Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » LED-es világítás
 
Témaindító: xodak, idő: Aug 6, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   126 / 179
(#) ITI47 válasza kadarist hozzászólására (») Jún 29, 2018 /
 
Pontosan így van, ahogy írod. De tegyük át a gyakorlatba. Adva van 4 db 1 W-os led, amiknek meg kell oldani a biztonságos hűtését. Na, erre kellene valami adat. Sajnos nem úgy van hogy bemegyek a boltba és veszek hozzávalót. Marad a barkácsolás, meg a kísérletezés.
(#) kadarist válasza ITI47 hozzászólására (») Jún 29, 2018 /
 
Erre nincs adat, mert az egy bemenő adat, hogy mekkora a LED-ed disszipációja, de a többit nem igazán tudjuk. Mekkora a környezet hőmérséklete, mennyire zárt helyen van elhelyezve, hány LED van a bordán, stb. Ha lehet, akkor a lehető legnagyobb hővezetés a preferált, a hőmérsékleti határadat pedig az abszolút felső érték a LED hőmérsékletét illetően.
Nyilván a távol-keleti gyártók is először kísérletileg határozzák meg a hűtőfelület nagyságát, nem számítással.
(#) FAZ1 válasza pjg hozzászólására (») Jún 30, 2018 /
 
A spiáter valójában aluminium és magnézium ötvözete, tehát fémes tulajdonságai megvannak!
(#) vision61 válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 30, 2018 /
 
Az alumínium az igaz, a magnézium már kevésbé.
Cink-alumínium ötvözet. Alumíniumból is csak néhány százalékot tartalmaz.
A hozzászólás módosítva: Jún 30, 2018
(#) FAZ1 válasza vision61 hozzászólására (») Jún 30, 2018 /
 
Lehetséges!
Csak azt tudom róla, hogy eléggé könnyű és eléggé törékeny. Viszont be lehet krómozni.
A valamikori "kocka Ladák" fénykürt-karikái nagyon gyakran törtek a kormánykerék közepén ...
(#) ITI47 válasza erbe hozzászólására (») Júl 1, 2018 /
 
Nem tudom hol láttál 8W-ot az oldalán, ami ott van az a típusszáma. Az adatlapja szerint 2X6W.
(#) devilke3000 válasza FAZ1 hozzászólására (») Júl 1, 2018 /
 
aluminium+olom!
(#) erbe válasza devilke3000 hozzászólására (») Júl 1, 2018 /
 
Nem ártana hozzászólás előtt rákeresni. "-Gugli a te barátod."
Spiáter anyagismeret
Spiáter címszó alatt
(#) yulo5310 válasza erbe hozzászólására (») Júl 1, 2018 /
 
(#) FAZ1 válasza erbe hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Én már megnéztem, de van aki még nem.
(#) FAZ1 hozzászólása Júl 2, 2018 /
 
Az autókra utólag felszerelhető mindenféle (autósboltokban kapható) nappali fényes LED megoldásoknak csupán egyetlen nagy baja szokott lenni, bizony elég hamar behalnak az egyes LED csoportok, magában a LED sorban. A lámpatestben általában kettesével vannak bekötve + az ellenállás, és így jön ki a 4x2, azaz 8 ledes felállás.
Hogy aztán ezek 1 W-nál nemigen képesek többre, az csak egy dolog (miközben a gyári megoldások már eleve 2 vagy 3 wattos szerelésben léteznek), de hogy még csak azzal se nagyon számolgat a gyártó, hogy ezen olcsóbb kivitelekben mekkora maga a tápfeszültség.
Általában alap 12V-ra méretezik, miközben egy autó elektromos hálózata többnyire 11,8 és 14,4V között mozog.
alapjáraton csak az akksi feszültsége, de "pörgetésnél" - de 3-4 ezres motorfordulatszámnál pl. rögtön a másik végletérték a jellemző. A LED fények pedig általában CSAKIS 12 voltra méretezettek, így nekik az a 2,5 V-os túlfeszültség néha már sok!
Én egy stabilizátorkocka bekötésével megpróbálom pontosabbá tenni a folyamatában csakis 12V-os üzemet. Egy 8V-os stabkocka diódákkal (vagy esetleg még egy Zener) emelt kimenőfeszültségét 11,8V-ra állítottam be, így a LED-ek csakis 11,8V-ot kapnak - akár alapjáraton, akár teljes padlógáznál.
Nem nagy utólagos befektetési költség, ám az többé nem fordulhat elő, hogy az egész szépen csendben elkezd "megvakulni". Gyakorlatilag az XLO-ban megvásárolt nappali fényemben bizony többször cseréltem már LED-eket, és pontosan a fentebb megemlített jelenség miatt.
(#) nedudgi válasza FAZ1 hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Gondolatmenetedben egy buktató van, a stabilizátor IC feszültségvesztesége. Ez kapásból 2 Volttal csökkenti a bejövő feszültséget, így 11,8-2=9,8V táppal számolhatsz.
Ez a tény kényszeríti az igényesebb tervezőket, hogy feszültségnövelővel kombinált áramgenerátort alkalmazzanak. Konkrét adatlap híján el lehet játszani egy áramgenerátorral, hogy az adott LED mekkora áramnál adja azt a fényerőt, amit elvársz tőle.
(#) BEMcorp válasza nedudgi hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Igazad van, és mégsem teljesen. A motor működése közben 14V alá nem nagyon esik a feszültség, tehát a stabkocka elméletileg működhet.
Viszont nem értem, hogy miért kell 8V-os stabkockát 4-5 diódával 'felhúzni' (vagy zenerrel), amikor 11,8V-ot 1db soros diódával is simán megkapna egy 12V-os kockával.
Persze, ez csak részletkérdés.
(#) nedudgi válasza BEMcorp hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Egy autóban a járó motor csak a teljes üzemidő egy része. Méretezéskor azt a helyzetet is figyelembe kell venni, amikor nem jár a motor.
Azt értem én, hogy miért 8V stabilizátort használ a kolléga: az volt a fiókban, vagy a boltban. De azt már nem értem, hogy szerintetek miért diódával kell a kimenő feszültséget módosítani, miért nem elég egy két ellenállásból álló feszültségosztól? Horribile dictu a nagyteljesítményű stabilizátor helyett egy kisebb teljesítményű is megtenné, megfejelve egy combos NPN tranzisztorral.
Legvégül hozzáteszem, azt, amit már az előző hozzászólásomban terveztem, hogy a bejövő feszültségből 2V megy a levesbe, hacsak nem LDO-t használunk. Annak már húzósabb az ára, így a leggazdaságosabb megoldás az előbb említett, feszültségnövelő kapcsolás, áramgenerátorral kombinált üzemmódban.
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2018
(#) BEMcorp válasza nedudgi hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Természetesen, megint csak igazad van, és mégsem teljesen
A menetfény pont CSAK akkor kell működjön, ha jár a motor.
A többi részével egyetértek 100%-ban. De 4001 -es diódám van itthon kb 1500db, és nem sokat kell vele számolni/dolgozni.
És persze LED-re csak áramgenerátor.
(#) pjg válasza nedudgi hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Amikor nem jár a motor, a nappali fény nem világíthat. Illetve csökkentett fényerővel, helyzetjelzőként.
(#) ITI47 válasza FAZ1 hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Értem az elgondolásodat és jónak is tartom. Ez a lehető legegyszerűbb, legolcsóbb megoldás. Így még a ledek is védve vannak a hőmegfutás ellen. A feszültséget azonban úgy állítsd be hogy egy ledre 3,3V-nál több ne jusson, mert attól már károsodhat. Azt azonban tudnod kell hogy ebben az összeállításban a 8 led összteljesítménye nem éri el az 1W-ot (0,792W), ami igencsak messze van az általam ajánlott 4W-tól.
(#) nedudgi hozzászólása Júl 2, 2018 /
 
Az, hogy a pillanatnyilag aktuális szabályozások szerint melyik csicsa milyen körülmények között működtethető egy autóban(gépjárműben), engem teljesen hidegen hagy. Még csak nem is ebbe a topikba tartozik. A fiatalabb korosztályt felvilágosítom, hogy ezek az előirások az éppen hivatalban levő apparátus beidegződésétől (halvány emlékek az iskolai tananyagra) függenek, mint a pótféklámpa története azt elég jól demonstrálja. Valamikor helyszíni főbelövés járt érte, majd megtűrték, végül szinte kötelező lett. Tudtommal a világítás mértékegysége a Lumen. Nem a Watt, ahogyan (ha jól tudom) a KReSz definiálja a világítótesteket - legalábbis amikor utoljára megnéztem.
Ezek után hab a tortán, hogy a fedélzeti feszültség változhat. 6V, 12V, 24V, de az akkumulátorok kémiája, technológiája is hozhat meglepetéseket.
(#) nedudgi válasza ITI47 hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Felejtsd el a LEDre jutó feszültséget. Nem a feszültség, hanem az átfolyó áram melegíti, és az átfolyó áram hatására alakul ki rajta valamilyen feszültség Ez a feszültség, amit a katalógusokban, adatlapon olvasol, soha nem egy konkrét érték, hanem egy tartomány, valamilyen hőérsékleten.
(#) ITI47 válasza nedudgi hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Ha elolvastad FAZ1 fórumtársunk hozzászólását, aki arról írt hogy stab IC-vel akarja alacsonyabb feszültségen tartani, stabilan, a ledekre jutó feszültséget, akkor el kell fogadnod hogy egy ledre jutó feszültség maximum, csak a megengedett áramot képes áthajtani a leden. Többet nem. A melegedést ebben a kapcsolásban el kell felejteni.
(#) Bakman válasza ITI47 hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Idézet:
„A melegedést ebben a kapcsolásban el kell felejteni.”
Oldalakon keresztül írjuk ennek az ellenkezőjét, kíváncsian várjuk a magyarázatot.
(#) FAZ1 válasza nedudgi hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Az IC állítólagos feszültségvesztése nálam már alapból is bele van kalkulálva.
Nem kiszámított, hanem már a gyakorlati deszkamodellen mért érték!
Azért írtam, mivel nálam 8V-os lenne a tápkocka, ami egy ZPD 3,6 (vagyis 3,6V-os) zenerrel és mellette még 1 szilicium diódával (1N4148) felhúzva a valóban megfelelő (szerintem 11,8V bőven jó) értékű kimenetre. Ennek aztán lehet a bemenetre tolni bőven 15V-ig, mert a kimenete stabil 11,8V!
Nem igazán az a kimondottan áramgenerátor módszer, na de 2x8 db. LED-nél nem megteszi?
Kissé melegszik is, és úgy oldottam meg, hogy hűtőlemez, és a nappali fény kapcsolóreléje már eleve ezt a tápértéket kapcsolja ki mindkét oldal LED-es lámpáira, azaz a 16 db. LED-re.
(#) FAZ1 válasza BEMcorp hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
A diódák (azért van több) - bizonyos szinten - magát a hőkompenzálást is egyből megoldják ...
(#) FAZ1 válasza nedudgi hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
"értem én, hogy miért 8V stabilizátort használ a kolléga: az volt a fiókban, vagy a boltban."

Dehogy érted!
Nem azért tettem éppen 8 V-os kockát az áramkőrbe, hanem azért, mert ahhoz csupán 2 db. dióda kell (a 8V-os kocka esetében), és nálam aztán van itt a fiókban - az 5V-ostól a 24V-osig - szinte mindenféle változat. Sőőőt!
Van a sima stabkocka, és vannak az állíólag szabályozhatóak. Van nálam otthon olyan, aminek eleve 4 lába van, de már 5 lábúakat is láttam. De azok már eléggé speciálisak (amint írtad is - Annak már húzósabb az ára. Nekem valójában meg sem kellene vegyem, ámde én mégis az egyszerűségre törekszem.
Vagy betehettem volna egy sima 12-es kockát, oszt lesz ami lesz, de én nem ezt tettem.
(#) ITI47 válasza FAZ1 hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Én abszolút értem az elgondolásodat. Mert nem csak a diódák, hanem a soros ellenállások is besegítenek a hőkompenzálásba. Az én számításom szerint 11,1V esetén állna be az általad várt legjobb fény/teljesítmény érték, de biztos vagyok benne hogy Te megtalálod a számodra a legjobbat.

Bakman:
Ebben a kapcsolásban az össz teljesítmény nem éri el az 1W-ot, ami 8 felé eloszlik.
(#) devilke3000 válasza ITI47 hozzászólására (») Júl 2, 2018 /
 
Átersztös stab icvel diszipáció nagy lesz még kisseb árannál is rossz megoldáss!
Ha teheti vagy kipakolja tápfesz értékét nyitó feszig ledekböl soros kötésben vagy egy dcdc step down ezel igy a lekisebb veszteségü megoldás..
(#) FAZ1 válasza ITI47 hozzászólására (») Júl 3, 2018 /
 
"arról írt hogy stab IC-vel akarja alacsonyabb feszültségen tartani,"

Én nem alacsonyabb feszültségen szeretném tartani, hanem inkább egy állandó (stabil) feszültségen. Ha gyárilag 12V-ra számolták a LED-ek paramétereit, ne kapján már néha a másfél volttal többet. Aztán persze - égnek ki sorjában a szegmensek, mert nem bírják a túlfeszt.
A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2018
(#) ITI47 válasza FAZ1 hozzászólására (») Júl 3, 2018 /
 
Kicsit tévedésben vagy, mert a ledek nem 12V-ot kapnak, hanem max 6.6V-ot, ebben a kapcsolásban. Ha betennél eléjük 1 db 6V-os stab IC-t, akkor nem kellenének ellenállások, direktbe mehetnének a ledek 6V-ról. Mindkét oldal megtáplálására bőven elég az 1 db stab IC, mivel a rajta átfolyó áram max 240 mA lehet. Hűtőlemezre szerelve max 2W-ot kell eldisszipálnia annak a stab IC-nek, amelyik 7,5W-ra képes.
(#) FAZ1 válasza ITI47 hozzászólására (») Júl 3, 2018 /
 
Én is már eleve egy darab stabilizátor IC-ben gondolkoztam - a két oldal áramellátására, de inkább nem akartam beleavatkozni magába a nappali fényes "lámpák" oly primitív elektronikájába.
Lehetne persze azokban a 150 ohm-os ellenállásokat mind 68 ohm-ra kicserélni, s akkor stabil 8 V-tal simán elmenne, viszont én már a legelején úgy gondolkoztam -
a meglevő (és általában a boltokban szinte "szabványos"-ként megkapható) ilyesmi jellegű elektronikus dolgokon már inkább NEM változtatok.
Így meg aztán - simán csereszabatos tud lenni bármivel ...
A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2018
(#) elektroncso válasza ITI47 hozzászólására (») Júl 3, 2018 / 2
 
Látom nem érted még mindig. A LED egy félvezető, pontosabban egy dióda. Minden félvezető akkor működik stabilan és megbízhatóan ha a munkaegyenesének egy bizonyos pontján üzemeltetjük, ezt nevezzük munkapontnak. Minden félvezetőre igaz, hogy a munkapontot ÁRAMGENERÁTORRAL lehet stabilan tartani. Ezt primitív módon lehet készíteni egy egyszerű soros ellenállással de lehet bonyolultabb áramgenerátort is használni. A választás sok mindentől függ, ebbe nem megyek most bele.
Megkérnélek, hogy ha az elektronika alapjaival sem vagy tisztában és sokadik magyarázatra sem érted akkor ne osszál hibás tanácsokat másoknak!
Következő: »»   126 / 179
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem