.
(#) erbe válasza Honda130 hozzászólására (») Feb 21, 2018 /
 
Idézet:
„"mágneskapcsoló és a relé"”
Relé helyett szelep értendő. Már késő volt, elnézést. Utána azonnal mentem aludni.
(#) Honda130 válasza erbe hozzászólására (») Feb 21, 2018 /
 
Rendben. Én is ezt sejtettem.

Csak akkor most kicsit összekavarodtam a sokféle válasz között. Egyrészt azt írod, hogy ráköthetem, mert működni fog, másik hsz-ben meg szt, hogy nem működik, mert nem triak kellene hanem relé.
Akkor most mi tévő legyek?
Füsttel fog működni vagy nem?
Vagyis hát...Azt tudom hogy minden áramkör füsttel működik, csak nem szabad hogy elszálljon belőle, mert akkor már nem fog működni.
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2018
(#) erbe válasza Honda130 hozzászólására (») Feb 21, 2018 /
 
A panel működni fog, a motort hajtja. A mágneskapcsoló és szelep vezérlését kell megoldani egy külső relével, amit a triac optocsatolója elé lehetne kötni. Le kell követni az opto vonalát. Ha tranzisztor vezérli, akkor elég egy relé meg egy dióda, ha 555-ről megy, nem szabad közvetlenül rátenni a relét, kell elé egy tranzisztor.
A diódahíd + és - pontjaira kell kötni a 24 V DC-t. Ezek a külső lábai. A panelen alul meg is jelölték, mi micsoda. Rákötheted a dugalj a7 (+) és b8 (-) pontjaira.
Ha közvetlenül kötöd be a DC-t, nem vonódik le belőle a diódahíd nyitófeszültsége. Nem ~22 V-ot, hanem 24-et kap a vezérlés.
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2018
(#) Honda130 válasza erbe hozzászólására (») Feb 21, 2018 /
 
Értem. Tehát, trükközni kell, hogy kapcsolgassa a mágneskapcsolókat. Köszönöm!
(#) mpisti válasza Honda130 hozzászólására (») Feb 21, 2018 /
 
A probléma az,hogy a WEL 3.3 kártyán fóliát is kellene vágni és átvezetékelni ahhoz hogy DC módban menni tudjon.Jobb az AC működés,így a kártya csereszabatos marad. Nem lehet megkerülni a segédtrafó beépítését, mivel a WEL kártyáknak állandó tápfeszültség kell, ugyanis a pisztolygomb ezen a kártyán keresztül vezérli a gépet. Ha nincs meg a vezérlőkártya pontos rajza,fólia rajzolattal, alkatrészjegyzékkel, jobb ha a módosítást el sem kezded. Sokkal egyszerűbb 35-40VA-es 230/24V-os trafót beépíteni, és 24V-os AC relét vezérelni mint a kártyát átvariálni. 24V pár A-es relével már akármilyen kontaktort tudsz vezérelni, ami a főtrafót kapcsolná. Egy ilyen relé csak párszáz Ft-ba kerül. Abban a gépben amit át kívánsz alakítani, kb. 10-15W-os tolómotor van, tehát 35-40VA-es trafó bőven elég, ennek a helyigénye is minimális.
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2018
(#) Honda130 hozzászólása Feb 21, 2018 /
 
Az a baj fórumos társak, hogy erre nem készültem. Munkahelyemen két ember segítségét kértem ez ügyben. Az egyik az automatizálási mérnök, az lebeszélt róla hogy belenyúljak a panelba. Inkább elkezdte keresgetni a neten, hogy mennyibe kerül ek a 24 voltos trafók. A másik az villanyszerelő. Elég nagy tudásúnak állítja be magát, de nem tudom rávenni hogy segítsen. Ahhoz hogy meg tudjam csinálni annak a triaknak a kiváltását, komoly segítségre lenne szükségem. Minimum hogy tudjam mi a fene az a triak és hol van, stb. Ahh... most kicsit meginogtam. Fene eszi az egészet. Nem tudtam hogy a dc tápról nem fog menni.

A trágár szavakat kérlek a továbbiakban mellőzd.
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2018
Moderátor által szerkesztve
(#) Honda130 válasza mpisti hozzászólására (») Feb 21, 2018 /
 
Olyan panel nincs ami dc tápot igényel esetleg?
(#) erbe válasza Honda130 hozzászólására (») Feb 21, 2018 /
 
Annyira a DC táp irányába akartál elmenni, leírtam a lehetőségeket. Pedig valamikor korábban már azt is írtam, hogy mágneskapcsoló, szelep, minden van tetszőleges behúzótekerccsel. mint ahogy a szeleped 24 V AC-re is jó. Egyszerűbb egy kisebb trafó, mint buherálni.
(#) gulyi88 válasza Honda130 hozzászólására (») Feb 21, 2018 /
 
A WEL3-3b elmegy a dc táplálással, nem gond neki.
Beteszel egy relét ami 230V os tekerccsel működik (max két gyufásdoboz méretű, párszáz forint), ezt tudja a WEL panel kienete kapcsolgatni a triakjával (a 230V hálózatról).
A relé meg majd kapcsolgatja neked az érintkezőin a 24Vdc-t a mágneskapcsolónak meg a gázszelepnek. A panelt nem kell műteni, azt én sem ajánlanám.
A tolómotor késleltetésével ne foglalkozz, hegessz vele, nem fog az hiányozni neked.
A pufferkondikat variálhatod , de szerintem tök felesleges, tedd bele mindet, amit elterveztél, és megint csak hegessz vele.
A DC táppal lehet még probléma, mert nagy az esély, hogy HICCUP védelmű, és a tolómotor indulási árafelvétele meglehet, hogy túlterheli, megállítja a tápot (majd a gyakorlatban kiderül). Tegyél fel képet a tápról, illetve írd meg a típus, model azonosítóit.
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2018
(#) Joci_1x válasza mpisti hozzászólására (») Feb 21, 2018 /
 
Helló! A W-22. relével kapcsolgatja a motort, a mágneskapcsolót, és a mágnesszelepet is. Ez lehetne egy alternatíva, viszont én akkor sem ajánlom a DC.-tDC-t. Mivel pl. a mágnesszelep DC.-reDC-re készült fém részeinek alacsony a szilícium tartalma, a mágneskapcsoló is AC.-tAC-t kér, előfordulhat, hogy nem veszti el teljesen a a mágnesességét, és nem zár le mikor abbahagyod a hegesztést. Lomhábban oldhat ki a mágneskapcsoló a permanens mágnesesség miatt, aztán lehet keresni a hibát. Nem mondtam, hogy nem húz meg, old is, de előfordulhat szerencsétlen esetben. Ha végképp nem lehet lebeszélni a DC.DC táp használatáról, akkor kösd rá a grécGraetz + - pontjára, a tápodat, átkötöd egy szabad érintkezőre (A-B-0), így a 24.V.24 V veszteség nélkül a panelt, motort működteti (ezt korábban már leírták neked), és egy egészen kis 230v/24v.-os 230 V/24 V-os, akár paneltrafóval a triakon keresztül (a sarokba a fekete tokos tranzisztorhoz hasonló alkatrész, váltó áramot kapcsol, impulzussal gyújt be, és ha nincs nullátmenet, nem kapcsol szét) működteted a mágneskapcsolót, és a mágnesszelepet. Ha oda 1.A.-es bisztit1 A-es biztit ajánlanak, nincs nagy energia igénye a mágneskapcsolónak és a mágnesszelepnek. eEnnek így működni kell, ettől függetlenül szerintem sokkal egyszerűbb lenne az eredeti egy 50-60va-230/24.v. -os 50-60 VA - 230/24 V-os trafóval megoldani ezt a problémát. ROSSZ HELYRE KATTINTOTTAM,BOCSI Honda 130nak szántam az üzit.

Rossz helyre kattintottam, bocsánat, Honda 130-nak szántam a választ! (Talán inkább így...)
A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2018
Moderátor által szerkesztve
(#) erbe válasza Joci_1x hozzászólására (») Feb 21, 2018 /
 
Idézet:
„Mivel pl. a mágnesszelep DC.-re készült fém részeinek alacsony a szilícium tartalma, a mágneskapcsoló is AC.-t kér, előfordulhat, hogy nem veszti el teljesen a a mágnesességét, és nem zár le mikor abbahagyod a hegesztést. Lomhábban oldhat ki a mágneskapcsoló a permanens mágnesesség miatt, aztán lehet keresni a hibát.”

Ne zavard meg, hadd döntsön végre! Ami DC-re készült, ne aggódj miatta, ki fog oldani (igaz, még csak 48 év gyakorlatom van, tévedhetek. ).
(#) Joci_1x válasza erbe hozzászólására (») Feb 21, 2018 /
 
Helló! Kösz hogy szóltál az elírás miatt, próbáltam kijavítani, de más lekéstem (még visszaadta, de már a javítás nem jelent meg).
(#) Honda130 hozzászólása Feb 21, 2018 /
 
Uraim!
Nagyon köszönöm!
Nem mindent értek, de nem is fontos annyira. Majd újra érteni fogom, ha lesz 24 Voltos trafóm. Nem trükközök, és nem alakítok semmit át úgy, hogy el kelljen távolodnom az igazi normális megoldástól. A rossz megoldás az az eredeti gyári megoldás volt, amit én most átgondoltam többetek segítségével. A jó pedig az lesz, amit kihozunk belőle. Nem írhatom, hogy én hozom egyedül össze, mert erről, távolról sincs szó. Ez az átalakítás nálam egy hobbi munkának számít. olyan dolgot szeretnék csinálni, amit nem kell titkolnom senki előtt.
Trafó lesz és gyárihoz közeli megoldás. Amit lehet, megpróbálok kihozni belőle. Ha fél megoldást választanék, akkor egész nyugodtan hagyhattam is volna úgy ahogy volt. Végül is ha két vasat egymás mellé tettem és megpróbáltam összehegeszteni, akkor "összemaradt". Én így szoktam mondani viccesen.
A DC tápot azért sajnálom, mert van egy frankó ipari, sinre pattintható DC24 Voltos tápom és mivel ez valószínűleg meghaladja a gépem össz értékét is, ezért lett volna benne egy igazán stabil dologgal több. Valamint, amikor először felmerült hogy nem a fő trafóról kellene tápot adni a kártyának, attól a pillanattól kezdve csakis "tápról" folyt a beszélgetés. DC vagy AC? Fel sem merült bennem egyszer sem. Nem emlékszem, hogy bármi szó esett volna arról, hogy oda trafó kell. Tegnap jutottam el odáig, hogy "na akkor most elkezdjük bekötni az egészet" És látom a rajzon, hogy nem is DC 24-re van szükség. Rossz dolog rádöbbenni, hogy mégsem állt még össze teljesen a kép. Már elkezdtem kitalálni mi hol fog elférni szűkösen, talán még láttam is esélyt hogy menni fog, erre rájövök, hogy nem lapos dolog lesz azon a részen, hanem egy nagy kocka valahol, de még nem tudom hol.
Ez itt a baj. Akartam azt az 5 Ampert. Ha el akarok férni, akkor valószínűleg lejjebb kell hogy adjam amperban.
Mindegy, meglátjuk. Megpróbálok szerezni egy megfelelő rtafót, aztán meglátjuk.
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2018
(#) Honda130 hozzászólása Feb 22, 2018 /
 
Sziasztok!
Kicsit aludtam rá és újult erővel a jobbik utat választva, elkezdtem a trafós megoldáson gondolkodni. Amit és amennyire lehetséges, úgy helyeztem át a gépben, hogy minél több hellyel tudjak gazdálkodni. Úgy néz ki, hogy el fog férni minden, de azért lenne megint kérdés is.
A képen, amit csatoltam, nyilakkal jelöltem be mindent.
1. narancs nyillal jelöltem a fő trafót. Azt a nyíl itányába elvittem ameddig lehet. Nem ér neki a háznak.
2.Kék nyil. A folytót befordítottam a főtrafó mellé amennyire lehet. Ezzel kapcsolatban annyi kérdésem lenne, hogy nem fogják-e egymást zavarni bármilyen szempontból, mivel befordítottam és közel is tettem?
3.Barack, vagy nem is tudom milyen színű nyil. 3db mosogató szivaccsal modelleztem le a 24V-os váltó trafó helyét hogy lássátok. Amit láttok, 9cmx9cmx6cm. Csak szemléltetésképp, hogy egy ekkora dolog így férne el. Meglátjuk milyen rtafót sikerül vennem, szereznem, vagy kapnom. Úgy néz ki, nem reménytelen a dolog.
4. Sárga nyil. A dióda híd legkisebb helyet így foglal el. Az M8-as száránál fogva akarom egy laposvasra felfüggeszteni. Ha kell, akkor alul felül megtámasztva úgy, hogy kicsit feljebb legyen. Ezt azért így gondoltam ide helyezni, mert a trafókról érkező vastag vezetékeket így kell legkevésbé bántani és esetleg fölé még mehet majd valami. Mondjuk a kondik itt lehet hogy elférnének, de félek hogy a diódahíd melegszik és túl közel lesz a kondikhoz. Erről mondjatok légyszi valamit, hogy mi legyen? Minden esetre hűtése biztosan lesz, mert pont rá fog fújni a ventilátor.
5. Rózsaszín. Hátul két szivacs, ami később egy 120mm-es 230Voltos ventilátor lesz. Kívül kell elhelyezni, mert a gyári ventilátor kb. 10cm-t foglal el hosszúságban. Ez a hely pazarlás lenne a gép belsejében.
6. Bézs nyil, kék kontúrral. A szivacs csak támaszték alatta. Ide fogom felfogatni visszintes helyzetben a kártyát. Ehhez szerintem egy plexi lemezt, vagy bármit fogok használni. Minden esetre szépen fog állni, nem úgy ahogy most.
Alatta elől a potik.
7. zöld nyil. Az asztalon van a nagy mágnes kapcsoló. Azt még nem tudom hova fogom tenni, de ha nem sikerül másképp elhelyezni, akkor a huzal házban a tolómotor alatt lesz. Természetesen le fogom burkolni, ha oda kell tenni.
A két kis relé még nem biztos hogy felhasználásra kerül. Ezek csak vannak. Akkor fogom felhasználni, ha esetleg valamit késleltetni szeretnék. Nem biztos. Ez csak akkor fog megtörténni, ha amúgy már minden szépen működni fog. Addig csak egy lehetőségnek van itt. Gondolok esetleg olyanra, hogy a nagy mágneskapcsolót kiváltva, inkább egy ilyen kis relével terheljem a panelt. Mit szóltok hozzá? Ez már igazán nem lenne nagy feladat, ha be kéne kötni.
Köszönöm mindenkinek!
(#) Joci_1x válasza Honda130 hozzászólására (») Feb 22, 2018 /
 
Helló! sok gyári gépnél azt láttam, hogy a ház alja perorált lemezből készült, és a ventilátor kifelé fújt. Volt itt vita hogy melyik a jobb megoldás, ki, vagy be áramoljon a hűtő levegő. Én ki felére szavazok, mert ha az egyenirányítót felállítanád és mellé tennéd a kondikat a főtrafó is jobban szellőzne. Az én CO hegesztőm ha a maximális, vagy ahhoz közeli árammal dolgozik, viszonylag gyakran leold a hő védelem, és az nekem a főtrafón van. Mikor szét volt szedve, megnéztem mi mennyire melegszik, és az egyenirányító meglepetésemre hűvösebb volt, mint a trafó tekercse. A kémény hatás is jobban érvényesül ha állítva van az egyenirányító plusz a ventilátor. A haverom hegesztője úgy égett le hogy tett egy nagyobb ventilátort bele, rá fújt a főtrafóra, erősebben hűtötte a hővédő patront, mint a trafó többi részét, és túl melegedett. Úgy láttam eredetileg is állítva szerelték az egyenirányítók, nem véletlenül. Az hogy hátrább került, nem gond, a csavarjából el lehet vágni.
A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2018
(#) Honda130 válasza Joci_1x hozzászólására (») Feb 22, 2018 /
 
Értem. Köszönöm! Elgondolkodok a dolgon. Én a friss levegőt részesítem előnyben, de ha így nézzük, hogy a hőkioldó a dióda hídon van és a beáramló levegő pont azt hűtené, akkor tényleg megfontolandó hogy inkább a benn lévő meleg levegőt próbálja kiszívni és máshonnan igyekezzen pótolni friss levegővel.
Mondjuk, lehet hogy bevállna, mert ott lépne be a levegő, ahol én szeretném.
(#) Joci_1x válasza Honda130 hozzászólására (») Feb 22, 2018 / 1
 
Az egyik cég ahol korábban dolgoztam a lakatos műhelybe volt egy 500 A -os CO hegesztő, az is kifelé fújt, sőt ha áttelepítették, és az új helyen más volt a fázis sorrend, nem lehetett bekapcsolni, mert a ventilátor visszafelé forgott. Volt a ventilátor mögött egy kis kanál ami egy mikrokapcsolót működtetett, és nem engedte bekapcsolni a gépet. Rengeteg export munka volt, az MHD -nek is dolgoztak.
(#) Honda130 hozzászólása Feb 22, 2018 /
 
Lenne egy gyors kérdésem, ha valaki tudná hirtelen a választ.
Elkezdtem kötözgetni a panelt. A huzal előtolás potinál picit megakadtam. A két szélső kivezetését a potinak, mi dönti el, hogy miképp kössem? Tudom, hogy fel lehet cserélni őket, max a potit más irányba kell tekerni, de jó lenne mindjárt helyesen kötni, mert le szeretném zsugorcsövezni.
Köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2018
(#) erbe válasza Joci_1x hozzászólására (») Feb 22, 2018 /
 
Idézet:
„Rengeteg export munka volt, az MHD -nek is dolgoztak.”

Melyik országban laksz, hogy tőletek a Magyar Hajó és Darugyárnak exportálnak?
Ja, hogy olyan már nincs? Pedig ott nevelkedtem.
(#) erbe válasza Honda130 hozzászólására (») Feb 22, 2018 /
 
Hány vezetékkel kell bekötni a potikat? Kettő vagy három?
Látom, az ütemadókat kettő vezetékkel. Ott felülről nézve (poti asztalon, lábak feléd, gomb fölfelé) a középső és a bal oldali lábat össze kell kötni.
A motor szabályzóhoz 3 szál megy. X1 csatlakozó 1-es jobb, 2-es bal, 3-as közép. A potin lecsövezheted, a dugaljat inkább még ne. Nem vagyok benne teljesen biztos. De 50% rá az esély.
A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2018
(#) Joci_1x válasza erbe hozzászólására (») Feb 22, 2018 /
 
Helló! Az a cég ahol dolgoztam az MHD -nek dolgozott, és az elkészült termékek például toronydaru részegységek, 10m3 -es markolók, stb exportra mentek az MHD -n kersztűl. Gyártottak golyós malmokat is, aminek 16mm -es lemezből volt a palástja, 60 mm -es acél rudak voltak benne, 40 mm -es lemezből készült tartó bakokon. Dolgozott az a gép amiről írtam rendesen. Ha a cég neve fontos, nem titok, a Tiszavasvári Mezőgépről van szó, több száz ember dolgozott, minősített hegesztők, lakatosok. Komoly forgácsoló üzem, precíziós öntöde stb. Jártam arra a közelmúltba, és már bezárták, mint annyi mást. Lehet hogy elütöttem tegnap egy betűt, az írásból nem derül ki mire gondoltam, de néhány alapelv nekem is dereng. Több mint 40 évig én is rokon szakterületen dolgoztam (Egyesült Izzó Gelka és az utód cégei) Biztos hogy ez a fórum a legalkalmasabb a személyeskedésre?
(#) Honda130 válasza erbe hozzászólására (») Feb 23, 2018 /
 
Szia!
Mindegy. Bekötöttem. Az ütemadókat két szállal kell bekötni. Ha jól megnézem, a rajzon elvileg össze van kötve a két láb, de valójában azért van úgy rajzolva, mert a vezérlés csak az egyik felére kíváncsi a potinak. Nem? A másikat áthidalja a rajzon azzal hogy össze van kötve, tehát olyan mintha nem is használná. A kapcsolós része gondolom mindegy. Ha ezeket a potikat esetleg a rossz oldalra kötöttem, akkor az van, hogy nem nulláról kezdem állítani az időket igaz? Max. Átforrasztom a másik lábra.
A sebesség poti.. itt azt lenne jó tudni hogy a csatin melyik indul mondjuk nulláról a maximum fele. Úgy lenne jó bekötni, de szerintem nem érdekes ez sem annyira. Nem tart semeddig megfordítani. Ennyi bele fog férni. ☺
Ma megcsinálom a dióda híd és a kártya felfogatását. Ha ezek megvannak, akkor be tudom kötni a folytót és a fő trafót. Akkor szerintetek jó lesz úgy? Nem baj hogy közel vannak egymáshoz?
A hozzászólás módosítva: Feb 23, 2018
(#) Honda130 hozzászólása Feb 23, 2018 /
 
Fórumos társak!
Ezen a panelon nincs külön hely a hőkioldó helyének, amiből arra bátorkodok következtetni, hogy azt nekem kell megoldanom.
Mit szokott az szakítani? Nem lenne elég ha csak a nyomógomb szálát szakítanám vele? Ha arra kötném, akkor a 24 Voltal magúzatahatnék egy váltórelét és akkor zárná a nyomógomb szálát. Mikor leold a hőkioldó, akkor elengedne a relé és az ekkor záró érintkezőjén meg lehetne egy visszajelző led.
A főtrafón úgysincs üresjáratban feszültség, tehát a ventilátor dolgozhatna nyugodtan a hűtésén.
Mit szóltok?
(#) Joci_1x válasza Honda130 hozzászólására (») Feb 23, 2018 /
 
Szia! Ha jól emlékszek, amikor az én barkács CO-mat átalakítottam, a segédtrafó primerjét szakítottam meg a hőkioldóval. Így nincs előtolás, nem kapcsol be a főtrafó sem a szellőztetés pedig ahogy írtad.
A hozzászólás módosítva: Feb 23, 2018
(#) Honda130 válasza Joci_1x hozzászólására (») Feb 23, 2018 /
 
Segéd trafó? A 24 ac trafót mondod ugye? Ami még nekem hiányzik?
A trafót ha lekapcsolom, akkor nem tudok róla ledet kapcsoltatni. Végülis, ha jól gondolom itt az a fontos, hogy amíg meleg a trafó, addig ne folytassam a hegedülést. Igaz?
A hozzászólás módosítva: Feb 23, 2018
(#) Phile80 válasza Honda130 hozzászólására (») Feb 23, 2018 /
 
Jó lesz, sok gyári gépben is ezt csinálják.
(#) Honda130 hozzászólása Feb 23, 2018 /
 
Ti raknátok a főtrafó közelébe a mágneskapcsolót? Vagy esetleg a főtrafó a tetejére a két kondit? Ott elég frankón elférne. Felfogatnék rá egy külön lemezt és ha kell, el is szigetelhetném a kettőt egymástól.
A mágneskapcsoló meg lehetne benn, középen a folytótekercs felett. A vastag trafó vezeték megy ott. Nem melegítené meg a mágneskapcsoló műanyagját?
(#) mpisti válasza Honda130 hozzászólására (») Feb 23, 2018 /
 
A mágneskapcsolót bárhova rakhatod,ahol helyet találsz neki. A kondik fémburkolatát nem kell elszigetelni, mivel a burkolat amúgy is el van szigetelve a kivezetésektől.
Következő: »»   201 / 276
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem