Fórum témák
» Több friss téma |
Akkor azt kell feltételeznem, hogy elképzelhetően te nyírtad ki a túltöltéssel. A savas akkutöltő meg rátett még egy lapáttal, mert az aksi elektronikában ahogy néztem, nincs töltőáramkör sem.
Ami pedig kijött kiszúrásnál az nem levegő. A púposodás oka a túltöltés általi gáztermelődés, és gyaníthatóan túl is főzted, akkor szokott púposodni a "zacskó". Mutatok pár cellát, amik teljesen rendben vannak, laptopból bányásztam (ezzel "foglalkozom"). Csak hogy lásd hogy kellene kinéznie. Egyébként kapacitást nem tudom hogy mértél, de az a töltő nem alkalmas lítiumos akkuk töltésére sem mérésére. (Még ha az üzletben ezt állították is, akkor sem.) Legalább is ebben a formában nem. Ha lenne az akkuban normális töltő áramkör, talán akkor lehetne hozzá használni max a savas töltőt... Ui.: Egyébként ha mindenáron tölteni kell, mert alacsony szintet mutat, a töltési idő Li akkunak kb 2 óra 1C töltőárammal. Azaz ha 2.4Ah az akkud, akkor 2.4A -el kb 2 óra a feltöltése. A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2022
Ha felpúposodott, akkor sürgősen vidd el a hulladékudvarba azt az akkumulátort. Így megmaradhat a motorod.
Ezidaig, minden motoromban a hagyomanos akukat hasznaltam. Senki nem mondta nekem hogy toltenem kell ezt az aksit, azt hittem hogy jot teszek vele.
Egy auto villamossagi szervizbe egy aksit tesztelo muszerrel mertek azokat az adatokat amiket leirtam Kerdesem az lenne, bogy erdemese uj akukat beleszerelni vagy inkabb vegyek teljesen uj aksit?
Moszi a tanacsod!
Kiszereltem mar morabban a .ocibol az akut!
Az alkatrészek külön-külön többe kerülnek mint egy teljes készülék.
A hagyományos ólmos akkumulátor jobban bírja a strapát, mint a csúcstechnológiás lítium. A jövőben kerüld el a kontrollálatlan töltést, egy drágább automata töltő meghálálja az árát.
Koszonom a tanacsod!
Igerem megfogadom!
Nem tudom mi ösztönöz a Li akkura, de ha cellákat veszel az nem lesz olcsó, plusz már említettem,
hogy nem igazán vagyok hanyatt esve attól az elektronikától sem, ami az akkuban van. Ha újat veszel, az is drágább egy sima savasnál nyilván. Hogy őszinte legyek, igazából az előnyét sem nagyon látom a motorba vagy autóba szerelt lítiumos indítóaksinak. Én inkább csak amolyan "úri muri" -nak tartom. A jól bevált savasat, vagy zseléset már évtizedek óta használják és be is vált. Persze akinek van rá pénze, vehet nyugodtan, csak a probléma az, hogy nem tudni milyen védelem lesz az újban is... Én csak hobbista vagyok, de a bemutatott elektronikát biztos nem engedélyeztem volna gyártásba abban a formában. Hiányzik belőle a tulfeszvédelem és a hővédelem is. Ebben a környezetben ez a két védelem lenne a minimálisan legalapvetőbb. Még jó, hogy legalább a balanszálót nem spórolták ki. Egy feszültségszabályozó meghibásodás alkalmával amikor nagyobb delej is kijön 14.4V -nál, garantált az akku túltöltés és a gyulladás is esélyes... A hozzászólás módosítva: Okt 17, 2022
Csak es kizarolag a sulya miatt vesszuk. Hardenduroban nagyon lenyeges, hogy q motor minel konnyqbb legyen!
...es boven 2x indito aram
És mennyit spórolsz vele, 5kg-ot? (Lehet sokat is mondtam.)
Nagyon gyakori, hogy bizonyos alkatreszeken csak gramokat de nekunk az is nagyon lenyekes!
Az 5kg az egy oriasi tomeg! Azert mar hivogatnak es asztal sort igernek a haverok, hogy elaruljuk a sporlas titkat!
Rendben, nem tudom milyen sportot űzöl amiben számít x dkg is...
Nyugodtan vehetsz lítiumosat, csak arra akartam utalni, jó lenne tudnod azt is (nem nekem, neked), hogy milyet veszel, és mit kapsz majd a pénzedért.
Termeszetesen , inkabb veszem azt ami tart mint ami hamar xarra megy. Biztos, hogy hagyomanyos akut veszek !
Koszonom a tanacsod!
Egy kis tanácsra lenne szükségem. Adott egy Bosch 14,4V-os akkus gép. A 3S feszültségét kicsit kevésnek, a 4S-ét soknak gondolom. Mi a jó megoldás?
Ami fizikailag belefér
A 4s cella full töltve +2V nem számít. Azért kérdés a 14.4V az a névleges, vagy a full töltött állapotot jelzi...
Szintén a 4S -t javasolnám, ahogy pipi említette, az a kis plusz kraft nem nyírja ki, viszont jól jön majd, annyival nagyobb lesz a fordulatszám. Persze ahogy merül úgy esik is majd, tehát nem kell aggódni.
Ha 3S -t raksz bele, akkor meg eleve csökkenne a fordulatszám a teljesen feltöltött állapotában is a gyárihoz képest. A hozzászólás módosítva: Okt 19, 2022
Ez az elektronika semmit sem ér. Nem a lithium cellák okozták a problémát, és nem is az, hogy folyamatosan a töltőn volt az akksi. Amit más leírt, hogy túltöltötted az akksit, az sem igaz, rendes elektronikával évekig rajta hagyhatsz az akksin akármilyen töltőt (akár ólmos akksihoz valót is, 16V-tal), nem fog az akksi sem túltöltődni, sem tönkremenni. A képen levő elektronika okozta az összes problémád, a gyártó spórolt kb. 500Ft-ot, így az akku élettartamát tizedére csökkentette.
Vegyél másik márkájú lithium indítóakksit, és rakd el a számlát. Keress direkt olyat, amiben megfelelő BMS elektronika van, lekapcsolással (túltöltés, túlmerítés védelem), vagy keress meg valakit, aki az akksid dobozába berak egy sima 3S 5Ah lithium-polymer akksit, a maga 300g-jával, hozzá egy 20-30A-es BMS, és máris spóroltál rengeteg súlyt! Ha csak indításhoz kell, meg hogy világítson a lánpa, miközben a generátor visszatölti, akkor ez a pici 5Ah-s akksi bőven elég lesz neked. Ha nem, akkor veszel 10Ah-sat, 600g-ot nyom kb, lehúzod a csatikat, és csatlakoztatod az újat. Ezt nézd meg, 380g: Bővebben: Link, de ha akarod, akár kisebb akkupakkot is kipróbálhatsz, 2-3Ah is tud 10-20A-es indítóáramot leadni. A hozzászólás módosítva: Okt 21, 2022
+1 a kolléga javára.
Eddig nem igazán gondoltam "beleszólni" a gondolatmenetbe, de mivel lassan 3. éve hajtok egy li-ion akkut egy olyan motorban ami előtte évente megevett egy aksit (magas indítóáram kis akku), így már van némi rálátásom hogy a megvigyázott akkumulátor megköszöni az árát is. Télire fagymentes helyre kell tenni, a "téli" hónapokban 2 hónaponként rá szoktam nézni a töltöttségre, de 70% felé nem töltöm, mert felette magasabb az "önkisülése" a papírja szerint. Gyári töltésvezérlő a motorban, annyi mivel át van faragva a gép így nem ülés alatt hanem oldalt, jobban szellőző helyen van.
Nagyon sok dolgot írtál, ami nem igaz, csak egyet másolok be:
"Egy feszültségszabályozó meghibásodás alkalmával amikor nagyobb delej is kijön 14.4V -nál, garantált az akku túltöltés és a gyulladás is esélyes..." - rendes BMS-sel egyik sem történhet meg. Meg a töltő nem lehet az akksin, ha az feltöltődött, ez sem igaz. Ha van BMS az akksin, ami lithium akksinál kötelező, akkor a BMS leválasztja a töltőről az akksit, áram nem folyik. Azt sem értem, miért abból indulunk ki, hogy a gyári akkskikban levő védelem rossz - de mint láthatjuk, könnyen megtörténhet. Érdemesebb magunknak építeni, ahogy látom, vagy legalább leellenőrizni mindent.
Nem igazán tudlak követni. Az első idézetemmel kapcsolatban nem értem mit nem tartasz valósnak.
Amit írtam az adott akkura vonatkozik, amiben se híre se hamva normális BMS -nek. Azt is elmondtam, ha normális védelemmel ellátott akut vesz, akkor nyugodtan vehet lítiumosat is. A képen látott akku (akármilyen márkás vagy nem márkás) a gagyi kategória, a leírtak arra vonatkoznak, én a képekből indultam ki, nem azt feltételezem, hogy minden akku hulladék. De hogyha gondolod, megoszthatod velünk az adott balanszer szerinted hogy vágta tönkre a cellákat, szívesen elolvasom. Hátha tanulok még valamit én is. A hozzászólás módosítva: Okt 21, 2022
Ui.: Egyébként a BMS csak akkor választja le az aksit, ha valamelyik beépített védelme megszólal,
tehát vagy túlfeszültség, vagy alulmerülés, vagy hőmegfutás (ha van benne olyan) következik be. A töltőáram lekapcsolása az akkutöltő feladata, ugyanis az méri a töltés alatt a töltőáramot folyamatosan, és akkor tekinti befejezettnek a töltést, ha X érték alá csökken a töltőáram. Amíg a töltőáram nem csökken ez alá a minimum X érték alá, addig a töltő nem kapcsol le, és a BMS se fog lekapcsolni soha, mert nem az a feladata (mivel se túláram se túlfeszültség se hőmegfutás nem lépett fel). Tehát a BMS -nek nem feladata eldönteni, hogy mikor kész a töltés. A BMS az "csak" egy második védelmi vonal.
Pontosan erre gondoltam, többször hangoztattad már:
"töltőáram lekapcsolása az akkutöltő feladata". Ezt nem lehet így kijelenteni. A BMS leválasztja az akksit a feszültségforrásról, ha egy cella elérte a 4.35V feszültséget (ez nem túltöltés, hanem a cella maximális megengedett feszültsége, ami a töltőáram megszűnésekor vissza fog esni 4.20-4.25V-ra). Erre alapszik millió töltő. Miért bonyolítanák, ha a BMS megoldja a problémát? Ezért nem lesz az akksi túltöltve, mert a túltöltés VÉDELEM közbelép, tehát még a túltöltés előtt. Másik: lithium akksit CC/CV módban töltünk. Mit jelent ez? Áramgenerátor majd feszültséggenerátor. A fesz.gen. azt jelenti, hogy 4.2V-ot adunk egy cellának, 10db sorbakötött cellának meg 42V-ot. Mondok példákat ami nem kapcsol le: e-scooter, e-bike, hoverboard, fűnyíró, stb. töltők, persze vannak speciális megoldások. Ott egyszerűen a BMS szakítja meg a töltést. Ha rámérsz a töltő kimenetére mikor teli az akksi, ott lesz a fesz. generátoros feszültség (pedig szerinted nem kellene ott lennie, hiszen a töltés befejeződött). Ami lekapcsol automatikusan: komolyabb töltők, ImaxB6, vagy a kicsi TP4056 áramkör (de itt is lehetséges, hogy csak a "töltés kész" LED kezd el világítani amikor az áram elcsökken, pici áram még mindig folyik egy ideig, majd a töltőfeszültség egyenlő lesz a cellafeszültséggel, és semmi áram sem folyik a cellába.). Találkoztam olyan E-scooter töltőval, amiben volt relé, és az áram lecsökkenésekor lekapcsolta a kimenetet, teljesen feszültségmentes volt a kimenete, de ez ritka mint a fehér holló. Rengeteg megoldás van. Van, amikor ráengedik az 5V-ot a lithium polymer akksira, soros ellenállással, töltés közben az ellenállás miatt a cellán a feszültség csak picit magasabb, mint az aktuális cellafeszültség, majd ha ez elérte a 4.35V-ot, az egycellás védelem leválasztja a cellát, a cellán levő BMS kivezetésein 5V-ot fogsz mérni. Teljesen általános megoldás.
"túlfeszültség, vagy alulmerülés jelentkezik" - nem, hanem ezeket előzi meg a lekapcsolással. Túlfeszültség védelem, nem történt még meg a probléma.
Sajnos láttam már olyan töltőt youtubeon, ami elvileg olyan hiper szuper volt, hogy minden védelem volt benne meg még telefonon mutatta is a cellánkénti feszültséget, aztán amikor kellett volna neki lekapcsolni, mert már simán megszaladt egy két cella feszültsége, semmit nem csinált,
hagyta tovább tölteni, pedig elvileg nem kellett volna. Azon kívül, hogy beindította a balanszálást, meg mutatta, hogy már sok a cellafeszültség, lekapcsolást nem végzett, holott elvileg olyan volt. Biztos van olyan is, ami elvégzi, de amíg nem derül ez ki biztosan, addig én gyanakvó vagyok. Nyilván nem véletlenül találták ki a litiumos töltőt sem, nem tartom valószínűnek, hogy csak "reklámfogás" azért, hogy vedd meg jó drágán. Amíg egy akkuban nem látod mi van, addig meg (szerintem) nem érdemes kísérteni az ördögöt. A bemutatott akkura visszatérve, az is elképzelhető, hogy a motor töltőrendszere ad nagyobb feszültséget, és az tette tönkre. A felhasználó azt sem említette, hogy miért tette fel folyton tölteni az akkuját, talán azért mert menet után folyton alacsony szintet mutatott az akku kijelzője? Akkor úgy gondolom mégis a savas akkutöltővel tette tönkre. Ha meg állandóan teli szintet mutatott (de ennek ellenére mégis rátette a töltőre) lehet már a motor is túltöltötte... A beépített balanszer áramkör egyértelműen nem tudta megvédeni, mert már a balanszáló árama is kisebb, mint a töltőáram volt. A lekapcsolásról... Az való igaz, ha egy készülék litium akkut tartalmaz, és a gyártó adja a hozzávaló töltőt is, természetesen úgy oldja meg a lekapcsolást ahogy akarja. Vagy a BMS-re vagy a töltőre bízza. Viszont általában meg is köti, hogy csak a saját töltőjével tölthető az eszköz. Itt nem erről van szó. A fényképen szereplő akkuhoz nem tudom milyen dokumentáció tartozott (ha adtak egyáltalán valamilyen utasítást a töltésre vonatkozóan), de mint sajnos utólag kiderült, a beépített áramköre nem áll a helyzet magaslatán. És gyanítom, még azt sem írták bele, hogy beszerelés előtt ellenőriztesse a jármű töltőrendszerét, mert ha az hibás (sok feszkót ad), nem használhatja a lítiumos akkut, míg a jármű töltőrendszert hibáját ki nem javítják. Mint ahogy abban is biztos vagyok, töltőt sem adtak hozzá, hogy ha kell, azzal töltse a felhasználó. Tehát ugyan feltételezhetjük azt is, és kiindulhatunk abból is, hogy hát de van az akkuban BMS, majd az megvéd mindentől, tölthetjük akármivel. Aztán ha mégsem, akkor lesz gebasz... Szóval a költői kérdés csak az, vajon ki melyik feltételezésből indul ki, melyikkel jár jobban. A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2022
Köszönöm! Én is arra jutottam, hogy 4S lenne a jó.
Felmerült egy másik kérdés is, mégpedig a töltő. Van srác aki árul ilyen akkukat átcellázva és azt mondja, hogy a gyári töltővel tölthető. Sajnos akkum nincs egyenlőre se jó, se rossz, van viszont gyári töltő. Az van ráírva 7,2-14,4V. Üresen a kapcsokon csak 5V körüli feszültség van. Van egy 3. láb is ami nem tudom mi célt szolgál. A gépben csak két láb van. Szerintetek mennyire használható átalakítás nélkül?
Szerintem semennyire, addíg míg ki nem deríted mi burúkol a töltőben...
Az általános BMS-ek elviselnek nagyobb feszültséget is, tehát pl. egy 3S BMS-re rákapcsolt 17V, ami terhelésre esik (vagy átvált áramkorlátos üzemmódra), nem fogja a BMS-t tönkretenni. Én is találkoztam olyan BMS-sel, ami nem kapcsolt le, de az hibás volt, vagy rövidzárlatot kapott, vagy valami más igen komoly behatás érte, de ezek is gyorsan meg lettek javítva FET cserével.
Én megbízok a BMS-ekben. A töltő lehet akármilyen okos, ha az akksiban a cellák el vannak egymástól csúszva, a töltő ezt nem fogja tudni érzékelni. 42V-ot ad a 10S pakkra, aztán a csomagban az egyik gyenge cella 4.3V/on van, a többi meg 4.0V-on, az még mindig csak 40.3V, tehát a töltő töltene tovább 42V-ig, ahogy kell, az áram sem fog lecsökkeni, csak a hibás cella fog melegedni. Igazából ha a cellák meghibásodnak, vagy a töltő ad ki nagyobb feszültséget, a BMS dolga, hogy ne legyen baj. Ha a BMS alapból ilyen rossz, mint a fenti esetben, ott a töltő sem fogja tudni az akksit megvédeni... Ezt az áramkört nem is nevezném BMS-nek, csak mint ahogy te is írtad, balanszer. A gyártóra azért kíváncsi lennék, legyen ide leírva. Most, ahogy ismét megnéztem a képeket, az elektronika az csak egy sima balanszer meg töltöttségi állapot visszajelzés. Nehezen tudom elképzelni, hogy valaki ezeket belerakja, de védelmet meg nem. Az ilyen ember a pokolban fog kikötni szerintem. Egyáltalán hogyan lehetséges ez? Senkinek sem tűnt fel, vagy direkt "kifelejtették"? Dühítő. A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2022
Ez így igaz. Ha valamelyik cella már a végét járja, ott semmilyen csoda nem segít.
Ha cellánként hozzá lehet férni, akkor egyetlen mód, hogy cellánként töltjük fel, normális Li töltővel, nem akármilyennel. De ez is csak ideig óráig tartó megoldás, mert ha a beépített balanszáló nem képes megfelelően kibalanszálni, akkor ott már csak a cellák cseréje segíthet. Aztán hogy az elektronika mit szól hozzá, az megint más kérdés. Ha programozott áramkörről van szó, mint pl laptop akku, na ott még a cellacsere sem megoldás. A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2022
Vettem 8 db Li-ion akkut ebből 2 X 4 db sorosan és a két pakk párhuzamosan. Vagyis 4S2P, ez kb 14,4 V és 120 Amper. A cellák 3,7 V 60 amperesek. Gondolom ehhez kell BMS. Milyen töltőt ajánlotok hozzá, mert 1 db napelem szolgáltatja a feszültséget és egy töltésvezérlőről lehetne az akkut tölteni.
A leírásban savas vagy zselés akkut tud tölteni.
Közben találtam egy BMS-t, gondolom ez kell nekem
|
Bejelentkezés
Hirdetés |