Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Csöves erősítő készítése
 
Témaindító: seedz, idő: Márc 31, 2006
Témakörök:
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Lapozás: OK   2200 / 2208
(#) djhans válasza Ge Lee hozzászólására (») Márc 31, 2020
Anódtápnak két szekunder van a két oldalnak, külön egyenirányítással mindennel. Graetz-100µF-fojtó 150µF ez a táp a végcsőnek. Anódfeszen 2mV csúcstól-csúcsig a brumm. Ez szerintem semmi. Auto katódbias van.
A hozzászólás módosítva: Márc 31, 2020
(#) jani1987 válasza djhans hozzászólására (») Márc 31, 2020
Ami nekem van annak CRC szűrése van váltakozó fűtéssel és csak akkor hallod a zajt ha közel hajolsz. Az első kondi 47u a másik 150. A fűtés nincs közepelve. Az L tag egy tévé sor kimenő.
A hozzászólás módosítva: Márc 31, 2020
(#) pucuka válasza djhans hozzászólására (») Márc 31, 2020
Próbálkozz a diódákra 10 nF -t tenni.
(#) boti2 válasza djhans hozzászólására (») Márc 31, 2020
Nem fér be a házba esetleg egy megfelelő méretű graetz és egy 20 ... 50 000µF-is puffer a fűtéshez?
A 6,3V-os AC fűtésnek az a jó tulajdonsága, hogy egyenirányítva is kb. ugyanannyi lesz csak DC-ben. Szerintem ez a legegyszerűbb megoldás, ha elfér.
A kapcsolást szabad megnézni?
A hozzászólás módosítva: Márc 31, 2020
(#) Ge Lee válasza djhans hozzászólására (») Márc 31, 2020
Akkor nem az anódtáppal van baj, mert az enyém is hasonló nagyságrendben van és ez teljesen csendben van. Mutatom, kb. 0,7mV a ripple (középen a zöld vonal).
Nálam csak egy 10 ohm van a katódokban, de én a későbbiekben azokat is ki fogom cserélni egy 1 ohmra. Az se kéne, de így egyszerűbb áramot mérni.
(#) CHZ válasza Ge Lee hozzászólására (») Márc 31, 2020
Idézet:
„Egyen feszültségű fűtésről semmi brumm nincsen.”

Nem kell találgatni, csak figyelmesebben olvasni.
(#) Cinema válasza djhans hozzászólására (») Márc 31, 2020
Lehetséges okok:
Nem az anódtáp a ludas.
Lehet egyszerű testelési-földelési hiba. Csak egy pontba szabad kötni a testet és nem földeljük össze a két oldal hidegpontját, mert akkor brumi lesz.
A bemenet egyik csatornájának a hidegpontját forraszd le és tegyél be oda sorosan egy 10Ohm-os ellenállást.
Ha ez nem elég a brumm csökkentéséhez, akkor máshol van gond, vagy máshol is gond van.
Negatív visszacsatolás van-e a végfokban? - Ha igen, akkor annak a vezetékezése nem mindegy hol fut. Közvetlenül a kimenőtranszformátor szekunderéről kell visszavezetni a hideg és a meleg vezetéket a visszacsatoló ellenállással a meghajtó cső katódjába, annak a katódellenállására kell forrasztani a vezetéket nem máshova. Ha nincs negatív visszacsatolás, akkor a szekunder egyik végét le kell kötni a negatív potenciálra, azaz a testre.
Segíthet, ha az előcső fűtése fel van emelve mondjuk +50-60V-os potenciálra és nem közös a fűtése a végcsővel!
Ha semmilyen módon nem szűnik meg, vagy nem csökken a brumm, akkor valamelyik végcső, vagy mindkettő, katód-fűtőszál átvezetéses, esetleg zárlatos. Ezért, ha DC-fűtést csinálsz, akkor megszűnhet a brumm.

Üdv!
A hozzászólás módosítva: Márc 31, 2020
(#) TAttila77 válasza djhans hozzászólására (») Márc 31, 2020
Hali. Én is szenvedtem kicsit a brummal a 300b-s végfokomban, ( most dobozolom éppen, csak nehéz kábelkorbácsba hurkolni az ezüstözött rézvezetékeket) végűl megoldottam ezt a gondot is. S direkt katódos csöveknél meg kell szenvedni a brumm elnyomásával. Nekem kifelyezetten a fűtés okozta. Nem jelentett semmit a potméter közepelés sem. DC fűtés kellett, azóta csendben van. Sokat utána olvastam, van aki ezt pártolja, van aki a váltós fűtést. Nekem DC fűtés lett a csend záloga.
A hozzászólás módosítva: Márc 31, 2020
(#) djhans válasza TAttila77 hozzászólására (») Márc 31, 2020
Azt írják sok helyen hogy DC fűtéssel rosszabb a hangja. Még egy baj van DC fűtéssel. A katód egyik vége és másik vége között lesz poteciál különbség. Nem egyenletes lesz az elektron kibocsátás.
(#) djhans válasza TAttila77 hozzászólására (») Márc 31, 2020
Nekem a közepelő potival be lehet állítani a minimumot. Jobbra-balra eltekerve minden második csúcs megnő, hol egyik, hol másik. Közép állásban egyformák és akkor a legkisebb.
(#) djhans válasza Ge Lee hozzászólására (») Márc 31, 2020
Nálad az a jó hogy nem közvetlen fűtésű. Sokkal könnyebb dolgod van.
(#) TAttila77 válasza djhans hozzászólására (») Márc 31, 2020
Ki ne találd már ezt a marhaságot! Ha ilyesmiket beveszel, akkor a végén még erősítőt se kéne építsen senki, "mert úgyis jön majd valaki és mindíg megmondja az ellenkezőjét"
Hidd el nekem, hogy ne iolvasgasd a fórumokat, mert megvezet és hamar bekerget az erdőbe. Magadnak higgy! Eljutottál idáig? El. Akkor próbáld ki te is úgy ahogy én és rögtön meg fogod tapasztalni SAJÁT FÜLEIDDEL, hogy melyik megoldással lesz neked jobb. Ugyan ezt a cipőt hordtam, végigzongoráztam az egész dolgot, három-négy féle tápot csináltam, három féle fűtés megoldást.
Majd két három helyt is olvastam végűl, hogy a váltakozóáramú /nekem 5V /fűtés velejárója, hogy a brummot soha nem lehet teljesen kiírtani a cuccból. Meg kell szokni. Csökkenteni nagymértékben lehet, de megszüntetni nem, mert ilyenek a direkt katódos csövek. Na én ennek nem hittem, míg nem hallottam saját magam. Direkt ez végett is csücsűlt hónapokig az asztalomon kint a próbamodell, hogy ezt is végigzongorázzam. Többel kigúvadt szemekkel lesték a próbamodellről készűlt képemet, tunerman még ebédlőasztalnak is nézte, ha emlékszel. Itt figyel pár oldallal visszább. De egyetlen dolgot elárúlok neked, az nem igaz, hogy a DC fűtéssel rosszabb a végfokom hangja. Erről még az Audio Diyersen is össze-vissza írogatnak. Nekem bevált, én ki nem állhatom a legkevesebb brummot is bármi legyen az. Az én tápom példáúl egyetlen egy elkót sem tartalmaz.
(#) Ge Lee válasza djhans hozzászólására (») Márc 31, 2020
Azért nekem írd majd meg privátban hogy milyen a hangja az eddigi csöveseidhez képest, már ha voltak olyanok.
(#) Ge Lee válasza TAttila77 hozzászólására (») Márc 31, 2020
Idézet:
„ki nem állhatom a legkevesebb brummot is bármi legyen az”
Ugyanígy vagyok, ezért nem tudnék pl. se lemezt se szalagot hallgatni. Meghallok egy ssss vagy ssssz alapzajt, vagy egy lemez pattogást és vége a dalnak, onnantól az már minden csak nem élmény.
(#) TAttila77 válasza TAttila77 hozzászólására (») Márc 31, 2020
Na írni akartam még és már nem tudtam, folytatom.
Tehát nem kell elhinni semmit, amíg nem végleges a végfokod ki kell próbálni mindkét megoldást és megtudod rögtön neked mi lesz a jobb. Ennyi. "Mert mindíg jönn fog valaki, aki megcáfol." Ezt sose feledd. Addig csináld végig, amíg nem teljesen végleges, mert ha megcsap a csövek melege, álandóan matatni fogod!!!! Miért? Azért, mert majd lesz aki azt mondja azt cseréld ki erre és sokkal jobban szól tőle, a másik meg azt fogja mondani, hogy a másik bigyót cseréld ki erre a bigyuszra és akkor mindent ver, olyan szépen fog szólni. Ne hidd el!!!! A végén meg fogod bánni hogy álandóan benne matatsz és bánni fogod, hogy elrontottad azt ami jó volt.
Könyörgöm fogadd meg amit írtam, legalább felét.
Sok sikert, örömteli zenehallgatást kívánok neked. Tetszik a végfokod!
Üdvözlettel: Attila
(#) Accord válasza djhans hozzászólására (») Márc 31, 2020
Gyönyörű, nagyon szép letisztult tervezés és építési munka, látszik, hogy sokat agyalhattál rajta és szépen kivitelezted. Biztos vagyok benne, a hangja ezekután csak nagyon jó lehet.
Gratula!!! A hálózati kábelt gondolom egy 100eFt-osra fogod cserélni, mert ehhez az dukál "jóhanguságügyileg", ja és a biztiről se feledkezz el. A kimenők pedig különösen szépen néznek ki, "látszik ratuk", hogy jók is. Jó zenehallgatást.
A hozzászólás módosítva: Márc 31, 2020
(#) cua válasza djhans hozzászólására (») Márc 31, 2020
Ezt azert eleg egyszeruen kiprobalhatod
(#) boti2 válasza djhans hozzászólására (») Ápr 1, 2020
Igen írnak sok mindent. Röviden szólva az, hogy az AC fűtés jó hatással van a hangra marhaság. (Ide lőjetek! )
Vannak tényezők/alkatrészek, amik valóban befolyással vannak a hangra (különböző gyártók azonos típusú csövei, csatoló kondenzátor, kimenő (!!!), stb., de az AC/DC fűtés ebben csak annyiban van benne, hogy AC fűtéssel esetenként küzdeni kell a brummal, DC fűtéssel pedig egy megoldandó, esetenként nagyon makacs problémával kevesebb van.
Egyébként az AC fűtés egy kényszerűség, amit régebben főleg azért alkalmaztak, hogy kisebb legyen az alkatrészigény. Közvetlen fűtésű csöveknél sincs semmilyen befolyása a hangra, (leszámítva brumm hiányát). Szerintem is hallgasd meg DC fűtéssel is és úgy dönts.
Persze kihívásnak nem rossz a macivadászat.
(#) TAttila77 válasza boti2 hozzászólására (») Ápr 1, 2020
Igaz.
(#) Gafly válasza TAttila77 hozzászólására (») Ápr 1, 2020
Ámbár azon elgondolkoznék, hogy direkt fűtés esetében a katód (ami egyben fűtőszál) minden egyes része más potenciálon van (ami leginkább a vezérlő rácssal szemben számit).

Ez pont egy olyan dolog, amibe műszakilag bele tudok csimpaszkodni, különösen ha nem csak hőtechnikailag látjuk a katódot, ami közvetett fűtés esetén szerintem nagyjából meg is állja a helyét.
(#) pucuka válasza Gafly hozzászólására (») Ápr 1, 2020
A katód körül elektronfelhőnek kellene lennie. (mert ugye a vezérlőrács negatív)
Ezért sántít ez a bizonyos katód potenciál vita. Az anódáram elektronjai nem közvetlenül a katódból származnak, hanem az elektronfelhőből, ezért elvileg mindegy hogy mivel fűtöd a vasalót, a katódot, csak legyen elég nagy az elektronfelhő.
Van erre is példa, az AL1 pl. közvetlen fűtésű cső, és használták rádióban váltóáramú fűtéssel is. Az is igaz viszont, hogy a fékezőrács a fűtőszál közepére csatlakozik. A fűtőszál hőtehetetlensége is nagylehet, ezt a magas fűtőáram is jelzi.
A saját szemeddel is láthattad Solton, hogy az adócsövek is közvetlen fűtésűek, és ráadásul nem is egyszerű hálózati feszültségről hanem tirisztoros szabályzóról fűtötték, mégsem volt brummos.
A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2020
(#) TAttila77 válasza Gafly hozzászólására (») Ápr 1, 2020
Hát hallottam már ilyen érvelést mástól is már, de az a helyzet, hogy a brummot semmilyen módon nem tűröm el, bármilyen cső legyen is. Nekem nem tápból jött, hanem a fűtésből ,de tehettem én oda potit a fűtésre, tekerhettem én azt jobbra- balra, középen hagyva, semmivel nem változott, esetleg picurkát csökkent. A mostani állapottal teljesen meg vagyok elégedve, most olyan a hangja a végfokomnak zajostól, ahogy szerettem volna.
A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2020
(#) Gafly válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 1, 2020
Ennek legalább látom valami műszaki alapját, ellentétben más egyéb audiofül dolgokkal.
De lássuk be, ez nem az én világom.
(#) TAttila77 válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 1, 2020
Én is úgy gondolom ezt, hogy szerintem is tök mindegy, hogy DC, vagy AC fűtés. Az a lényeg, hogy legyen elég meleg a katód, hogy az elektronok el tudjanak indúlni . Hallottam olyat, hogy a DC fűtéssel az katod egyik vége negatív, a másik vége meg pozitív lesz és megszakadhat a fűtés ez ok folytán. Szerintem meg ennek semmi köze nincsa fűtésmegszakadáshoz.
(#) cua válasza TAttila77 hozzászólására (») Ápr 1, 2020
Ez a vita sajnalatos modon periodikusan felbukkan a forumon. Mellesleg soha senki nem tudott elfogadhatoan ervelni az esetleges hangzasbeli kulonseg mellett.
Bar van olyan cso ahol a valtofutes tenyleg jobb de annak eleg keves koze az erositohoz, az a tobbdigites VFD
A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2020
(#) pucuka válasza TAttila77 hozzászólására (») Ápr 1, 2020
Annyi köze lehet hozzá szerintem, ahogy az izzólámpánál is. A fűtőszál (wolfram) élete során párolog, ezért előfordulhat, hogy egyik helyen hamarabb vékonyodik. Ez pedig rohamosan növeli a fűtőszál szakadás veszélyét.
De ez független a fűtőszál tényleges potenciáljától, különösen közvetett fűtés esetén.
(#) djhans válasza boti2 hozzászólására (») Ápr 1, 2020
Szia. Itt a rajza.
(#) djhans válasza Accord hozzászólására (») Ápr 1, 2020
Szia. Köszönöm.
(#) djhans válasza TAttila77 hozzászólására (») Ápr 1, 2020
A vége a DC fűtés lesz mert én se szeretnék zajt. Úgy gondoltam hogy csövenként talán elég lesz 4x2200µF low ESR elko.
(#) TAttila77 válasza djhans hozzászólására (») Ápr 1, 2020
Ja. Szerinted. Én meg azt mondom, hogy nyugodtan szerezzél be vagy 4db 10000u / 16V-os kondit, tehát csövenknt legyen 20000u-nyi kondi. Na akkor igen.4db 2200u olyan, mint halottnak a csók. A graetzel se spórolj. Én MBR10100-as diódákkal csináltam. 5-6A-os kis koszmó graetzek melegedni fognak rendesen. Próbáld csak ki? Mindjárt meg is tudod mire való a 2x2200u. Nem is nagy kondi a 10000u/16V Low ESR. Van is helyed bőven, hogyelhelyezd. Nekem gratzestől a közös fűtőtrafón van egy panelen.
Az enyémben közös az anódtáp és segédtáp 5U4G-vel, közös a fűtőtrafó, de végcsövenként külön fűtés. Az egyencső fűtés tekercse a nagy anódtáp trafón van.
A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2020
Következő: »»   2200 / 2208
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem