Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Erősítő mindig és mindig
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd! I. A helyes tápfeszültségek megléte. II. A kimeneten van-e egyenfeszültség. Élesztés.
Lapozás: OK   2086 / 2486
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 1, 2018 /
 
A trimmer a legnagyobb értékre (10K) van állítva és a 100 ohmosok így is pillanatok alatt felforrósodnak, mérni sincs időm. Valami a próbáim során szállt el, mert az első bekapcsoláskor nem voltak ezek a gondok, nem melegedtek az ellenállások és a védelem sem aktiválódott.
A Q515, Q516 tranyók bár erősen melegednek (kézzel még éppen lehet hozzájuk érni), de éppek maradtak. A probléma most már mindkét csatornánál azonos.
Továbbiakban csak úgy tudok mérni, ha a 100 ohmosakat kiveszem mert elfüstölnek.
A hozzászólás módosítva: Jún 1, 2018
(#) reloop válasza metabo123 hozzászólására (») Jún 1, 2018 / 2
 
Az élesztés az R538 0 Ω-ra állításával kell kezdődjön, akkor minimális a nyugalmi áram. Ha a Q514 kollektor-emitter feszültsége magasabb 2 V-nál a kapcsolódó ellenállásokat ki kell mérned és ha D505-ön több mint 1,4 V esik, azt két soros 1N4148-cal kell pótolnod, katód a negatív irányába nézzen.
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 1, 2018 /
 
Uhh ... benéztem.
A trimmerek "0" ohm-ra állításakor az egyik körbefordult (nulla után rögtön 10K), ezért cseréltem mindkét trimmert. Bekapcsoláskor az egyik oldal ellenállásai ismét forrósodni kezdtek így azokat kiforrasztottam, hogy legalább a másik oldalban tudjak mérni. (Ezt az oldalt még egyszer át kell nézzem alaposabban, hibás alkatrészt keresve.)
A másik csatornát mérve: 100 ohm-on 0,415V esik (trimmer rövidzár!), Q514 emitter-kollektor fesz.: 1,76V. A D505-ön 1,1V esik.
Hogyan tovább?
A hozzászólás módosítva: Jún 1, 2018
(#) reloop válasza metabo123 hozzászólására (») Jún 1, 2018 / 1
 
Miután az "egyik" csatornán is azok a feszültségek lesznek mérhetőek, mint a "másik" csatornán, akkor beültetheted az első végtranzisztorpárt. Járj el az élesztés szabályai szerint! Ehhez link a fenti sárga mezőben.
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 3, 2018 /
 
Még egyszer végigmértem a problémás oldal alkatrészeit, nem találtam hibás elemet.
Aztán felfigyeltem arra, ha a hangerő potmétert nullára tekerem (rövidre zárom az erősítő lánc bemenetét), akkor bekapcsoláskor nem kezdenek forrósodni (füstölni) a 100 ohmos ellenállások és az általad javasolt mérési pontokon pontosan ugyan azokat az értékeket mérem mint a másik csatornában. Az erősítő kimenetén mindkét oldalban 1-1,5mV DC-t mérek.
Tehát: ha null hangerő mellett kapcsolom be az erősítőt, semmi probléma (a védelem reléje is kattan) utána oda tekerem a hangerőt vagy a bemenetválasztót ahová akarom, nincs probléma.
Ha nincs nullán a hangerő, akkor bekapcsoláskor az esetek nagy százalékában azonnal forrósodik az ellenállás (ilyenkor a bekapcsolt műhelyrádióm adásában is egy erőteljes sistergés lesz hallható) és másodpercek alatt el is égnének, ha nem kapcsolnám ki az egészet.
Gerjedés lehet az előfokban??
A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
(#) Longa György válasza metabo123 hozzászólására (») Jún 3, 2018 /
 
Gerjedés lehet.Csak szkóppal tudod kiszűrni mi okozhatja.Javítottam Onkyo erősítőt.STK ic csere, bekapcsolás, tök jó külső jelről.Bekapcsoltam a rádióját, halkan búgott, majd felerősödött a búgás és csend.Elszált az új ic is.Addig nem cseréltem megint amíg a rádió KF részben meg nem találtam a gerjedést okozó rossz kondit.
(#) Lacaboy hozzászólása Jún 4, 2018 /
 
Sziasztok!
Szimpla 48vdc re keresek olyan kapcsolast ami fetes, hidalt es 2ohmot tudja. Valakinek van esezleg?
(#) metabo123 válasza Longa György hozzászólására (») Jún 4, 2018 /
 
Biztos gerjedés. Van szkópom, tán még használni is tudom, csak hogyan fogjak hozzá Az erősítő egyik (mondjuk „Tuner”) bemenetére funkció generátorról adok jelet. OK. ? Hol és mit kellene mérnem? Na ehhez kellene nekem segítség, hogy valaki vezesse a kezem.
Neki is készülök csak várnám Reloop fórumtárs véleményezését, meglátását az előző hozzászólásomhoz.
(#) reloop válasza metabo123 hozzászólására (») Jún 4, 2018 /
 
Az élesztés testre zárt bemenettel indul, ezt pótolhatja a levett hangerő poti is. Tehát a ki/be kapcsolgatásos problémád fel sem merülhetett volna ebben a fázisban.
Bízom abban, hogy a végtranzisztorok beültetését és a nyugalmi áram beállítását követően az erősítő stabil lesz és nem fog gerjedni.
Az élesztési szabályok 1. pont szerinti primer köri izzó feltétlen legyen bekötve, így ha gerjed is, nem károsodnak a félvezetők, csak az lámpa fénye fog felerősödni.
A 8. pont szerinti vizsgálat akár arra az eredményre is juthat, hogy közönséges búgással állunk szembe egy testvezető érintkezési hibája miatt. Odáig jussunk el és kiértékeljük a tapasztaltakat.
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 4, 2018 / 1
 
Igen, a bemenet testre zárásáról kezdetben elfeledkeztem, csak a tapasztaltak után jutott eszembe ez a szabály. Mégis nyugtalanít, hogy a másik oldalnál nem jelentkezik ez a probléma.
Köszönöm, javaslataid szerint járok el, és beszámolok a fejleményekről.
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 5, 2018 /
 
Nos, mértem!
Primer körben 40W-os izzó, tápágakban 10 ohmos ellenállás, nem a biztosítékok helyére forrasztva, hanem a végfok panel betáp pontjaira (+BI, -BI) külön-külön mindkét oldalban.
Bemenet rövidre zárva (hangerő poti nullára tekerve). R538, R638 trimmerek nullára tekerve.
Mért értékek a tápági 10 ohmon:
Jobb csatorna pozitív tápág: 66mV
Jobb csatorna negatív tápág: 66mV
Kimeneti DC: 1,5mV
Bal csatorna pozitív tápág: 67mV
Bal csatorna negatív tápág: 92mV
Kimeneti DC: 0,5mV
A bal csatornával volt eddig is a probléma, itt a két oldal áramfelvétele is eltérő. ebben a csatornában a Q515 és Q516 intenzívebben melegszik.
(#) reloop válasza metabo123 hozzászólására (») Jún 5, 2018 /
 
A kimenet szabadon van hagyva? A végtranzisztorok be vannak ültetve? A 20 V-os feszültségstabilizátor nem zavar be a mérésbe? Az R901, R902 stabilizátor előtti ellenállásokon mekkora feszültség esik? Maga a 66 mA is soknak tűnik.
Végigbogarászva a végerősítőt elég gerjedékeny fajtának nézem. Előfordul, hogy cserélt alkatrésszel nem sikerül stabilizálni a működését.
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 5, 2018 /
 
- A kimenetre nem kötöttem semmit.
- A végtranzisztorok beültetve.
- A képen bejelöltem hogy hova tettem be az ellenállásokat (szerintem így a 20V-os stab. nem kavarhat be...).
- R901-en 6,45V, R902-n 6,3V esik.
- 66mV-ot mértem nem mA-t
Idézet:
„A 10 Ω soros tápági ellenállással párhuzamosan kötött voltmérőn 1V 100mA áramot jelent.”
A hozzászólás módosítva: Jún 5, 2018

VF.JPG
    
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 5, 2018 /
 
100 Ohmos ellenálláson keresztül fejhallgatót kötöttem a kimenetre, durva hibát (torzítás , recsegés, sistergés) nem tapasztalok, rendben lévőnek tűnik (kopp-kopp).
Primer köri izzó és a 10 ohmok még bent vannak.
A nyugalmi áramot beállító poti továbbra is minimumra tekerve.
Mennyi nyugalmit kellene beállítanom?
A hozzászólás módosítva: Jún 5, 2018
(#) reloop válasza metabo123 hozzászólására (») Jún 5, 2018 / 1
 
Valóban elnéztem a mértékegységet.
Az eltérő ± tápáramfelvétel ezeken a mérési pontokon nehezen képzelhető el, ahhoz a két áram különbözetének valamerre el kéne folynia. Mivel a kimenet terheletlen és amúgy is 0 V közelében a kimeneti egyenfeszültség, a 10 Ω ellenállások pontatlanságára tudok csak gondolni.
Könnyen tisztázható a dolog, ellenőrizd R540 értékét (ezt végfok meghibásodás esetén mindig cserélni szokták) és mérd meg a rajta eső feszültséget. Ebből látjuk a valós áramot, mely a meghajtó tranyókat fűti. A végtranzisztorok egyelőre zárva vannak, legalábbis erősen remélem.
A későbbiekben a nyugalmi áram állítását az R546, vagy R547 egyikén eső feszültség alapján végezném el, kezdetben 5-10 mV-ot ajánlok.
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 5, 2018 /
 
Teljesen jogos az észrevételed, fel fogom cserélni a 10 ohmokat a "+" és "-" ágakban és akkor kiderül a turpiszság.
Az R540-et már az elején cseréltem, mert ki volt égve. Megmérem majd a rajta eső feszültséget.
Holnap leszek az erősítő közelében, akkor tudom majd folytatni. A nyugalmi áram beállítását is a tanácsaid szerint teszem majd, és közlöm az eredményeket.
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 6, 2018 /
 
Tehát nyugalmi beállító még mindig nullán (bemenet rövidzár, kimenet üres):
-R540 (A másik csatornában R640) rajtuk eső feszültség: 694mV (740mV, ez az úgymond problémás oldal, ha még annak lehet nevezni)
Növeltem a nyugalmi áramot, az R546, R547-en most 8,6mV esik.
A másik csatorna ugyanezen ellenállásain (R646, R647) eltérő, 7,3 ; 7,9mV értéket mérek. Ez nyilvánvalóan a 0,47 ohmos ellenállások értékének eltéréséből adódhat. Elmegy még ez a differencia, vagy jobb lenne cseréli az ellenállásokat (Az ellenállások újak csak ezek szerint pontatlanok)?
(#) Gafly válasza metabo123 hozzászólására (») Jún 6, 2018 /
 
Ne foglakozz vele...
(#) reloop válasza metabo123 hozzászólására (») Jún 6, 2018 /
 
Jó így. Az élesztés 7. pontjánál tartunk. A meghajtó tranyók melegedése hasonló már a két csatornánál (Qx15, Qx16)?
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 6, 2018 /
 
Én már a 8.-at is meglétem tegnap
A meghajtó tranyók melegedése kissé eltér a két csatornánál, csekély mértékben, de melegebb a "problémásnak vélt" csatornáé, de az ujjam még azon is rajta tudom tartani.
Kivehetem a 10 ohmokat?
A hozzászólás módosítva: Jún 6, 2018
(#) reloop válasza metabo123 hozzászólására (») Jún 6, 2018 /
 
Nyugodtan haladj tovább!
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 6, 2018 /
 
Kivettem a 10 ohmokat. Az Rx46 ellenállásokon 9,5mV feszültségesés mérhető (egy picit emeltem rajta az előzőekhez képest). Ez ugye kb.: 20mA nyugalmi áramot jelent? Elég ennyi vagy még mehet feljebb? Kimeneten a DC: ~1mV környéki.
Hangszórót kötöttem rá és nem tapasztalok rendellenességet. (Szkópot nem kötöttem rá).
Tegyek még valamit, vagy kivehetem a primer köri izzót is?
(#) reloop válasza metabo123 hozzászólására (») Jún 6, 2018 / 1
 
Elég ennyi nyugalmi-áram, félórás járatás után ismét ellenőrizd le!
Az izzó kivehető. Sajnos a kapcsolás nem tartalmaz áramkorlátozót, így még némi izgalmat tartogat az éles próba.
(#) kissattila88 hozzászólása Jún 6, 2018 /
 
kepen lathato erősitohoz keresek kapcsolasi rajzot.
(#) reloop válasza kissattila88 hozzászólására (») Jún 6, 2018 / 2
 
Szia! Van külön téma és oda tettem egy útmutatót.
Íme az eredmény.
(#) metabo123 válasza reloop hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Szia! Kivettem a primerből az izzót, bekapcsoltam. Elindult, működött, nem pukkant. A hűtőborda viszonylag intenzíven melegedni kezdett. Ekkor megmértem a nyugalmit, ijedten tapasztaltam, hogy 10-szeresére ugrott fel, az Rx47 ellenálláson 9,5 helyett 100 mV-ot mértem (élesztéskor lehet nagyobb teljesítményű izzót kellett volna használnom a 40W helyett?).
Gyorsan visszavettem a trimmereken, újra beállítottam a ~10mV-ot.
Már kb.: egy órája üzemel (igaz csekély hangerőn) és rendellenességet nem tapasztalok.
Úgy tűnik sikerrel jártam, nagyon köszönöm a segítséget!

UI.: A meghajtó tranyóknak kell ennyire melegedniük? Nincs semmi hűtésük és az ujjam nehezen tudom rajtuk tartani, kb.: 60 fokosak lehetnek. Az R640 (R540) eső feszültség 1,25V.
(#) reloop válasza metabo123 hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Szia! A nyugalmi áram a melegedéstől futott fel, ami hosszabb távon stabilizálódik.
A meghajtókon 1,25 V/ 100 Ω = 12,5 mA folyik, ez 40 V-on 40 * 12,5 = 500 mW-ot disszipál, az ilyen tokot bizony jól felhevíti, de így van rendjén.
Nekem öröm, ha segíthettem.
(#) latyakosa válasza Lacaboy hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Autóba lesz szub-hoz ?
(#) kameleon2 válasza alienco hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Szia!
A legtöbb zaj a védöföldön befelé is tud jutni. A vezetékeid, a doboz, mind, mind antennák. Többször ki lett tárgyalva ez a téma, mint az államadósságunk. A lényeg, hogy az árnyékolt vezetékek kevésbé kívánatosak az erősítőn belül, mint a vastagabb vezetők. Természetes, ha javul a jel/zaj viszonyod, akkor a zaj elhanyagolható a hasznos jelhez képest. Nyilván mindig az a cél, hogy mindjárt a legelején kisebb legyen a zajod, hogy ne erősítsd tovább. Ha jó tudod limitálni a zajt - el fog tűnni, nyilván nem teljesen. Ezért kísérleteztek sokan az optikai kábelezéssel is. Az is sokat segíthet, ha frekvenciában is limitálsz. Egy jó erősítő át tud vinni 150kHz-ig, de ez bajok forrása is, hiszen ezt nem hallod, de fel kell rá készülni. az 50Hz is jelforrás. Ezt is amint lehet le kell limitálni. Erre is sok megoldás volt már itt. Mivel minden hobby erősítő más konstrukció - neked kell megvívnod a magad csatáját.
(#) kameleon2 hozzászólása Jún 8, 2018 /
 
Sziasztok! Ezekkel az opamp áramkörökkel van valakinek tapasztalata? Miben jobb/ rosszabb, mintha integrált változatot használ az ember? Mondjuk ez is egy érdekes állat.
A hozzászólás módosítva: Jún 8, 2018
Következő: »»   2086 / 2486
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem