Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3288 / 3943
(#) lelkes amatőr válasza martin66789 hozzászólására (») Feb 15, 2019 /
 
A napokban nekem is épp ilyen gondom akadt.
Forrasztani nem nagyon lehet, de van megoldás. A csatlakozó ponthoz teszel olyan kis lemezt ami szokott lenni pl. régi számológépekben (lásd: kép), ehhez forrasztasz vezetéket, majd a közepét finoman leszorítva kétkomponensű ragasztóval bekened úgy, hogy elfedje az egészet (közben a kis lemez közepét nyomva kell tartani amíg meg nem köt a ragacs).

gomb.jpg
    
(#) Epu2 válasza martin66789 hozzászólására (») Feb 15, 2019 /
 
Áramot vezető ragasztó. A forrasztás nekem 10 %-ban működött.
(#) tsab hozzászólása Feb 16, 2019 /
 
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni egy probléma megoldásában, akarok csinálni PIC-es fordulatszámmérőt/szabályzót. Működés röviden. Tekerőn lévő digitális encoder segítségével határozom meg a digitális potméteren megjelenő feszültséget. Ez megy is, de a probléma a digitális potméternek nincs visszacsatolása nem tudom ellenőrizni, hogy amit spi-n keresztül beküldtem jelsorozatot nem sérül-e. Ez a potméter jelenleg max5481-es.

Elvárt működés: adott egy olyan digitális analóg átalakító, ami beküldött jelsorozat esetén meg tudom nézni egy adcvel vagy vissza tudom olvasni a jelsorozatot de addig az előző jelet tartsa és ne módosítsa, ha minden rendben akkor tovább tudjam engedni az újra.

Van ilyen eszköz? Hogy tudnám késleltetni ellenőrzés idejéig a feszültségszint továbbküldését ?

Ha van rá valami ötlet, örömmel fogadom.

Üdv.
(#) Bell válasza tsab hozzászólására (») Feb 16, 2019 /
 
Szerintem ezek az eszközök csak kritikus esetekben igényelnek ilyen ellenőrzést.
Ha mégis, például két potmétert használnék, az egyikre kiküldöm a jelet és A/D-vel visszaolvasva tudom ellenőrizni, aztán ha rendben, mehet a másikra.
Vagy elektronikus kapcsolóval leválasztom a próba idejére és ha A/D-vel rendben van, visszakapcsolom.
(#) tsab válasza Bell hozzászólására (») Feb 16, 2019 /
 
Igen, az esetben most ez kritikus számomra.

- 2. potméter esetén ugyan az a probléma, ha a másodiknál megy el a dolog ...

- A második megoldás ok, de addig mi tartja ki az eredeti feszültség szintet? Ez az amit keresnék.
(#) proli007 válasza tsab hozzászólására (») Feb 16, 2019 /
 
Hello! Bocs, hogy bele vau.. De nem igazán értem.
- Ha a potival szabályozol valamit (pld. fordulat) akkor mivel a fordulatot is visszaméred, abból láthatod, hogy szabályozott-e a poti.
- Ha analóg módon visszamérnéd a 2. potit, akkor már az első analóg értékét is visszamérheted ugyan azon a lendülettel. (Ha már azt írtad, hogy a második jó lenne.)
(#) név foglalt hozzászólása Feb 16, 2019 /
 
Sziasztok
Frissen regisztrált tag vagyok kis segítséget szeretnék kérni a nálam okosabb vagy ügyesebb jelenlevőktől.

A problémám adott mégpedig egy Bosch MUM8 (maximum 8) (mum8200/1) háztartási gépezet
nem megy.
Minimálisan értek a dologhoz (ki tudok cserélni dolgokat).

Szét lett szedve mert ugyebár, készültek képek a panelról.
A működési hiba: nem hajlandó forogni,keverni, darálni...stb, mikor elindítanám kattan benne egy relé és itt meg is ált a tudomány.

Járt már garanciális szervizben mikor vissza jött ment egy ideig.

Van rajta egy pic is a tisztességtelen neve meg legyen PIC16F716. (18PIN)
http://html.alldatasheet.com/html-pdf/93054/MICROCHIP/PIC16F716/408...6.html

Mellékeltem pár képet.
Ha rossz helyre írtam bocsi!
(#) név foglalt hozzászólása Feb 16, 2019 /
 
itt a másik sorozat
(#) név foglalt hozzászólása Feb 16, 2019 /
 
bocsi csak 8 mb-t enged
(#) tsab válasza proli007 hozzászólására (») Feb 16, 2019 /
 
Egy motor fordulatát szeretném szabályozni, amit egy frekvenciaváltó csinálna. A potméteres részét szeretném leváltani egy digitálisra. Hogy most miért az egy másik történet és nem lényeges. A cél az lenne, hogy adathiba miatt ne adjon rossz jelet a frekvenciaváltónak, ami most ugye egy 0-5V közötti értéket.

Nem igazán szeretném a fordulatszámból visszanézni - alacsony fordulaton lassú is lenne, ahogy most van (optokapu vagy mágnesen 1 kört fordulnia kell) - hogy jól történt-e. Esztergálás közben csak nem kellene ugrálni annyi időre sem. De egyébként igen ez az adat is rendelkezésre áll, csak nem ilyen felbontásban (időben)

A második javaslatra írtam, hogy jó is lenne, ha egy kapcsolóval megfogom a jelet ellenőrzöm és továbbengedem valamibe, ami tárolja és kiadja. A tároló bemenetéről leveszem a jelet, de a kimeneten megmarad majd új jel, ellenőrzés ... Van -e ilyen valami - én nem ismerek ilyet - amit így lehetne vezérelni?
(#) tsab válasza név foglalt hozzászólására (») Feb 16, 2019 /
 
Nem szoktam ilyeneket javítani, de amit tennék
- motort meg lehet -e mozgatni vezérlés nélkül, ha igen akkor motor működési teszt, nem szorult-e meg stb.
- motor vezérlő teszt, relé gondolom azért kattan mert az kapcsolná, ott megvannak -e feszültségek. Relé nem ment-e tönkre.

Ha PIC-nek van baja, azt cserélni nem nagyon lehet, legfeljebb ha újraírod a kódot.

Ott van egy folt az egyik nyákon, mintha javítási forrasztás - át lehet látni a nyákon - vagy lehet megint ott ment ki valami.

Üdv.
A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2019
(#) Bakman válasza név foglalt hozzászólására (») Feb 16, 2019 /
 
Én azokon a pontokon (lás dmelléklet) forrasztási hibákat látok.
(#) Johnycorp válasza név foglalt hozzászólására (») Feb 16, 2019 / 1
 
Szia.

Első körben érdemes és erősen ajánlott a tápfeszültségek meglétét ellenőrizni - miután a forrasztásokat megnézted, amiket Bakman javasolt. Lehet, hogy meg is javul.
Ahogy a képeket nézem, kapacitív tápegységről jár az egész. Tehát nincs transzformátor benne.
Az elve hasonló mint a linken: Bővebben: Link

A te panelodon a hűtőborda alatti X2 MKP kondenzátor lehet a ludas (105 azaz 1µF / 250V AC, X2 kondenzátor jó csak ide!). Az IMG_20190215_195359.jpg képen van. De nem nagy költség az elektrolit kondenzátorok cseréje sem. Például C1, C3, C16 és társaik. A kapacitás ugyanakkora legyen, a feszültség lehet nagyobb, de kisebb nem!
Ezek után - ha nem javult meg - lehet méregetni jobban.
De gyanús a relé kattanás és utána a leállás, tipikus hibajelenség a kondikra.
A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2019
(#) proli007 válasza tsab hozzászólására (») Feb 16, 2019 /
 
Oké! Lehet értem én ezt, csak az én logikám szerint "túl van lihegve a dolog." Pontosabban számomra illogikus a megoldás.
- Ugyebár a "tároló" az nem más, mint egy számláló és egy DA átalakító. De a digit poti tulajdonképpen pont ez, avagy ezt egyesíti.
- Ha a digit poti kimenti feszültségét vissza tudod vinni ellenőrzésre, akkor tulajdonképpen semmi akadálya annak, hogy a digit poti a proci mellett legyen, és az analóg jelet vidd a frekiváltó felé távvezérlésnek. Így ellenőrizni tudod a poti kimeneti jelét hogy tényleg az megy-e ki, amit szerettél volna.
- A frekiváltó bemenete eleve tud analóg jelet fogadni. Így azzal lehet "távvezérelni" is. Mert első körben úgy tűnt, hogy azért alkalmazol digit potit, mert a kettő egység között nagy távolság van, és az vezérlő infót digitális vonalon szeretted volna átvinni. De hát ezek szerint nem ez a helyzet, hanem együtt/egy helyen van a két dolog. Akkor meg minek ez a tiki-taki? Ha nem bízol abban, hogy a poti helyesen cselekszik, akkor annak kimenetét egyszerűen visszavezeted a proci A/D bemenetére és ellenőrzöd azt. Akkor minek az analóg jelnek tárolgatás.
- Egyébként pedig analóg tárolásnak lehet alkalmazni Sample-Hold áramkört, de szerintem procis környezetben értelmetlen. Sőt még digit poti sem kell, hiszen van a prociban PWM egység, csak a kimenti jelét kell egy RC taggal integrálni és egy OPA-val leválasztani. Igaz, az RC tag késlelteti a vezérlést, de egy AC motor sem egy "szöcske".
Így már mehet is a 0..5V a frekiváltó felé. De hogy számodra mi a szimpatikus, azt csak Te tudod eldönteni, nekem csak nem jön le az értelme annak, amire készülsz. Mindössze ezért szóltam hozzá.
(#) tsab válasza proli007 hozzászólására (») Feb 16, 2019 /
 
Köszönöm válaszod. Átgondolom, nem csináltam még ilyet, lehet kicsit túl precízen szerettem volna folyamatot végigvinni. Igazából a biztonság és a motor járásának egyenletességét akartam minél jobban megőrizni, de ha motor nem szöcske - ez tetszett - és van idő rá/nem okoz gondot pillanatnyi adathiba, akkor ok.

Mondjuk nem értem maga a digipoti miért ennyire "buta", ha már digitálisan kap adatot. Se paritásbit, se visszaolvashatóság. Biztos van oka neki.
(#) proli007 válasza tsab hozzászólására (») Feb 16, 2019 /
 
Nem buta az. Teljesen más az adatbiztonsága egy aszinkron és egy szinkron adatátvitelnek. Az SPI az utóbbi és nem két távoli állomás adatforgalmához készült, hanem pld. egy mikrokontroller és perifériája közé, kis távon. SPI működése. De ez, nem az én "asztalom"..
A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2019
(#) tsab válasza proli007 hozzászólására (») Feb 16, 2019 /
 
Ezen nem fogunk összeveszni, alapvetően egyet értek veled arra kell használni a dolgokat, amire teremtették őket.

SPI meg csak eszköz adatküldésben, de adathelyességi infót nem tartalmaz. Nyilván gyorsaság miatt, minden ellenőrzés csak lassítja a folyamatot.

De pl. digitális encoder-t amit használok. Az is SPI kompatibilis 10 bites + 6 különböző funkcióval rendelkező bit adathelyesség meghatározásra.

De igazából csak én nem bízok az eszközökben
(#) BillGates hozzászólása Feb 17, 2019 /
 
Üdvözlök mindenkit!
Van egy kb. 10 éves Panasonic SDR-H40 kamerám, aminek megöregedett az akkumulátora.
Új akku beszerzése azért sem lenne jó megoldás, mert ez a készülék iskolai rendezvényeket rögzít (pl. farsangi bál), amelyek a gyári akku képességeinél hosszabb ideig tartanak. A készüléket lehet közvetlenül egy akkumulátor alakú passzdarabbal a töltőről üzemeltetni, de az ilyen rendezvényeken időnként nem sikerül konnektor közeli optimális helyet találni.

Az új akku beszerzése helyett inkább egy 12 V-os szünetmentes tápegység akkujával szeretném megoldani a készülék áramellátását. A töltő kimenete 9,3 V, az akku pedig 7,2 V.

Szeretnék egy olyan egyszerű és olcsó megoldást, hogy a 12 V-s akku táplálja meg a kamerát a fent említett passzdarab segítségével. Ebben kérem a segítségeteket.
(#) Gabó hozzászólása Feb 17, 2019 / 1
 
DC-DC konverter a te barátod.
(#) BillGates válasza Gabó hozzászólására (») Feb 17, 2019 /
 
(#) Gabó válasza BillGates hozzászólására (») Feb 17, 2019 / 1
 
Ilyesmire:
Bővebben: Link
(#) BillGates válasza Gabó hozzászólására (») Feb 17, 2019 /
 
Értem. Ez, ha jól látom, annyi plusz munkát igényel, hogy illik beleépíteni egy dobozba és csatlakozókkal ellátni.
Jó ötletnek tűnik.
Köszönöm szépen.
(#) Gabó válasza BillGates hozzászólására (») Feb 17, 2019 / 1
 
Vagy akár bepakolod abba az akku helyére illeszthető dobozkába, stb... De a kimeneti feszt állítsd be! Én pl szoktam még egy csepp pillanat ragasztót cseppenteni a poti csavarjára, hogy ne tekeredjen el véletlen se.
(#) gyulank hozzászólása Feb 17, 2019 /
 
Van olyan alumínium sodrat, ami vékony <3mm, és szigeteletlen? Ha van, mi a neve?
(#) Epu2 válasza gyulank hozzászólására (») Feb 17, 2019 /
 
Szerintem csak jóval nagyobb keresztmetszetű van. Az alumínium mechanikai szilárdsága kicsi hozzá.
(#) név foglalt válasza Bakman hozzászólására (») Feb 17, 2019 /
 
Azok a bizonyos forrasztási hibák már az én tehetségemet illetve nem megfelelő eszközök használatát jelentik.

Azonban méregettem az smd ellenállásokat a nyákon rá kerestem egy bizonyos elektro droid app-l, és nem mindig egyeztek az értékek.

A motort nem nagyon merem tesztelni mert nem tudom mekkora feszültségen üzemel és félek hogy le égetném, egyébként nem szorul nagyon könnyel jár.

Esetleg ha a pic a ludas tudsz illetve tud nekem segíteni valaki ?

Köszönöm a válaszod!

Le húztam a motoról a kábeleket és mértem feszültséget meg jelenik és azonnal el is tűnik, annyira gyorsan hogy a multiméter be nyög egy 2 jegyű számot és vége.
A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2019
(#) név foglalt válasza Johnycorp hozzászólására (») Feb 17, 2019 /
 
Köszönöm az észrevételt ki cserélem a kondikat rendelek újat.
Amit linkeltél azt hiszem mindent le tudtam olvasni de kicsit értetlen vagyok a nyák rajzokhoz.

Köszönöm a válaszod!
(#) név foglalt hozzászólása Feb 17, 2019 /
 
Próbáltam javítani a hozászolásomba hogy a forrasztási hibák az én műveim de nem módosította.

Köszönöm Barkman válaszát!
(#) Bakman válasza név foglalt hozzászólására (») Feb 17, 2019 /
 
A nagy kék kondenzátort ellenőrizted már?
Idézet:
„nem megfelelő eszközök használatát jelentik.”
Szerszám és műszer nélkül már nem nagyon lehet ilyet javítani.
Idézet:
„nem mindig egyeztek az értékek”
Aztért, mert a helyén több alkatrészt mérsz egyszerre, beleszólnak a mérésbe.
Idézet:
„ha a pic a ludas”
Ennek nagyon kicsi a valószínűsége.
(#) gyulank válasza Epu2 hozzászólására (») Feb 18, 2019 /
 
Mihez? Régi vezetékben volt alumínium sodrat. 1mm-nél vékonyabb is. Nekem ugyanez kell köpeny nélkül.
Következő: »»   3288 / 3943
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem